2016-03-17, 15:31
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag tänkte skita i denna. Tänkte dock likadant när Attendo börsnoterades och det fick man ju äta upp... Så nu tänker jag inte längre skita i denna. Tecknade blygsamma 200 st.
Citera
2016-03-17, 20:55
Medlem
Hur går man tillväga för att teckna aktien? Jag har Nordea.
Citera
2016-03-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiZ
Hur går man tillväga för att teckna aktien? Jag har Nordea.

Du tecknar aktien på Avanzas, Nordnet eller SEBs hemsida. Har du redan inte ett konto på Avanza eller Nordnet så rekommenderar jag dig starkt att skaffa ett.
Citera
2016-03-18, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvidsson
Är helt ny på aktiemarknaden, funderar på att ansöka om 200 aktier från human på avanza.
Men hur ska man gå till väga sen, sälja samma dag som börsnoteringen? eller är detta en bra långsiktig aktie att äga?

Capio var en slow starter med någon enstaka procent upp första dagarna innan den stack och låg som bäst på +30% el. liknande. Attendo däremot stack +40% första dagen - om Humana kopierar Attendo kan det väl vara läge att sälja direkt, annars hade jag avvaktat.

Tror personligen på Humana även långsiktigt även om det stör mig något att frågan om vinster i välfärden kom upp just idag igen - trodde att det liket var iskallt men ändå ganska naturligt att det väcktes till liv som ett led i S fortsatta kamp att förvandla sig till ett 15%-parti.

Tror inte det skall påverka Humana alltför mycket med tanke på deras verksamhet - värre kan det bli för ägarna att sjösätta Academedia på börsen - skolor verkar mer under luppen än vård/socialtjänst är min tolkning. Icke desto mindre hade morgonens utspel gärna fått vänta någon vecka eller ännu hellre för alltid.
Citera
2016-03-18, 11:07
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Capio var en slow starter med någon enstaka procent upp första dagarna innan den stack och låg som bäst på +30% el. liknande. Attendo däremot stack +40% första dagen - om Humana kopierar Attendo kan det väl vara läge att sälja direkt, annars hade jag avvaktat.

Tror personligen på Humana även långsiktigt även om det stör mig något att frågan om vinster i välfärden kom upp just idag igen - trodde att det liket var iskallt men ändå ganska naturligt att det väcktes till liv som ett led i S fortsatta kamp att förvandla sig till ett 15%-parti.

Tror inte det skall påverka Humana alltför mycket med tanke på deras verksamhet - värre kan det bli för ägarna att sjösätta Academedia på börsen - skolor verkar mer under luppen än vård/socialtjänst är min tolkning. Icke desto mindre hade morgonens utspel gärna fått vänta någon vecka eller ännu hellre för alltid.

Så länge debatten kring "vinster i välfärden" inte är total död är väl humana aldrig en säkert kort långsiktigt?
Citera
2016-03-18, 12:40
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Så länge debatten kring "vinster i välfärden" inte är total död är väl humana aldrig en säkert kort långsiktigt?

Skulle påstå samma faktiskt.
Citera
2016-03-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Skulle påstå samma faktiskt.

Alldeles sant - tror dock ett vinstförbud är orealistiskt. Capio och Attendos återintåg på börsen gör inte saken lättare för förbudsivrare, stora aktörer och intressen man har bakom sig. Varför jag tror på Humana är också delvis att man har störst fokus på assistans/socialtjänst och endast i liten utsträckning inom HVB-hem där sopkvasten nog kommer att gå i första hand.

Attendo ner 0,75 för närvarande, ingen jättereaktion på Reepalus vinster i välfärden-utspel men jag höll på att lägga en rejäl kabel i brallan när jag såg Capio -7,5 Hade dock sin förklaring i att någon storägare med 13% sålde hela sitt innehav igår kväll. Slump eller hade man koll på vad Reepalu hade att komma med..?
Citera
2016-03-18, 21:32
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Alldeles sant - tror dock ett vinstförbud är orealistiskt. Capio och Attendos återintåg på börsen gör inte saken lättare för förbudsivrare, stora aktörer och intressen man har bakom sig. Varför jag tror på Humana är också delvis att man har störst fokus på assistans/socialtjänst och endast i liten utsträckning inom HVB-hem där sopkvasten nog kommer att gå i första hand.

Attendo ner 0,75 för närvarande, ingen jättereaktion på Reepalus vinster i välfärden-utspel men jag höll på att lägga en rejäl kabel i brallan när jag såg Capio -7,5 Hade dock sin förklaring i att någon storägare med 13% sålde hela sitt innehav igår kväll. Slump eller hade man koll på vad Reepalu hade att komma med..?

Humana har omfattade HVB-verksamhet. En mycket lönsam bransch för övrigt där kommunerna är helt beroende av privata aktörers förmåga att tillhandahålla boenden.
Citera
2016-03-19, 13:16
Medlem
girigfans avatar
tecknade för 200, endast med likvid för hälften dock. skall bli intressant att se ifall jag får halva om det blir likt leoaktien att man endast får teckning för hälften. detta skulle innebära att man enbart startar många konton och deltar men mindre likvid inför varje notering som känns hypad (likt leovegas och humana).
Citera
2016-03-19, 19:39
Medlem
EnDronts avatar
Jag gillar inte branschen och jag gillar inte värderingen, kan dock mycket väl gå starkt efter noteringen, precis som Attendo. Med det sagt så tycker jag det finns en betydande politisk risk som inte är inprisad i kurserna. Även om ett totalt vinststopp i välfärden är osannolikt är det inte alls omöjligt att det kommer strängare regler på längre sikt. Jag har inte tecknat aktien.
Citera
2016-03-19, 19:55
Medlem
Stratakastas avatar
Nu har företagshändelsen försvunnit från mitt konto på nordnet. Står ingenting öht, inget har ändrats förutom att "händelsen" helt försvunnit, betyder det att jag inte fick mina 200 aktier?

Edit: nu hittade jag det under "Akriv", när dras pengarna ifrån mitt konto?
Jag vet att humana öppnar på mån/tis.
Senast redigerad av Stratakasta 2016-03-19 kl. 20:01.
Citera
2016-03-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Nu har företagshändelsen försvunnit från mitt konto på nordnet. Står ingenting öht, inget har ändrats förutom att "händelsen" helt försvunnit, betyder det att jag inte fick mina 200 aktier?

Edit: nu hittade jag det under "Akriv", när dras pengarna ifrån mitt konto?
Jag vet att humana öppnar på mån/tis.

Erbjudandet om Humana har försvunnit eftersom att sista anmälningsdagen var igår! Huruvida du får aktier eller inte får du reda på tisdag, då aktien noteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in