2015-01-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekaron
Den enda situation, då jag vet att män är mer styrda av sina känslor, driv och instinkter, är sex.

Kvinnor är kognitivt stabilare i sexuella situationer medan män börjar agera mer på instinkt än på något annat.

Detta är en evolutionär funktion, den skyddar kvinnor eftersom de måste vara mer medvetna om farorna som finns även i intimitet. Mannen blir avslappnad medan kvinnan blir garderande och hyperkänslig mot faror, från mannen eller från miljön.

Det oftast i sexuella sammanhang män tappar kontrollen, till och med blir aggressiva. Amygdalan reglerar känslorna, framför allt rädsla och ilska, men också sex. En irriterad Amygdala, full av hormoner, kan med lätthet kasta ut hans självkontroll.

Det har fått mig att nysta i fenomenet "nice guys." Med tanke på hur slavlikt beteendet är från mannens sida: all saknad av självinsikt, fjäskande, betjänande o.s.v. är det i avsaknad av andra alternativ varför jag sluter mig till förklaringen att han är helt, eller nästintill, känslostyrd av sin sexualdrift, tack vare amygdalans funktion, medan hon förblir i högre kognitiv kontroll. Utöver detta så är amygdalan i kvinnor mindre, betydligt så, än hos mannen.

Undrar om inte detta är evolutionens sätt att få män att gå med på något som dem vet bara är korkat, som dem annars skulle fly ifrån: skaffa barn med första tillgängliga kvinna.

var ett fall nyss, minns inte var, men tror Skåne? med 2 män som var med om en trafikolycka där den ene högg ner den andre fast de överhuvudtaget inte kände varandra…..sexdriften i farten igen eller?
Citera
2015-01-11, 15:20
Medlem
Chokladaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
var ett fall nyss, minns inte var, men tror Skåne? med 2 män som var med om en trafikolycka där den ene högg ner den andre fast de överhuvudtaget inte kände varandra…..sexdriften i farten igen eller?

Det var en 21-årig svensk man och en 57-årig blatte!!! Gissa vem som var gärningsmannen...
Citera
2015-01-11, 17:52
Medlem
Citat:
Det fetade: allright?…VAD är det som visar att män skulle besitta denna förmåga i högre grad? Enligt mig är det en förmåga som visar sig på individnivå snarare än som en könsskilland.

Och ursäkta mig, men var/ när har jag alltså kommit med påståendet att kvinnor skulle hämningslöst släppa efter för känslan kåthet?

Du gör samma sak som många i tråden, läser in det du vill att TS ska bestå av och skiter i att läs den
*analytiskt* om du så vill….

Det min TS säger är nämligen att jag i grunden anser att känslor, analytiskt tänkande är begrepp som båda könens hjärnor hanterar i ungefär samma flöde. Dock har man i språket och i fördomsfull dumhet
valt att poängtera vissa känslolägen som mer "känslosamma" än andra. Ex. så betraktas en empatisk moder som flödar över av kärlek till små kottar som mer känslosam/ känslostyrd i negativ betydelse än ex. en man som ständigt "flödar över" av ilska. Rätt märkligt anser jag och något jag ville belysa i tråden. Båda könen äger känslor, det ena har dock tillåtelse att låta sig bli styrd av känslor i högre grad, och ändå så är det det andra könet man anklagar för att just vara känslodriven. Intressant.

Att kvinnor skulle besitta sämre abstrakt tänkande/ analytisk förmåga är nonsens. Abstrakt tänkande är något som alla behöver i sin vardag och inte något som endast används på nått ingenjörs skrivbord någonstans. Är dock bara det sista som "räknas".

Du är helt otrolig. Jag har sagt det förr och säger det igen, du drar konstant till med förenklingar och överdrifter i syfte att vinna billiga poänger, varför gör du det? Vill du inte ha en hederlig diskussion här eller?

Som jag skrev inledningsvis så är jag beredd att hålla med om en del av det du hävdar, nämligen att även män i massor agerar känslomässigt men möjligtvis på andra områden (vilka du tog upp flera av).
Samtidigt hävdar du ofta att detta enbart handlar om individer och inte kön. Klassiskt självmotsägande feminism...

