2016-03-24, 17:14
Medlem
Placeras äcklliga haussare lurar småspararebatt köpa skiten. De låtsas sitta på mer kunskap !än vi andra, och blir auktoriteter i forumet, mobbar oliktänkande.

Jag äger inte längre en enda aktie i anoto, men följer bolaget eftersom jag en gång trodde på tjuven Stein.

Sån sopa till vd, och sopa till bolag har jag aldrig skådat.
Citera
2016-03-24, 17:29
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Taktar de en NE i månaden nu? Var tar alla pengar vägen?

Det här är den största varningsflaggan av alla. Antingen missleder de och duperar investerarna eller så är de kriminellt inkompetenta eftersom att de inte själva förstår hur mycket pengar de bränner. Vilket det än är skulle jag inte röra aktien med en 10m påle.
Citera
2016-03-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hur många köpte du idag?

Jag såg inte detta för ens jag kom hem och då var börsen tyvärr stängd. Innan jag kom på det tänkte jag köpa 50.000 till men då i tradingdepån.

Får se hur det ser ut nästa öppna handelsdag.

Roligt förresten att ha dig med ombord på båten.
Citera
2016-03-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Det här är den största varningsflaggan av alla. Antingen missleder de och duperar investerarna eller så är de kriminellt inkompetenta eftersom att de inte själva förstår hur mycket pengar de bränner. Vilket det än är skulle jag inte röra aktien med en 10m påle.

Många insiderregistrerade i ledningen har ju själva köpt aktien till över kurs 1:- så sent som för bara några månader sedan, dessutom i ganska stora poster, så jag har oerhört svårt att se att detta skulle vara ett medvetet duperande/lurande av andra aktieägare.

Vad skulle dom vinna på det menar du?
Citera
2016-03-24, 18:05
Medlem
64.5 liter öl per capita dricks om året. Om vi låtsas att priset för pant och inflationen inte är inräknad så om man år 2000 köpte 1032l öl av märket Sofiero (500 ml) för att täcka en vanlig persons konsumtion till 2016 så skulle man då behöva köpa 2064 ölburkar. En burk Sofiero kostar 11:90, vilket om man bortser från mängdrabatt blir 24561 kronor.

Vi har alltså en investering på 24561 kronor. Våran vinst (pant) är då beräknad till 2064 kronor vilket ger en avkastning på -91.6%.

Om ni istället skulle ha gjort en investering i Anoto år 2000 då den först noterades på Stockholmsbörsen och låg på 60.19, och sålt den i dagsläget då den ligger på 0.5 så skulle ni få en avkastning på hela -99.1%. Ni skulle alltså om ni hade gjort samma investering på 24561 kronor kunnat kamma hem en vinst på 221 kronor, vilket man skulle kunna köpa 18 Sofiero-burkar för.
Senast redigerad av sentience 2016-03-24 kl. 18:09.
Citera
2016-03-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Roligt förresten att ha dig med ombord på båten.

Tackar
Citera
2016-03-24, 20:34
Medlem
zorb89s avatar
Det är nu man ska veta utsikterna, vet man att det kan bli bra om 1-2år så ska man tanka men är man inte påläst bör man tänka efter...

Viktigaste frågan är omsättningen.
Hur mycket ser ni som rimligt kommande kvartal eller är det endast förhoppningar? Det här måste man ha stenkoll på. Omsättningen i Q4 var på 55mkr och likaså under Q3.

Marginaler.
Går nog räkna på ca 40-50% bruttomarginal.

Kostnader.
Ser ut att ligga runt 60Mkr i nuläget.

HP avtalet verkar kosta mer än vad det inbringar, varför förklarar man inte för marknaden vad det egentligen har för betydelse i SIFFERFORM?

Låt göra ett exempel med HÖGA förhoppningar.
Säg att bolaget ökar omsättningen 200%, vi landar då 165Mkr i Omsättning/kvartal.
165*0,4 = 66Mkr Bruttoresultat
66-60Mkr(Mega förhoppning om att kostnader inte ökar) = 6Mkr Rörelseresultat
6Mkr*4kvartal = 24Mkr/år

Efter 200st NE har bolaget nu 1miljard aktier på marknaden som ska dela på 24Mkr vinst.
24 000 000/1 000 000 000 = 0,024 EPS
Säg då att vi nyttjar standard tillväxt på PE15

0,024*15 = 0,36kr/Aktie

Så fortsatt lyder frågan, har någon koll på när och hur kraftigt omsättningen kommer öka? Den måste börja röra på sig KRAFTIGT för att ännu fler NE inte ska behövas, har man koll på detta och VET att det är på ingående kan det däremot bli köplägen men att de ska öka till över 150MKR i närtid känns väldigt naivt med tanke på Q4:ans flopp.

Upplys mig med den källan(som jag aldrig får höra)
Citera
2016-03-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Det är nu man ska veta utsikterna, vet man att det kan bli bra om 1-2år så ska man tanka men är man inte påläst bör man tänka efter...

