2015-02-02, 03:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
"mannen med järnröret" hmm? den har jag missat eller syftar du på SD gänget?

Se det så här…psykiskt sjukdom faller utanför detta. Självklart gör alla äldre trevlig och kloka herrar med två fötter på jorden, modell Mean det också, samma gör alla andra som har lite koll på sina sinnen detta också.

meningen med tråden, är mest att vända upp och ner på dravlet kring "kvinnligt känslostyrning", få folk att tänka lite självständigt helt enkelt.
Vi tänker alla med både logik och känslor, ingen uppdelning finnes, heller inte, enligt mig, nån rangordning mellan dessa. Känslor är kort och gott smart i många fall.
Det var en herre som fick en psykos i sin schizofreni och slog ihjäl en person med ett järnrör och gav sig på en annan som jag tror kom undan om minnet inte sviker mig. Det är ju i samband med sina psykoser det kan gå riktigt fel med dessa människor ibland, om det vill sig riktigt illa.

Jo, jag läste tråden så jag förstod nog att tråden skall ses som lite provokativ i överkant och kan behövas vinklas till lite för att uppnå önskat syfte, vilket inte är av ondo. Det är ett oskick att klumpa ihop grupper av människor baserat på kön, nationalitet, religion eller politisk tillhörighet om man inte har som syfte att provocera och mana till eftertanke.

I ett samhälle där mansidealet än är det normativa skadar det inte alls.

Vi gubbar kan behöva tänka igenom både vårt språkval och våra ageranden ibland. Ser man på hur få män det är som befinner sig på högskolor och universitet idag så inser man snabbt att något har gått väldigt snett i våra manliga ungdomars värdegrund om vad som är lämpligt att ägna sig åt i ungdomsåren. Vet inte vad dessa senaste generationer av grabbar ägnat sig åt i stället för att ägna sig åt studier. Alla kan väl inte hänga på forum och spela dataspel hoppas jag?

Verkar ju som så att i det samhälle vi fått idag så är det kvinnorna som klarar av bättre att hålla sig känslomässigt kalla och satsa på utbildning för framtiden. Om tjugo år kommer det att slå igenom extremt mycket på arbetsmarknaden då utbildade män kommer att bli en uppenbar bristvara. Det är nog något som vi får lasta skolan för då katederundervisningen bevisligen gav bättre resultat generellt och när det kommer till pojkar är det som uppenbart fungerar bättre då studieresultaten har sjunkit som en sten i jämförelse internationellt.

Kommer om inte annat att om man lever då bli intressant att se hur ett samhälle blir med en matriarkat intelligentsia som styr gamla Svedala. Personligen tror jag inte skillnaden blir så stor som så många feminister tror. På samma sätt som manlig "nepotism" växt fram kommer en kvinnlig dito att göra det. I stället för att hämta sina styrelsekollegor från internatskolan, segel/golfklubben ordenssällskapet eller från jaktpolarna kommer de kvinnliga dito att hämta sina kollegor från sina umgängesytor.

Vi kommer se lika "dåliga" chefer rekryteras som kvinnor bara, beteendet att välja "sina egna" är lika utbrett bland kvinnor som män tror jag det kommer att visa sig. Mest troligt är det bara ett högst mänskligt beteende skulle jag tippa. Kommer ju i och för sig riva myten om könsmaktsordningen en gång för alla och visa på att man snarare favoriserar de man känner snarare än något annat. Tror den största utjämnaren skulle vara att skapa könsneutrala plattformar där män och kvinnor kan umgås på lika villkor. Men det krävs nog några hundra år till innan tex alla ordenssällskap blir helt öppna för både män och kvinnor på lika villkor.

Men, men det är bara en gammal gubbes svada
Får hoppas på att dagens ungdomar läste lite nutidshistoria lite flitigare och i ett lite mer "könsrelaterat" ljus än vad vi fick göra så de slipper göra om alla våra misstag. Men ser man FB eller ett forum som familjeliv som en referensram ser det ju lite dystert ut ibland. Det svämmar över åt var sitt håll där kan jag tycka ibland.
Citera
2015-02-02, 05:08
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Är denna till mig eller?

Nej, det är inte "känslor" att konstatera vilket kön det är som begår mest självmord, aggressionsbrott eller viger sina liv åt sex/porr/våldtäkter etc. Det är att konstatera fakta och föra ett resonemang.

men visst om du anser att dessa saker bygger på rationellt agerande från gruppen män och alltså inte är uttryck för känslostyrning så får du ju komma in med ett eget resonemang i saken eller hur?

