2016-03-23, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
ADRIANA
1. Hon känner igen honom som en av AJs anställda som talar knagglig engelska, ser ut som en polack, luktar starkt av rök samt har för övrigt samma utseende.
AJ har endast två anställda med detta utseende varav den ena inte talar engelska.
2. Två ggr pekar hon ut NB som mest lik i fotokonfrontation - brorsan ratas helt.
3. Exakt samma tid befinner sig NB på denna plats. Vägval har han bekräftat själv, kvitto/kortbetalning och kamera i Källby bekräftar resten.
4. Han står på en avsides enslig plats och frågar efter en vägbeskrivning han redan vet.
Han står med andra ord ute i ett bedrägligt, lögnaktigt uppsåt - och detta är en stark indicie på att han ämnar göra det som tyvärr sker dagen efter.
BROTTSPLATSEN
1. Det är ett avsides rum på hans arbetsplats som pekar på NB. Vem som helst vet inte om detta rum i andra änden på en lång lada - än mindre att det finns snöre, rör samt att platsen är obevakad.
Kretsen förövare elimineras.
2. NBs DNA finns på snören strax bredvid Lisas örhänge och rakt under röret där hennes hårstrå befinner sig två meter upp på väggen. Hans blod finns på röret.
3. NBs DNA finns på snöre med Lisas hårstrå och hennes DNA i rummet bredvid.
Det finns inget DNA från nån annan person.
MARTORP
1. Det är en avsides bod på hans arbetsplats. Vem som helst vet inte om denna bod som inte syns från gårdsplan - än mindre att den är oanvänd samt att platsen är obemannad.

LISA
1. Hennes kläder har 10 DNA träffar från NB. Det handlar om typ, mängd och placering.

2. Runt halsen har hon en snara av samma sort som NBs DNA finns på.

Kretsen förövare elimineras helt med tanke på DNA på trosorna från hans fru.

ALIBI
1. Han saknar alibi för tiden.

2. Irina är från start ett svagt vittne som anhörig juridiskt sett (stark lojalitet, intressekonflikt, vittnar inte under ed).
Hon har ändrat vittnesbörd från tidigare förhör till fördel för NB vilket aldrig ses med blida ögon av en domstol.
Hon har dessutom samspråkat med NB om rättegången.

3. Brodern och hustrun har samstämmigt i skilda förhör uppgett att NB begärt alibi.

Han har bett dem att säga att han varit hemma från kl 18 när de står tillsammans alla tre och röker ute på måndag (brodern även innan hans förhör på kvällen dvs 2 ggr: "min bror sa om någon frågar säg att klockan sex jag var hemma."

VITTNEN och tidsspegel
1. GJ ser en grå "typisk hantverkarbil" utan flak, skåpbil, vid ladan vid tiden för Lisas försvinnande innan kl 19.
När HJ passerar en kort stund senare är den borta.

2. LB och MB ser en blå grå silvrig combi komma ut på länsvägen till Martorp med ett L i nationsbeteckningen i hög hastighet vid 19-19.15.