Viktigaste frågan är omsättningen.
Hur mycket ser ni som rimligt kommande kvartal eller är det endast förhoppningar? Det här måste man ha stenkoll på. Omsättningen i Q4 var på 55mkr och likaså under Q3.

Marginaler.
Går nog räkna på ca 40-50% bruttomarginal.

Kostnader.
Ser ut att ligga runt 60Mkr i nuläget.

HP avtalet verkar kosta mer än vad det inbringar, varför förklarar man inte för marknaden vad det egentligen har för betydelse i SIFFERFORM?

Låt göra ett exempel med HÖGA förhoppningar.
Säg att bolaget ökar omsättningen 200%, vi landar då 165Mkr i Omsättning/kvartal.
165*0,4 = 66Mkr Bruttoresultat
66-60Mkr(Mega förhoppning om att kostnader inte ökar) = 6Mkr Rörelseresultat
6Mkr*4kvartal = 24Mkr/år

Efter 200st NE har bolaget nu 1miljard aktier på marknaden som ska dela på 24Mkr vinst.
24 000 000/1 000 000 000 = 0,024 EPS
Säg då att vi nyttjar standard tillväxt på PE15

0,024*15 = 0,36kr/Aktie

Så fortsatt lyder frågan, har någon koll på när och hur kraftigt omsättningen kommer öka? Den måste börja röra på sig KRAFTIGT för att ännu fler NE inte ska behövas, har man koll på detta och VET att det är på ingående kan det däremot bli köplägen men att de ska öka till över 150MKR i närtid känns väldigt naivt med tanke på Q4:ans flopp.

Upplys mig med den källan(som jag aldrig får höra)

Nä du, det är ingen som vet några såna siffror.

Varför? Jo, anoto anger aldrig vad att avtal betyder rent siffermässigt. Istället använder de sig av formuleringar som "kommer ha en betydande positiv inverkan på bolaget". Sen får man liksom snickra lite själv. Därav många fantasivärderingar på placeraforumet, eftersom de tror att varje avtal är gigantiskt...

Sen att man inte förmår leverera den enda ordern de just nu har, på runt 30k pennor...när de babblat om miljontals pennor...ja det kan man tolka som man vill det också...
Citera
2016-03-25, 07:39
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Finns inte längre något att haussa.

Japanordern ytterligare försenad, HP kommer kräva mer resurser (pengar via emissioner).

Tack för kaffet anoto. Investerade pengar här ska nog ses som förlorade, jag misstänker en konkurs runt hörnet.

Har de ENORM tur kanske nån vill köpa upp licenserna och resten av bolaget för en slant som KANSKE I BÄSTA FALL motsvarar en kurs på någon krona...

Trist och synd om alla som låg tungt här.

Äntligen blir vi av med dig.. Tar en skål på det i värmen!
Citera
2016-03-25, 11:48
Medlem
Ha ha ha! Vilken komik! Nu är dårarna på placera igång igen!

Det tog knappt ett dygn efter anotos haveri...nu är haussarna såklart övertygade om att det ser bättre ut än nånsin! Nyemissionen på HUNDRASEXTIO MILJONER är ju för att kunna producera och möta den enorma efterfrågan från kunder!!!!

Och försenade leveransen till Japan? Inga problem! De har så sjuuuuukt mycket att göra på fabriken så den lilla ordern från Japan får gott vänta!

Ja man häpnar hur folk väljer att blunda när man sätter foten rakt i hundskiten och låtsas att det är guld istället. Och lilla alienfin, tycker du ska börja haussa lite mer, var inte så blygsam!
Allt går ju exakt som du sagt eller?

Nöt.
Citera
2016-03-25, 12:03
Avslutad
Jag vet inget om Anoto, det kanske går åt helvete MEN om man skall köpa aktier i ett bolag är det ju bäst att göra det när bolaget dras med temporära problem. Att köpa aktier mitt i brinnande högkonjunktur när ett bolag går som allra bäst är ju som upplagt för att köpa in sig på toppen.
Citera
2016-03-25, 12:41
Medlem
Citat:
ANOTO
RASAR 25% EFTER VD LÄMNAT OCH ÄNNU EN EMISSION (Direkt)

2016-03-24 09:36
STOCKHOLM (Direkt) Anoto rasar med 25 procent under torsdagens inledande handel på Stockholmsbörsen, efter att bolagets vd Stein Revelsby lämnat bolaget och en ny emission aviserats.

Joonhee Won har utsetts till tillförordnad vd, eftersom Stein Revelsby lämnar med omedelbar verkan.

Samtidigt ska en företrädesemission om cirka 160 miljoner kronor göras, den åttonde emissionen sedan mars förra året, enligt Nyhetsbyrån Direkts beräkningar.

Anoto meddelade också att den japanska storordern som skulle ha levererats under fjärde kvartalet 2015 nu har försenats ytterligare och beräknas till viss del levereras under första kvartalet och i sin helhet under andra kvartalet.

http://i.direkt.se/160324/525619701.png

Källa: Infront

Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt

Källa:https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/03/24/anoto-rasar-25-efter-vd-lamnat-och-annu-en-emission.html

Alienfin, vad är dina tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in