Och jag gör inga antaganden, det är du som vågar påstå dig sitta på sanningen.
Att det skulle finnas både känslomässiga och analytiska skillnader könen emellan är långt ifrån en absurd tanke. Män och kvinnors hjärnor fungerar något olika. Män och kvinnor besitter något olika hormonnivåer etc etc.
Vet jag att det är skillnader som är större mellan könen än mellan enskilda individer? På många områden, såklart inte. Men det vet inte du heller. Det vet ingen.
Det är en konstant "kamp" inom naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga discipliner.

Det enda jag ville bemöta i din tråd var ju som sagt din kommentar kring kåthet.
Du hävdade i din kommentar i inledningen att män är mycket kåtare än kvinnor eller åtminstone styrs av de känslorna mer än kvinnor. Jag kan inte tolka det på något annat sätt.
Det köper jag. Men det gör uppenbarligen inte du i alla sammanhang, endast då det passar din agenda.
Här är ett snabbt kopierat inlägg och jag skulle utan tvekan kunna hitta 10-tals till om jag hade orken att leta.
Citat:
Sex och närhet är ett lika starkt behov hos kvinnor
Tråden 'Sexuell makt förbises trots att det är en essentiell del i jämställdhet och feminism' är full av sådana kommentarer av dig, förutom de senare sidorna då du lite subtilt byter åsikt.

Ang analytisk förmåga vill jag påminna dig om att vi hade den eller åtminstone en snarlik diskussion i tråden '"Systemkritiska" kvinnor nästan alltid feminister?' varvid jag och bl.a. 'Överliggaren' ansåg oss upplevt motsatsen.
Jag säger inte att jag vet hur det är i frågan, jag säger bara vad jag tycker det lutar åt. Du däremot vet ju såklart...
Senast redigerad av antiantiliberal 2015-01-11 kl. 17:55.
Citera
2015-01-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Du är helt otrolig. Jag har sagt det förr och säger det igen, du drar konstant till med förenklingar och överdrifter i syfte att vinna billiga poänger, varför gör du det? Vill du inte ha en hederlig diskussion här eller?

Som jag skrev inledningsvis så är jag beredd att hålla med om en del av det du hävdar, nämligen att även män i massor agerar känslomässigt men möjligtvis på andra områden (vilka du tog upp flera av).
Samtidigt hävdar du ofta att detta enbart handlar om individer och inte kön. Klassiskt självmotsägande feminism...

Och jag gör inga antaganden, det är du som vågar påstå dig sitta på sanningen.
Att det skulle finnas både känslomässiga och analytiska skillnader könen emellan är långt ifrån en absurd tanke. Män och kvinnors hjärnor fungerar något olika. Män och kvinnor besitter något olika hormonnivåer etc etc.
Vet jag att det är skillnader som är större mellan könen än mellan enskilda individer? På många områden, såklart inte. Men det vet inte du heller. Det vet ingen.
Det är en konstant "kamp" inom naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga discipliner.

Det enda jag ville bemöta i din tråd var ju som sagt din kommentar kring kåthet.
Du hävdade i din kommentar i inledningen att män är mycket kåtare än kvinnor eller åtminstone styrs av de känslorna mer än kvinnor. Jag kan inte tolka det på något annat sätt.
Det köper jag. Men det gör uppenbarligen inte du i alla sammanhang, endast då det passar din agenda.
Här är ett snabbt kopierat inlägg och jag skulle utan tvekan kunna hitta 10-tals till om jag hade orken att leta.

Tråden 'Sexuell makt förbises trots att det är en essentiell del i jämställdhet och feminism' är full av sådana kommentarer av dig, förutom de senare sidorna då du lite subtilt byter åsikt.

Ang analytisk förmåga vill jag påminna dig om att vi hade den eller åtminstone en snarlik diskussion i tråden '"Systemkritiska" kvinnor nästan alltid feminister?' varvid jag och bl.a. 'Överliggaren' ansåg oss upplevt motsatsen.
Jag säger inte att jag vet hur det är i frågan, jag säger bara vad jag tycker det lutar åt. Du däremot vet ju såklart...