Kvinnor hade begått samma brott om de hade de fysiska förutsättningarna för det. Men ni föds ju och växer upp till att bli fysiskt klena och bräckliga, och med det kommer en instinktiv rädsla att ge sig in i fysiska konfrontationer.

Du försöker självförhärligande hävda att kvinnors aversion mot fysiska konfrontationer skulle ha med empati eller rationellt tänkande att göra när det i själva verket bara handlar om feghet och medvetenhet över sina egna fysiska svagheter.

Samma beteende ser man även hos klena och kortväxta män.

Och omvänt så är det inte ovanligt att kvinnor som sitter i fängelse för våldsbrott ofta har tydligt starkare kroppar än genomsnittet. Du hittar inga anorektiska akademikernuckor i finkan för allvarliga våldsbrott, utan huvudsakligen muskliga butchflator av något slag.

Allt handlar i grund och botten alltså om konkret förmåga till våld, inte gradskillnader av känslor eller rationellt.beteende.
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2015-02-02 kl. 05:11.
Citera
2015-02-02, 05:16
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Vi tänker alla med både logik och känslor, ingen uppdelning finnes, heller inte, enligt mig, nån rangordning mellan dessa. Känslor är kort och gott smart i många fall.

Fel. Känslor är per definition irrationella. Det finns inga rationella känslor överhuvudtaget, och känslor tjänar bara till att färdunkla det logiska och rationella tänkandet.

Te.x så känner jag ibland för att leta rätt på dig och putta dig nerför en trappa för att jag finner dina smutskastande och lögnaktiga inlägg vara både tröttsamma och irriterande.

Men jag sätter mina känslor åt sidan i favör för logiskt tänkande och låter därför bli.

Det vore alltså känslomässigt tillfredsställande att åsamka dig fysisk skada, men det finns ingen logisk eller rationell grund för att göra det. Och eftersom att jag VÄLJER logik framför känsla, så går du och alla andra jag stör mig på känslomässigt, säkra.
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2015-02-02 kl. 05:18.
Citera
2015-02-02, 06:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Fel. Känslor är per definition irrationella. Det finns inga rationella känslor överhuvudtaget, och känslor tjänar bara till att färdunkla det logiska och rationella tänkandet.

Te.x så känner jag ibland för att leta rätt på dig och putta dig nerför en trappa för att jag finner dina smutskastande och lögnaktiga inlägg vara både tröttsamma och irriterande.

Men jag sätter mina känslor åt sidan i favör för logiskt tänkande och låter därför bli.

Det vore alltså känslomässigt tillfredsställande att åsamka dig fysisk skada, men det finns ingen logisk eller rationell grund för att göra det. Och eftersom att jag VÄLJER logik framför känsla, så går du och alla andra jag stör mig på känslomässigt, säkra.
Jo det finns fullt rationella känslor.

Om det kommer en flock hyenor eller lejon emot dig och avser att ha dig på menyn är det fullt rationellt att bli rädd. Det får dig att producera en satans massa adrenalin som du kan behöva till att klättra upp i ett träd fortare än du någonsin gjort i ditt liv. I ena fallet möjligen båda kanske det hjälpt. Hade det resulterat till att du med viftande armar och skrikandes sprang iväg är det väl tveksamt, men alla våra kroppsliga system är inte perfekta.

Hunger, törst och trötthet är tre känslor vi behöver för att kunna reglera våra kroppars funktioner, fullt rationella känslor imho.

Känna kärlek för en partner som man tycker passar en är en annan som har en egennytta för ens barns trygghet och utveckling, men kan hamna fel den med iofs som med rädsla.

Ilska, hat och aggression har en nytta för andra att det är dags att "tagga ner" och inte irritera dig mer. För dig själv har de en funktion som gör att den personen du är irriterar dig på präglas ordentligt i ditt minne så du inte låter en person som t.ex lurat dig ordentligt i en affär inte får en chans att göra det igen.

Vad du pratar om känns mera som hur man väljer att agera ut på sina känslor, där håller jag med dig till fullo i att det har en stor poäng i att tänka efter före man agerar. Annars riskerar man ju att bli en liten Homer Simson som agerar ut i allt han gör.
Citera
2015-02-02, 10:43
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Kvinnor hade begått samma brott om de hade de fysiska förutsättningarna för det. Men ni föds ju och växer upp till att bli fysiskt klena och bräckliga, och med det kommer en instinktiv rädsla att ge sig in i fysiska konfrontationer.

