2016-03-18, 14:36
Medlem
ShouldBeFines avatar
Han de hyllade i en film? Så länge det är mord beordrat av regeringen är det hjältemod.
Har inte sett den för jag gillar inte hollywoods krigsfilmer längre, dessutom så svarade han nåt i stil med "I'm just here because I hate hajhus" när han fick frågan om varför han valt att åka till krig? Jag skulle INTE vilja ha ett sådant full blown psycho brevid mig i strid..
Eller blandar jag ihop honom med någon annan?

Tror för övrigt att hela skiten bara är ett jippo, han har säkert prickat ~100 och sen lägger de på 150 till för att det är USA så de kan tjäna lite stålar på en film till om deras hjältedåd i krig.
Senast redigerad av ShouldBeFine 2016-03-18 kl. 14:39.
Citera
2016-03-18, 14:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Han de hyllade i en film? Så länge det är mord beordrat av regeringen är det hjältemod.

Hyllade och hyllade, filmen är patriotisk men inte flaggviftande och visar (i en nyckelscen) bland annat hur han skjuter ett barn och en kvinna.

Citat:
Har inte sett den för jag gillar inte hollywoods krigsfilmer längre, dessutom så svarade han nåt i stil med "I'm just here because I hate hajhus" när han fick frågan om varför han valt att åka till krig?

Mig veterligen har han inte sagt så, även om han knappast var politiskt korrekt. Det är en styrka hos filmen att den inte heller är det. Pk-Hollywood är nog det enda som är värre än flaggviftar-Hollywood, och vi klarar oss utan förljugna filmer som skildrar amerikanska soldater som om de vore svenska världssamvetesjournalister.

Självklart hatar de flesta soldater fienden i någon mån, särskilt när de är "fega" gerillasoldater och det finns ett stort kulturellt avstånd som i Irak.

Citat:
Jag skulle INTE vilja ha ett sådant full blown psycho brevid mig i strid.. Eller blandar jag ihop honom med någon annan?

Tror som sagt att du förväxlar citatet. Kyle var en cowboypatriot men bevisligen en bra soldat.

Citat:
Tror för övrigt att hela skiten bara är ett jippo, han har säkert prickat ~100 och sen lägger de på 150 till för att det är USA så de kan tjäna lite stålar på en film till om deras hjältedåd i krig.

Han gjorde tre eller fyra vändor i Irak, och deltog i slag som Fallujah där hela stan i princip var en "free fire zone". Lägg till att motståndarna mestadels var amatörer och 150 dödade framstår inte alls som orimligt. Med flera år i Irak blir det inte ens särskilt många per stridsdygn.
Citera
2016-03-18, 15:24
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Hyllade och hyllade, filmen är patriotisk men inte flaggviftande och visar (i en nyckelscen) bland annat hur han skjuter ett barn och en kvinna.

Mig veterligen har han inte sagt så, även om han knappast var politiskt korrekt. Det är en styrka hos filmen att den inte heller är det. Pk-Hollywood är nog det enda som är värre än flaggviftar-Hollywood, och vi klarar oss utan förljugna filmer som skildrar amerikanska soldater som om de vore svenska världssamvetesjournalister.

Självklart hatar de flesta soldater fienden i någon mån, särskilt när de är "fega" gerillasoldater och det finns ett stort kulturellt avstånd som i Irak.

Tror som sagt att du förväxlar citatet. Kyle var en cowboypatriot men bevisligen en bra soldat.

Han gjorde tre eller fyra vändor i Irak, och deltog i slag som Fallujah där hela stan i princip var en "free fire zone". Lägg till att motståndarna mestadels var amatörer och 150 dödade framstår inte alls som orimligt. Med flera år i Irak blir det inte ens särskilt många per stridsdygn.
Citatet löd
“People ask me how many people have you killed,” he writes. “The number is not important to me. I only wish I had killed more. Not for bragging rights, but because I believe the world is a better place without savages out there taking American lives.

http://www.telegraph.co.uk/film/american-sniper/chris-kyle-true-story/

Klart det inte är omöjligt, men högst orimligt enligt mig. Du vet ju hur snabbt en vanlig sanning blir rykte och ren lögn ibland bara genom 3 personer genom överdrifter, krigshistorier lär ju överdrivas mest av alla "yrkeshistorier" eftersom det är mer eftertraktat att lyssna på än t.ex historian om den lediga tisdagen på Volvo pga elfel.

