2016-03-18, 10:03
Medlem
Berra76s avatar
Parkerade på vägen strax utanför mitt hus i förrigår. Råkade hamna med höger bakdäck på trottoarkanten, en ganska låg kant som inte är speciellt kantig. Försökte räta upp den en gång men blev likadant igen, ca. 3cm av däcket på kanten sen sket jag i det och lät den stå kvar parkerad i ca. 3 timmar.

Dagen efter när jag ska iväg med bilen så är höger bakdäck helt tomt på luft. Jag pumpar upp det med generatorn som jag har i bagageluckan och det håller sig över dagen. Dagen efter, alltså idag samma sak. Pumpade upp nu på morgonen och jag har kört idag igen men ska ta med den till någon verkstad.

Vad hände med däcket medans det stod på trottoarkanten?

Det finns inga synliga yttre skador men luften pyser ur.

Kan någon förklara vad det är som har hänt?

Vad kostar det på ett ungefär att laga på verkstad?

Vet ni någon bra i Västerort?
Citera
2016-03-18, 10:08
Medlem
TheGamers avatar
När jag hade punka ( sladda rakt in i en trottoarkant, dock med ovilja ) så kostade det 400 kr att fixa - så troligtvis där någonstans skulle jag tro. Troligtvis har du smygpunka, kanske slagit i fälgen och gjort att det är ett litet hål ( om du har slangfria däck ).
Citera
2016-03-18, 10:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Parkerade på vägen strax utanför mitt hus i förrigår. Råkade hamna med höger bakdäck på trottoarkanten, en ganska låg kant som inte är speciellt kantig. Försökte räta upp den en gång men blev likadant igen, ca. 3cm av däcket på kanten sen sket jag i det och lät den stå kvar parkerad i ca. 3 timmar.

Dagen efter när jag ska iväg med bilen så är höger bakdäck helt tomt på luft. Jag pumpar upp det med generatorn som jag har i bagageluckan och det håller sig över dagen. Dagen efter, alltså idag samma sak. Pumpade upp nu på morgonen och jag har kört idag igen men ska ta med den till någon verkstad.

Om däcket är limmat mot fälgen (alla däck är inte det, men många för att däcket inte skall rotera runt fälgen vid hårda inbromsningar samt för att täta ordentligt mot fälgen) så kan det ha lossnat lite så att det läcker. Behöver inte kosta så mycket att fixa på däckverkstad, men det kan krävas att man lossar däcket och limmar om det.

Köpte en bil en gång vars vinterdäck inte var limmade. Det räckte med att man parkerade mot en trottoarkant för att luften skulle läcka ut... Dessutom gick balanseringen åt skogen efter några hård inbromsningar..
Citera
2016-03-18, 10:11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Risken finns att du skadat stommen. Då blir det nya däck.
Om inte så kan de laga med hjälp av plugg eller slang då hålet verkar litet. Kostar inte allt för mkt.
Citera
2016-03-18, 11:23
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om däcket är limmat mot fälgen (alla däck är inte det, men många för att däcket inte skall rotera runt fälgen vid hårda inbromsningar samt för att täta ordentligt mot fälgen) så kan det ha lossnat lite så att det läcker. Behöver inte kosta så mycket att fixa på däckverkstad, men det kan krävas att man lossar däcket och limmar om det.

Köpte en bil en gång vars vinterdäck inte var limmade. Det räckte med att man parkerade mot en trottoarkant för att luften skulle läcka ut... Dessutom gick balanseringen åt skogen efter några hård inbromsningar..

Limma däck mot fälgen? Knappast.
Där emot så har däcken lite speciellt gummi just där de ligger an emot fälgen, vilket vulkaniserar emot fälgen och bildar en tät förslutning, och även håller däcket *hårt* på plats. I ditt fall hade du nog väldigt gamla däck, eller på annat sätt ytterst dåliga.
Citera
2016-03-18, 12:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Limma däck mot fälgen? Knappast.
Där emot så har däcken lite speciellt gummi just där de ligger an emot fälgen, vilket vulkaniserar emot fälgen och bildar en tät förslutning, och även håller däcket *hårt* på plats. I ditt fall hade du nog väldigt gamla däck, eller på annat sätt ytterst dåliga.