Du försöker självförhärligande hävda att kvinnors aversion mot fysiska konfrontationer skulle ha med empati eller rationellt tänkande att göra när det i själva verket bara handlar om feghet och medvetenhet över sina egna fysiska svagheter.

Och omvänt så är det inte ovanligt att kvinnor som sitter i fängelse för våldsbrott ofta har tydligt starkare kroppar än genomsnittet. Du hittar inga anorektiska akademikernuckor i finkan för allvarliga våldsbrott, utan huvudsakligen muskliga butchflator av något slag.

Allt handlar i grund och botten alltså om konkret förmåga till våld, inte gradskillnader av känslor eller rationellt.beteende.

Fast.. män slåss mest med män, med de som har jämförbar fysik, vad hindrar kvinnor från att slåss med kvinnor? Då skulle ju deras bräcklighet inte spela någon roll. Till skillnad från kortväxta och klena män skulle de ha massor av potentiella offer.

Sen tycker jag för övrigt att kortväxta män (förvisso inte klena sådana) tenderar att vara mer aggressiva än andra, något jag som en representant för gruppen inte är stolt över att erkänna. Det grundar sig nog i mindervärdeskomplex.
Citera
2015-02-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det var en herre som fick en psykos i sin schizofreni och slog ihjäl en person med ett järnrör och gav sig på en annan som jag tror kom undan om minnet inte sviker mig. Det är ju i samband med sina psykoser det kan gå riktigt fel med dessa människor ibland, om det vill sig riktigt illa.

Jo, jag läste tråden så jag förstod nog att tråden skall ses som lite provokativ i överkant och kan behövas vinklas till lite för att uppnå önskat syfte, vilket inte är av ondo. Det är ett oskick att klumpa ihop grupper av människor baserat på kön, nationalitet, religion eller politisk tillhörighet om man inte har som syfte att provocera och mana till eftertanke.

I ett samhälle där mansidealet än är det normativa skadar det inte alls.

Vi gubbar kan behöva tänka igenom både vårt språkval och våra ageranden ibland. Ser man på hur få män det är som befinner sig på högskolor och universitet idag så inser man snabbt att något har gått väldigt snett i våra manliga ungdomars värdegrund om vad som är lämpligt att ägna sig åt i ungdomsåren. Vet inte vad dessa senaste generationer av grabbar ägnat sig åt i stället för att ägna sig åt studier. Alla kan väl inte hänga på forum och spela dataspel hoppas jag?

Verkar ju som så att i det samhälle vi fått idag så är det kvinnorna som klarar av bättre att hålla sig känslomässigt kalla och satsa på utbildning för framtiden. Om tjugo år kommer det att slå igenom extremt mycket på arbetsmarknaden då utbildade män kommer att bli en uppenbar bristvara. Det är nog något som vi får lasta skolan för då katederundervisningen bevisligen gav bättre resultat generellt och när det kommer till pojkar är det som uppenbart fungerar bättre då studieresultaten har sjunkit som en sten i jämförelse internationellt.

Kommer om inte annat att om man lever då bli intressant att se hur ett samhälle blir med en matriarkat intelligentsia som styr gamla Svedala. Personligen tror jag inte skillnaden blir så stor som så många feminister tror. På samma sätt som manlig "nepotism" växt fram kommer en kvinnlig dito att göra det. I stället för att hämta sina styrelsekollegor från internatskolan, segel/golfklubben ordenssällskapet eller från jaktpolarna kommer de kvinnliga dito att hämta sina kollegor från sina umgängesytor.

Vi kommer se lika "dåliga" chefer rekryteras som kvinnor bara, beteendet att välja "sina egna" är lika utbrett bland kvinnor som män tror jag det kommer att visa sig. Mest troligt är det bara ett högst mänskligt beteende skulle jag tippa. Kommer ju i och för sig riva myten om könsmaktsordningen en gång för alla och visa på att man snarare favoriserar de man känner snarare än något annat. Tror den största utjämnaren skulle vara att skapa könsneutrala plattformar där män och kvinnor kan umgås på lika villkor. Men det krävs nog några hundra år till innan tex alla ordenssällskap blir helt öppna för både män och kvinnor på lika villkor.

