2016-03-20, 10:56
Medlem
Broheims avatar
Thin Film Electronics 41.4%
Sensys Gatso 14.8%
Ericsson 13.2%
Millicom 10.9%
H&M 7.11%
Fiskars 6%
Avance Gas 4.5%
MTG 2%

Ligger totalt 12% back, men har rätt fina inköpsnivåer på de flesta aktier tycker jag.
Ska köpa mer H&M nu när vi ligger ner mot 275, MTG tror jag starkt på i framtiden så det får bli mer av dem också. Bumpa upp andelen på både H&M och MTG till runt 10% tänkte jag.
"Sämsta" positionen är sensys. Köpte och sålde innan toppen förra året och tjänade en hacka, sen har jag köpt in mig vid 5 tillfällen på vägen ner i december och början av året. Hade gärna köpt mer nu när vi ligger lågt på 2.4 men har redan en för stor andel i sensys att ett till köp inte är särskilt rimligt.
Citera
2016-03-20, 14:15
Medlem
Jag har fonder 70% och aktier 30%

På aktiefronten ser det ut såhär:
Investor B 19%
SEB C 18%
Tesla 18%
Electrolux 12%
Nordea 12%
Vestas 11%
JM 10%

Fonder:
Länsförsäkrningar Global Index 40%
AMF Aktiefond Europa 20%
Spiltan 17%
Didner & Gerger småbolag 13%
Avanza Zero 10%

Tar gärna emot feedback då jag nyligen börjat med börsen!
Citera
2016-03-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHSspelaren

Investor B 19%
SEB C 18%
Tesla 18%
Electrolux 12%
Nordea 12%
Vestas 11%
JM 10%

Fonder:
AMF Aktiefond Europa 20%
Spiltan 17%
Avanza Zero 10%

Det värmer mitt hjärta att se en nybörjare handla kvalitetsbolag. Alltför många handlar skitbolag och har alldeles för hög risk. Kul att någon har lite sunt förnuft!
Citera
2016-03-20, 19:52
Medlem
Min aktieportfölj just nu:

Kinnevik B 15,8%

Investor B 14,2%

Axfood 13,2%

Fast. Balder pref 9,4%

Nordea Bank 8,1%

Avanza Bank Holding 7,1%

Loomis B 6,9%

ASSA ABLOY B 6,8%

Clas Ohlson B 5,7%

Eolus Vind 5,1%

Betsson B 4,8%

Cloetta B 2,9%

--
Total Direktavkastning: 3,73%.
Citera
2016-03-20, 20:17
Medlem
Hur räknar ni fram procenten? Alltså hur fördelningen är?

Sen undrar jag lite om utdelningar, hur ofta kommer dessa? Antar att det är baserat på hur många aktier i företaget man äger?

OnT: Lundin gold

Immunovia

Ratos B
Citera
2016-03-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios

Sen undrar jag lite om utdelningar, hur ofta kommer dessa? Antar att det är baserat på hur många aktier i företaget man äger?

Immunovia

Ratos B
Gjorde en ungefärlig kalkyl innan, dock kan man på Avanza få fram exakta procent i varje bolag. Utdelningar är olika för varje bolag, utdelningarna bestäms på bolagsstämman.

Ett exempel är Nordea som har 5,93kr / aktie. Detta ger då idag en direktavkastning på ca 7 %, Utdelning / Aktiekurs.
Senast redigerad av Wolfze 2016-03-20 kl. 20:33.
Citera
2016-03-20, 20:30
Medlem
Citat:

Immunovia

Ratos B
Procent beräknas som (pengar i en aktie)/(alla pengar). Annars så står det på avanza ifall du har det. Finns ett cirkeldiagram längst ner åt vänster på mina sidor. Trycker du på aktiedelen kommer alla dina aktier upp.
Citera
2016-03-20, 20:34
Medlem
Reevess avatar
Citat:

Procenten är räknat på andelen kapital i den aktuella aktien dividerat med totalt kapital. Ex. Investor B för 10 000 kr i en aktieportfölj totalt värd 100 000 kr. 10 000 / 100 000 = 0,1 eller 10%

Utdelningar varierar bland bolagen, det är fritt hur de vill lägga upp det. Hur mycket som skall delas ut föreslås av styrelsen och bestäms på årsstämman. Efter utdelningen är bestämd delas den ut. I regel sker således utdelning ett tag efter årsstämman vilken i regel hålls på våren. De flesta bolag delar ut en gång om året. Utdelningen bestäms i kr/aktie, så hur mycket du erhåller beror på vilken utdelning i kr/aktie som bestäms och vidare hur många aktier du äger.
Citera
2016-03-20, 21:27
Medlem
Citat:

Investor B 19%
SEB C 18%
Tesla 18%
Electrolux 12%
Nordea 12%
Vestas 11%
JM 10%

Fonder:
AMF Aktiefond Europa 20%
Spiltan 17%
Avanza Zero 10%

Personligen så hatar jag fonder och gillar att investera direkt i bolag istället så man slipper deras avgifter. Jag har inget annat än avgiftsfria index-fonder som Avanza Zero, men dom fonderna du har valt har bra spridning tycker jag.

