• 1
  • 2
2016-02-25, 00:57
Medlem
Borde startat denna tråd för evigheter sen men bättre sent än aldrig.

Har nu nolltaxerat i snart ett år och har inte haft någon som helst inkomst utan levt på sparade jobbpengar. Jag trodde att mitt nya projekt skulle generera pengar hyfsat fort men det drar ut på tiden, även om jag är optimistisk. Under denna tiden har jag alltså inte ens kollat upp om jag kan få någon form av bidrag under tiden, vilket är totalt efterblivet, men bättre sent än aldrig som sagt.

Info om mig:

Var aldrig med i A-kassan eller facket eller något annat. Timanställd.

Bor hemma igen sen jag slutade jobbet.

Vet inte om det finns mer relevant att säga, fråga gärna i så fall.

Så: Finns det några slags bidrag jag kan tillskansa mig? Finns det några bidrag jag kan tillskansa mig i utbyte mot prestation? Vad ska jag göra då?

Mycket tacksam för svar.
Senast redigerad av jCw2 2016-02-25 kl. 01:02.
Citera
2016-02-25, 01:00
Medlem
Grundersättning från alphakassan? Men då måste du bli arbetsförmedlingens bitch och jobba som asylbutler.
Citera
2016-02-25, 01:06
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Kan väl ansöka om socialbidrag?
Då är det ju en fördel att nolltaxera och inte ha en enda besparing. Kravet är att du söker arbete såvitt jag vet. Helst ska du låta lite sliten och full när du ringer också.
Citera
2016-02-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Kan väl ansöka om socialbidrag?
Då är det ju en fördel att nolltaxera och inte ha en enda besparing. Kravet är att du söker arbete såvitt jag vet. Helst ska du låta lite sliten och full när du ringer också.
Aktieinnehav, kollar de upp det? Jag lär ju iaf få flytta alla pengar från mitt konto till föräldrarnas typ. Hur kommer de se på det faktum att jag bor hemma? Måste jag vara inskriven på Arbetsförmedlingen och vara deras hora alltså?
Citera
2016-02-26, 01:49
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jCw2
Aktieinnehav, kollar de upp det? Jag lär ju iaf få flytta alla pengar från mitt konto till föräldrarnas typ. Hur kommer de se på det faktum att jag bor hemma? Måste jag vara inskriven på Arbetsförmedlingen och vara deras hora alltså?

Det skulle jag tro att de gör, överlåt besparingar till föräldrarna eller någon annan du litar på.
Du måste hora lite ja, men sök bara jobb som du inte alls är kvalificerad för så slipper du gå på intervjuer. Visst du kommer kanske få gå på lite kurser och skit men..

Angående att du bor hemma vågar jag inte svara på, misstänker att du kan behöva ha ett eget boende.
Citera
2016-02-26, 02:21
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Det skulle jag tro att de gör, överlåt besparingar till föräldrarna eller någon annan du litar på.
Du måste hora lite ja, men sök bara jobb som du inte alls är kvalificerad för så slipper du gå på intervjuer. Visst du kommer kanske få gå på lite kurser och skit men..

Angående att du bor hemma vågar jag inte svara på, misstänker att du kan behöva ha ett eget boende.

Det gör inget om ts bor hemma.
Alla måste bo någonstans.
Ts får se till att dela hyran på antalet vuxna som bor i bostaden och ha med summan på ansökan om bidrag.

Min fru jobbade på socialkontoret förr.
Citera
2016-02-26, 08:15
Medlem
Citat:
inte lönt att flytta pengarna från ditt konto eftersom dom begär historiskt kontoutdrag när du ansöker om bidrag.
Sedan förstår jag inte hur du tänker. Menar du att jag ska betala dina levnadskostnader när du har kapital i aktier? Din djävla parasit, du är säkert född på 90-talet, bortskämd skitunge. Sök dig ett jobb istället för att vara passiv.
Du menar alltså att du hellre är "hora" åt soc än arbetsförmedlingen? Du verkar lida av en svår brist på begåvning.
Citera
2016-02-26, 09:06
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
inte lönt att flytta pengarna från ditt konto eftersom dom begär historiskt kontoutdrag när du ansöker om bidrag.

De begär väl kontoutdrag tre månader bakåt i normalfallet? Misstänker de att man har andra tillgångar, som t ex aktier, antar jag att de kan göra en utökad undersökning.
Citera
2016-03-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Sedan förstår jag inte hur du tänker. Menar du att jag ska betala dina levnadskostnader när du har kapital i aktier? Din djävla parasit, du är säkert född på 90-talet, bortskämd skitunge. Sök dig ett jobb istället för att vara passiv.
Du menar alltså att du hellre är "hora" åt soc än arbetsförmedlingen? Du verkar lida av en svår brist på begåvning.
Det är extremt njutbart att veta att ett mongo som du betalar mitt uppehälle. Det är inte mycket aktiekapital det handlar om heller, kanske 15 000 kr. Och min situation handlar om en övergångsperiod, även om jag inte ser det som moraliskt felaktigt att mjölka det här skitsamhälle på så mycket pengar som möjligt.
Citera
2016-03-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
De begär väl kontoutdrag tre månader bakåt i normalfallet? Misstänker de att man har andra tillgångar, som t ex aktier, antar jag att de kan göra en utökad undersökning.
Hur ser det ut med soc-lägenheter, kan man ansöka om en sån om man beviljas soc även fast man bor hemma eller hur funkar det? Jag kan ju säga att hyran är för hög här och att jag inte har råd.
Citera
2016-03-06, 23:38
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Hur ser det ut med soc-lägenheter, kan man ansöka om en sån om man beviljas soc även fast man bor hemma eller hur funkar det? Jag kan ju säga att hyran är för hög här och att jag inte har råd.

Vad menar du med soc-lägenheter?
Citera
2016-03-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vad menar du med soc-lägenheter?
En lägenhet som soc vaskar fram. Hade en polare som bodde i en sån. Vet inte exakt hur det funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in