Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-21, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Du vill gärna att Hillary Clinton vinner va? Så kan vi ägna oss åt att kramas och mysa med varandra samtidigt som vi blir skjutna i ryggen.

Du vill att en kvinna som tycker "globalisering" är perfekt för dig och ditt fortsatta levede och dina efterlevande? Du vill att Hillary bestämmer - för att hennes parti heter "demokraterna".

Men lugna dig, baggebo1 verkar betydligt mer sansad än så.
Dock har han för höga förhoppningar och han är inte lika smart som Mr. Trump.
Sverige har två huvudsakliga typer av opposition, den ena, feg, avståndstagande, inställsam och FEG! hit hör Mattias Karlsson och många många fler.
Den andra är renläriga, stenhårda i sin övertygelse, besvikna på alla som de inte håller med till minsta stavelse, förkastar allt som inte innebär typ omedelbart upprättande av fjärde riket.
Ingen av dessa är smarta, Trump är smart.
Han förstår spelet som väldigt få människor gör.

Citat:
Ursprungligen postat av M1s4n7hr0p3
nervöst nu inför aipac...han kommer säkert smöra för israel och hålla på men han måste säga att han sätter amerika först annars kommer jag bli besviken.

Ja, man ska nog inte förvänta sig för mycket.
Förhoppningsvis håller han ett ganska intetsägande tal där han inte gör sig mer än nödvändigt ovän med någon.
2016-03-21, 20:56
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han menar nog att de borde gjort det i ett tidigare skede, nu är det för sent.
Nu när man ska gå in i ISIS områden så tänker han att man ska ta deras olja.

"I want to bomb the oil and keep it and take some of the profits and give it to the veterans.."
https://www.youtube.com/watch?v=T9fBLywJj6M
2016-03-21, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag tolkar det exakt som det står, att han tycker att USA har tvingats stå för allt för mycket av NATOs försvar sedan kalla kriget. Det är faktiskt på tiden att den europeiska länderna satsade mer på sitt försvar, och där håller jag med Trump.

Vad jag inte ser, och där är det ditt önsketänkande som spökar, är att någon större policy-ändring skulle ske med Trump vid rodret.
Ehm...
Vem som alltid varit den pådrivande kraften i alla Ryssland-Väst konfrontationer?
Det blir mindre sådant Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt call | BBC
2016-03-21, 21:01
Medlem
baggebo1s avatar
Sa Trump på presskonferensen att det är dags för Israel att börja betala sitt eget försvar??? Om han sa det är det helt otroligt!!! Då kan vi släppa alla dår-rådgivare. Fan, jag gillar om Trump lyssnar på sig själv, man blir bara orolig när han omger sig med idioter. En mästare vet bäst själv!
2016-03-21, 21:06
Medlem
Citat:
Sa Trump på presskonferensen att det är dags för Israel att börja betala sitt eget försvar??? Om han sa det är det helt otroligt!!! Då kan vi släppa alla dår-rådgivare. Fan, jag gillar om Trump lyssnar på sig själv, man blir bara orolig när han omger sig med idioter. En mästare vet bäst själv!

Nej han sa aldrig Israel. Han nämnde Tyskland Japan Saudi SydKorea och en till som jag inte kommer ihåg.

Bland annat sa han att USA betalar(subventionerar) ½ Saudis försvar - och att det skulle de sluta med. Och det låter ju rimligt eftersom Saudi finansierar 99% av IS.

Han glömmer kanske att Tyskland och Japan INTE får ha ett adekvat försvar per Allierade avtal anno 1945..

Tyskland och Japan får helt enkelt inte ha en egen militär om USA inte får bestämma 100%
Senast redigerad av Grobil 2016-03-21 kl. 21:09.
2016-03-21, 21:08
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Nej han sa aldrig Israel. Han nämnde Tyskland Japan Saudi SydKorea och en till som jag inte kommer ihåg.

