2016-03-26, 15:57
Medlem
Finöl (stout) att ge bort i present

Hej,

Behöver rekommendationer på bra kvalitétsöl sk. ''finöl''. Som jag kan ge bort i present till min far.

Är ingen ölfantast så kan i princip inget om det heller. Vet att han gillar mörk (svart) öl som t,ex. Guinness och Murphy's.

Har kollat mycket på ratebeer.com men de flesta ölsorter som är högt rankade finns ej att få tag i på systembolaget, tyvärr.

Har kollat på bl.a. ''Ballast point'' victory at Sea, ''Omnipollo agamemnon, ''Sierra Nevada narwhal imperial stout och även Rochefort 10 (trappistöl).

Någon som kan rekommendera ölsorter i stil med de jag nämnde ovan? Och som inte är helt omöjligt att få tag i?

Tack för hjälpen! ^^
Citera
2016-03-26, 17:01
Medlem
Skugges avatar
Guldläge för dig nu när Narwhal Barrel Aged finns på storflaska på systemet, 75cl och kostarm 209kr.

http://www.systembolaget.se/dryck/ol/narwhal-barrel-aged-1100701
Citera
2016-03-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Guldläge för dig nu när Narwhal Barrel Aged finns på storflaska på systemet, 75cl och kostarm 209kr.

http://www.systembolaget.se/dryck/ol/narwhal-barrel-aged-1100701
Tack! Hade dock gärna blandat några små flaskor av olika sorters öl. 330ml flaskor som dessutom nästan ger 2l.

Men ska fundera på ditt förslag. Hade annars tänkt mig ''6 top trappister'' från galatea.
Citera
2016-03-26, 21:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Haha du kan ju glömma att hardcore-tickers dricker 33cl, på sin höjd 1-2 klunkar, andra spottar. Fascinerande hobby helt klart. Intressant intervju på ämnet här http://mankerbeer.com/2015/11/29/mankerbeer-talk-olticking-bra-redskap-eller-sallskapsdodare-del-2-en-tickers-syn-pa-det/
ja och?

jag behöver inte sänka en 33:a för att får klart för mig hur en bärs smakar och ge den ett betyg.
1-2 klunkar räcker gott.
Citera
2016-03-26, 22:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Haha du kan ju glömma att hardcore-tickers dricker 33cl, på sin höjd 1-2 klunkar, andra spottar. Fascinerande hobby helt klart. Intressant intervju på ämnet här http://mankerbeer.com/2015/11/29/mankerbeer-talk-olticking-bra-redskap-eller-sallskapsdodare-del-2-en-tickers-syn-pa-det/

Har alltid hållt mig till en hel öl innan jag tickar, så har väl egentligen inte varit hardcore på det sättet. En öl kan ju ändra smak flera gånger när man går genom glaset. Undantaget när jag är på mässor, då är 15cl tillräckligt för att jag ska checka in den. Men brukar notera smakprov så jag bet tills jag dricker den igen.
Citera
2016-03-26, 22:04
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja och?

jag behöver inte sänka en 33:a för att får klart för mig hur en bärs smakar och ge den ett betyg.
1-2 klunkar räcker gott.

Och vad? Jag värderar inte hur du eller andra tickar eller dricker öl, svarade bara och länkade ett inlägg om ett påstående om att man var tvungen att dricka en viss mängd för att ticka en öl.
Citera
2016-03-26, 22:32
Medlem
gr6810s avatar
Vem här vill veta hur mycket av en öl behöver jag dricka för att ni ska lita på mitt omdöme? Nej, det är inte intressant. Det är upplevelsen av ölen som är intressant och den kan man få av en klunk eller en growler, och just nu dricker jag en klunk Melleruds Utmärkta Pilsner.

Jag anser den som en habil törstsläckarpilsner, ska jag dricka mer för att kunna bedöma den?
Citera
2016-03-27, 00:04
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja och?

1-2 klunkar räcker gott.

Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Vem här vill veta hur mycket av en öl behöver jag dricka för att ni ska lita på mitt omdöme? Nej, det är inte intressant. Det är upplevelsen av ölen som är intressant och den kan man få av en klunk eller en growler, och just nu dricker jag en klunk Melleruds Utmärkta Pilsner.

Jag anser den som en habil törstsläckarpilsner, ska jag dricka mer för att kunna bedöma den?

Jag anser inte att en eller två klunkar är i närheten av tillräckligt för att bilda sig en ordentlig uppfattning om en öl. Som nämnt kan ölen ändra sig väldigt mycket med bl.a. luftning och temperaturförändring. Att bara ta en klunk och sedan bedöma den är lite som att bara läsa abstract av en uppsats innan man ska opponera på den. Man vet ju vad skiten handlar om, men man har knappast fångat nyanserna.
Senast redigerad av Feadog 2016-03-27 kl. 00:09.
Citera
2016-03-27, 11:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hej,

Behöver rekommendationer på bra kvalitétsöl sk. ''finöl''. Som jag kan ge bort i present till min far.

Är ingen ölfantast så kan i princip inget om det heller. Vet att han gillar mörk (svart) öl som t,ex. Guinness och Murphy's.

Har kollat mycket på ratebeer.com men de flesta ölsorter som är högt rankade finns ej att få tag i på systembolaget, tyvärr.

Har kollat på bl.a. ''Ballast point'' victory at Sea, ''Omnipollo agamemnon, ''Sierra Nevada narwhal imperial stout och även Rochefort 10 (trappistöl).

Någon som kan rekommendera ölsorter i stil med de jag nämnde ovan? Och som inte är helt omöjligt att få tag i?

Tack för hjälpen! ^^

Varför inte en samling svenska kvalitetsstout? Det finns några som jag tycker håller absolut högsta klass och alla kommer från Göteborg med omnejd.

Dugges - Idjit
Beerbliotek - Eternal Darkness
Poppels - Russian Imperial Stout

Sen har du en Imperial Porter från Eskilstuna Ölkultur som också håller toppklass.

Alla går att beställa styckvis om de inte finns på ditt närmsta bolag.
Citera
2016-03-27, 11:11
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag anser inte att en eller två klunkar är i närheten av tillräckligt för att bilda sig en ordentlig uppfattning om en öl. Som nämnt kan ölen ändra sig väldigt mycket med bl.a. luftning och temperaturförändring. Att bara ta en klunk och sedan bedöma den är lite som att bara läsa abstract av en uppsats innan man ska opponera på den. Man vet ju vad skiten handlar om, men man har knappast fångat nyanserna.
alla drycker ändrar smak efter temperatur och en del av luftning.

naturligtvis är det som med allt annat, vill man gör en djupdykning, pröva pö om pö.
men det är knappast som så att jag skulle prova och inte alla efter veta vad jag har druckit.
speciellt om analysen inte skall vara teknisk. _jag_ märker direkt om något jag dricker är något jag vill dricka igen, förutsatt att den inte är tagen ur frysen eller stått framme en halv dag.
Citera
2016-03-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför inte en samling svenska kvalitetsstout? Det finns några som jag tycker håller absolut högsta klass och alla kommer från Göteborg med omnejd.

Dugges - Idjit
Beerbliotek - Eternal Darkness
Poppels - Russian Imperial Stout

Sen har du en Imperial Porter från Eskilstuna Ölkultur som också håller toppklass.

Alla går att beställa styckvis om de inte finns på ditt närmsta bolag.
Tack för tipset!!! Har kollat på de med men som sagt, är inte insatt och går därför efter det som skrivs på ratebeer bl.a.

Vill ge bort bra kvalitétsöl som sticker ut från mängden. Man vill ju såklart imponera med lite specialare öl ^^ men ska kika på de med.

Fler tips välkomnas. Btw: Omnipollo är väl Svensk? :')-
Citera
2016-03-27, 12:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch

Btw: Omnipollo är väl Svensk? :')-

Ja Omnipollo är svenskt i den bemärkelsen att bryggarna är svenska. Men de har inget eget bryggverk utan spökbrygger hos andra, ofta utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in