2016-03-22, 20:08
Medlem
Ska på resa med frugan till Tyskland över dagen nu i veckan.
Hon har ett icke europeiskt pass
Hon har svenskt ID kort (Notera att det inte är samma sak som nationellt ID-kort)
Hon har svenskt uppehållstillståndskort (dvs schengen-visa)

På färjans hemsida skriver de så här:

TYSKLAND HAR INFÖRT EN ”INRE SCHENGENKONTROLL”
Tyskland har infört inre Schengenkontroll. Det innebär att tysk polis genomför kontroller vid avstigning i Tyskland och att endast pass eller nationellt ID-kort utfärdat enligt EU-standard är godkända ID-handlingar för att resa in i landet.

Enligt Stena Line telefonist ska det inte vara problem med hennes icke europeiska pass eftersom hon har pass och har schengenvisa dvs UT-kortet samt att hon har ett svenskt id-kort, men enligt ovanstående info så måste det vara eu-pass?

Vad gäller?
Tacksam för snabbt svar
Citera
2016-03-22, 20:54
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nej om du ringer Migrationsverket och frågar, så kommer de att säga att. Regeln är du INTE får befinna dig på svensk mark när beslutet kommer. Alltså kan de inte hindra dig vistas i sverige under tiden i väntan. Någon kommer nämna att UT tillståndet ansökan kommer "pausas" om du befinner dig i Sverige. Tanke på väntetiden längd ca 14 månader för närvarande. Så oftast acceptera ambassaden den ansökan . Läser du denna tråd så kommer du ser flera har gjort det inkl jag.

Det går prata med ambassaden om att ansöka om turistvisum, var bered visa retur biljetten hem. Förklara på grund av den långa vänte tiden, så vill du hon kommer på besök under högst 90 dagar. Är du osäker ring ambassaden Viktigaste de kommer säga HON FÅR INTE VISTAS PÅ SVENSK MARK när beslut kommer . Men oftast är det helt okey, eftersom oftast måste din partner hämta beslut på svensk ambassad/konsulat i sitt hemland.

edit: såg inte hon var viseringsfri , men hör med ambassaden hör du ska göra.

Du har säkert rätt, dock tror jag bedömningar görs på godtyckliga grunder.
Samtidigt är migverkets tolkning av regeln helt ologisk. Vad skulle det spela för roll om man är här när beslutet tas eller om man åker hem dagen innan. Får man 3 mån turistvisum så borde man väl rimligen kunna stanna så länge, sak samma om beslutet tas under den tiden.

Något jag erfarit efter kontakt med myndigheter senaste åren är att de ibland inte har koll på saker de borde ha koll på.

Samtidigt sprids anekdoter på nätet som inte gör det lättare.
Citera
2016-03-23, 09:06
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Du har säkert rätt, dock tror jag bedömningar görs på godtyckliga grunder.
Samtidigt är migverkets tolkning av regeln helt ologisk. Vad skulle det spela för roll om man är här när beslutet tas eller om man åker hem dagen innan. Får man 3 mån turistvisum så borde man väl rimligen kunna stanna så länge, sak samma om beslutet tas under den tiden.

Något jag erfarit efter kontakt med myndigheter senaste åren är att de ibland inte har koll på saker de borde ha koll på.

Samtidigt sprids anekdoter på nätet som inte gör det lättare.

Jag tro de inte har en aning själv vilka regler som tycks gälla. Oftast har personer här i tråden fått olika svar, när de har ringt. Vilket gör förvirringen total.

Själv tycker det är också tokigt! Varför måste de befinna sig utanför utomlands vid beslut? Kanske det bero på om de befinner i Sverige och får ett Nej!. De sticker under jorden! och blir papperslös. Det kan förhindras om de befinner sig på hemma plan. Eller?

Men är det inte bara söka turistvisum typ Danmark och sedan försvinna till Sverige vid evt ett Nej!?? Jag vet inte hur de ha kontroll över systemet.
Mycket av Migrationsverket är inte logiskt
Citera
2016-03-23, 11:40
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bear
Om man har en fullmakt, så kan ju JAG då göra en webbansökan för UAT åt min fästmö.

