2016-03-20, 00:35
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Enligt en mycket säker källa så har inte det inträffade hänt så som det sägs att det har hänt och inte heller händelsen dagen efter mot väninnan...
Det är både ledsamt och sorgligt på en och samma gång. Svårt att finna rätt ord.
Hoppas att båda två får den hjälp dom behöver.
Kan du berätta mer? Jag har varit inne på detta spåret, men hade varit trevligt om du hade möjlighet att utveckla.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrlexus
det handlar om langning...betala med sex....anmäla våldtäkt.....misshandel
Mrlexus scenario låter onekligen intressant, nu börjar det likna något. Ditt förra inlägg lämnar dock en hel del i övrigt att önska. Du får gärna berätta lite mer.
Har varit inne på att flickan inte har berättat hela historien för polis eller media. Att hon ljög om åtminstone delar av händelseförloppet i Expressens intervju är ju redan konstaterat.

Såhär tolkar jag ditt kortfattade inlägg:

En langare (sprit? weed?) levererar efter överenskommelse varor till Sophie. Sådana baklucke-dealar gjorde jag själv under mina tonår. Kontakt med langaren har tagits genom folk hon känner genom skolan/fotbollslaget/vänner. Han är Kungsbackas go-to-guy om man är minderårig och vill ha tag i partyprylar.

När langaren träffar henne första gången tänker han: "Jackpot, henne vill jag knulla". Han ser framför sig en osäker tonåring som han lätt kan manipulera i säng. Han övertalar henne att betala i natura istället för pengar. Sexet sker såklart inte frivilligt och efteråt funderar hon på att anmäla killen för våldtäkt.
Men Sophie tänker att hon satt sig i en prekär situation genom att köpa olagliga substanser. Hon vill inte avslöja för polisen eller sina föräldrar att hon köpt droger, vilket hon blir tvungen att berätta om hon anmäler killen för våldtäkt. Hon behöver ju ge en förklaring till hur hon känner killen.

Hon bestämmer sig tillslut för att låta bli att anmäla. Men hon har redan hunnit prata med sina vänner om saken. Snacket börjar gå och sprider sig bland fotbollskompisarna, på skolan och bland vännerna. Tonåringar kan helt enkelt inte hålla käft och snacket om våldtäkt når till slut langaren själv.
Han tänker inte finna sig i att bli anmäld för våldtäkt och bestämmer sig för att göra något åt saken.
Han meddelar Sophie att de måste "snacka".
De bestämmer sig för att mötas på Hamntorget "för att reda ut saker och ting". En plats som ligger centralt men tillräckligt avsides för att man ska kunna "snacka" ostört.

Langarens plan med mötet är att skrämma Sophie till tystnad genom att tala om för henne att han är en mycket farlig person och sen ge henne stryk. Sagt och gjort. Mission accomplished. Nu är Sophie rädd. Så rädd att hon inte vågar berätta vad som hänt för varken polisen eller sina föräldrar....
Senast redigerad av lindemann 2016-03-20 kl. 00:40.
Citera
2016-03-20, 01:03
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vill inte hälla vatten på kvarnen men jag var en av de första som tyckte det luktade hund...nu även så polisen..

Citat från hn: Vi har inte kommit framåt. Vi försöker få klarhet runt händelserna i det just nu. Vi har just nu inga belägg för att det har hänt, men vi kan inte heller utesluta motsatsen, säger Anders Wiss.
Slut citat.

Diplomatiskt sagt men mellan raderna, tösen har andra problem typ...

http://hn.se/nyheter/halland/1.4810144-polisen-om-overfallen-i-kungsbacka-har-inte-kommit-framat-
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Kommentaren "vi har just nu inga belägg för att det har hänt" måste väl ändå tolkas som att de "skador" som Sophie kom till sjukhuset med inte var allvarligare än att hon själv kunnat åsamkat sig dem. Inte förvånande om man sett intervju videon där hon vare sig ser ut eller låter som någon som har misshandlats för mindre än 24 timmar sedan.

Det är en sågning av en målsägandes historia som heter duga. Det är verkligen inte ofta man ser en polis uttala sig på det där viset. Locket är av och de verkar inte längre bekymra sig om att deras uttalanden endast kan tolkas som att de anklagar Sophie för att ljuga. Något man endast kunnat läsa sig till mellan raderna tidigare.

