2016-03-17, 18:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"DNA bevisar bara griftefridsbrott" rapar du.

Jag svarar: Nej.

DNA-avsättningar (typ, mängd, placering) bedöms ihop med annan bevisning, vittnen och brist på alibi, det är fri bevisprövning och den sammantagna bilden är vad som domslut går ut på utifrån rimlighet.
.. och en förklaringsbörda.

Det vore lika pucko om jag påstod:

DNA bevisar mord.
Det var inte svar på frågan.

Men, eftersom du upprepar dig måste jag också upprepa mig. DNA, vittnen, brist på alibi bevisar endast griftefridsbrott. Förklaringsbörda är vi överens om, dvs om NB förklarar att han hittade Lisa död och skändade kroppen är han bara bunden till griftefridsbrott, se'n om han blir trodd är en annan sak.
2016-03-17, 18:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I det här fallet krävdes DNA. Utan DNA hade det inte ens gått till åtal.
Säg inte det.
Det skulle jag faktiskt inte alls utesluta att så ändå hade blivit.

Man hade fortfarande hittat Lisa där hon hittades på Martorp.
Man hade fortfarande haft en hängd flicka med massor av tejp runt huvudet och
i avklätt skick. Man hade fortfarande haft mordplatsen borta i Blomberg.
Man hade fortfarande haft vittnesmål som berättar om en balt som kör rally i aftonen
till och från Martorp vid en tidpunkt som ligger nära Lisas försvinnande.
Man hade fortfarande haft en balt vid namn Nerijus som betett sig märkligt på
fredagskvällen borta på Martorp vilket föranlett folk från MP att höra av sig till polisen
med vad som förevarit.

Man hade fortfarande haft anledning att plocka in trion från öst och förhöra dem.
Det hade fortfarande framkommit omsider att en fru och bror blivit ombedda att
fara med lögnaktiga uppgifter för Nerijus skull.

Jo, jag kan mycket väl tänka mig att ett åtal kommit till stånd all DNA-bevisning förutan
men däremot är det långt ifrån säkert att underlaget räckt till en fällande dom.

Ps. Och fortfarande hade man givetvis haft Adriana och hennes utpekande av Nerijus
som den som försökte locka henne till sig.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-17 kl. 18:15.
2016-03-17, 18:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Säg inte det.

Man hade fortfarande haft vittnesmål som berättar om en balt som kör rally i aftonen
fredagskvällen borta på Martorp vilket föranlett folk från MP att höra av sig till polisen
med vad som förevarit.

Man hade fortfarande haft anledning att plocka in trion från öst och förhöra dem.

Jo, jag kan mycket väl tänka mig att ett åtal kommit till stånd all DNA-bevisning förutan
men däremot är det långt ifrån säkert att underlaget räckt till en fällande dom.

Ps. Och fortfarande hade man givetvis haft Adriana och hennes utpekande av Nerijus
Om åklagaren har bättre bedömningsförmåga än du hade han inte åtalat, eftersom han inte kunde räkna med fällande dom.
2016-03-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Håller med dig. Den beskrivningen tycker också jag stämmer till 100% på den dömde NB.

Du missade frågorna.

1.
Varför lägger en dräpare jackan fint på ovanpå grenarna? Den är inte slängd.

2
Varför blir den rosa jackan blå i fupen - när den ligger på rishögen?
(Om inte för att legitimera att helikopter eller andra som hängde i Martorp tex på torsdag kväll inte såg den vilket de borde ha gjort med en lysande rosa jacka- om den fanns där.)

3.
Varför lägger en dräpare hjälmen på ett sådant sätt så att den inte ska trilla av rishögen utan stöttar upp en med EN gren och lägger den ovanpå plastkrukor som extra stöd?
2016-03-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Nja, ni verkar visst ha glömt hur media gick på högvarv när NB greps...

I media skrevs bl.a. "De misstänktas kombi bärgades till polishuset strax efter att de själva fördes bort i handbojor"

http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet/

I mina ögon ett tydligt påstående till läsarna, vid tiden för artikelns publicering, att handklovar de facto användes vid gripandet. Motsvarande publicerades i ett flertal tidningar.

(Även om någon dementerade detta vid ett senare tillfälle, så var det just den informationen och just den bilden som allmänheten förevisades).

Men har det dementerats?
Har polisen i så fall bett om ursäkt för att denna lögn spreds till media?
2016-03-17, 19:18
Medlem
Citat:
Vaddå "hm"? Ett vittne som passerar vid cafét med sin fru från Mariestad på väg hem.
Vilka frågor... Vem fan ska veta vad BB sett för moped?