Jag skulle sålt av halva innehavet av Global Index och lagt det på Avanza Zero, sen skulle jag ha sålt hela innehavet av SEB eftersom 1/3 av alla dina aktier är investment/finans-aktier och köpt någon verkstads- eller gruvaktie för det.
Citera
2016-03-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Personligen så hatar jag fonder och gillar att investera direkt i bolag istället så man slipper deras avgifter. Jag har inget annat än avgiftsfria index-fonder som Avanza Zero, men dom fonderna du har valt har bra spridning tycker jag.

Jag skulle sålt av halva innehavet av Global Index och lagt det på Avanza Zero, sen skulle jag ha sålt hela innehavet av SEB eftersom 1/3 av alla dina aktier är investment/finans-aktier och köpt någon verkstads- eller gruvaktie för det.

Tack för tipset. Vad har du för tips på verkstads/gruvaktier? Har nästan ingen koll på den fronten. Hade först tänk hålla kvar nordea tills jag får utdelningen och sen sälja. Varför tycker du att jag ska sälja SEB och inte nordea?
Citera
2016-03-20, 21:59
Medlem
P.Gs avatar
Jag är också nyfiken på varför du anser gruvor vara av intresse. De flesta är ju belånade upp till skorstenen, och verkstad med gruvexponering som Sandvik och Atlas Copco verkar inte komma med någon råvaruprisrabatt just nu sett till värderingarna.
Citera
2016-03-21, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Jag är också nyfiken på varför du anser gruvor vara av intresse. De flesta är ju belånade upp till skorstenen, och verkstad med gruvexponering som Sandvik och Atlas Copco verkar inte komma med någon råvaruprisrabatt just nu sett till värderingarna.
Finns inte bara gruvor och mineraler i Sverige. Kolla på Kanada, finns 50+ bolag att välja på. Kan sitta här en hel vecka och analysera olika bolag, råvaru-index o.sv. Men jag säger inte att gruvor generellt är bra just nu eller att svenska gruvor är bra just nu. Finns vissa råvaror som är säkra, vissa som är osäktra.

Men du håller väl med mig i att det gäller att skapa en portfölj med bredd och minska och öka andelen aktier beroende på hur omvärlden ändras eller vad man tror på? Jag kan hålla med om att svenska verkstadsaktier går dåligt nu, men sen då? Kommer de alltid vara det? SKF har gått ner -35% i år och kan säkert sjunka ännu längre ned. Men de har producerat kullager i 100 år, och kommer folk sluta använda kullager?

Men, portföljen i fråga verkar ju inte direkt vara någon som tänker ta risker om du tänker på att 70% gick till fonder med ganska bred spridning. I portföljen i fråga så har du:

Investment/Finans-aktier 37%
Energiaktier 11%
Fastighet 10%
Bilindustri 18%
Sällanköpsvaror 12%

Så då tycker jag att man skulle fylla på det med verkstads- eller gruvaktier för att sprida ut det ännu mer. Kanske att man kör livsmedel om man vill ha lite mindre risk. Men man får välja vad som tycker jag, hugg bort 15% och hitta någon bransch som verkar intressant. Men, jag skulle iallafall inte ha en portfölj med 1/3 bank/finans-aktier. Men det är bara hur jag tänker.

Citat:
Tack för tipset. Vad har du för tips på verkstads/gruvaktier? Har nästan ingen koll på den fronten. Hade först tänk hålla kvar nordea tills jag får utdelningen och sen sälja. Varför tycker du att jag ska sälja SEB och inte nordea?
Är inte så insatt i finansaktier eftersom jag skyr dem som pesten så ska inte uttala mig om det. Tycker att man lika gärna kan investera i fastighetsaktier istället som du gjort. Men, det är inte dåligt att ha bankaktier om man vet vad man gör. Anledningen för att jag tycker det är mer värt att ha kvar Nordea är för att det är en större bank helt enkelt. Jag har inte kollat på deras respektive siffror så jag kan inte uttala mig om det.

Ska inte tipsa om någon specifik aktie, om du inte har koll så ska du inte investera. Ganska enkelt. Läs på och analysera innan du gör något. Det enda jag konkret ville ha sagt var det om att du hade en hög andel av bankaktier. Annars tyckte jag du hade gjort bra val faktiskt.
Senast redigerad av sentience 2016-03-21 kl. 02:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in