2016-03-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Detta är ju riktigt kul. Man behöver D-vitamin för att må bra. K-vitamin för att det ska fungera. Magnesium för att "balansera" K-vitamin. Vilken är nästa?

Magnesium för att balansera D-vitamin ska det vara.

Så går det när man utarmar jorden genom felaktigt jordbruk, pesticider och konstgödsel, alltmer frångår en naturlig livstil som funkat i årtusenden (uteliv med mkt sol, röra på sig) osv.

Håller med om att det är mkt svårt att få en perfekt balans av kosttillskott, och därför är en väl balanserad hälsosam diet att föredra framför en massa piller. MEN: hur bra man än äter så lär man inte få i sig tillräckligt med t ex magnesium, och dessutom få i sig för mycket kadmium och annat skit via grönsaker - för att inte tala om tungmetaller i fisk. Och alla luftföroreningar samt detta ständiga innesittande gör att de flesta skandinaver får D-vitaminbrist även om somrarna.

Så kan det gå...
Citera
2016-03-20, 15:46
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Det är inte så att koffein, och den efterföljande krashen, är negativt för mig i detta läge då oro/ångest/nedstämdhet var ett av mina symptom? Eller bör jag köra?
Det är nog högst individuellt, ser ingen anledning till att inta koffein om du mår ännu sämre av det.

Vätskedrivande saker utökar utsöndringen av kalcium. En saltrik kost gör också det, men det är inte heller bra att få i sig för mycket salt då detta också är negativt välmåendet bland annat. Men du gör som du vill, och har kör du en saltfattig kost borde du kunna gå upp mot rekommenderat intag för att öka utsöndringen av kalcium.
Citera
2016-03-20, 16:51
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Intressant. Har lagt av med träningen de senaste månaderna då jag ej känt mig bekväm med att pressa kroppen i ett läge av hjärtklappning/palpitationer, huvudvärk et cetera. Men snart ska jag börja igen.

Min läkare mätte mitt PTH-värde direkt och det var som det ska vara. Han sa att detta definitivt förklarades av D-vitamin och rådde mig att sluta. Han skulle skicka mig de exakta siffrorna via brev. Såvitt jag förstår (Dr Google) så borde mitt PTH-värde sjunka i syfte att att balansera hyperkalcemin enligt diverse feedbackmekanismer.

Förklaringen till mina hjärtpalpitationer (extraslag) samt hjärtklappning borde väl vara det störda förhållandet mellan Kalcium och Magnesium/Kalium/Natrium et cetera som är involverade i hjärtfunktionen?

Det var ca 10 dagar sedan min sista dos och hjärtklappningen är borta, huvudvärken är nästan borta samt astman och nedstämdheten förbättrad.

Har du haft astma förrut innan detta ?`

Hur som helst så skulle jag rekommendera att du börjar med låg hjärtfrekvens aktivitet som samtidigt bygger upp skelettet. Det betyder att om du tar en två långa promenader varje dag(>5 km) så är det tillräckligt hög stimulans för att bygga upp skelettet.

När du säger palpitationer och hjärtklappning: Den jon som till största delen leder de elektriska signaler som utlöser hjärtats kontraktion är just Kalcium.
De andra jonerna är oftast lättare att balansera av kroppen om alla organ i kroppen fungerar som de ska.

Så Kalcium får alltså ditt hjärta att öka slagförmågan, ditt hjärta slår kraftigare, och använder samtidigt mer energi.
I en helt frisk person så har det troligtvis ingen större betydelse, men det är klokt att vara försiktig.

"Hypercalcemia has a positive chronotropic effect (increase in heart rate[3]), and a positive inotropic effect (increase in contractility)."
"Abnormal heart rhythms can also result, and ECG findings of a short QT interval[4] suggest hypercalcaemia"

Dina Vitamin D nivåer kommer troligtvis vara förhöjda i flera månader, beroende på vilken fettmängd din kropp har.
Styrketräning med riktigt benuppbyggande övningar är troligtvis uteslutet för minst en månad(dessa övningar syftar Marklyft, knäböj och bänkpress) detta då dessa ökar blodtrycket för mycket, och kan i kombination med den ökade kontraktiliteten i ditt hjärta leda till att blodkärl brister.