Är väl snarare du som bevisligen och förmodligen fullt medvetet väljer att missförstå min tråd.

Du går in och lägger ett påstående/ "antagande om sanning" ( som du inte på nått som helst vis varken då eller sen då jag påpekar bristen kan verifiera med någon grund) att kvinnor skulle besitta mindre analytisk förmåga än män. Säg mig? På vilket sätt styr våra könshormoner vår analytiska förmåga? hmm? Och om det nu skulle ha med denna förmåga att göra, på vilket sätt skulle testosteron just vara mer "analytiskt" än östrogen?
Ren och skär rappakalja min vän, om du inte inser detta utan fortfarande sitter och tror på detta så får du komma in med belägg.
Skillnaderna man sett hos mäns och kvinnors hjärnor handlar i stort om verbal och spatial förmåga
vilket för övrigt båda är förmågor som bygger på en förmåga tänka abstrakt.

Sen till TS. Anser att jag både i trådstarten och i övriga inlägg rätt klart deklarerar att jag anser båda könen besitta samma känslolägen och nivår/ mängd av känslor, men att jag anser att män faktiskt i realiteten låter sig (pga samhälliga konventioner, vi tillåter män detta i högre grad) faller i känslostyrning/ de låter känslorna ta över rationaliteten. Förstår faktiskt inte hur du lyckas läsa in något annat?

Kåthet:

nej jag har ingenstans hävdat att män är mer kåtare än kvinnor, du som läser som fan läser bibeln.

Igen: känslan kåthet är förmodligen högst densamma för kvinnor och män, driften att ha sex/ reproducera sig är förmodligen högst densamma, behovet av mänsklig närhet i form av sex och kel är förmodligen högst densamma.
Men av de 2 könen är det män först och främst som låter sig "flippa ut" pga dessa känslor, därför att vi som samhälle har valt att tillåta mäns sexualitet bre ut sig. Och kvinnor som anstränger sig blåa att tygla densamma….pga sociala konventioner igen, vilket du för övrigt kan läsa dig till i div. trådar på detta forum, där gossar sitter och beklagar sig över "horor" som ligger runt.

VAD kan vara så svårt att fatta med detta tämligen enkla?
Senast redigerad av ScottWalter 2015-01-11 kl. 19:05.
Citera
2015-01-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladasken
Det var en 21-årig svensk man och en 57-årig blatte!!! Gissa vem som var gärningsmannen...

Och med detta vill du mena att "blattar" inte är män eller?
Citera
2015-01-11, 19:37
Medlem
Måste först be om ursäkt att jag inte noggrannare läste ditt första inlägg. Ser nu att du där gick in mer på vad orsakerna till detta var, enligt dig.
Anledningen till att jag inte noterade det var helt enkelt för att jag sällan brukar kunna bemödas att ta dina trådar allt för seriöst. Kanske inte så schysst av mig att då gå in för hårt i diskussioner med dig, ber väl om ursäkt för det också.

I övrigt tänker jag inte bemöta dina påståenden då jag anser att jag sagt allt jag behöver säga.

Det enda jag ska göra är att än en gång visa på din totala självmotsägelse i dessa frågor.

Allt gott!

Citat:

Kåthet:

nej jag har ingenstans hävdat att män är mer kåtare än kvinnor, du som läser som fan läser bibeln.

Citat:
kan mycket möjligt vara så att kvinnors sexdrift är mindre av rent biologiska skäl. Helt enkelt för att risken för henne är betydligt större än att hon kan sprida runt sex lite hur som helst. Då är det väl så eller hur? Detta får ju faktiskt män som grupp bara vackert stå ut med eller hur? Som sagt det finns den mängden kvinnlig sexuell lust där ute som där finns, och inte ens kvinnor kan styra över detta.

