2016-03-17, 21:31
Medlem
Här hade vi en annan.

Rätt omfattande undersökning på 100 000 män och kvinnor i åldrarna 17-18, inte helt vuxna kanske men det följer samma trend som min tidigare länk där män inte är överrepresenterade inom bottenskrapet och bland de smartaste utan män ligger helt enkelt genomgående över kvinnor.

http://psychology.uwo.ca/faculty/rushtonpdfs/in%20press%20intell.pdf

3,63 poäng över kvinnor i denna.
Citera
2016-03-17, 21:35
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Här var man väldigt duktiga på att hålla åldersgrupperna låga, allt från ett par år till femton år.

Du får väl citera för mig ur rapporten, vart man jämfört IQ på vuxna män och kvinnor.

Edit: Har letat runt ett par timmar själv nu efter statistik på IQ mellan vuxna män och kvinnor men jag kan ta mig fan inte hitta något (förutom den första jag länkade så klart). Finns gott om statistik där urvalsgruppen är 11 år, eller 11 till 15-16.

Flickor utvecklas ju fortare än pojkar för att sedan även stagnera fortare.

Är väl en rätt bra urvalsgrupp om man vill hitta data för att visa sin tes.

Dessutom verkar man ju inte mäta riktig IQ så tidigt, innan hjärnan vuxit färdigt. Är ju mer intressant att mäta när den vuxit färdigt och nått sitt fulla potential tänker jag...
Citera
2016-03-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSparta
Flickor utvecklas ju fortare än pojkar för att sedan även stagnera fortare.

Är väl en rätt bra urvalsgrupp om man vill hitta data för att visa sin tes.

Dessutom verkar man ju inte mäta riktig IQ så tidigt, innan hjärnan vuxit färdigt. Är ju mer intressant att mäta när den vuxit färdigt och nått sitt fulla potential tänker jag...

Tänker du ja, fast alla de största mätningarna har gjorts på barn i åldern 11 eller 11 till 16.
Det säger ju det mesta om vad man verkar vilja bevisa.
(De man lutar sig mot när man säger att män och kvinnor är ~lika smarta, fast att män har mer puckon och högintelligenta, större variation)

Att det ser annorlunda ut mellan vuxna män och kvinnor verkar man dock inte vilja tala högt om, vilket är intressant i sig självt.
Citera
2016-03-17, 21:54
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Tänker du ja, fast alla de största mätningarna har gjorts på barn i åldern 11 eller 11 till 16.
(De man lutar sig mot när man säger att män och kvinnor är ~lika smarta, fast att män har mer puckon och högintelligenta, större variation)

Att det ser annorlunda ut mellan vuxna män och kvinnor verkar man dock inte vilja tala högt om, vilket är intressant i sig självt.

Det egentliga svaret på din gåta är ingen konspiration. Eftersom man oftast vill testa den biologiskt medfödda intelligensen så har testerna större värde om de genomförs innan andra faktorer som stimulans och näring hinner utveckla variationer av testpersonernas resultat.

Tester i vuxen ålder visar den psykometriska intelligensen, vilken är en kombination av medfödd biologisk intelligens, stimulans och erfarenheter. Ju tidigare testet genomförs desto större validitet har det för mätning av den faktiska medfödda intelligensen, men i för tidig ålder riskerar testet påverkas av faktorer som ointresse eller ovilja att göra testet ordentligt, eller oförmåga att förstå instruktionerna korrekt.

Därför tenderar åldern 11-16 att vara den mest intressanta då variationer för andra faktorer inte hunnit få så stor effekt, och testpersonerna är så pass mogna att de klarar av att genomföra testet ordentligt.
Senast redigerad av papercut-ninja 2016-03-17 kl. 21:57.
Citera
2016-03-17, 21:58
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Det egentliga svaret på din gåta är ingen konspiration. Eftersom man oftast vill testa den biologiskt medfödda intelligensen så har testerna större värde om de genomförs innan andra faktorer som stimulans och näring hinner utveckla variationer av testpersonernas resultat.