Håller helt och hållet med ang Expressen-intervjun, den är minst sagt underlig på flera sätt.
Senast redigerad av lindemann 2016-03-20 kl. 01:21.
Citera
2016-03-20, 01:19
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Du är onekligen mystisk du Mrlexus ... med tanke på att det här är din andra flashbackinlägg kanske man ändå ska utgå från att det du delger kanske faktiskt kommer inifrån polishuset!?

Det känns betydligt mer sannolikt än de 3 okända männen. Den man som "hjälpte" flickorna som söks, kan det vara langaren?

Läs hans första inlägg, även det i denna tråden. Anser att lite mer info är på sin plats när man luftar konspirationsteorier av det slag som han luftar där. Det gäller förövrigt även hans andra inlägg. Återstår att se om det kommer något mer därifrån.

Den man som söks känns inte som en trolig kandidat till att vara langaren. Men märkligt att det finns motstridiga uppgifter ang huruvida man fått tag i honom eller inte. Hur svårt kan det vara liksom? Han är namngiven och verkar i nuläget betraktas som en central person för utredningen.

Det här fallet blir man ju inte riktigt klok på.
Citera
2016-03-20, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kanske inte konstigt att dom inte löser det här brottet. Anders Wiss lokalpolisområdeschef är en som pratar i media, och den andra är förundersökningsledare. Anders tillhör nog kling och klang runt korvkiosken, så det är kanske förklaringen.

Det är viktigt att få höra vad den här mannen har gjort för iakttagelser, det vet vi inte ännu, säger Lars Liffner, förundersökningsledare på polisen i Kungsbacka. - See more at: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/halland/1.3029626-polisen-har-hittat-nyckelvittnet-kan-hjalpa-till-i-jakten-pa-sophies-garningsman#sthash.Fh qTlVPS.dpuf

Jag vet inte om jag missförstår dig men Anders Wiss är den som tidigare uttalat sig om att mannen själv hade hört av sig till polisen:

- Det har framkommit att det har varit framme en man som hjälpt Sophie och hennes kompis att ringa ambulans efter överfallet, vi är väldigt angelägna om att komma i kontakt med honom. Att få kontakt med mannen som ska ha hjälpt tjejerna efter överfallet skulle hjälpa polisen att komma vidare i utredningen som står still just nu, sa Anders Wiss, på torsdagen.
Och efterlysningen har gett resultat. Nu har han hört av sig till polisen.
– Det stämmer, säger Anders Wiss och fortsätter.
– Han hörde av sig efter vårt pressmeddelande. Han läste i tidningen att vi sökte honom så det var jättebra.
Citera
2016-03-20, 15:26
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Kan du berätta mer? Jag har varit inne på detta spåret, men hade varit trevligt om du hade möjlighet att utveckla.

Mrlexus scenario låter onekligen intressant, nu börjar det likna något. Ditt förra inlägg lämnar dock en hel del i övrigt att önska. Du får gärna berätta lite mer.
Har varit inne på att flickan inte har berättat hela historien för polis eller media. Att hon ljög om åtminstone delar av händelseförloppet i Expressens intervju är ju redan konstaterat.

Såhär tolkar jag ditt kortfattade inlägg:

En langare (sprit? weed?) levererar efter överenskommelse varor till Sophie. Sådana baklucke-dealar gjorde jag själv under mina tonår. Kontakt med langaren har tagits genom folk hon känner genom skolan/fotbollslaget/vänner. Han är Kungsbackas go-to-guy om man är minderårig och vill ha tag i partyprylar.

När langaren träffar henne första gången tänker han: "Jackpot, henne vill jag knulla". Han ser framför sig en osäker tonåring som han lätt kan manipulera i säng. Han övertalar henne att betala i natura istället för pengar. Sexet sker såklart inte frivilligt och efteråt funderar hon på att anmäla killen för våldtäkt.
Men Sophie tänker att hon satt sig i en prekär situation genom att köpa olagliga substanser. Hon vill inte avslöja för polisen eller sina föräldrar att hon köpt droger, vilket hon blir tvungen att berätta om hon anmäler killen för våldtäkt. Hon behöver ju ge en förklaring till hur hon känner killen.