Bland annat sa han att USA betalar(subventionerar) ½ Saudis försvar - och att det skulle de sluta med. Och det låter ju rimligt eftersom Saudi finansierar 99% av IS.
Jo, han nämnde Israel också!!!!!!!!!!!

http://therightscoop.com/trump-israel-should-reimburse-us-just-like-other-countries-who-can-defend-themselves/
2016-03-21, 21:08
Medlem
Citat:

Tror Trump skiter fullständigt i Israel. Hade det inte varit för Ivankas man så tror jag han hade gjort bort sig fullständigt idag. Finns bara en väg med Amerikanska judar och det är att fjäska samt fjäska lite till. Det är så politiken fungerar i USA vare sig Trump vill eller inte.
2016-03-21, 21:11
Bannlyst
Citat:
Kan man få en länk till aipac talet

jag hittade detta mens vi väntar https://www.youtube.com/watch?v=NwGqWwZYPm0
Upcoming Donald Trump Live Stream Events | Youtube
2016-03-21, 21:17
Medlem
Joe Biden tal 45min

Hillary Clinton 32min

Hur fan ska Trump klara av att hålla sig till ämnet Israel i 30 min.
2016-03-21, 21:18
Medlem
baggebo1s avatar
Klockren tweet:
Citat:
AIPAC in an hour with a no-Neocon foreign policy team and having vowed to cut off Israeli foreign aid.

Man I hope his security is tight.
https://twitter.com/BenedictKMiller/status/712003892108763137

Missa nu inte detta talet. Det är vad de kallar ett "defining moment" i Trumps kampanj.
2016-03-21, 21:22
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Vad tror du händer om USA drar sig ur Syrien och Irak efter att ha bombat skiten ur IS?

Trump säger tvärtom att man ska stanna kvar och ta över oljefälten.

Citat:
Är man för att låta Ryssland bomba, mot att avsätta Assad, för att dra tillbaka trupper osv så är man inte så jävla anti Iran och anti Hezbollah.

Jo det är precis vad man är. Trump kommer att styra upp det här. Assad och Ryssland står för stabilitet i regionen. Obama/Hillary, Iran och Hezbollah för instabilitet. Trump är mycket klarsynt på denna punkt (han förstod redan att Saddam och Kaddafi var bra för stabilitet och för att motverka terrorism) och han kommer att göra en bra deal, med Assad och Putin, som styr upp det fullständiga kaos som råder nu.

Citat:
Du vet att Ryssland samarbetar med Assad, Iran och Hezbollah, va?

Det har varit rationellt för Ryssland och Kina spela under täcket med Iran och Hezbollah så länge som USA styrts av idioter (som Trump korrekt kallar dem). I en värld där USA styrs av Trump är detta inte längre rationellt för dem.

Raymond Kraft skrev klarsynt om detta för många år sedan (2008):
http://whatbubbaknows.com/raymond-s-kraft-weaponizing-civilization/
Citat:
The Chinese and the Russians do not want to fight a war with America, not openly and directly; they would get hurt too badly, no matter who “won,” and they do not need to. They want a reasonably prosperous and productive America to sell stuff to, and buy stuff from, but they would be hugely pleased to see America cut down to size a bit, or a lot, an America that was a No. 3 Semi-Super Power, after China and Russia, or Russia and China, in either order, or maybe No. 4 after China, Russia, and the New Islamic Caliphate. They would like to see an America that is about as much a threat to anybody as the European Union is now, so the Chinese and Russians can run the global show as they see fit, ration the oil, and pocket the profits.

Thus, they are perfectly happy to sell weapons to Hezbollah, calculating that the Hezbos & Friends will do the dirty work for them, will maintain a generation of savagery all over the world (except in Russia and China), and that America will exhaust itself, its politics, its will and economy, trying to “control” and contain the savagery, but lacking the will and strategic vision to root out its roots, because that would cause way too many civilian casualties, and America cannot stomach the infliction of civilian casualties, or the destruction of nations, even if they are sponsors of terror. We’re way too nice for all that.

[...]

The support of Russia and China for the Islamic Resistance Movement (via Iran) will, however, evaporate, when, or IF, the United States comes to its senses

Kraft är skarp. Observera att han förutsåg "the New Islamic Caliphate" redan 2008. Trump som president betyder att "the United States comes to its senses", och spelreglerna på världsplanen förändras fullständigt, precis som Kraft beskrivit. Och det vore på tiden.
2016-03-21, 21:27
Medlem
Citat:
Jag fattar inte de här två raderna. Antingen är jag dum, eller så är du oklar. Jag är dock intresserad av hur du tänker här. Vad menar du?

Jag tänker i klassiska utrikespolitiska termer. Att man säger en sak men menar diametralt tvärtom?

De länderna han nämner är ju just de länderna som USA kommer att pumpa in extra stöd ini.

Japan pga Kina och Nordkorea, Sydkorea samma motiv.

Israel pga ett förmodat uppblossande krig. (galna araber som tror att religion is the shit)

Tyskland som en buffert, som vanligt. (våran vän i NATO)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in