Men, men det är bara en gammal gubbes svada
Får hoppas på att dagens ungdomar läste lite nutidshistoria lite flitigare och i ett lite mer "könsrelaterat" ljus än vad vi fick göra så de slipper göra om alla våra misstag. Men ser man FB eller ett forum som familjeliv som en referensram ser det ju lite dystert ut ibland. Det svämmar över åt var sitt håll där kan jag tycka ibland.

hmm långt inlägg Mean …
men blir tyvärr lite kortare svar som i stort kretsar kring det senaste.

Det forskare ser är att även om kvinnor redan idag har högre utbildning efter viss ålder så får de inte ändå de högre lönerna eller de högre positionerna (VD ex).
Kanske längre fram, men som sagt det vet vi inte än.
Kanske hinner vi också vända på högskolornas sits i tid, jag hoppas det i vart fall.
För jag håller med dig, det blir inte bättre för att vi bara byter grupp vid de ledande positionerna, de ska vara balans. Bara kvinnor överallt kommer leda till samma eller andra problem, som vi kanske inte vet om idag ens.

Och FB är FB, absolut ingen referensram what so ever…utan en "spottkopp" för vissa grupper i samhället, som sådan klart intressant.

(Lite tråkigt svar, beklagar, lite seg idag.)
Citera
2015-02-02, 12:00
Medlem
Citat:

Nu brister din logik helt och hållet, om kvinnor hade haft samma riskbenägenhet samt en norm som säger dem att de är världens härskare och att "vika undan" är katastrof för deras status, framtida möjligheter, reproduktion etc. så hade du sett på fan du.
Kvinnor är också jämnstarka med…kvinnor, så varför pucklar inte kvinnor på varandra i samma mängd som män pucklar på män? hmm?
Dessutom så har vi idag, och har nästan alltid haft, en arsenal av redskap ta till. Ett bra träffat slag med sten, yxa, trädgren, kniv, atombomb och voilá!
Spelar ingen större roll hur fysisk stor och enorma biceps en motståndare har om du står där med ett gevär eller hur?

Och vänligen citera där jag skriver att kvinnor har större empati eller rationell förmåga. Jag hävdar att vi har ungefär samma, men att mäns normer av att aldrig tillåta sig underläge etc. samt riskbenägenhet..var nu den sitter..är orsaken.

sen hade jag ju gärna sett nån slags bevisning för att kriminella kvinnor som hamnar i finkan är
avsevärt fysisk större och flator innan de hamnar i fängelset tack.
Citera
2015-02-02, 12:13
Medlem
Citat:

Känslor och rationalitet hör ihop….de funkar inte utan varandra kort och gott
jag orkar inte sitta och plita ner allt detta igen…så kör med länk…läs denna så hajjar du vad jag menar.

http://fof.se/tidning/2002/8/jag-tanker-men-inte-bara-med-hjarnan

och satans vad vi var på purket humör idag då….
Nu lever jag relativt trapplöst både hemma och på kontoret, eller tja vi har väl brandtrappor nånstans dit du kan släpa mig..men vet du då måste du ta dig förbi entrén först, frågan är hur sannolik det är att de släpper igenom dig där med tanke på dina lampor till ögon och tuber och slangar hit och dit…
Tror damerna i receptionen kommer glo ut dig faktiskt.
Har ett mycket bättre förslag till dig…sätt mig på ignore, till skillnad från vissa andra på detta forum så blir jag inte det minsta sur över detta.
Citera
2015-02-02, 12:49
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Känslor och rationalitet hör ihop….de funkar inte utan varandra kort och gott
jag orkar inte sitta och plita ner allt detta igen…så kör med länk…läs denna så hajjar du vad jag menar.

http://fof.se/tidning/2002/8/jag-tanker-men-inte-bara-med-hjarnan

och satans vad vi var på purket humör idag då….
Nu lever jag relativt trapplöst både hemma och på kontoret, eller tja vi har väl brandtrappor nånstans dit du kan släpa mig..men vet du då måste du ta dig förbi entrén först, frågan är hur sannolik det är att de släpper igenom dig där med tanke på dina lampor till ögon och tuber och slangar hit och dit…
Tror damerna i receptionen kommer glo ut dig faktiskt.
Har ett mycket bättre förslag till dig…sätt mig på ignore, till skillnad från vissa andra på detta forum så blir jag inte det minsta sur över detta.

Det handlar om resultat.
Inte om de föreliggande funktionerna.

Män är mer känslostyrda än kvinnor.
På en del punkter ja.

Att beta av var och en skulle ta en evighet och säger sen inte ett uns av sanningen.