Så skulle rekommendera följande:

*Vilo EKG
*Långa promenader varje dag(morgon & kväll)
*Lätt styrketräning i form av Hantlar/basövningar. Inga helkroppsövningar med vikt.
*Minskat Vitamin-D och undvik mat med mycket Kalcium
*Drick mycket vatten(detta tvingar till ett utskölj av Kalcium, men också andra mineraler, så häll lite koksalt i vattnet, samt ät Kaliumrik kost)

Så... vad sägs om att ta en bild av ditt Vilo-EKG och skicka det till mig ? har nämligen aldrig sett någon med Hyperkalcemi förrut när jag praktiserat på kardiologen lite ovanligt fynd.

mvh
Citera
2016-03-20, 16:55
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Magnesium för att balansera D-vitamin ska det vara.

Så går det när man utarmar jorden genom felaktigt jordbruk, pesticider och konstgödsel, alltmer frångår en naturlig livstil som funkat i årtusenden (uteliv med mkt sol, röra på sig) osv.

Håller med om att det är mkt svårt att få en perfekt balans av kosttillskott, och därför är en väl balanserad hälsosam diet att föredra framför en massa piller. MEN: hur bra man än äter så lär man inte få i sig tillräckligt med t ex magnesium, och dessutom få i sig för mycket kadmium och annat skit via grönsaker - för att inte tala om tungmetaller i fisk. Och alla luftföroreningar samt detta ständiga innesittande gör att de flesta skandinaver får D-vitaminbrist även om somrarna.

Så kan det gå...

Kartlade min kost under några veckor. Jag äter bra, ingen hälsoguru, men bra. Såhär såg det ut för mig. D-vitamin räknar jag ej då den primära källan är tänkt att vara solen.

B-vitaminer - inga problem alls
Järn - inga problem alls
C-vitamin - inga problem alls
Protein - inga problem alls
Koppar - inga problem alls
Kalcium - inga problem alls
Krom - inga problem alls
Molybden - inga problem alls

Selen - OK (lade till paranötter!)
A-vitamin - kantboll
E-vitamin - kantboll

Zink - för lite
Magnesium - för lite
Omega 3 - för lite
Citera
2016-03-20, 17:04
Medlem
Gurglarens avatar
Då kommer man alltid till frågan, vad är "bra mat? LCHF? Veganmat? Alla tycker olika Jag har käkat lchf i perioder, problemet är att man saknar en jäkla massa gott när man äter det. Dessutom är jag vid detta stadiet ganska säker på att "sötsug" sitter till stor del i huvudet och att LCHF fungerar bra för att fett mättar länge och blodsocker/insulin hålls lågt.
Citera
2016-03-20, 17:07
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Har du haft astma förrut innan detta ?`

Hur som helst så skulle jag rekommendera att du börjar med låg hjärtfrekvens aktivitet som samtidigt bygger upp skelettet. Det betyder att om du tar en två långa promenader varje dag(>5 km) så är det tillräckligt hög stimulans för att bygga upp skelettet.

När du säger palpitationer och hjärtklappning: Den jon som till största delen leder de elektriska signaler som utlöser hjärtats kontraktion är just Kalcium.
De andra jonerna är oftast lättare att balansera av kroppen om alla organ i kroppen fungerar som de ska.

Så Kalcium får alltså ditt hjärta att öka slagförmågan, ditt hjärta slår kraftigare, och använder samtidigt mer energi.
I en helt frisk person så har det troligtvis ingen större betydelse, men det är klokt att vara försiktig.

"Hypercalcemia has a positive chronotropic effect (increase in heart rate[3]), and a positive inotropic effect (increase in contractility)."
"Abnormal heart rhythms can also result, and ECG findings of a short QT interval[4] suggest hypercalcaemia"

Dina Vitamin D nivåer kommer troligtvis vara förhöjda i flera månader, beroende på vilken fettmängd din kropp har.
Styrketräning med riktigt benuppbyggande övningar är troligtvis uteslutet för minst en månad(dessa övningar syftar Marklyft, knäböj och bänkpress) detta då dessa ökar blodtrycket för mycket, och kan i kombination med den ökade kontraktiliteten i ditt hjärta leda till att blodkärl brister.

Så skulle rekommendera följande:

*Vilo EKG
*Långa promenader varje dag(morgon & kväll)
*Lätt styrketräning i form av Hantlar/basövningar. Inga helkroppsövningar med vikt.
*Minskat Vitamin-D och undvik mat med mycket Kalcium
*Drick mycket vatten(detta tvingar till ett utskölj av Kalcium, men också andra mineraler, så häll lite koksalt i vattnet, samt ät Kaliumrik kost)

Så... vad sägs om att ta en bild av ditt Vilo-EKG och skicka det till mig ? har nämligen aldrig sett någon med Hyperkalcemi förrut när jag praktiserat på kardiologen lite ovanligt fynd.

mvh

Hej!