3. NBs bil ses komma i hög fart från Martorp av grannarna runt 19.30-tiden. Det är endast en person i bilen och AB har alibi via IB - en uppgift som är det enda som hon inte ändrar på över tid.
Förhör 13/6:
Förhör 20/6:
Till och med i slutförhör 23/9 (som för övrigt är en fullständig katastrof gällande sin egen trovärdighet beträffande NB ) vidfasthåller hon att AB är hemma hela kvällen. Att ordbajsa om "uppfattningen" lönar inte i sammanhanget:
Detta ger en sammantagen bild med DNA som den centrala tekniska bevisningen. Alternativa förlopp har granskats och förkastats som långsökta och inte trovärdiga. De rövarhistorier som finns i tråden är sämre än det dravel IR kommit med så där finns inget att hämta - trovärdighet noll.
Han har en tung förklaringsbörda men blånekar att han ens sett Lisa.
Dömd i TR och HovR till livstid för mord på god grund.
1. Den plats som Adriana pekade ut undersöktes av polisen och de fann ingenting som pekade på att någon bil varit parkerad där, de hittade endast en fimp. Allt enligt förundersökningen.
Om gärningsmännen var en grupp, och en annan grupp de som städade och planterade och kände till lokaler m.m. då faller hela teorin att gärningsmannen måste ha känt till området.
Logiskt sett en gärningsman eller om de är fler efter utfört mord måste de fly platsen så snabbt som möjligt, därför passar det inte in att gärningsmännen utför planteringar exempelvis efter grusvägen från cafeet till Martorp.
Irina är ett mycket starkt vittne därför det är endast hon som till 100% vet om NB fanns i bostaden eller inte när Lisa försvann och blev mördad.
Ett ensamt vittne säger inte mycket därför de kan ha sett fel eller tagit fel på dagen och tiden, vittnesuppgifter blir säkra om de kan komma med detaljer och att det passar in i sammanhanget med andra saker och andra vittnesuppgifter..
2016-03-23, 05:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
1. Den plats som Adriana pekade ut undersöktes av polisen och de fann ingenting som pekade på att någon bil varit parkerad där, de hittade endast en fimp. Allt enligt förundersökningen.
.. och du har som vanligt inte fattat ett dugg vilka faktorer det är som bedömningen sker på och tycks leva i en faktaresistent bubbla.
Citat:
Hovrätten har också funnit det vara styrkt att Nerijus Bilevicius uppträtt på ett sätt som
talar för att han är gärningsman dels i ett möte med vittnet Adriana Berglund den 6 juni
2015
Citat:
2016-03-23, 06:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Aivaras säger i förhör att NB kom hem 17.30 och var hemma till 20.00 när han och Irina åker och köper pizza i Källby.
Detta är en grov förvanskning - eftersom du utesluter resten från AB. Han säger nämligen att han först inte reflekterat öht kring NBs ord utan tog det för givet då han bad dem säga att han var hemma från kl 18. När han sen tänker till så inser han att det inte stämmer:
Citat:
Det att du sade i förra förhöret att han var hemma kl. 18 grundar du det på att han
sagt det till er jag var hemma innan 18
Ja. Han har sagt det, så det fastnade hos mig men hur mycket klockan var egentligen det kan jag inte svara på.
Citat:
nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer jag på att han inte var hemma klockan sex
Citat:
Han sade det som en uppmaning till er?
Ja. Det vet du själv jag var hemma klockan sex
Om jag hade vetat vad som pågick. Då hade jag tittat på klockan men jag kan inte säga att han var hemma klockan sex.
Citat:
Alltså jag trodde ju att han var hemma klockan sex eftersom han hade sagt det till mig att han var hemma då, att jag skulle säga det här, men nu när jag tänker efter så kan jag säga så här att jag inte minns att han skulle ha varit hemma klockan sex
Citat:
När jag skulle lämna uppgifter så går han bredvid mig och säger om någon frågar dig klockan sex jag var hemma. Han försökte övertyga mig om att han var hemma.
2016-03-23, 06:41
Medlem
Citat:
.. och du har som vanligt inte fattat ett dugg vilka faktorer det är som bedömningen sker på och tycks leva i en faktaresistent bubbla.
Det finns många sådana här vittnesmål i det här fallet som jag kallar påstående, men det finns ingenting annat som kopplar till det . Det borde ha funnits bilspår på jordvägen där bilen var inkörd, som enligt polisen inte fanns. Det fanns inga andra personer som såg någon bil körd in där och det passerade folk och bilar efter vägen den tiden.
Om NB skulle ha haft sin bil stående där fanns väl ingen orsak att neka till det, han visste säkert vid förhör att polisen kommer att kontrollera platsen och hade de hittat däckmönster, som passade in på hans bil skulle de haft starka bevis att hans bil stått där.
NB har sagt vid förhör att han hade inte sin bil parkerad där som hon påstått, och hade inte pratat med Adriana som han kände sedan tidigare, Adriana blev presenterat av godsägaren för NB och Aviara samma dag som hon var ute och joggade och skall ha sett NB:s bil.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-23 kl. 06:53.
2016-03-23, 07:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns många sådana här vittnesmål i det här fallet som jag kallar påstående, men det finns ingenting annat som kopplar till det . Det borde ha funnits bilspår på jordvägen där bilen var inkörd, som enligt polisen inte fanns. Det fanns inga andra personer som såg någon bil körd in där och det passerade folk och bilar efter vägen den tiden.
Om NB skulle ha haft sin bil stående där fanns väl ingen orsak att neka till det, han visste säkert vid förhör att polisen kommer att kontrollera platsen och hade de hittat däckmönster, som passade in på hans bil skulle de haft starka bevis att hans bil stått där.
NB har sagt vid förhör att han hade inte sin bil parkerad där som hon påstått, och hade inte pratat med Adriana som han kände sedan tidigare, Adriana blev presenterat av godsägaren för NB och Aviara samma dag som hon var ute och joggade och skall ha sett NB:s bil.
Ta till dig det som skrivs: Du sprider lögner när du påstår att AB vittnat om att NB varit hemma.
Gällande Adriana handlar det inte om en fimp och bilspår - det är inte ens intressant överhuvudtaget. Det "borde" finnas spår - nej det behöver det rakt inte finnas, det är en grusväg och inte en jordig traktorstig.
Enligt dig skulle vittnesiakttagelser på asfalt aldrig kunna godtas då. Vad NB påstår är sen värdelöst.
Det handlar om tiden då han befunnit sig där och vittnets beskrivning.
Hennes beskrivning av honom.
Igenkännande som AJs anställda.
fotokonfrontation.
Att han befunnit sig vid denna plats samma tid som hon uppger i förhör.
Citat:
Om NB skulle ha haft sin bil stående där fanns väl ingen orsak att neka till det,
.. Du kan vara säker på att han inte vill kännas vid att han frågat efter vägen till Medelplana.
Senast redigerad av develi 2016-03-23 kl. 07:33.
2016-03-23, 07:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
ADRIANA
1. Hon känner igen honom som en av AJs anställda som talar knagglig engelska, ser ut som en polack, luktar starkt av rök samt har för övrigt samma utseende.