Kvinnors kontroll över sina känslor är överlag sämre än hos män.
Att kontrollera sina känslor går emot feministisk anda.
En omöjlighet enligt vissa.

Vid ett häftigt bråk, man och kvinna.
Man- kan skrika och slåss.
Kvinna- Kan gråta och slåss.

När en man vaknar på morgonen så har han stånd.
Efter många år av att varje dag ha stånd så börjar hjärnan lägga denna funktion i det bakre medvetandet.
Du kollar inte längre på penis och tänker att du nu ska ut och para dig.

Din penis, med alla hormoner som kommer med, eller i symbios hanterar nu detta omedvetet.
Din penis, om det är uppfostrad "rätt" kommer att använda sitt enorma organ, hjärnan till att få para sig.
Här finns inga känslor inblandade men är ändå något som styr oss män. Omedvetet.

Kvinnor.
Kvinnor i grupp menstruerar samtidigt.
Kvinnor nöjer sig sällan med nr 2 av utbudet män.

Ehhh.-..- TO BE CONTINUED
Citera
2015-02-02, 12:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
hmm långt inlägg Mean …
men blir tyvärr lite kortare svar som i stort kretsar kring det senaste.

Det forskare ser är att även om kvinnor redan idag har högre utbildning efter viss ålder så får de inte ändå de högre lönerna eller de högre positionerna (VD ex).
Kanske längre fram, men som sagt det vet vi inte än.
Kanske hinner vi också vända på högskolornas sits i tid, jag hoppas det i vart fall.
För jag håller med dig, det blir inte bättre för att vi bara byter grupp vid de ledande positionerna, de ska vara balans. Bara kvinnor överallt kommer leda till samma eller andra problem, som vi kanske inte vet om idag ens.

Och FB är FB, absolut ingen referensram what so ever…utan en "spottkopp" för vissa grupper i samhället, som sådan klart intressant.

(Lite tråkigt svar, beklagar, lite seg idag.)
Blir lite långt ibland, men det behöver ju inte innebära att ett långt svar är nödvändigt.

Det är bara en tidsfråga innan kvinnor har samma löner som män.
Är ju vansinnigt att rätt elementära jobb ska betalas väldigt olika för att det är av tradition mans resp kvinnoyrken. Nationalekonomiskt är det ju vansinne att tex bara män skall ha råd att ha ett eget boende och t.ex en bil bara för de har bättre betalda jobb. Bättre då att ICA handlarna och andra arbetsgivare som åkt snålskjuts på kass jämställdhetspolitik får minska sina vinster och betala skäliga löner istället till alla. I akademikerkretsar kommer det att vara helt borta inom ~20 år skulle jag tro.
Citera
2015-02-04, 00:16
Medlem
Att dela upp män och kvinnor blir bara svårare och svårare. Män är hemma med barnen, tjänar mindre än sambon, står framför spegeln som påfåglar, vaxar bröst och använder lotion, gråter och pratar känslor, älskar andra män. Kvinnor bygger muskler, slåss och svär, njuter av/älskar porr, ammar inte längre och klättrar högre i karriären än många män, blir partiledare och behärskar härskarteknik. Jag gillar det. Som kvinna får du ha en grabbig jargong, du får gå ut med männen. Som man får du vara blyg och be kvinnorna om råd. Personligen så är det det bland det konstigaste jag vet att vi alltid ska leta skillnader mellan oss men det finns ett behov, tydligen mår vi bra av det.
Citera
2016-03-25, 23:55
Medlem
Anledningen till att killarna inte kan hantera sin ilska eller sorg, sat kåthet beror ju på att de inte pratar ut. Jag märker det på alla killar omkring mig: pappa, bror, pojkvän, barndomsvän, killarna i skolan, med fler killar.
Väldigt få av dem pratar ut om sina problem. De brukar inte ens ha en bästa vän på samma sätt som vi tjejer har. Därför har de ingen "personlig terapeut".
Tänk vad det gör med dig som person om du har gått hela uppväxten sådär igenom alla problem man stöter på och utan att ha någon riktigt nära som man pratar ut med. Klart som fan att killarna svällar över i sina känslor då. De jag känner vill oftast inte heller prata om problem, utan bara fokusera på roliga saker. Hur går det då för den personen då tror ni?

Klart som fan att många killar är knäppa och överreaggerar. Hoppas bara att mina framtida söner tar efter av vad jag lär dem, och inte av alla män omkring dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in