Citat:
Det var en herre som fick en psykos i sin schizofreni och slog ihjäl en person med ett järnrör och gav sig på en annan som jag tror kom undan om minnet inte sviker mig. Det är ju i samband med sina psykoser det kan gå riktigt fel med dessa människor ibland, om det vill sig riktigt illa."mannen med järnröret" hmm? den har jag missat eller syftar du på SD gänget?
Se det så här…psykiskt sjukdom faller utanför detta. Självklart gör alla äldre trevlig och kloka herrar med två fötter på jorden, modell Mean det också, samma gör alla andra som har lite koll på sina sinnen detta också.
meningen med tråden, är mest att vända upp och ner på dravlet kring "kvinnligt känslostyrning", få folk att tänka lite självständigt helt enkelt.
Vi tänker alla med både logik och känslor, ingen uppdelning finnes, heller inte, enligt mig, nån rangordning mellan dessa. Känslor är kort och gott smart i många fall.
Se det så här…psykiskt sjukdom faller utanför detta. Självklart gör alla äldre trevlig och kloka herrar med två fötter på jorden, modell Mean det också, samma gör alla andra som har lite koll på sina sinnen detta också.
meningen med tråden, är mest att vända upp och ner på dravlet kring "kvinnligt känslostyrning", få folk att tänka lite självständigt helt enkelt.
Vi tänker alla med både logik och känslor, ingen uppdelning finnes, heller inte, enligt mig, nån rangordning mellan dessa. Känslor är kort och gott smart i många fall.
Jo, jag läste tråden så jag förstod nog att tråden skall ses som lite provokativ i överkant och kan behövas vinklas till lite för att uppnå önskat syfte, vilket inte är av ondo. Det är ett oskick att klumpa ihop grupper av människor baserat på kön, nationalitet, religion eller politisk tillhörighet om man inte har som syfte att provocera och mana till eftertanke.
I ett samhälle där mansidealet än är det normativa skadar det inte alls.
Vi gubbar kan behöva tänka igenom både vårt språkval och våra ageranden ibland. Ser man på hur få män det är som befinner sig på högskolor och universitet idag så inser man snabbt att något har gått väldigt snett i våra manliga ungdomars värdegrund om vad som är lämpligt att ägna sig åt i ungdomsåren. Vet inte vad dessa senaste generationer av grabbar ägnat sig åt i stället för att ägna sig åt studier. Alla kan väl inte hänga på forum och spela dataspel hoppas jag?
Verkar ju som så att i det samhälle vi fått idag så är det kvinnorna som klarar av bättre att hålla sig känslomässigt kalla och satsa på utbildning för framtiden. Om tjugo år kommer det att slå igenom extremt mycket på arbetsmarknaden då utbildade män kommer att bli en uppenbar bristvara. Det är nog något som vi får lasta skolan för då katederundervisningen bevisligen gav bättre resultat generellt och när det kommer till pojkar är det som uppenbart fungerar bättre då studieresultaten har sjunkit som en sten i jämförelse internationellt.
Kommer om inte annat att om man lever då bli intressant att se hur ett samhälle blir med en matriarkat intelligentsia som styr gamla Svedala. Personligen tror jag inte skillnaden blir så stor som så många feminister tror. På samma sätt som manlig "nepotism" växt fram kommer en kvinnlig dito att göra det. I stället för att hämta sina styrelsekollegor från internatskolan, segel/golfklubben ordenssällskapet eller från jaktpolarna kommer de kvinnliga dito att hämta sina kollegor från sina umgängesytor.
Vi kommer se lika "dåliga" chefer rekryteras som kvinnor bara, beteendet att välja "sina egna" är lika utbrett bland kvinnor som män tror jag det kommer att visa sig. Mest troligt är det bara ett högst mänskligt beteende skulle jag tippa. Kommer ju i och för sig riva myten om könsmaktsordningen en gång för alla och visa på att man snarare favoriserar de man känner snarare än något annat. Tror den största utjämnaren skulle vara att skapa könsneutrala plattformar där män och kvinnor kan umgås på lika villkor. Men det krävs nog några hundra år till innan tex alla ordenssällskap blir helt öppna för både män och kvinnor på lika villkor.
Men, men det är bara en gammal gubbes svada
Får hoppas på att dagens ungdomar läste lite nutidshistoria lite flitigare och i ett lite mer "könsrelaterat" ljus än vad vi fick göra så de slipper göra om alla våra misstag. Men ser man FB eller ett forum som familjeliv som en referensram ser det ju lite dystert ut ibland. Det svämmar över åt var sitt håll där kan jag tycka ibland.