Citat:
Ursprungligen postat av
Kausalitet
Intressant. Har lagt av med träningen de senaste månaderna då jag ej känt mig bekväm med att pressa kroppen i ett läge av hjärtklappning/palpitationer, huvudvärk et cetera. Men snart ska jag börja igen.
Min läkare mätte mitt PTH-värde direkt och det var som det ska vara. Han sa att detta definitivt förklarades av D-vitamin och rådde mig att sluta. Han skulle skicka mig de exakta siffrorna via brev. Såvitt jag förstår (Dr Google) så borde mitt PTH-värde sjunka i syfte att att balansera hyperkalcemin enligt diverse feedbackmekanismer.
Förklaringen till mina hjärtpalpitationer (extraslag) samt hjärtklappning borde väl vara det störda förhållandet mellan Kalcium och Magnesium/Kalium/Natrium et cetera som är involverade i hjärtfunktionen?
Det var ca 10 dagar sedan min sista dos och hjärtklappningen är borta, huvudvärken är nästan borta samt astman och nedstämdheten förbättrad.
Har du haft astma förrut innan detta ?`
Hur som helst så skulle jag rekommendera att du börjar med låg hjärtfrekvens aktivitet som samtidigt bygger upp skelettet. Det betyder att om du tar en två långa promenader varje dag(>5 km) så är det tillräckligt hög stimulans för att bygga upp skelettet.
När du säger palpitationer och hjärtklappning: Den jon som till största delen leder de elektriska signaler som utlöser hjärtats kontraktion är just Kalcium.
De andra jonerna är oftast lättare att balansera av kroppen om alla organ i kroppen fungerar som de ska.
Så Kalcium får alltså ditt hjärta att öka slagförmågan, ditt hjärta slår kraftigare, och använder samtidigt mer energi.
I en helt frisk person så har det troligtvis ingen större betydelse, men det är klokt att vara försiktig.
"
Hypercalcemia has a positive chronotropic effect (increase in heart rate[3]), and a positive inotropic effect (increase in contractility)."
"
Abnormal heart rhythms can also result, and ECG findings of a short QT interval[4] suggest hypercalcaemia"
Dina Vitamin D nivåer kommer troligtvis vara förhöjda i flera månader, beroende på vilken fettmängd din kropp har.
Styrketräning med riktigt benuppbyggande övningar är troligtvis uteslutet för minst en månad(dessa övningar syftar Marklyft, knäböj och bänkpress) detta då dessa ökar blodtrycket för mycket, och kan i kombination med den ökade kontraktiliteten i ditt hjärta leda till att blodkärl brister.
Så skulle rekommendera följande:
*Vilo EKG
*Långa promenader varje dag(morgon & kväll)
*Lätt styrketräning i form av Hantlar/basövningar. Inga helkroppsövningar med vikt.
*Minskat Vitamin-D och undvik mat med mycket Kalcium
*Drick mycket vatten(detta tvingar till ett utskölj av Kalcium, men också andra mineraler, så häll lite koksalt i vattnet, samt ät Kaliumrik kost)
Så... vad sägs om att ta en bild av ditt Vilo-EKG och skicka det till mig ? har nämligen aldrig sett någon med Hyperkalcemi förrut när jag praktiserat på kardiologen lite ovanligt fynd.
mvh