Klart man mer eller mindre måste hata den andra sidan, svårt att ha ihjäl den annars. Men även om jag kan uppskatta hans ärlighet är det fel person att skildra som en hjälte.
Citera
2016-03-18, 18:32
Medlem
Citat:
Citatet löd
“People ask me how many people have you killed,” he writes. “The number is not important to me. I only wish I had killed more.

http://www.telegraph.co.uk/film/american-sniper/chris-kyle-true-story/

Klart man mer eller mindre måste hata den andra sidan, svårt att ha ihjäl den annars. Men även om jag kan uppskatta hans ärlighet är det fel person att skildra som en hjälte.

Att en människa ser sig själv som världens räddare tyder på att människan lider av megalomani som har fått chansen att öppet komma i uttryck.

Citat:
Not for bragging rights, [b]but because I believe the world is a better place without savages out there taking American lives.
det var trots allt en "american" som skickade över dig till slut.. Amerikaner är experter på att döda varandra.. Kolla statistiken..
Citera
2016-03-18, 18:51
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:

Nu handlar det väl iofs om bekräftade 'kills'.

Citat:
I boken beskriver han hur det slumpade sig som så att 'marks' dök upp precis när han var 'on scope' till andra skyttars frustration. Så enligt honom själv var det en hel del slump inblandat.

Citat:
Klart det inte är omöjligt, men högst orimligt enligt mig. Du vet ju hur snabbt en vanlig sanning blir rykte och ren lögn ibland bara genom 3 personer genom överdrifter, krigshistorier lär ju överdrivas mest av alla "yrkeshistorier" eftersom det är mer eftertraktat att lyssna på än t.ex historian om den lediga tisdagen på Volvo pga elfel.
Återigen, det handlar väl om bekräftade siffror. Vill minnas (märk väl, fritt ur minne) att minimum är att man har en spotter som bekräftar det.

Citat:

Jahopp. Kan iofs hålla med dig i vissa avseenden. Efter att ha läst hans bok framstår han i ärlighetens namn inte som en supersympatisk person.
Citera
2016-03-18, 19:13
Medlem
Citat:

Han är knappast ensam om att ha gjort flera vändor i Irak/afghanistan och det tidigare Amerikanska rekordet var 109. De flesta andra snipers med motsvarande tid i strid ligger oftast närmare 50-70 i confirmed kills

Sen skall man ha klart för sig att 150/160 inte heller är confirmed kills enligt pentagon. Det är siffran som Kyle och hans publicist hävdat. Pentagon har aldrig get ut några officiella siffror.
Och enligt NAVSPECWARCOM så för de inte ens officiell statistik på kills eftersom siffrorna inte är tillförlitliga.

En "confirmed kill" för en sniper går oftast till så här.
Sniper skjuter, målet faller(eller kanske tar skydd) och spotter bekräftar. Om det var en dödlig träff eller ens träff vet man ofta inte eftersom det bara är i undantagsfall man säkrar platsen och kroppen i efterhand.

Kort sagt kan man säga att 255 är väldigt osannolikt och de 160 som de hävdar är confirmed är troligen överdrivna de med.
Att pentagon varken bekräftat eller dementerat siffrorna är ju en tydlig indikation på att de inte stämmer. Hade de kunnat backa upp 160 kills så hade de gjort det eftersom det har enormt propaganda värde.
Dock så kan man gärna inte bekräfta siffrorna om man inte också kan bevisa eller göra troligt att de stämmer om det blir än närmare granskning om det visar sig vara lögn så är det ju synnerligen pinsamt för Pentagon.
Därför säger de inget, då har de inte ljugit om siffrorna visar sig vara felaktiga men under tiden så får de gratis PR.
Citera
2016-03-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
I boken beskriver han hur det slumpade sig som så att 'marks' dök upp precis när han var 'on scope' till andra skyttars frustration. Så enligt honom själv var det en hel del slump inblandat.