Däcken var tidigare demonterade från andra fälgar och sen återmonterade igen. Därför måste man limma dem eftersom de annars inte vulkar fast såsom fabriksnya däck gör. Limmet är i princip bara vanlig latex som vulkar fast gummit.
Citera
2016-03-18, 13:02
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Däcken var tidigare demonterade från andra fälgar och sen återmonterade igen. Därför måste man limma dem eftersom de annars inte vulkar fast såsom fabriksnya däck gör. Limmet är i princip bara vanlig latex som vulkar fast gummit.

Vad är det för goja? Har jobbat i branschen och där användes aldrig lim av något slag. Däremot var det otroligt viktigt att tvätta och rengöra fälgkanten - alltså där däcket tätar - med kemiskt ren bensin om inte fälgen var helt ny. Ser att många verkstäder slarvar med detta och det blir inte tätt alla gånger.
Citera
2016-03-18, 14:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vad är det för goja? Har jobbat i branschen och där användes aldrig lim av något slag. Däremot var det otroligt viktigt att tvätta och rengöra fälgkanten - alltså där däcket tätar - med kemiskt ren bensin om inte fälgen var helt ny. Ser att många verkstäder slarvar med detta och det blir inte tätt alla gånger.

Jo, jag var på däckverkstaden och han förklarade att man var tvungen att montera om dem med latex eftersom däcken var avmonterade en gång och inte gick att få täta mot fälgen annars.
Citera
2016-03-18, 14:49
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Jo, jag var på däckverkstaden och han förklarade att man var tvungen att montera om dem med latex eftersom däcken var avmonterade en gång och inte gick att få täta mot fälgen annars.

Jag tror att han drev med dig. Man brukar använda en vaselinliknande smet för att det ska gå lättare att montera men några övriga kemikalier eller tillsatser ska inte behövas. Eller så använde han detta "för säkerhets skull" då han trodde att det behövs. Jag har sett verkstäder som konsekvent monterat slangar i slanglösa däck därför att man "inte kan lita på dem". Dom fattar helt enkelt inte vikten av rengöringen.

Slanglösa däck har funnits sen början av 60-talet och de flesta däck och fälgar som används idag bygger alltjämt på samma konstruktion (även om det finns specialdäck/profiler som TRX eller punkteringssäkra däck som kan vara annorlunda).
Citera
2016-03-18, 15:39
Medlem
Larseverts avatar
Citat:

Har lagt på beg däck hemma med däckjärn och fått det tätt, använt diskmedel för glidet. Det som kan pröva tålamodet är att blåsa ut däcket med en klen kompressor.

Att lägga om däck själv på bilen är ingen hobby jag odlar, men det har hänt. Som fd hojåkare och motionär i skogen hör det till att kunna kränga däck.
Citera
2016-03-18, 17:23
Medlem
toby79s avatar
För att svara TS. Står man sådär så kan påfrestningen göra så att luften läcker ut. I ditt fall gjorde den det. Åk och pumpa och lär dig parkera. Klart!
Citera
2016-03-18, 17:55
Medlem
Citat:

Det var inte så att fälgkanten var halvdålig så han smetade på sådan där tätning som är gjord för att det ska bli tätt mellan däck och fälg? (denna läggs på fälgen)

Men som andra redan skrivit så är ju detta inget som behövs om däck och fälg är rena och i bra skick. Då är det bara lite däckpasta som vanligt som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Berra76

Ingen aning om vad som hände med däcket, kan ju blivit någon skada p.g.a. belastningen.

Kan ju även vara så att du fått en spik eller skruv eller dylikt i däcket. Behöver ju inte sitta kvar. Kan ju även vara så att ventilen eller ventilstammen som läcker och bara en tillfällighet att det händer just nu.

Vad det kostar går väl inte svara på, är det en ventil så 10 kr? Är det ventilstammen så säg en 100 kr. Är det något hål så säg runt 200 kr. Är det hål vid sidan av slitbanan så säg runt 1000 kr för ett nytt däck beroende på vad du har för däck samt storlek. Är det någon skada i däcket så får du kanske köpa ett nytt också.

Varenda däckverkstad kan lösa det åt dig.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in