Citat:
Ursprungligen postat av
Jarvidsson
Är helt ny på aktiemarknaden, funderar på att ansöka om 200 aktier från human på avanza.
Men hur ska man gå till väga sen, sälja samma dag som börsnoteringen? eller är detta en bra långsiktig aktie att äga?
Capio var en slow starter med någon enstaka procent upp första dagarna innan den stack och låg som bäst på +30% el. liknande. Attendo däremot stack +40% första dagen - om Humana kopierar Attendo kan det väl vara läge att sälja direkt, annars hade jag avvaktat.
Tror personligen på Humana även långsiktigt även om det stör mig något att frågan om vinster i välfärden kom upp just idag igen - trodde att det liket var iskallt men ändå ganska naturligt att det väcktes till liv som ett led i S fortsatta kamp att förvandla sig till ett 15%-parti.
Tror inte det skall påverka Humana alltför mycket med tanke på deras verksamhet - värre kan det bli för ägarna att sjösätta Academedia på börsen - skolor verkar mer under luppen än vård/socialtjänst är min tolkning. Icke desto mindre hade morgonens utspel gärna fått vänta någon vecka eller ännu hellre för alltid.