AJ har endast två anställda med detta utseende varav den ena inte talar engelska.

2. Två ggr pekar hon ut NB som mest lik i fotokonfrontation - brorsan ratas helt.

3. Exakt samma tid befinner sig NB på denna plats. Vägval har han bekräftat själv, kvitto/kortbetalning och kamera i Källby bekräftar resten.

4. Han står på en avsides enslig plats och frågar efter en vägbeskrivning han redan vet.

Han står med andra ord ute i ett bedrägligt, lögnaktigt uppsåt - och detta är en stark indicie på att han ämnar göra det som tyvärr sker dagen efter.
Även om det var NB som AB mötte så bevisar det inget samröre med Lisa.
Citat:
BROTTSPLATSEN
1. Det är ett avsides rum på hans arbetsplats som pekar på NB. Vem som helst vet inte om detta rum i andra änden på en lång lada - än mindre att det finns snöre, rör samt att platsen är obevakad.

2. NBs DNA finns på snören strax bredvid Lisas örhänge och rakt under röret där hennes hårstrå befinner sig två meter upp på väggen. Hans blod finns på röret.

3. NBs DNA finns på snöre med Lisas hårstrå och hennes DNA i rummet bredvid.

Det finns inget DNA från nån annan person.
Frågan gällde om bevisning förutom DNA skulle räcka.
Citat:
MARTORP
1. Det är en avsides bod på hans arbetsplats. Vem som helst vet inte om denna bod som inte syns från gårdsplan - än mindre att den är oanvänd samt att platsen är obemannad.

Kretsen som känner till mjölkrummet är i stort sett densamma som känner till byssjan, så kretsen elimineras inte.
Citat:
LISA
1. Hennes kläder har 10 DNA träffar från NB. Det handlar om typ, mängd och placering.

2. Runt halsen har hon en snara av samma sort som NBs DNA finns på.

Kretsen förövare elimineras helt med tanke på DNA på trosorna från hans fru.
Frågan gällde om bevisning förutom DNA skulle räcka.
Citat:
ALIBI
1. Han saknar alibi för tiden.

2. Irina är från start ett svagt vittne som anhörig juridiskt sett (stark lojalitet, intressekonflikt, vittnar inte under ed).
Hon har ändrat vittnesbörd från tidigare förhör till fördel för NB vilket aldrig ses med blida ögon av en domstol.
Hon har dessutom samspråkat med NB om rättegången.

3. Brodern och hustrun har samstämmigt i skilda förhör uppgett att NB begärt alibi.

Han har bett dem att säga att han varit hemma från kl 18 när de står tillsammans alla tre och röker ute på måndag (brodern även innan hans förhör på kvällen dvs 2 ggr: "min bror sa om någon frågar säg att klockan sex jag var hemma."
Alibi är bra att ha även om man har begått griftefridsbrott
Citat:
VITTNEN och tidsspegel
1. GJ ser en grå "typisk hantverkarbil" utan flak, skåpbil, vid ladan vid tiden för Lisas försvinnande innan kl 19.
När HJ passerar en kort stund senare är den borta.