Hon bestämmer sig tillslut för att låta bli att anmäla. Men hon har redan hunnit prata med sina vänner om saken. Snacket börjar gå och sprider sig bland fotbollskompisarna, på skolan och bland vännerna. Tonåringar kan helt enkelt inte hålla käft och snacket om våldtäkt når till slut langaren själv.
Han tänker inte finna sig i att bli anmäld för våldtäkt och bestämmer sig för att göra något åt saken.
Han meddelar Sophie att de måste "snacka".
De bestämmer sig för att mötas på Hamntorget "för att reda ut saker och ting". En plats som ligger centralt men tillräckligt avsides för att man ska kunna "snacka" ostört.

Langarens plan med mötet är att skrämma Sophie till tystnad genom att tala om för henne att han är en mycket farlig person och sen ge henne stryk. Sagt och gjort. Mission accomplished. Nu är Sophie rädd. Så rädd att hon inte vågar berätta vad som hänt för varken polisen eller sina föräldrar....

Inte ett helt orimligt scenario. Betydligt rimligare än den nuvarande historien om tre okända män i 25års åldern som på måfå spöar 16åriga tjejer.
Citera
2016-03-20, 18:10
Medlem
Mooskys avatar
Hans uppgifter kan lösa överfallet på Sophie, 16 Nya uppgifter kan bli genombrott i utredningen. Nu ska polisen höra vittnet som tidigare ignorerats.
Relaterat
Den 7 mars blev 16-åriga Sophie brutalt misshandlad av tre okända gärningsmän i centrala Kungsbacka. Samma kväll satte sig Henrik Süss i telefonkö till polisen för att berätta om sina iakttagelser av det som kan vara flyktbilen. Fortfarande har ingen ringt upp.

– Det här måste vi kolla upp, säger lokalpolisområdeschefen Anders Wiss.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/halland/1.3031821-hans-uppgifter-kan-losa-overfallet-pa-sophie-16#sthash.rGcbcneA.dpuf

Man alltså inte hört den här killen då som sett bilen och nästan har regnumret.
Och då har han ringt in sina uppgifter. Så vad kling och klang vid korvan i Kungsbacka sysslar med kan man börja undra över. Det kanske är dags att sortera upp den här myndigheten lite bättre då lösta brott är en raritet i dag.
Citera
2016-03-20, 18:27
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Hans uppgifter kan lösa överfallet på Sophie, 16 Nya uppgifter kan bli genombrott i utredningen. Nu ska polisen höra vittnet som tidigare ignorerats.
Relaterat
Den 7 mars blev 16-åriga Sophie brutalt misshandlad av tre okända gärningsmän i centrala Kungsbacka. Samma kväll satte sig Henrik Süss i telefonkö till polisen för att berätta om sina iakttagelser av det som kan vara flyktbilen. Fortfarande har ingen ringt upp.

- See more at: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/halland/1.3031821-hans-uppgifter-kan-losa-overfallet-pa-sophie-16#sthash.rGcbcneA.dpuf

Och då har han ringt in sina uppgifter. Så vad kling och klang vid korvan i Kungsbacka sysslar med kan man börja undra över. Det kanske är dags att sortera upp den här myndigheten lite bättre då lösta brott är en raritet i dag.
Helt sjukt. Det sägs hela tiden att det inte finns några vittnen och så finns det det ändå. Samma kväll som överfallet på BO så blev en annan kvinna attackerad några timmar senare i Göteborg. I det fallet så satt någon i tre timmar (eller vad det var) i telefonkö för att lämna en vittnesiakttagelse innan personen kom fram på 11414.

Jag förstår mycket väl att det då "inte finns några vittnen". Inte ens när man sitter och väntar och faktiskt lämnar uppgifter så kommer ju detta fram till utredningen.

Här har vi nu ett mycket bra vittne som kan lämna delar av registreringsnumret! Hoppas det ger utdelning och att dessa marodörer kan lagföras.
Citera
2016-03-20, 18:39
Medlem
Citat:
Relaterat

"Henrik Süss uppger att han själv körde längs Västergatan, medan den andra bilen kommer från södra Torggatan.
– Jag pratar med min bror högt i telefon, samtidigt som bilen kommer mot mig i 60-70 kilometer i timmen"

Låter fullständigt osannolikt. Södra Torggatan slutar när den når Västergatan. Helt omöjligt att köra runt hörnet i mer än 30 km/h utan att bilen välter. Är väl högerregel där också, så självklart måste vittnet bromsa när det kommer en bil från höger.

