Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-20, 20:36
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Akilleshälen till vilken som helst blivande presidentkandidat i USA.

Ack, så jag hade önskat att han hade hållit sig väck ifrån detta getingbo.., och istället fokuserat på "hemmaplan", dvs USA.

För det blir aldrig fred där..
Han måste ställa upp när Aipac kallar (dessutom så gav det honom en smidig möjlighet att slippa undan FOX-debatten som han mer än gärna tog). Jag tycker det ska bli spännande att se vad han har att säga. Han kommer att kalla sig mer Israelvän än någon annan, han kommer att bedyra sin stora kärlek till det judiska folket. Frågan är vad han har för konkreta politiska detaljer att presentera?
Senast redigerad av baggebo1 2016-03-20 kl. 20:38.
2016-03-20, 20:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han måste ställa upp när Aipac kallar (dessutom så gav det honom en smidig möjlighet att slippa undan FOX-debatten som han mer än gärna tog). Jag tycker det ska bli spännande att se vad han har att säga. Han kommer att kalla sig mer Israelvän än någon annan, han kommer att bedyra sin stora kärlek till det judiska folket. Frågan är vad han har för konkreta politiska detaljer att presentera?

Om han går "all in" för Israel, så tänker han erkänna Jerusalem som Israels huvudstad.

Då har han deras oreserverade stöd.

Är Trump i det minsta intresserad över fred (totalt omöjligt ändo i min bok), ger han inte detta stöd..
2016-03-20, 20:57
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ditt pundhuvud. Varför skriva om ämnen man vet ingenting om? USA står fortfarande för 25% av all ekonomisk aktivitet. USA är landet man vill handla med. USA har ett gigantiskt handelsunderskott. Tjänar antagligen på minskad handel.

Här har vi ju en stolle som inte verkar kunna ett skvatt om handelsteori!

Börja med att läsa lite Ricardo!

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparative_advantage

...Fortsätt sedan gärna med Heckscher och Ohlin! (jajamen dessa var svenskar)

https://en.wikipedia.org/wiki/Heckscher–Ohlin_model

Så ja, handel gynnar alla inblandade!
2016-03-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag kan bara tänka mig en anledning till att Mexiko skulle betala för den: Trump kör USA i botten så snabbt att man får en våg av folk som vill fly till Mexiko och muren byggs för att hålla dem inne i USA, som Berlinmuren. Då skulle möjligen Mexiko vara villigt att betala för att slippa dessa jäkla invandrare

Eller så ringer han till Mexiko och säger att han kommer torka sig i röven med NAFTA avtalet om inte en check kommer inom 30 minuter, så svårt var det.
Mexiko ska betala och stretar dem emot så blir muren 10 fot högre
2016-03-20, 21:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Var kan jag läsa din bok? Länken går inte att klicka på för mig.

I ärlighetens namn : det är mina tankar..

Även om Netanyahu idag skulle få ett hjärnsläpp och ge allt vad Palestinierna önskar, så är det inte tillräckligt. Det finns alltid dårar och religiösa fanatiker som skall spränga motparten till h-vete.., och antalet knäppskallar är många.

På samma sida har man även Israeliska fanatiker som med "Guds" röst minsann fått rätten till det ena.., och andra och tredje.., med vapenmakt när det krävs. I Israels namn, Hallelujah !

Det är den korta varianten, inget sexigt eller snyggt. Bara självmål för vilken som helst presidentkandidat som väntar, inklusive Trump !

Så därför borde Trump ha hållit sig låååångt ifrån den politiska soptippen : Israel/Palestina..

(man kan lämna den konflikten till rymdödlor att lösa, som jag ser det)
Senast redigerad av Snapcount 2016-03-20 kl. 21:05.
2016-03-20, 21:09
Avstängd
Citat:
Han måste ställa upp när Aipac kallar
Den ende av kandidaterna som inte dyker upp hos AIPAC är Bernie Sanders.
2016-03-20, 21:10
Avslutad
Om Bernie inte dyker upp borde väl DT också kunna skita i det?
2016-03-20, 21:11
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den ende av kandidaterna som inte dyker upp hos AIPAC är Bernie Sanders.
Stammedlemmar behöver inte underkasta sig.
2016-03-20, 21:11
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa

Vad bra! Du borde skicka detta till Trump på twitter för han måste ju ha missat att läsa den där wiki.
2016-03-20, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av v6junior
Eller så ringer han till Mexiko och säger att han kommer torka sig i röven med NAFTA avtalet om inte en check kommer inom 30 minuter, så svårt var det.
Mexiko ska betala och stretar dem emot så blir muren 10 fot högre
Svaret från Mexiko blir ett gapflabb, sen får han bygga sig en mur till månen om han vill. Det finns något som heter nationell prestige, och länder ger inte efter för fullt så vulgära metoder. Sen lär inte kanadensarna som också är med i NAFTA bli så glada. De kanske bygger sin egen mur.
2016-03-20, 21:16
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa

Ricardos teori om komparativa fördelar förs ofta fram som argument för frihandel. Det är en elegant teori förvisso men den vilar på alldeles för många orealistiska antaganden för att den ska reflektera verkligheten. Fast den största invändningen är att även om det skulle finnas vinster genom komparativa fördelar så vet vi inte var dessa hamnar. Ett enskilt land behöver alltså inte tjäna på frihandel. Trump har ju andra idéer och är exempelvis för tulltariffer, något som alla liberaler naturligtvis tokhatar. Men det är alltså utifrån en mycket tveksam teoretisk grund som liberaler kritiserar Trumps idéer. Bara en sådan sak som att valutor är helt manipulerade av länders centralbanker gör att liberalernas frihandelsvurmande faller platt till marken. Så skilj på handel och frihandel. Endast det förstnämnda ger de flesta länder fördelar.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2016-03-20 kl. 21:19.
2016-03-20, 21:44
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
OK. Jag får studera vidare lite själv då kanske. Men en sak är säker: Arpaio är ett endorsement Trump själv har använt och nämnt genomgående under kampanjen. Hans namn kommer upp väldigt ofta jämfört med andra endorsement, så det är tydligt att Trump inte ser det som något skadligt för sin kampanj, tvärtom. Jag har följt många av Trumps tal, och jag kan inte komma på någon han har nämnt oftare faktiskt.

För det första, så är ju inte Trump perfekt. Jag har ju hela tiden sagt att saker som har med den dömande makten att göra är hans svaga sida, han saknar fingertoppskänslan där. Jag har ju tidigare sågat Ron Paul och sagt att han vore en katastrof i en position för den verkställande makten (medan Trump är en virtuos på just detta). Men omvänt, om vi hypotetiskt antar att diskussionen gällt en position inom den dömande makten, så skulle jag ha valt Ron Paul varje dag i veckan, medan Trump skulle ha varit katastrofen.

Det var ena sidan av mitt svar. Den andra sidan är att oavsett vad Trump i detalj tycker om Arpaio, så är han för tillfället inte i en taktisk position att ägna sig åt hårklyverier på denna punkt. Rallying heter det på engelska, och Trumps jobb just nu är att piska upp positiva stämningar som får folk att rösta på honom, och i Arizona är Arpaio populär hos potentiella väljare.

Man kan dock tolka det som att han distanserar sig ifrån Arpaio under talet i Tuscon, och i en situation där Arpaio skulle ha varit hård, så skulle Trump ha visat hjärta.

Kolla härifrån och 1½ minut framåt: https://www.youtube.com/watch?v=PPMBXWm14Ms&t=30m10s

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in