Citat:
Ursprungligen postat av
P.G
Jag är också nyfiken på varför du anser gruvor vara av intresse. De flesta är ju belånade upp till skorstenen, och verkstad med gruvexponering som Sandvik och Atlas Copco verkar inte komma med någon råvaruprisrabatt just nu sett till värderingarna.
Finns inte bara gruvor och mineraler i Sverige. Kolla på Kanada, finns 50+ bolag att välja på. Kan sitta här en hel vecka och analysera olika bolag, råvaru-index o.sv. Men jag säger inte att gruvor
generellt är bra
just nu eller att svenska gruvor är bra
just nu. Finns vissa råvaror som är säkra, vissa som är osäktra.
Men du håller väl med mig i att det gäller att skapa en portfölj med bredd och minska och öka andelen aktier beroende på hur omvärlden ändras eller vad man tror på? Jag kan hålla med om att svenska verkstadsaktier går dåligt nu, men sen då? Kommer de alltid vara det? SKF har gått ner -35% i år och kan säkert sjunka ännu längre ned. Men de har producerat kullager i 100 år, och kommer folk sluta använda kullager?
Men, portföljen i fråga verkar ju inte direkt vara någon som tänker ta risker om du tänker på att 70% gick till fonder med ganska bred spridning. I portföljen i fråga så har du:
Investment/Finans-aktier 37%
Energiaktier 11%
Fastighet 10%
Bilindustri 18%
Sällanköpsvaror 12%
Så då tycker jag att man skulle fylla på det med verkstads- eller gruvaktier för att sprida ut det ännu mer. Kanske att man kör livsmedel om man vill ha lite mindre risk. Men man får välja vad som tycker jag, hugg bort 15% och hitta någon bransch som verkar intressant. Men, jag skulle iallafall inte ha en portfölj med 1/3 bank/finans-aktier. Men det är bara hur jag tänker.
Citat:
Ursprungligen postat av
VHSspelaren
Tack för tipset. Vad har du för tips på verkstads/gruvaktier? Har nästan ingen koll på den fronten. Hade först tänk hålla kvar nordea tills jag får utdelningen och sen sälja. Varför tycker du att jag ska sälja SEB och inte nordea?
Är inte så insatt i finansaktier eftersom jag skyr dem som pesten så ska inte uttala mig om det. Tycker att man lika gärna kan investera i fastighetsaktier istället som du gjort. Men, det är inte dåligt att ha bankaktier om man vet vad man gör. Anledningen för att jag tycker det är mer värt att ha kvar Nordea är för att det är en större bank helt enkelt. Jag har inte kollat på deras respektive siffror så jag kan inte uttala mig om det.
Ska inte tipsa om någon specifik aktie, om du inte har koll så ska du inte investera. Ganska enkelt. Läs på och analysera innan du gör något. Det enda jag konkret ville ha sagt var det om att du hade en hög andel av bankaktier. Annars tyckte jag du hade gjort bra val faktiskt.