Obs förresten att Södra Torggatan inte leder från Hamntorget. Det är Västergatan som gör det.
Citera
2016-03-20, 18:54
Medlem
Polisen vet vad som hänt och förhört de inbladade, man har väl ett begränsat intresse att höra vittnen som ingenting sett.
Citera
2016-03-20, 19:15
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Polisen vet vad som hänt och förhört de inbladade, man har väl ett begränsat intresse att höra vittnen som ingenting sett.

Om man vet vad som hänt, varför hämtas inga gärningsmän in till förhör?
Är det för att det i verkligheten inte existerar några gärningsmän?

Varför läggs isf inte utredningen ner?
Citera
2016-03-20, 19:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
"Henrik Süss uppger att han själv körde längs Västergatan, medan den andra bilen kommer från södra Torggatan.
– Jag pratar med min bror högt i telefon, samtidigt som bilen kommer mot mig i 60-70 kilometer i timmen"

Låter fullständigt osannolikt. Södra Torggatan slutar när den når Västergatan. Helt omöjligt att köra runt hörnet i mer än 30 km/h utan att bilen välter. Är väl högerregel där också, så självklart måste vittnet bromsa när det kommer en bil från höger.

Obs förresten att Södra Torggatan inte leder från Hamntorget. Det är Västergatan som gör det.

Är det också osannolikt? En person som suttit i kö till polisen och som lämnat sina uppgifter.
Men som polisen inte återkopplat till. Det ser mest ut som om det är kaos på polismyndigheten enligt mig. Men det här är inte ovanligt utan det finns statistik på vad man prioriterar och hur många brott man löser. Kling och Klang är inte att räkna med helt enkelt och fallet har möjligen lägsta prioritet. Polisen har också massuppsägningar och det finns färre poliser i dag vilket också kan vara en förklaring. Men att även detta vittnet är osannolikt börjar bli lite väl saftigt med konspirationer för min smak. Så nej, det är inte osannolikt alls utan polisen löser inte alla brott och tar inte och vidarebefordrar vittnen som ringt. Bevisligen.

Citat:

Skitprat och dina tidigare påståenden har ingen som helst bärighet.
Citera
2016-03-20, 20:17
Medlem
Citat:
Är det också osannolikt? En person som suttit i kö till polisen och som lämnat sina uppgifter.
Men som polisen inte återkopplat till. Det ser mest ut som om det är kaos på polismyndigheten enligt mig. Men det här är inte ovanligt utan det finns statistik på vad man prioriterar och hur många brott man löser. Kling och Klang är inte att räkna med helt enkelt och fallet har möjligen lägsta prioritet. Polisen har också massuppsägningar och det finns färre poliser i dag vilket också kan vara en förklaring. Men att även detta vittnet är osannolikt börjar bli lite väl saftigt med konspirationer för min smak. Så nej, det är inte osannolikt alls utan polisen löser inte alla brott och tar inte och vidarebefordrar vittnen som ringt. Bevisligen.
.

Så det är enklare för en bil att köra runt ett gathörn i 60 knyck om ett vittne suttit länge i en telefonkö? Låt oss säga att vittnet suttit 10 minuter i telefonkö. Hade bilen kört i 20 km/h då? Eller hur fungerar din logik? Förklara gärna.

Eller så får du väl läsa mitt inlägg igen och kika på vad jag citerar och därefter kommenterar. Vittnet är inte osannolikt men hans berättelse är det.

tillägg: Men om vittnet däremot kom på Södra Torggatan och den silvriga bilen kom på Västergatan är berättelsen plötsligt mycket trovärdig och intressant. Dels bryter silverbilen mot högerregeln, dels har den möjlighet att köra i 60-70 knyck och dessutom kommer den från Hamntorget. Så har han blivit felciterad i media kan berättelsen vara helt logisk.
Senast redigerad av Burkgurka 2016-03-20 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in