Citera
2015-01-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Måste först be om ursäkt att jag inte noggrannare läste ditt första inlägg. Ser nu att du där gick in mer på vad orsakerna till detta var, enligt dig.
Anledningen till att jag inte noterade det var helt enkelt för att jag sällan brukar kunna bemödas att ta dina trådar allt för seriöst. Kanske inte så schysst av mig att då gå in för hårt i diskussioner med dig, ber väl om ursäkt för det också.

I övrigt tänker jag inte bemöta dina påståenden då jag anser att jag sagt allt jag behöver säga.

Det enda jag ska göra är att än en gång visa på din totala självmotsägelse i dessa frågor.

Allt gott!

Ursäkten accepterad.

och ser ingen "total självemotsägelse…"

"kan mycket möjligt vara så att kvinnors sexdrift är mindre av rent biologiska skäl." betyder faktiskt inte att jag hyser denna åsikt. eller hur? mer att jag förhåller mig rätt öppen för vad sanningen är i frågan nature/nurture.

Vill du veta min personliga åsikt, så tror jag sexualiteten som biologisk "drift" är lika stark mellan könen. Sexualitet som uttryck, kan dock skilja på ett biologiskt plan via hormoner och organens uppbyggnad, som ex. en del kvinnor upplever sexuella känslor vid amning, förlossning etc. Män har säkert något motsvarande, låter jag er utveckla.
Jag kan också tänka mig att de sätt som män allra helt vill ha sex på inte helt stämmer överens med det bästa sätten som kvinnor vill ha sex på. Vilket kanske bevisas via faktumet att rätt få kvinnor ex. får orgasm via enbart penetrerade vaginal sex, medan, min tro, en övervädligande majoritet av männen får orgasm via detta, eller att kvinnor kan få multipel orgasmer som män inte kan etc.

Fakta kvarstår dock att vi har ett samhälle som har och fortfarande fokuserar sig kring manlig sexualitet så till den grad att vi fortfarande 2015 har mysterier kring hur kvinnor funkar/ ser ut etc.
och en uppsjö fördomar riktade mot båda könens sexualitet.
Dags att göra nått åt kan jag tycka.

Allt gott själv.
Citera
2015-01-11, 22:24
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Och med detta vill du mena att "blattar" inte är män eller?
Han menar givetvis att om det vore två svenska män som krockat med varandra hade det varit försvinnande liten chans till psykutbrott och knivattacker. Det vet du också så sluta spela dum i huvudet att inte förstå vad som menades.
Citera
2015-02-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Han menar givetvis att om det vore två svenska män som krockat med varandra hade det varit försvinnande liten chans till psykutbrott och knivattacker. Det vet du också så sluta spela dum i huvudet att inte förstå vad som menades.

Tycker nog att det finns ganska bra bevisning för att 2 svenska män kan gå på varandra med våld lite här och var. Har skett genom historien och säkerligen så även idag med eller utan alkohol.

I varje sånt skede så kan du dock vara säker på att nåns känslor tagit överhanden.
Citera
2015-02-01, 21:01
Medlem
dekarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladasken

Haha!

Utmärkt inlägg.

--------------------------------------------------

Det är kul att få sitt argument vridet ur led så figuren efterliknar den av ett annat argument.

Att män kan vara hejdlöst dumma i huvudet har jag inte argumenterat emot.
Citera
2015-02-02, 00:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Har funderat lite på den gängse jargongen på FB, och gamla floskeln, att kvinnor är känslostyrda våp medan män är rationella och klartänkta i alla lägen.

Tänkte vända på den pannkakan lite och utmana er på den punkten för att det är skojsigt helt enkelt.

Här några standard känslor och min utvärdering av hur respektive kön styrs av dessa eller inte.
Avslutat med en personlig tolkning till varför det är så.

Agression/ Ilska/ Hat.

Är väl ett välkänt faktum att det kön som låter sig övermannas av denna känsla och flippar ut och går till handgemäng är män till större del än kvinnor. Knivmord, strypningar, mord och misshandel har alla mest män som gärningsmän, vissa säkert kallt rationellt utplanerade men lika många enbart beroende på att man låter sig styras av känslan ilska.