Jag klickar då i "jag är inte i Sverige", som start, för annars går det ju inte att gå vidare. Denna info fick jag oxo av kundtjänst.

MEN, frågan är om jag kan/vågar göra detta redan NU, när hon är här på en pågående visering ett par månader till....vi vinner ett par månaders kötid. Men frågan är OM det kan bli ett stort problem om dom sedan ser passtämplar att hon ej stämplat in i sitt hemland förrens efter ansökningsdatumet.

Man får ju göra ansökan om man är i "hemland eller annat land där man har rätt att bo", och då funkar det ju inte att hävda att man tex var i Finland eller Ryssland.

Nån som har kunskap om detta ?

Vet om de som har gjort det!! Alltså ansökt även om de inte har befunnit i sitt hemland. Mest för det har varit dålig internet i deras hemland. Men vet inte om det har gått bra, eller de har blivit nekat.

Teoretiskt borde de gå. Men som du nämnde om pass stämpel! Men tittar de på det? Vid en UT ansökan?
Citera
2016-03-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Hon har svenskt ID kort (Notera att det inte är samma sak som nationellt ID-kort)

Tyskland har infört inre Schengenkontroll. Det innebär att tysk polis genomför kontroller vid avstigning i Tyskland och att endast pass eller nationellt ID-kort utfärdat enligt EU-standard är godkända ID-handlingar för att resa in i landet.

Enligt Stena Line telefonist ska det inte vara problem med hennes icke europeiska pass eftersom hon har pass och har schengenvisa dvs UT-kortet samt att hon har ett svenskt id-kort, men enligt ovanstående info så måste det vara eu-pass?

Vad gäller?
Tacksam för snabbt svar

Behöver svar!!
Citera
2016-03-23, 13:39
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Behöver svar!!
Nej, det står inte att det måste vara ett europeiskt pass. Det står att ID-handlingarna ska vara av "EU-standard". Det innebär ett visst kvalitetskrav på ID-handlingen, som namn och foto, utfärdandedatum och giltighet samt att det är angivet vilken myndighet som utfärdat handlingen. Även ID-handlingar utanför EU kan ha sådan standard. Pass har det nästan alltid. Problemet med många av flyktingarna som kommer nu är att de inte har någon ID-handling, eller att deras ID-handling inte håller någon högre kvalitet. Från Afghanistan har vissa med sig ett utskrivet papper utan foto som påstås vara ID-handling, men som alltså inte accepteras.

Så det ska inte vara något problem, hon har ett pass med Schengenvisum. Passet i sig är en ID-handling enligt EU-standard. Ta med alla handlingar. Om du ändå är riktigt orolig så kan du ju kontakta gränspolisen via 11414, de har kontakt med sina tyska kollegor.
Citera
2016-03-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Nej, det står inte att det måste vara ett europeiskt pass. Det står att ID-handlingarna ska vara av "EU-standard". Det innebär ett visst kvalitetskrav på ID-handlingen, som namn och foto, utfärdandedatum och giltighet samt att det är angivet vilken myndighet som utfärdat handlingen. Även ID-handlingar utanför EU kan ha sådan standard. Pass har det nästan alltid. Problemet med många av flyktingarna som kommer nu är att de inte har någon ID-handling, eller att deras ID-handling inte håller någon högre kvalitet. Från Afghanistan har vissa med sig ett utskrivet papper utan foto som påstås vara ID-handling, men som alltså inte accepteras.

Så det ska inte vara något problem, hon har ett pass med Schengenvisum. Passet i sig är en ID-handling enligt EU-standard. Ta med alla handlingar. Om du ändå är riktigt orolig så kan du ju kontakta gränspolisen via 11414, de har kontakt med sina tyska kollegor.