Återigen, det handlar väl om bekräftade siffror. Vill minnas (märk väl, fritt ur minne) att minimum är att man har en spotter som bekräftar det.

Jahopp. Kan iofs hålla med dig i vissa avseenden. Efter att ha läst hans bok framstår han i ärlighetens namn inte som en supersympatisk person.

Det är inte officiellt bekräftade siffror. Kyle och bokförlaget hävdar det men pentagon har inte gett några siffror alls. Enligt dem själva för de inte ens officiella siffror just för att de inte är tillförlitliga.
Att spottern sett målet gå ner är i oftast all bekräftning som finns men att spottern sett målet gå ner innebär inte att det är en dödlig träff eller ens en träff, målet kan lika gärna slängt sig i skydd och de tolkat det som träff/död.
Citera
2016-03-18, 19:26
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är inte officiellt bekräftade siffror. Kyle och bokförlaget hävdar det men pentagon har inte gett några siffror alls. Enligt dem själva för de inte ens officiella siffror just för att de inte är tillförlitliga.
Att spottern sett målet gå ner är i oftast all bekräftning som finns men att spottern sett målet gå ner innebär inte att det är en dödlig träff eller ens en träff, målet kan lika gärna slängt sig i skydd och de tolkat det som träff/död.
Right, kom ihåg fel där. Var ett par år sedan jag läste boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Han är knappast ensam om att ha gjort flera vändor i Irak/afghanistan och det tidigare Amerikanska rekordet var 109. De flesta andra snipers med motsvarande tid i strid ligger oftast närmare 50-70 i confirmed kills

Sen skall man ha klart för sig att 150/160 inte heller är confirmed kills enligt pentagon. Det är siffran som Kyle och hans publicist hävdat. Pentagon har aldrig get ut några officiella siffror.
Och enligt NAVSPECWARCOM så för de inte ens officiell statistik på kills eftersom siffrorna inte är tillförlitliga.

En "confirmed kill" för en sniper går oftast till så här.
Sniper skjuter, målet faller(eller kanske tar skydd) och spotter bekräftar. Om det var en dödlig träff eller ens träff vet man ofta inte eftersom det bara är i undantagsfall man säkrar platsen och kroppen i efterhand.

Kort sagt kan man säga att 255 är väldigt osannolikt och de 160 som de hävdar är confirmed är troligen överdrivna de med.
Att pentagon varken bekräftat eller dementerat siffrorna är ju en tydlig indikation på att de inte stämmer. Hade de kunnat backa upp 160 kills så hade de gjort det eftersom det har enormt propaganda värde.
Dock så kan man gärna inte bekräfta siffrorna om man inte också kan bevisa eller göra troligt att de stämmer om det blir än närmare granskning om det visar sig vara lögn så är det ju synnerligen pinsamt för Pentagon.
Därför säger de inget, då har de inte ljugit om siffrorna visar sig vara felaktiga men under tiden så får de gratis PR.

Han själv sa väl följande:
Citat:
The Navy credits me with more kills as a sniper than any other American service member, past or present. I guess that's true. They go back and forth on what the number is. One week, it's 160 (the "official" number as of this writing, for what that's worth), then it's way higher, then it's somewhere in between. If you want a number, ask the Navy—you may even get the truth if you catch them on the right day.

Men jag vet inte.

Hathcocks officiella siffra var 93 - han själv uppskattade antalet hamburgare till någonstans i spannet 3(00*)-400.

