Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Att göra något som riskerar att minska utbudet av aktörer i branschen, och därmed minska potentiella väljares valfrihet, är inget som S kommer att ge sig på. S gör inget som kan skrämma dom lättrörliga urbana mittenväljarna, som just eftersom dom till skillnad från kärnväljare är så lättrörliga, i praktiken avgör om det ska bli en blå eller röd regering. Därför ger sig S inte gärna på någon av de reformer som Alliansen genomförde och som den här väljargruppen gillar.
Dessutom är det i praktiken svårt att rulla tillbaks såna här förändringar, skulle kräva att det offentliga bygger upp motsvarande verksamhet, och då är det kommunerna som ska göra det...inte gjort i en handvändning och stor risk för att det inte går speciellt bra i rätt många av alla 290 kommuner, och då är det knappast dom aktuella kommunernas KSO som tvingas förklara sig i Agenda, det är Stefan Löfven eller ansvarig minister.
Värderingen av Humana är förresten låg, både sett till börsen i sin helhet, branschen och sett till andra börsintroduktioner.
Du ser situationen för svartvitt. Det finns ett mellanting mellan dagens situation och minskad valfrihet. Det finns massor av förändringar som kan ske som innebär att bolagen får en hårdare miljö att verka i, utan att för den sakens skull sluta vara lönsamma och fungerande. Saker som hårdare kvalitetskrav är något få väljare ser som negativt som skulle kunna ha en negativ påverkan på framtida tillväxt, men särskilt framtida marginaler. Således har jag inte nämnt något om att rulla tillbaka förändringar, men en vårdskandal på ett privat boende och ett mediedrev därefter leder lätt till att opinion och lagstiftare kan se mer positivt på ökad reglering. Jag säger inte att det kommer ske idag, imorgon eller om ett år, jag säger att det är en reell risk till vilken hänsyn bör tas.
"Värderingen av Humana är förresten låg, både sett till börsen i sin helhet, branschen och sett till andra börsintroduktioner." Jag tycker branschen är övervärderad då jag anser att det finns risk för strängare krav som inte är inprisade. Givet dessa risker bör den här typen av bolag handlas till en rabatt, vilket även spelbolag som Unibet gjorde av precis samma anledning (risk för ökade krav från lagstiftare) innan den enorma haussen av gamblingbolag drog igång, vilket noteringen av Leo Vegas är ett fint exempel på.
Aktien kommer säkert sticka som en raket i början, så ni som tecknat kan mycket väl ha gjort ett bra val. Dock är jag rätt långsiktig och ser liten uppsida på längre sikt. Men vi får se, det är ju det som är kul med börsen.