Ny artikel av Anders Eklund i Vasabladet ikväll
http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/96676?shareID=160321-89ca50cba0
EKONOMI
Onecoin straffar värvarna
Nyhetsbild
Onecoin.
I ett färskt juridiskt dokument tar Onecoin värvarna i örat. Försäljarna är nu egna företagare. De värvade är anställda.
Anders Eklund
24.3 kl 21:53 1
Ett juridiskt dokument oroar nu en hel del Onecoinanvändare.
Dokumentet fick en som satsat i Onecoin, vi kan kalla honom Peter, att dra öronen åt sig.
– Det var när jag loggade in på Onecoinkontot som jag möttes av dokumentet. Jag kunde inte komma åt att se balansen på kontot utan att acceptera dokumentet.
Peter tryckte inte på ”Acceptera”. Det var för mycket lagtext för det. Men han noterade några saker när han ögnade igenom materialet. Onecoin försöker nu få ett sjunkande skepp att flyta genom att stoppa ett misstänkt svart penningflöde.
Det har länge funnits misstankar om att en del värvare har accepterat kontanter vid värvning. Då är frågan om kontanterna gått vidare till Onecoinbolaget eller stannat i egen ficka. Hur som helst är Peter irriterad.
Peter är nämligen inte en vanlig Onecoinsatsare. Han har aldrig värvats, aldrig varit på ett möte.
– Jag betalade in pengarna direk*t till bolagets konto så att jag int*e s*kulle hamna under någon i en pyra*mid. Jag ville satsa på en ny i*ntressant kryptovaluta. Men nu riskerar ju de här värvarna förstöra allt för oss som vill vara tysta placerare, s*äger han.
Onecoins nya dokument är oerhört tydligt på två punkter. Ett: Kontantbetalningar är förbjudna. Två: De som framdeles säljer Onecoins utbildningspaket är inte anställda av Onecoin och inte ens försäljningsrepresentanter. De måste nu grunda eget företag och betala sådant som försäkringar och se till att det finns kvitton.
Men framför allt måste de betala skatt. De måste också registrera sin*a anställda och betala deras social*a kostnader i enlighet med lagen.
Enda vägen ut ur allt detta för en Onecoinförsäljare är att meddela att hen avslutar samarbetet med Onecoin inom två veckor från och med mottagandet av dokumentet. Men det innebär också att alla hens v*inster och bonusar, samt position i pyramiden, återgår till Onecoin. Betalnings*tid: 30 dagar.
Peter sticker inte under stol med att han är sur på de österbottniska storvärvarna. Han trodde på Onecoin i början.
– Jag tror inte längre att Onecoin är seriöst. Det finns lite för mycke*t smuts för det. Ledningen består ju av tidigare skojare och nu har de här försäljarna förstört framtiden för Onecoin.
– Jag kan leva med att jag förlorat över 5 000 euro men de har ju förstört en lovande kryptovaluta.
Byter taktik
Från och med nu är alla som säljer Onecoins utbildningspaket egenföretagare. De är inte längre bolagets försäljningsrepresentanter eller anställda av Onecoin. I stället måste de grunda egna företag.
Om du har värvat med folk i Onecoin så är alla de du värvat nu dina anställda.
Enda vägen ut ur byråkratin är att bryta med Onecoin inom två veckor. Men då måste du betala tillbaka alla förmåner och bonusar du någonsin fått. Inom 30 dagar.
Text: Anders Eklund