Tester i vuxen ålder visar den psykometriska intelligensen, vilken är en kombination av medfödd biologisk intelligens, stimulans och erfarenheter. Ju tidigare testet genomförs desto större validitet har det för mätning av den faktiska medfödda intelligensen, men i för tidig ålder riskerar testet påverkas av faktorer som ointresse eller ovilja att göra testet ordentligt, eller oförmåga att förstå instruktionerna korrekt.

Nej, nu tänkte du fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ
Citat:
The general figure for the heritability of IQ, according to an authoritative American Psychological Association report, is 0.45 for children, and rises to around 0.75 for late teens and adults.

Alltså tvärtom mot vad du skriver.

Alltså: desto äldre och desto mer färdigväxt hjärnan är, desto mer skiner moder natur och föräldrarnas intelligens fram.
Citera
2016-03-17, 22:07
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:

Eh, hur tänkte du nu? Jag säger precis som du att man vill bevisa en you-go-girl-tes som inte stämmer.
Citera
2016-03-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja

Därför tenderar åldern 11-16 att vara den mest intressanta då variationer för andra faktorer inte hunnit få så stor effekt, och testpersonerna är så pass mogna att de klarar av att genomföra testet ordentligt.

Fast på helt olika villkor. En pojke på 11 år är inte ens jämförbar med en tjej i samma ålder rent mognadsmässigt eller utvecklingsmässigt. Hjärnan hos tjejer i åldrarna 11 till 15 är helt enkelt mer utvecklad.

På tal om konspirationsteorier så undrar jag vad din förklaring är på faktumet att män får mellan 3 och 5 poäng IQ högre än kvinnor när test görs på vuxna individer?
Citera
2016-03-17, 22:09
Medlem
Citat:
Nej, nu tänkte du fel.

Alltså: desto äldre och desto mer färdigväxt hjärnan är, desto mer skiner moder natur och föräldrarnas intelligens fram.

Personligen skulle jag tänka mig att runt åldern 22-26 vore bäst att utföra testen, om man vänder sig till en urvalsgrupp som valt bort alkohol, droger och nikotin. Det är ändå runt den åldern då hjärnan börjar bli färdigställd ordentligt(tror forskare sa 25 år var mest rimligt). Det finns till och med människor som är late bloomers(och självklart motsatsen) när det kommer till hjärnans utveckling.

Däremot om man vill syssla med indoktrinering så ska man köra på från 7-15 års ålder
Senast redigerad av Edirtrm 2016-03-17 kl. 22:14.
Citera
2016-03-17, 22:11
Medlem
Citat:
Eh, hur tänkte du nu? Jag säger precis som du att man vill bevisa en you-go-girl-tes som inte stämmer.

Jag kanske missuppfattade dig, jag uppfattade det som att du inte trodde att man mätte IQ innan hjärnan vuxit färdigt?

I vilket fall så var/är jag på samma blad som dig angående tesen
Citera
2016-03-17, 22:12
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Personligen skulle jag tänka mig att runt åldern 22-26 vore bäst att utföra testen, om man vänder sig till en testkvot som valt bort alkohol, droger och nikotin. Det är ändå runt den åldern då hjärnan börjar bli färdigställd ordentligt(tror forskare sa 25 år var mest rimligt). Det finns till och med människor som är late bloomers(och självklart motsatsen) när det kommer till hjärnans utveckling.

Däremot om man vill syssla med indoktrinering så ska man köra på från 7-15 års ålder

Precis
Citera
2016-03-17, 22:14
Medlem
MrSpartas avatar
Citat:
Jag kanske missuppfattade dig, jag uppfattade det som att du inte trodde att man mätte IQ innan hjärnan vuxit färdigt?

I vilket fall så var/är jag på samma blad som dig angående tesen

Det verkar som att miljön spelar större roll när man är yngre, vilket gör det svårare att mäta.

Citera
2016-03-17, 22:14
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Nej, nu tänkte du fel.

För den psykometriska intelligensen ja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in