Tack för svaret.
Du övertyga mig nu
Testa ringa 11414 och ville bli kopplad till gränspolisen men kärringen över telefon ville leka einstein och hänvisa mig bara till tyska polisen och att jag var tvungen att kontakta dem, och att svenska gränspolisen inte kommer kunna hjälpa mig! Men jag stod på mig och ville bli kopplad men de hade stängt vid 17.00 tiden.
Får testa ringa dem imorgon vid lunch!
Citera
2016-03-23, 21:13
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Tack för svaret.
Du övertyga mig nu
Testa ringa 11414 och ville bli kopplad till gränspolisen men kärringen över telefon ville leka einstein och hänvisa mig bara till tyska polisen och att jag var tvungen att kontakta dem, och att svenska gränspolisen inte kommer kunna hjälpa mig! Men jag stod på mig och ville bli kopplad men de hade stängt vid 17.00 tiden.
Får testa ringa dem imorgon vid lunch!
Ok . Det är inte nödvändigt att prata med dem, frun kommer inte ha några problem. Men jag har själv blivit nojig över diverse saker ibland i onödan och då vill man ju ha ett svar från en 100% säker källa, istället för en anonym kille på internet.. även om det han säger förmodligen är helt sant.

Men du kan ju kanske också googla till dig informationen från den tyska gränspolisen, de borde ha infon på någon hemsida.
Citera
2016-03-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ok . Det är inte nödvändigt att prata med dem, frun kommer inte ha några problem. Men jag har själv blivit nojig över diverse saker ibland i onödan och då vill man ju ha ett svar från en 100% säker källa, istället för en anonym kille på internet.. även om det han säger förmodligen är helt sant.

Men du kan ju kanske också googla till dig informationen från den tyska gränspolisen, de borde ha infon på någon hemsida.

Det du säger är helt rätt. Visst är jag öppen för förslag från en anonym person på nätet så länge det personen säger övertygar mig, och gärna referera till något.
Har försökt googla men hittar inget, har till och med mailat tyska polisen i måndags men så klart har inget svar inkommit haha
Vi får väl se imorgon, färjan går på morgonen
Citera
2016-03-26, 12:57
Medlem
Citat:

Vad gäller?
Tacksam för snabbt svar

Då är man tillbaka från Tyskland...
Det funka hur bra som helst med frugans icke eu-pass tillsammans med henne UT-kort!
Men jag visste inte att jag var tvungen att ha med bilens ägarbevis. Men polisen var snäll och sa inget mer än att ta med den nästa gång!
men fy fan för tyskar asså...
Kan inte engelska, var inne i 3 affärer, inte en enda av dem tog betalt med kort??
Ett bageri
Ett Café
En pizza restaurang

Bara sjukt!
Inte nog med det, inne i en shell mack vill de ha 9 euro för ett 4-pack med redbull??Fantasipriser fan!
Citera
2016-03-28, 19:48
Medlem
Ansökt: 2015-10-18
Förfrågan om komplettering med flygbiljetter och fotografier samt att boka tid för intervju: 2016-03-27

Land: USA

164 dagar sedan

Känns hoppfullt att något händer iallafall.
Senast redigerad av torskrygg5kg 2016-03-28 kl. 19:50.
Citera
2016-03-28, 20:16
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg5kg
Ansökt: 2015-10-18
Förfrågan om komplettering med flygbiljetter och fotografier samt att boka tid för intervju: 2016-03-27

Land: USA

164 dagar sedan

Känns hoppfullt att något händer iallafall.
Ja, visst. Det tycks då också som att de arbetar på söndagar, dessutom under påskhelgen? Såvida det inte är ett automatiskt skickat mail, men varför då fördröja utskicket till en söndag.

Grattis, under alla omständigheter. En tidig intervju tycks dock inte behöva innebära ett tidigt beslut, om jag förstått statistiken rätt. Det verkar som efter ambassadens utredning kan ärendet ligga klart för beslut hos Mogrationsverket i många månader. Men det är i alla fall ett steg på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in