Finns inte bara gruvor och mineraler i Sverige. Kolla på Kanada, finns 50+ bolag att välja på. Kan sitta här en hel vecka och analysera olika bolag, råvaru-index o.sv. Men jag säger inte att gruvor generellt är bra just nu eller att svenska gruvor är bra just nu. Finns vissa råvaror som är säkra, vissa som är osäktra.
Jag har inte enbart letat i Sverige, men har inte letat så djupt heller. Jag har inget emot att slänga mig in i sektorer där det går dåligt och värderingarna är låga, men inom gruvindustrin har jag inte hittat något bolag med tillräckligt stark balansräkning än (jag föredrar servicebolagen)
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Men du håller väl med mig i att det gäller att skapa en portfölj med bredd och minska och öka andelen aktier beroende på hur omvärlden ändras eller vad man tror på? Jag kan hålla med om att svenska verkstadsaktier går dåligt nu, men sen då? Kommer de alltid vara det? SKF har gått ner -35% i år och kan säkert sjunka ännu längre ned. Men de har producerat kullager i 100 år, och kommer folk sluta använda kullager?
Eller ja, egentligen är det väl inte så himla dåligt att ha en hög andel bankaktier, men jag skulle iallafall föredra och ha som högst 20-25%
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Jag har inte enbart letat i Sverige, men har inte letat så djupt heller. Jag har inget emot att slänga mig in i sektorer där det går dåligt och värderingarna är låga, men inom gruvindustrin har jag inte hittat något bolag med tillräckligt stark balansräkning än (jag föredrar servicebolagen)
SKF är kvalité rakt igenom, ja.
Är bara lite nyfiken. Hur går ni tillväga när ni rör om i er portfölj och väljer bort/till en aktie. Hade gärna velat ta del av hur andra gör.
Du är inte ensam om den åsikten, men hur bedömer du att SKF är kvalité rakt igenom? Den genomsnittliga totalavkastningen de senaste 10 år har legat på 3,97 % per år, -1,27 % per år de senaste 5 åren och 0,7 % per år de senaste 3 åren.
För min egen del är 4 % per år alldeles för lite för en aktieinvestering. Jämför detta med totalavkastningen för tex Intrum Justitia (i snitt 16 % per år senaste 10 åren), Indutrade (19 % per år) och Investor (9 % per år).
Du är inte ensam om den åsikten, men hur bedömer du att SKF är kvalité rakt igenom? Den genomsnittliga totalavkastningen de senaste 10 år har legat på 3,97 % per år, -1,27 % per år de senaste 5 åren och 0,7 % per år de senaste 3 åren.
För min egen del är 4 % per år alldeles för lite för en aktieinvestering. Jämför detta med totalavkastningen för tex Intrum Justitia (i snitt 16 % per år senaste 10 åren), Indutrade (19 % per år) och Investor (9 % per år).
Marknadsställning, konkurrensfördelar, sunda finanser. SKF är ett gammalt bolag i en mogen, cyklisk industri och ingenting som jag månadsköper i. Med det sagt så anser jag fortfarande att SKF är kvalité rätt igenom och något jag gärna köper när marknaden tänker irrationellt.
Marknadsställning, konkurrensfördelar, sunda finanser. SKF är ett gammalt bolag i en mogen, cyklisk industri och ingenting som jag månadsköper i. Med det sagt så anser jag fortfarande att SKF är kvalité rätt igenom och något jag gärna köper när marknaden tänker irrationellt.
SKF är helt klart ett bra bolag men hur ser du på den hårda konkurrensen från Kina?
SKF är helt klart ett bra bolag men hur ser du på den hårda konkurrensen från Kina?
Att monopolistställning är få förunnat. Som sagt så är det sällan SKF handlas till ett pris där man får god avkastning över tid, men det är ändock ett välskött bolag.
Fonder
SPFF (ETF med preffar) 6,16%
LF Global 4,09%
LF Europa 0,69%
LF Tillväxt 0,67%
Likvider
Sparkonto 2,24%
Sålde av en hel del i augusti som jag trodde jag behövde till en handpenning. Så var dock inte fallet och nu är de inne och skramlar på marknaden igen, dock i andra aktier. Köpte tillbaka Realty Inc. på $47 (sålde tidigare på $55). Kinder Morgan gick det sämre med.
Nu har ett halvår gått igen, så nu uppdaterar jag här:
Omega Healthcare 10,4%
Boston Pizza 7,7%
JnJ 7,6%
AT&T 7,4%
Unilever 7,2%
Mastercard 7,0 %
Handelsbanken 6,9%
Walt Disney Co 6,8%
Ica 5,6%
Transalta Renewables 5,4%
H&M 5,2%
Industrivärden 4,8%
Diageo 4,6%
Castellum 3,2%
Akelius Pref 2,9%
Pattern Energy Group 2,8%
Visa Inc 2,8%
Hafslund 1,2%
Tele2 0,8%
Sen har jag lite påtvingade fondspar också som jag inte räknar med.
Det största som hänt sen sist är försäljning av Realty Income, då den blivit alldeles för dyr. Sålde just över $60, tyvärr har den fortsatt att gå upp.
Köpt lite förnybara energiproducenter med hög direktavkastning. En har gått bra den andra mindre bra. Totalt bra med plus dock.
Nu har ett halvår gått igen, så nu uppdaterar jag här:
Omega Healthcare 10,4%
Boston Pizza 7,7%
JnJ 7,6%
AT&T 7,4%
Unilever 7,2%
Mastercard 7,0 %
Handelsbanken 6,9%
Walt Disney Co 6,8%
Ica 5,6%
Transalta Renewables 5,4%
H&M 5,2%
Industrivärden 4,8%
Diageo 4,6%
Castellum 3,2%
Akelius Pref 2,9%
Pattern Energy Group 2,8%
Visa Inc 2,8%
Hafslund 1,2%
Tele2 0,8%
Sen har jag lite påtvingade fondspar också som jag inte räknar med.
Det största som hänt sen sist är försäljning av Realty Income, då den blivit alldeles för dyr. Sålde just över $60, tyvärr har den fortsatt att gå upp.
Köpt lite förnybara energiproducenter med hög direktavkastning. En har gått bra den andra mindre bra. Totalt bra med plus dock.
Du verkar ha en del utländska aktier ser jag. Jag hade varit rädd för valutarisken...
Du verkar ha en del utländska aktier ser jag. Jag hade varit rädd för valutarisken...
Valutan bör nog snarare vara till ens fördel ett tag framöver, åtminstone inte en risk som man bör vara rädd för, Ingves försök till ökad inflation med ökad penningmängd och sänkt ränta har inte annat än försvagat kronan.
Fingerprint Cards 34,4%
Hybricon 8%
Africa Oil 9,3%
lång:
Tele 2 14%
Castellum 14%
Ratos B 24,3 %
Har börjat bygga lite av utdelningsportfölj och långliggaren, fpc och Aol Kommer jag ha kvar ett bra tag medans hybricon får vi se lite vad som händer där.