• 1
  • 2
2016-03-22, 16:27
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jCw2
Hur ser det ut med soc-lägenheter, kan man ansöka om en sån om man beviljas soc även fast man bor hemma eller hur funkar det? Jag kan ju säga att hyran är för hög här och att jag inte har råd.

Menar du att du bor hos föräldrarna? Hur gammal är du?
Citera
2016-03-22, 16:28
Medlem
Citat:
En lägenhet som soc vaskar fram. Hade en polare som bodde i en sån. Vet inte exakt hur det funkar.

Ska du ha soc lägenhet så behöver du vara prioriterad grupp. Det vill säga ensamstående med barn alternativt missbrukare som gå på behandling för att bli av med missbruket.

Bor du i Stockholm så kommer det vara extremt svårt i vilket fall som helst. Du kan nog glömma lägenheten.
Citera
2016-03-23, 11:08
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ska du ha soc lägenhet så behöver du vara prioriterad grupp. Det vill säga ensamstående med barn alternativt missbrukare som gå på behandling för att bli av med missbruket.

Bor du i Stockholm så kommer det vara extremt svårt i vilket fall som helst. Du kan nog glömma lägenheten.

På många håll ute i landet har det blivit betydligt svårare för soc att "fixa" lägenheter i takt med att man sålt ut de allmännyttiga bostadsbolagen, men på vissa håll har man ett samarbete med privata värdar.
Citera
2016-03-24, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Menar du att du bor hos föräldrarna? Hur gammal är du?
Jag är 22.
Citat:

Bor i Gbg. Polaren som blev beviljad soc-lägenhet var min kollega (timanställd) och var varken missbrukare eller något annat. Han hävdade att han hade problem med sin morsa hemma (lögn) och fick därigenom en. Det roliga var dock att det bodde en ful brud i lägenheten som typ skulle hålla ett öga på honom, eller vad anledningen nu var, men det var enda haken.
Citera
2016-03-24, 03:03
Medlem
Just nu verkar bostadsbidraget vara det enda jag kan få. 1050 kr i månaden som max om jag anger en hyra på 4 papp. Då undrar jag hur det funkar med blanketter och sånt eftersom jag kommer betala hyra till mina föräldrar. Då måste de väl kolla det på nåt sätt att jag gör det varje månad, eller hur funkar det?
Citera
2016-03-24, 03:06
Bannlyst
Citat:
Just nu verkar bostadsbidraget vara det enda jag kan få. 1050 kr i månaden som max om jag anger en hyra på 4 papp. Då undrar jag hur det funkar med blanketter och sånt eftersom jag kommer betala hyra till mina föräldrar. Då måste de väl kolla det på nåt sätt att jag gör det varje månad, eller hur funkar det?

Tror du själv att dom kommer gå på att dina föräldrar tar ut en hyra á 4000 kr när du nolltaxerar?
Citera
2016-03-24, 04:03
Medlem
Theloveforthemusics avatar
Citat:

Inte ens vi får lägenheter som det ser ut just nu.

Går själv på behandling och har gjort så i snart 7 månader men det finns helt enkelt inga lägenheter så är tvungen att bo hemma tills jag kan hitta något eget.

Kanske om man bor på stödboende så kan man få en sk utslussningslägenhet, hur lång tid det tar har jag dock ingen aning om.

Så läget är knapert i landet just nu så att du inte är ensamstående med barn så kan man fet glömma att du får hjälp med lägenhet.
Citera
2016-03-24, 04:05
Skriv upp dig på högskola så får du studiebidrag.
Citera
2016-04-03, 13:42
Medlem
tallulahs avatar
Citat:

Du har ingen rätt till bostadsbidrag eftersom du bor som inneboende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in