2. LB och MB ser en blå grå silvrig combi komma ut på länsvägen till Martorp med ett L i nationsbeteckningen i hög hastighet vid 19-19.15.

3. NBs bil ses komma i hög fart från Martorp av grannarna runt 19.30-tiden. Det är endast en person i bilen och AB har alibi via IB - en uppgift som är det enda som hon inte ändrar på över tid.
Förhör 13/6:

Förhör 20/6:

Till och med i slutförhör 23/9 (som för övrigt är en fullständig katastrof gällande sin egen trovärdighet beträffande NB ) vidfasthåller hon att AB är hemma hela kvällen. Att ordbajsa om "uppfattningen" lönar inte i sammanhanget:

Detta ger en sammantagen bild med DNA som den centrala tekniska bevisningen. Alternativa förlopp har granskats och förkastats som långsökta och inte trovärdiga. De rövarhistorier som finns i tråden är sämre än det dravel IR kommit med så där finns inget att hämta - trovärdighet noll.
Han har en tung förklaringsbörda men blånekar att han ens sett Lisa.

Dömd i TR och HovR till livstid för mord på god grund.
Vittnen styrker griftefridsbrottet, inte mordet.
2016-03-23, 08:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Även om det var NB som AB mötte så bevisar det inget samröre med Lisa.Frågan gällde om bevisning förutom DNA skulle räcka.Kretsen som känner till mjölkrummet är i stort sett densamma som känner till byssjan, så kretsen elimineras inte.Frågan gällde om bevisning förutom DNA skulle räcka.Alibi är bra att ha även om man har begått griftefridsbrottVittnen styrker griftefridsbrottet, inte mordet.
Den enda konkreta sanningen är att spår kan visa en kontakt om det inte handlar om kontaminering.

Du ljuger således hela tiden då du påstår att DNA enbart bevisar grifterfridsbrott.

Jag har tidigare skrivit att det är lika idiotiskt som att påstå att "DNA bevisar mord".

Det kan mycket väl ha räckt för fällande dom med tanke på DNA på brottsplatsen samt det jag skrev. Det är nämligen att tolka som ett indiciemål med stark bevisning som har hans och hennes DNA på samma snarorna, hennes hårstrån och örhängen.

Problemet med dig är att du tvärbyter "sanning" allt eftersom det passar dig efter ett par månader i stöten och är totalt inkompetent att ha dialoger med folk.
Utöver att du nu inte har en vettig teori öht så är det heller inte juridiskt korrekt resonemang.

Du klarar nämligen inte av att begripa vad sannolikhetsbedömning innebär.
2016-03-23, 08:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Den enda konkreta sanningen är att spår kan visa en kontakt om det inte handlar om kontaminering.

Du ljuger således hela tiden då du påstår att DNA enbart bevisar grifterfridsbrott.

Jag har tidigare skrivit att det är lika idiotiskt som att påstå att "DNA bevisar mord".

Det kan mycket väl ha räckt för fällande dom med tanke på DNA på brottsplatsen samt det jag skrev. Det är nämligen att tolka som ett indiciemål med stark bevisning som har hans och hennes DNA på samma snarorna, hennes hårstrån och örhängen.

Problemet med dig är att du tvärbyter "sanning" allt eftersom det passar dig efter ett par månader i stöten och är totalt inkompetent att ha dialoger med folk.
Utöver att du nu inte har en vettig teori öht så är det heller inte juridiskt korrekt resonemang.

Du klarar nämligen inte av att begripa vad sannolikhetsbedömning innebär.
Nu har du missat grunden för diskussionen, den gäller bevisning förutom DNA.
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu menar jag givetvis DNA-bevisningen. Övrig bevisning räcker inte till något brott alls.
Jodå, övrig bevisning räcker för att fälla honom för mord. Frågor på det?
Jag byter inte uppfattning efter par månader, och jag klarar sannolikhetsbedömning. Här finns en: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd), och där finns också en vettig teori.
2016-03-23, 11:47
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
och där finns också en vettig teori.

Du är sannerligen blåst om du tror att en rätt (eller någon överhuvudtaget) skulle kalla den för vettig - att en pervokille sitter och runkar med caféflickor som utsikt, helt plötsligt har sån tur att han av en slump hittar just en av dessa hängd, så han får ytterligare en anledning att masturbera.