Jag tror att jag förstår detta på ett helt annat sätt förut. Jag har aldrig haft astma förut. Jag tror dock inte att astma är rätt ord. Shortness of breath/andfåddhet är nog snarare rätt uttryck. Alla mina andetag stannar precis innan det är tillräckligt. Jag andas tungt och liksom "kippar" efter luft. Detta problem utvecklade jag först av alla, ett par månader före resten av symptomen. Jag tänkte söka för detta, men kom av mig, men insåg senare att det inte kunde viftas bort i kombination med resterande symptom. När nedstämdheten kom, som är extremt olikt mig, började jag inse att detta verkligen är något. Det var som om det hängde ett helt ospecificerat mörkt moln över mig. Detta är dessvärre kvar i nuläget, dock klart mildare, vilket får mig att misstänka att detta mycket riktigt var "Kalcium-relaterat".

Jag har konstant känt min puls. Jag känner min puls i bröstet, i halsen, i armarna och i ländryggen. Detta kombineras med en allmänt "konstig" känsla i kroppen som är väldigt svår att beskriva. Ungefär som att man är sjuk, men har druckit mycket kaffe. Hade eleverat blodtryck samt eleverad vilopuls vid första vårdkontakten. Vilopuls har pendlat mellan 90 och 123 under denna period. Då jag samtidigt haft hjärtpalpitationer (vet ej om det är rätt term?) har jag varit i en mycket märklig/obehaglig situation där jag känt extraslag i mina armar och rygg. Graden hjärtpalpitationer har varierat extremt mycket. Från flera i minuten, till någon enstaka gång per dag eller vecka.

Mitt D-värde var dock inom normalt intervall: 93 nmol/L.

Ska försöka lösa Vilo-EKG och skickar till dig!

Tack för svaret!
Senast redigerad av Kausalitet 2016-03-20 kl. 17:18.
Citera
2016-03-20, 17:52
Medlem
Gratulerar du är det andra kända "dokumenterade" fallet som har blivit sjuk för att tagit för mycket D-vitaminer.Den första var en amerikansk advokat som tog en 100 ggr större dos än dig varje dag...
Senast redigerad av mijoow 2016-03-20 kl. 17:55.
Citera
2016-03-20, 21:14
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Då kommer man alltid till frågan, vad är "bra mat? LCHF? Veganmat? Alla tycker olika Jag har käkat lchf i perioder, problemet är att man saknar en jäkla massa gott när man äter det. Dessutom är jag vid detta stadiet ganska säker på att "sötsug" sitter till stor del i huvudet och att LCHF fungerar bra för att fett mättar länge och blodsocker/insulin hålls lågt.

Vi vet att kroppen behöver protein. Vi vet att kroppen behöver samtliga vitaminer, mineraler och fettsyror. Detta utesluter allting veganskt eftersom det helt enkelt saknar centrala näringsämnen (B12 och Omega 3 saknas helt, samt flera aminosyror och mineraler saknas). Oavsett vad veganerna säger är det så. Den enda tvistefrågan som återstår i min mening är kolhydraternas varande eller icke-varande.
Citera
2016-03-20, 21:17
Medlem
Muwltipliers avatar
10 000 IU är väldigt mycket. Håller mig till ~1500 - 3000 dagligen.
Citera
2016-03-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ja där kastade du allt in en brandfackla - smaken är som baken delad. Var och en blir salig på sin egen favoritdiet, man får prova sig fram med utgångspunkt ifrån relevant forskning på kost o hälsa. Tänker mig att en övervägande ekologisk medelhavsdiet med långsamma kolhydrater kan vara ett bra alternativ för många, då det finns forskning som visar att medelhavskost är hälsosamt. Men vissa svär på att LCHF är boten till det mesta, vilket förstås inte hindrar att man äter en medelhavskost som är låg på C och hög på F .
Citera
2016-03-21, 00:43
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Det som drabbade dig var det inte det som många personer i bodybuilding-världen också drabbades av? Någon studie skulle ha visat på samband D3 och muskelbygge och plötsligt började vissa trycka 10-50k IU per dygn.
Citera
2016-03-21, 00:44
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Det som drabbade dig var det inte det som många personer i bodybuilding-världen också drabbades av? Någon studie skulle ha visat på samband D3 och muskelbygge och plötsligt började vissa trycka 10-50k IU per dygn.

Länka gärna lite berättelser så kan jag läsa och jämföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in