2016-03-17, 22:19
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
För den psykometriska intelligensen ja...

Lust att utveckla eller ska jag tolka det som att du fortfarande inte förstår vad du pratar om?
Citera
2016-03-17, 22:32
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Fast på helt olika villkor. En pojke på 11 år är inte ens jämförbar med en tjej i samma ålder rent mognadsmässigt eller utvecklingsmässigt. Hjärnan hos tjejer i åldrarna 11 till 15 är helt enkelt mer utvecklad.

Inom vissa områden, men det är ju framförallt den lingvistiska och interpersonella intelligensen som flickor utvecklar betydligt tidigare. IQ mäter intelligensen som helhet.

Citat:
På tal om konspirationsteorier så undrar jag vad din förklaring är på faktumet att män får mellan 3 och 5 poäng IQ högre än kvinnor när test görs på vuxna individer?

Att de har högre relativ intelligens bland testpersonerna som grupp givetvis. Varför får du fråga neurologerna om, det kan inte en amatör som jag spekulera i.
Citera
2016-03-17, 22:40
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
De man lutar sig mot när man säger att män och kvinnor är ~lika smarta, fast att män har mer puckon och högintelligenta, större variation)

Att det ser annorlunda ut mellan vuxna män och kvinnor verkar man dock inte vilja tala högt om, vilket är intressant i sig självt.

Fast män är både smartare och dummare än kvinnor. I snitt är dock män fortfarande något smartare.

Har att göra med att intelligens hänger på X-kromosomen och att kvinnor får 2, så de är mer skyddade mot att både vara smarta och dumma och en massa andra saker som färgblindhet etc.
Citera
2016-03-17, 22:40
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSparta
Lust att utveckla eller ska jag tolka det som att du fortfarande inte förstår vad du pratar om?

Ärftliga effekter förstärks med åldern - en person med medfödd hög intelligens som växer upp i en stimulerande miljö kommer att aktivera de gener som bygger upp och stärker hjärnans förmåga. En person med medfödd hög intelligens som inte stimuleras aktiverar inte generna i lika hög utsträckning. Om föräldrarna har hög intelligens så är det större sannolikhet att barnet utsätts för en stimulerande miljö där dess medfödda intelligens aktiveras. Ju längre den stimulerande påverkan får verka, desto större genomslag får denna effekt.
Citera
2016-03-17, 22:43
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
Inom vissa områden, men det är ju framförallt den lingvistiska och interpersonella intelligensen som flickor utvecklar betydligt tidigare. IQ mäter intelligensen som helhet.

Att de har högre relativ intelligens bland testpersonerna som grupp givetvis. Varför får du fråga neurologerna om, det kan inte en amatör som jag spekulera i.

Kvinnor är bättre på att manipulera människor och att använda ord, helt klart.

Män är bättre på problemlösning i verkliga världen.

Konstigt att könen väljer att jobba som det de är bäst på om de får välja fritt...
Citera
2016-03-17, 22:45
Medlem
Citat:

Har svårt att tänka mig att exempelvis den spatiala förmågan blir sämre när hjärnan utvecklats.
Med tanke på att testgruppen utgjordes av 100000 personer så kan man ju anta att det gäller rent generellt.
Citera
2016-03-17, 22:45
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
Ärftliga effekter förstärks med åldern - en person med medfödd hög intelligens som växer upp i en stimulerande miljö kommer att aktivera de gener som bygger upp och stärker hjärnans förmåga. En person med medfödd hög intelligens som inte stimuleras aktiverar inte generna i lika hög utsträckning. Om föräldrarna har hög intelligens så är det större sannolikhet att barnet utsätts för en stimulerande miljö där dess medfödda intelligens aktiveras. Ju längre den stimulerande påverkan får verka, desto större genomslag får denna effekt.

Nej, nu ordbajsar du bara fritt.

Många stimulera och intelligens blev det, fast det hjälper ju inte att det i princip är helt ärftligt.
Citera
2016-03-17, 22:48
Medlem
Citat:
Fast män är både smartare och dummare än kvinnor. I snitt är dock män fortfarande något smartare.

Fast inte, IQ-mätningar på vuxna män och kvinnor visade att män låg över kvinnor över hela spektrumet.

http://www.iqcomparisonsite.com/sexdifferences.aspx

Se den undre bilden, den grå kurvan.

När mätningarna gjorts på barn i yngre åldrar så var män överrepresenterade bland idioterna och bland de smartaste.
Citera
2016-03-17, 22:48
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Nej, nu ordbajsar du bara fritt.

Många stimulera och intelligens blev det, fast det hjälper ju inte att det i princip är helt ärftligt.

40-80% enligt expertisen inom området...jag är bara en amatör så jag går på deras bedömning...

http://www.iqtestexperts.com/iq-myths.php
Citera
2016-03-17, 22:50
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
40-80% enligt expertisen inom området...jag är bara en amatör så jag går på deras bedömning...

http://www.iqtestexperts.com/iq-myths.php

Det låga är för barn och det höga är för vuxna. Så 80%, det är väl rätt högt?
Citera
2016-03-17, 22:53
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Det låga är för barn och det höga är för vuxna. Så 80%, det är väl rätt högt?

Men det är inte i princip helt ärftligt...med ett index på 100 så innebär 20% så mycket som 20 poängs variation beroende på andra faktorer, vilket helt skulle kunna förklara de 3-5 poängs skillnader som uppvisas mellan kön t.ex.
Citera
2016-03-17, 22:55
Medlem
Citat:

Det finns även forskning som visar att människor från folkgrupper med lågt IQ som flyttar till ett område med ett högre snitt IQ på ett par generationer kan alstra barn med samma IQ som gruppen de numera är bosatta hos.

IQ är både biologiskt och kulturellt men en sak verkar säker och det är att alla grupper har kapacitet att bli smarta, under rätt förutsättningar.

Och rätt intressant hur tabu det är att tala om IQ't hos vissa folkgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in