Glädje/ Eufori

Här tror jag att känslan är ungefär samma hos båda könen och båda könen kan synas uttrycka absolut glädjefnatt (trevligt).
Men det kön som låter känslan övermanna dem lättast tycker jag lätt man kan se är män. Kolla in ett killgäng framför TV apparaterna vid mål i nått sportsändning eller på fotbollsläktare världen över.
Betänk en man som euforiskt kör sin bil i 150 istället för lagstadgat 110, är en form av att släppa efter för spänning, glädje, eufori att trampa ner gaspedalen till max.

Kåthet

Behöver jag skriva något här? ne tror inte det.

Ledsnad/ Melankoli/ Depression

Samma här, en känsla som absolut finns och uttrycks hos båda, men vilket kön är det som låter känslan ta överhanden och tar livet av sig i högre grad än det andra?
Och vilket kön verkar klara att leva i känslan och söka hjälp, det vill säga: inte låta känslan styra helt?

Finns åtskilliga mer känslolägen, tar bara upp de jag kommer på i skrivandet stund.

Enligt mitt förmenande är män det kön som är mest känslostyrt och inte kvinnor.
Så kanske dags att ändra på denna ständigt upprepade floskel?

Att det förhåller sig så tror jag dock inte har att göra med att män inte klarar av att kontrollera sig, jag tror det har att göra med att män via konventioner, normer har större tillåtelse att låta känslor ta överhanden i sitt agerande. Män är också bevisligen mer riskbenägna, vilket förmodligen har en koppling här.

kvinnor har genom historien inte bara haft sig själva att ansvara över utan även barn. Detta faktum tror jag hindrar kvinnor från att löpa amok av känslolägen fullt ut. En kvinna kan ha alla ovan känslolägen men hon låter dem väldigt sällan ta överhanden och utsätta henne eller sina barn för allvarliga risker på grund av dem.

Så nästa gång ni ska floskla loss på att kvinnor är känslostyrda, kanske ni ska ta en fundering innan.
Du har ju en betydligt större del män som har ASPD och enligt DSM-IV ligger diagnostiseringen av narcissister på 50-75% till män, och dessa är ju mer utagerande skulle jag tro. I våldsdåd är den första det definitivt. Schizofreni har en 1.4:1 större andel män, autism 4.3:1 större andel män och dessa ser man även i våldsstatistiken. Mannen med järnröret, Mangs, Lasermannen osv. Om man vill räkna in dessa personer i en normativ grupp som skall representera "män" hamnar man ju i ett dilemma, hur ska de behandlas medicinskt? Är de ens representativa i en grupp som andra män skall behöva relatera till?

Tror jag stannar där.
Citera
2015-02-02, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har ju en betydligt större del män som har ASPD och enligt DSM-IV ligger diagnostiseringen av narcissister på 50-75% till män, och dessa är ju mer utagerande skulle jag tro. I våldsdåd är den första det definitivt. Schizofreni har en 1.4:1 större andel män, autism 4.3:1 större andel män och dessa ser man även i våldsstatistiken. Mannen med järnröret, Mangs, Lasermannen osv. Om man vill räkna in dessa personer i en normativ grupp som skall representera "män" hamnar man ju i ett dilemma, hur ska de behandlas medicinskt? Är de ens representativa i en grupp som andra män skall behöva relatera till?

Tror jag stannar där.

"mannen med järnröret" hmm? den har jag missat eller syftar du på SD gänget?

Se det så här…psykiskt sjukdom faller utanför detta. Självklart gör alla äldre trevlig och kloka herrar med två fötter på jorden, modell Mean det också, samma gör alla andra som har lite koll på sina sinnen detta också.

meningen med tråden, är mest att vända upp och ner på dravlet kring "kvinnligt känslostyrning", få folk att tänka lite självständigt helt enkelt.
Vi tänker alla med både logik och känslor, ingen uppdelning finnes, heller inte, enligt mig, nån rangordning mellan dessa. Känslor är kort och gott smart i många fall.
Senast redigerad av ScottWalter 2015-02-02 kl. 01:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in