2016-03-25, 19:10
Medlem
Tänkte på det idag när jag va ute i skogen och jobba, hur många personers jobb ersätts av en skogsmaskin .

Frågeställning.

Tex 1 timmes avverkning med skogsmaskin.

Hur många personer med motorsåg behövs för samma kapacitet ?
Citera
2016-03-25, 19:23
Medlem
think2acts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknowman
Tänkte på det idag när jag va ute i skogen och jobba, hur många personers jobb ersätts av en skogsmaskin .

Frågeställning.

Skulle nog säga, 1 timme bruksmaskin, 3 personer i 2 dagar.
Citera
2016-03-25, 19:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknowman

Frågeställning.

Man skulle kunna göra en analys av produktiviteten: Man kollar i statistiken mellan olika år på antalet anställda inom skogsindustrin och antalet ton levererade produkter. Man jämför lämpligen några år (1950-talet?) då skogsbruket inte var mekaniserat, med några år (2000-talet) när skogsbruket är "genommekaniserat". Då borde man få en hum om produktivitetshöjningen som beror på mekaniseringen. (hur många ton en arbetare med såg producerar per år jämfört med hur många ton en arbetare med avverkningsmaskin producerar) Då borde man kunna räkna ut hur många gånger mer tid det tar med såg respektive maskin. SCB har säkert uppgifterna för uträkningen.
Citera
2016-03-25, 22:38
Medlem
En bra dag utan krångel kan du på en slutavverkning fälla ca 400 kubik.
Om vi säger att det är grov skog, tall, på ca 1 kubik/träd , att vi kör 8,5 -9 timmar.
Ca 45 träd/Timme.

Hugger du manuellt , ca 6-7 träd/ timme.

Pratar vi granskog, tar vi kanske 30 träd/ timme och max 3-4 med såg.

Jag vill påstå att en skördare ersätter 8-9 kanske 10 vältränade skogshuggare.

https://youtu.be/mU7ZQ8VzPGc
Citera
2016-03-26, 04:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 374196
En bra dag utan krångel kan du på en slutavverkning fälla ca 400 kubik.
Om vi säger att det är grov skog, tall, på ca 1 kubik/träd , att vi kör 8,5 -9 timmar.
Ca 45 träd/Timme.

https://youtu.be/mU7ZQ8VzPGc
Sen bör man även lägga till sådant som den data om vad som avverkats som skördaren skapar, det sparar tid i hanteringen som följer efteråt och skapar mervärde där. Man bör även lägga till de besparingar som en skördare ger gentemot manuell avverkning genom att företaget behöver hantera färre personal - mindre administration med löner, hantering av föräldraledighet, rekrytering och allt annat som följer med att ha anställda, många dolda kostnadsposter och mycket tid som kan sparas där.
Citera
2016-03-26, 05:07
Bannlyst
det tar säkert 10 minuter med motorsåg om det är en stor tall, med en skördare tar det 20 sekunder kanske, dessutom om du kör helt manuellt så lär du använda timmersax för att dra ihop det någolunda och då tar det ännu längre tid.

Jag har sågat väldigt mycket med motorsåg och det är ganska jobbigt också, dessutom kan det vara farligt. i maskinen kan man ju sitta och lyssna på radio och peta runt sina spakar i värmen
Citera
2016-03-26, 10:05
Medlem
Ändå är lönsamheten så pressad att en första gallring kan bli en förlustaffär . Betänk då MP som lobbar för hyggesfritt! De har ju nu förstört turismen i landet med sin svängdörrspolitik så deras våta dröm är nu skogen och jordbruket.
Citera
2016-03-26, 10:10
Medlem
slush-puppies avatar
Citat:

Och 10 vältränade skogshuggare motsvarar 500 somalier eller annat ökenfolk? Tror att vi är något på spåret här
Citera
2016-03-26, 15:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Och 10 vältränade skogshuggare motsvarar 500 somalier eller annat ökenfolk? Tror att vi är något på spåret här

Ökenfolken var faktiskt fantastiska på skogsavverkning en gång i tiden! Det är därför det är öken där nu!

OnT: Ska man verkligen jämföra med motorsågar egentligen? En intressant jämförelse vore i tre steg:
yxa/handsåg jämfört med motorsåg jämfört med avverkningsmaskiner. Det är ju tre viktiga framsteg i produktiviteten inom skogsbruket.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-03-26 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in