2016-03-22, 11:27
  #11665
Medlem
Feadogs avatar
Tack för tipsen. Får nog försöka tänka i lite andra banor. Utekväll funkar inte då vi normalt sett bor i olika länder, och han dricker varken sprit, vin eller något annat av det jag är intresserad av utom just öl.
Citera
2016-03-22, 12:13
  #11666
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tack för tipsen. Får nog försöka tänka i lite andra banor. Utekväll funkar inte då vi normalt sett bor i olika länder, och han dricker varken sprit, vin eller något annat av det jag är intresserad av utom just öl.
men får han väl för fan börja dricka annat då!
Citera
2016-03-23, 13:53
  #11667
Medlem
Chefjhns avatar
Systembolaget.. Köpte Café Racer och på flaskan står det Best before 04/14/16, men på den tillsatta etiketten står det 01/01/17..
Citera
2016-03-23, 14:37
  #11668
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefjhn
Systembolaget.. Köpte Café Racer och på flaskan står det Best before 04/14/16, men på den tillsatta etiketten står det 01/01/17..

Handlar om olika syn på vad "bäst före" betyder. Enligt Livsmedelsverket i Sverige handlar det om livsmedlets hållbarhet. Enligt bryggaren i USA handlar det om när den smakar bäst, alltså inte regelstyrda på samma sätt.

Leverantören, Galatea i detta fall, klistrar på lappar enligt den svenska modellen/regelverket innan den hamnar på hyllan hos Systembolaget för att över huvudtaget kunna sälja produkten i Sverige. Bolaget får inte enligt svenska regler sälja produkter med kortare bäste före datum än tre månader från säljdatum.
Citera
2016-03-23, 14:41
  #11669
Medlem
Chefjhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Handlar om olika syn på vad "bäst före" betyder. Enligt Livsmedelsverket i Sverige handlar det om livsmedlets hållbarhet. Enligt bryggaren i USA handlar det om när den smakar bäst, alltså inte regelstyrda på samma sätt.

Leverantören, Galatea i detta fall, klistrar på lappar enligt den svenska modellen/regelverket innan den hamnar på hyllan hos Systembolaget för att över huvudtaget kunna sälja produkten i Sverige. Bolaget får inte enligt svenska regler sälja produkter med kortare bäste före datum än tre månader från säljdatum.
Jo, jag är med på detta, även om jag ogillar det. Men problemet är att båda bäst före-datumen syns tydligt på flaskan. En flaska med 2 olika bäst före-datum, utan att man behöver dra bort något klistermärke, är väldigt klantigt..
Citera
2016-03-23, 14:50
  #11670
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefjhn
Jo, jag är med på detta, även om jag ogillar det. Men problemet är att båda bäst före-datumen syns tydligt på flaskan. En flaska med 2 olika bäst före-datum, utan att man behöver dra bort något klistermärke, är väldigt klantigt..

Personligen skulle jag kunna leva helt utan bäst före datum om de istället skrev ut när ölen bryggdes och flaskades/burkades. Men vi lever ju i land där DDR-byråkratin starkt lever kvar.
Citera
2016-03-23, 18:24
  #11671
Medlem
KickAss-1337s avatar
Tar de sista sipparna på en Rudie Session IPA, inte alls dum. Ganska lagom pallett och känns dessutom ganska färsk. Kan nog bli ett par i sommar

Någon annan som gillar den?
Citera
2016-03-23, 18:45
  #11672
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Tar de sista sipparna på en Rudie Session IPA, inte alls dum. Ganska lagom pallett och känns dessutom ganska färsk. Kan nog bli ett par i sommar

Någon annan som gillar den?

Ja, jag drack en sådan här om helgen och jag gillade den. Ganska generöst med humle för att vara en Session-IPA, tyckte jag.

När jag ändå är här i tråden, tänkte jag ta tillfället i akt och fråga vad ni vet om det Spenderupsägda Gotlandsbryggerier? Sker överhuvudtaget någon av produktionen av deras öl på Gotland eller sker allt hos Spendrups (som väl brygger sitt öl i Stockholm)? Jag gillar nämligen flera av deras öl ganska mycket, t.ex. deras Sitting Bulldog IPA och deras Wisby Oaked Porter, men undrar hur pass mycket genuint och hantverksmässigt som deras öl bryggs?
Citera
2016-03-23, 21:36
  #11673
Medlem
Ihavenonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Ja, jag drack en sådan här om helgen och jag gillade den. Ganska generöst med humle för att vara en Session-IPA, tyckte jag.

När jag ändå är här i tråden, tänkte jag ta tillfället i akt och fråga vad ni vet om det Spenderupsägda Gotlandsbryggerier? Sker överhuvudtaget någon av produktionen av deras öl på Gotland eller sker allt hos Spendrups (som väl brygger sitt öl i Stockholm)? Jag gillar nämligen flera av deras öl ganska mycket, t.ex. deras Sitting Bulldog IPA och deras Wisby Oaked Porter, men undrar hur pass mycket genuint och hantverksmässigt som deras öl bryggs?
Enligt hemsidan så händer det en del på S:t Hansgatan i Visby. Mer än så vet jag tyvärr inte.
Citera
2016-03-24, 21:17
  #11674
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihavenoname
Enligt hemsidan så händer det en del på S:t Hansgatan i Visby. Mer än så vet jag tyvärr inte.

Ja, nej, informationen på hemsidan är ju ganska knapphändig. Det står att de har två tyska kopparpannor som de använder på ön, men sedan är ju frågan om all deras öl bryggs där ...
Citera
2016-03-24, 21:37
  #11675
Medlem
zepofans avatar
Jag har fått uppfattningen att försöksbrygder görs på Gotlandsbryggeriet. Om resultatet blir bra så skalas det upp och bryggs på annan plats. Några sorter med liten volym är väl inte omöjligt att de produceras fullt ut på Gotland.
Citera
2016-03-24, 22:48
  #11676
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har fått uppfattningen att försöksbrygder görs på Gotlandsbryggeriet. Om resultatet blir bra så skalas det upp och bryggs på annan plats. Några sorter med liten volym är väl inte omöjligt att de produceras fullt ut på Gotland.

Ja, det kan nog stämma. Att man kan brygga större volymer av flera olika sorters öl med endast två kopparpannor borde ju vara omöjligt? Samtidigt står det på systemets hemsida att både t.ex. Sitting- och Sleepy Bulldog tillverkas på Gotland, och de får väl inte fara med osaning på Systembolaget? Det känns som om det ligger en hund begraven här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in