Ja, polisen var ju alldeles för inkompetenta för att begära fram loggboken och/eller kontrollera tiden när larmet slogs på. Det styrker att BB såg LH.
"Anders"-vittnet, som tycks ha försvunnit helt, såg också LH - hon hade startat hemfärden med lysande rosa jacka.
Senast redigerad av nopomil 2016-03-17 kl. 19:31.
2016-03-17, 19:20
Medlem
Citat:
Det enda problemet är hur du - om och om igen - framför förvanskad information och gör bort dig hela tiden - eftersom saker kan dubbelkontrolleras. Riktigt korkad variant av propaganda om det så är jackor eller örhängen.

Jackan är inte lysande rosa där den ligger då det mörkblå fodret är vad som ses mest av.

http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=9ccb345f-cc56-49f4-9c5d-9979cc07a2b7&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Så du menar att Mikaela ( vars grupp kommenderades till platsen av torsdagsmilitären) hittade på när hon sa att hon såg en lysande rosa jacka?
2016-03-17, 19:25
Medlem
Citat:
Inte det minsta. För det första är ofta militär och hemvärn inkallade vid eftersök - vilket ger stort antal personer som hjälper till. Andra grupper kan vara orienterare som är vana att röra sig i viss terräng. Utöver detta finns andra frivilliga - dvs privatpersoner. Över 3000 registeringar skedde under denna sökinsats till MPS som startade onsdag kl 16 (900 personer på onsdag, 950 på torsdag, 1100 på fredag) - vilket ledde till att det blev deras största sökinsats hittills.
Vänner/arbetskamrater till pappan som hjälpte till i privat regi samordnades i grupper via Missing People.
Således en stor och välorganiserad sökinsats av både polis och MPS som snarare borde bejublas än att misstros. Det är snarare fantastiskt att se människors empati och vilja att hjälpa.

Det var militären som bestämde när MP fick släppas på. Det militär som styrde i Martorp.
Det var militär som hittade fynden på de mest märkliga sätt. Det var militär som smutskastade litauerna och vittnade i rätten.

Vem kommenderade upp militärhelikoptern så snabbt på söndag kväll?
2016-03-17, 19:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Säg inte det.

med vad som förevarit.

Man hade ju också haft Nejrus blodgrupp att tillgå i bevisningen. Jag tror faktiskt att det hade funnits en möjlighet till fällande dom även utan dna't.
2016-03-17, 19:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var militären som bestämde när MP fick släppas på. Det militär som styrde i Martorp.
Det var militär som hittade fynden på de mest märkliga sätt. Det var militär som smutskastade litauerna och vittnade i rätten.

Har du nån källa på att en militärhelikopter fanns på plats redan på söndagskvällen? Jag har missat det.
2016-03-17, 19:41
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Men har det dementerats?
Har polisen i så fall bett om ursäkt för att denna lögn spreds till media?

Mig veterligen har det inte dementerats. Tvärtom, så sent som i december publicerades återigen uppgifter om att NB och de andra fördes bort i handfängsel när de greps.

Se t.ex. http://www.expressen.se/gt/krama-era-barn-ofta-och-mycket-man-vet-aldrig-nar-det-ar-for-sent/

Så jag har faktiskt litet svårt att förstå varför vissa skribenter i tråden (de båda jag citerade på (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad) så ihärdigt påstår att ingen bild på NB med handklovar, vid tillfället för gripandet, någonsin har publicerats? När man läser deras inlägg får man uppfattningen att dessa skribenter är väldigt måna om att till varje pris få igenom sina åsikter, oavsett om de har rätt eller fel.
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-03-17 kl. 19:48.
2016-03-17, 19:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ja, polisen var ju alldeles för inkompetenta för att begära fram loggboken och/eller kontrollera tiden när larmet slogs på. Det styrker att BB såg LH.
"Anders"-vittnet, som tycks ha försvunnit helt, såg också LH - hon hade startat hemfärden med lysande rosa jacka.

BB såg inte LH. Han såg en moped stående vid södra gaveln med hjälmen på styret, ca 18.11. Vems moped kan det ha varit?

Citat:
Så du menar att Mikaela ( vars grupp kommenderades till platsen av torsdagsmilitären) hittade på när hon sa att hon såg en lysande rosa jacka?

Om det är sant (att hon sa så), är du något på spåren här...

Citat:

Detta bör dock tas i den alternativa tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in