--
*tänker att det är bäst att skriva ut nollorna så att inte någon lustigkurre får för sig att anmärka...
Senast redigerad av hogerspoket 2016-03-18 kl. 19:28.
Citera
2016-03-18, 21:56
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:

De har inga scoreboards i krig, inga på papper iaf. Uppskattade kills blir bekräftade kills för att sälja några tiotusen biobiljetter. Eller att de bara räknar de som de garanterat dog av skotten? Spottern är inte där för att räkna hur många de dödat, han är där för att tala om för snipern hur han ska sikta i förhållande till vind och andra variabler. När kulan är ivägskickad och Charlie nere tror jag inte de skriver ett streck till på något papper. Hade jag haft en armé hade jag inte velat att de trodde det var nån intern tävling som skulle tas på blodigaste allvar :P

Citat:
Detta tänkte jag också på, vad tur han måste haft jämfört med övriga squaden? Säger inte att det är omöjligt men tror som sagt på en överdriven krigshistoria, framför att irakier efter irakier poppar upp perfekt i hans scope gång på gång.
Citera
2016-03-18, 22:04
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
De har inga scoreboards i krig, inga på papper iaf. Uppskattade kills blir bekräftade kills för att sälja några tiotusen biobiljetter. Eller att de bara räknar de som de garanterat dog av skotten? Spottern är inte där för att räkna hur många de dödat, han är där för att tala om för snipern hur han ska sikta i förhållande till vind och andra variabler. När kulan är ivägskickad och Charlie nere tror jag inte de skriver ett streck till på något papper. Hade jag haft en armé hade jag inte velat att de trodde det var nån intern tävling som skulle tas på blodigaste allvar :P
Nja. Ett visst allvar finns ju med rapporteringen - nämligen att undvika juridiska och massmediala debakel kring felaktiga skjutningar (hur fan man nu uttrycker det på svenska). Så, ett visst mått av noggranhet förekommer nog faktiskt. Är ju inte som att specialförbanden har carte blanche att ta vem de vill av daga, hur och när de vill...

Jag är tämligen väl medveten om spotterns uppgifter. Till dessa hör att kolla nedslag av projektil för att kunna ge korrektionsvärden för ett avlossat skott. För att kunna utföra denna, huvudsakliga, uppgift krävs att man betraktar målet. När man betraktar målet genom högförstorande optik får man en tämligen god visuell indikation på om målet träffats eller ej. Alldeles oaktat om ens optik har mildotkors eller inte. Anledningen till detta är att skytten själv, med största sannolikhet, inte ligger kvar i målet med siktet (undantaget Mk12 DMR med suppressor, med den har man en sportslig att ligga kvar i målet - huvudsakligen brukade väl Kyle dock M24/AI i .300 Win Mag...).

En första windage är inte spotterns huvudsakliga uppgift - det kommer sannolikt från skyttens dope chart. Avståndsbeömningen kan dock komma från spottern, från skytten själv, eller i samråd.

Sen var det ju ett djävla tjatande om att sälja biobiljetter. Det är väl siffror som är hämtade från semi-självbiografin, inte något som filmmakarna har hittat på.
Citat:

Detta tänkte jag också på, vad tur han måste haft jämfört med övriga squaden? Säger inte att det är omöjligt men tror som sagt på en överdriven krigshistoria, framför att irakier efter irakier poppar upp perfekt i hans scope gång på gång.

Hathcock nöp 3-400.
Häyä 500+.

Bägge två i en betydligt grinigare kontext. Den senare utan kikarsikte.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-03-18 kl. 22:19.
Citera
2016-03-19, 01:43
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Inte illa...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2081430/255-confirmed-kills-Meet-Navy-SEAL-Chris-Kyle--deadliest-sniper-US-history.html

På tredje plats Ivan Sidorenko 500 kills- Sovjet

På andra plats Simo Häyhä 505 kills - Finland

På första plats Rasoul Zarrin -Iran
Nickname : Huntsman of Khomeini
Rasool Zarin med 700 confirmed kills under åren (1981-1983)
Dragunov sniper rifle

Asså den där <<<<<<<<<<<Kyle Fattar inte varför just han är så känd.
Citera
2016-03-19, 03:25
Medlem
Lite rolig detalj är att Chris favoritgevär alla kategorier var Sako TRG 42 i .338 Lapua.
Ett gevär som alla svenskar över 18 år med jägarexamen kan gå och köpa i närmsta butik.
Senast redigerad av Epikantus 2016-03-19 kl. 03:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in