Citat:
Ursprungligen postat av
VonFanderblad
Då visar du bara hur okunnig du är. Rektorn är den högsta pedagogiska och administrativa posten vid ett lärosäte och vetenskaplig skicklighet är förstås ett krav bland många.
Snarare är det du som visar hur okunnig du är. Det finns ingenting som säger att en mästare på vetenskap skulle bli en bättre rektor. Precis på samma sätt så är inte de bästa vetenskapsmännen de bästa lärarna och de bästa lärarna är definitivt inte heller de bästa forskarna. Med tanke på att en högskola rymmer allt från den mest extrema positivism till den mest extrema antipositivism så ser jag, utifrån detta, inte heller varför en rektor skulle behöva "vetenskaplig skicklighet".
Givetvis är det bra att en rektor känner till den akademiska världen och forskningsprocessen men ingenting jag läst av eller om Moira von Wright säger att hon inte skulle ha kunskap om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bleach
Bördan av bevis ligger snarare på dig, visa på vilket sätt det inte är vetenskapsfientligt.
Det är ingen bevisfråga alls då det handlar om definitioner och
mening. Det är inte en fråga om 1+1=2.
Citat:
Ett par ledtrådar: är det rimligt att kritisera läromedel i fysik för att de förkastar astrologi som ovetenskapligt?
Nu var det inte ovetenskaplig det sågs som, om jag minns rätt, utan det sågs som icke-sant eller som helt meningslösa förklaringar. Om man är ute efter att undersöka hur inkluderande ett läromedel är, alltså hur det bemöter andra sätt att tolka vissa fenomen, så är det väl helt rimligt att kritisera en författare som väljer att förespråka en totalitär världsbild där alternativa förklaringar ses som helt meningslösa -- inte bara utifrån en fysikers perspektiv utan även allmänmänskligt.
Oavsett vad så ser jag inget vetenskapsfientligt med den sortens kritik.
Citat:
Är det rimligt att plocka bort "... en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet ..." ur fysiken för att det inte är genuskänsligt?
Nu var det länge sedan jag läste rapporten men som jag minns det så handlade det om att plocka bort stereotypa exempel, som utgick från manliga intresseområden, och formuleringar och inte att förvanska fysiken som sådan.
Återigen, vad är vetenskapsfientligt med det?
Citat:
Sen att de anställt Henrik Arnstad som lektor gör ju inte situationen mindre farsartad.
Han är knappast lektor då det krävs, mig veterligen, doktorsexamen (eller licentiat, om någon bryr sig om att ta en sådan idag) och Arnstad har väl än så länge inte skaffat sig sin fil.kand i historia.
Dessutom verkar han vara lärare på en distanskurs i sociala medier -- vad säger att han inte skulle vara ytterst kvalificerad för det? Han kanske till och med är väldigt bra?