"Teorin" bör vara bland det dummaste som författats i en krimtråd här.
2016-03-23, 11:50
Medlem
Citat:
Detta är en grov förvanskning - eftersom du utesluter resten från AB. Han säger nämligen att han först inte reflekterat öht kring NBs ord utan tog det för givet då han bad dem säga att han var hemma från kl 18. När han sen tänker till så inser han att det inte stämmer:
Du måste se till helheten i förhören med Aivaras han säger upprepade gånger att NB var hemma från 17.30 till 20.00 eller att han åkte bort för jobbet på Gustavs hus 16.00 och var hemma efter 1,5 timme till klockan 20.00.
Förhörsledarna vill inte ge sig utan det blir ett väldigt tjat om att NB var inte hemma 18.00, till slut säger Aivaras enligt FUP 1113, men nu när jag tänker efter så kan jag säga så här att jag inte minns att han skulle varit hemma klockan 18.00.
Det finns ingen tvekan utan Aivaras skräms upp om den där tiden 18.00.
Att NB fanns i bostaden 18.00 finns ingen tvekan om det.

Enligt FUP sid 18 förhörs Arnes fru Fermandez Coto som vet att klockan är 18.00, då hon tittade ut genom fönstret därför hon väntade gäster.
Hon ser då Irina sitter och röker på trappen till deras lägenhet. De två männen står intill henne.
Att de två männen var NB och Aivaras är ingen svår gissning, därför de hade aldrig gäster eller umgicks med någon annan, de hade inga svenska svenska vänner heller.
Det påstås att NB hade sagt till Irina och Aivaras att de skulle säga att han fanns i bostaden 18.00 och inte senare, om de blir tillfrågade, och han fanns i bostaden 18.00, därför finns det ingen orsak att göra det till en stor sak som betyder ingenting.
Om NB hade sagt att de skulle säga Irina och Aivaras att han var hemma innan 18.00 och det visar sig att han var inte hemma, då kan man påstå att det fanns något skumt med en sådan uppmaning.
Nu fanns NB i bostaden som även framgår av Arnes fru vittnesmål, därför har det stora tjatet om att NB försökt ändra tider, varit utan substans, utan endast ett sätt att misstänkliggöra honom.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-23 kl. 12:04.
2016-03-23, 12:34
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards

Du är sannerligen blåst om du tror att en rätt (eller någon överhuvudtaget) skulle kalla den för vettig - att en pervokille sitter och runkar med caféflickor som utsikt, helt plötsligt har sån tur att han av en slump hittar just en av dessa hängd, så han får ytterligare en anledning att masturbera.

"Teorin" bör vara bland det dummaste som författats i en krimtråd här.
Ja, den där teorin bör förpassas till skräphögen där den hör hemma. Fö verkar det något av en "grej" för vissa att försköna och skala ned själva brottet - som någon sorts självändamål? Minns en passage i en dialog, från en annan tråd och annat fall, som fortlöpte (läs gärna bakåt & framåt) såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, inte om KJ hade erkänt griftefridsbrott och lämnat en trovärdig förklaring.
Men nu gjorde han inte det. Jag tror han ljugit om han bara målat upp ett scenario med "griftefrid". Ungefär så tror jag TR och HovR resonerat. Quarrel tror annorlunda. Otippat.
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Samma skruvade resonemang som här - förklaringsbörda, griftefridande osv. Vid närmare eftertanke, går det att applicera den här typen av "kreativa alternativ" i ganska många fall. Det är inte bara i Boden-fallet eller Lisa-fallet. Kanske såddes griftefridsfröet i Linda Chen-fallet - där Mats Alm lyckades undgå morddom med just den här typen av resonemang. I kombination med saknat tungben.
2016-03-23, 12:37
Bannlyst
Citat:
Med DNA bevis måste man se i vilket sammanhang de har påträffats, de bevisar endast att det är personens DNA som finns där, det man inte vet är hur det kommit dit.
Eftersom DNA kan planteras måste man veta att de har inte kunnat planteras om det skall kunna ses som bevis.
DNA som finns i ladan är inget bevis för något mord eller griftefridsbrott.
Så det har ingen betydelse var DNA anträffas? På repet Lisa hade hängt i, på insidan av hennes jeans. Inte att glömma Irinas DNA på Lisas trosor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in