2016-02-05, 20:42
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nää, sannolikheten för att fickringningen va ett rop på hjälp är astronomisk.

Varför? Kanske inte det mest troliga men helt främmande för att utnyttja en sådan teknik är i vart fall inte jag.

Bara Lisa kan ha vetat om sin egna tankar och tyvärr är hon död så någon klarare bild lär vi inte få. Personligen ringer jag ytterst sällan i fickan och när jag gör det är det för att jag har varit fuktig eller blöt från regn eller svett... Nja lite mysko eller tja ett väldigt sammanträffande är det iaf att Lisa fickringer sin pappa strax innan hon mördas.
2016-02-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Ja, det spelar ju ingen roll vart lisa var när haspen på dörren stängdes. För när fickringningen skedde så hade dom andra redan lämnat platsen. Annars hade dom som sagt inte varit i tid till den jäkla bussen. Varför envisas några med att tjata om att det är arbetskamraterna hon pratar med vid "fickringningen"?' Det är orimligt.

Just det. Vittnets utsaga om vad samtalet innehöll verkar något krystad.
2016-02-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Naturligtvis är det mord.
Vid obduktionen fann man blodförekomst under naglar, på handrygg och handleder.
Det var blod från Lisa själv. Vilket rimligtvis visar att hon desperat försökt värja sig i försök att få bort snaran som han drog åt så den skar in på hennes hals vid strypning. Vid mord är snörfåran ofta multipel.

Tops handled böjsida vänster - Obduktion Lisa Holm
DNA För topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd
DNA-analys påvisades DNA som överensstämmer med Lisa
Holm själv.
Tops, handrygg, vänster. - Obduktion Lisa Holm
Holm själv.
Tops, handled höger. - Obduktion Lisa Holm
Holm själv.
Nagelskrap höger hand - Obduktion Lisa Holm
För de fem topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid
utförd DNA-analys av fyra av topsen påvisades DNA som
överensstämmer med Lisa Holm själv.
Nagelskrap vänster hand - Obduktion Lisa Holm
För fyra av topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid
utförd DNA-analys av de fyra topsen påvisades DNA som
överensstämmer med Lisa Holm själv.

Om det står "böjsida" på vänster handled - varför står det inte mer specificerat var blodet fanns på höger handled?

Hur mycket blod fanns det under de naglarna? Minimalt eller synbart?
2016-02-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Just det. Kroppen var ovanligt lite angripen. Den har alltså skyddats från angrepp under viss tid och det bör ha skett kallt.

Kan nog räcka med lite arbetskläder tjoffade ovanpå.
2016-02-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Kan nog räcka med lite arbetskläder tjoffade ovanpå.

Dom där som inte undersöktes ja.
2016-02-05, 21:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Varför? Kanske inte det mest troliga men helt främmande för att utnyttja en sådan teknik är i vart fall inte jag.

Bara Lisa kan ha vetat om sin egna tankar och tyvärr är hon död så någon klarare bild lär vi inte få. Personligen ringer jag ytterst sällan i fickan och när jag gör det är det för att jag har varit fuktig eller blöt från regn eller svett... Nja lite mysko eller tja ett väldigt sammanträffande är det iaf att Lisa fickringer sin pappa strax innan hon mördas.

En fickringning som kommer i direkt anslutning till att en ung människa skall berövas sitt liv säger i vart fall mig någonting. Men det tycks för de flesta här vara ett alldeles för komplicerat samband. Korkskallar .. Lisa anade fara och hade inte så många sätt att försöka meddela sig på. Stackars flicka.
2016-02-05, 21:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy

Jag håller med. Det är ett märkligt sammanträffande att en "fickringning" sker minuterna innan Lisa förs bort. Min teori är att försiktiga Lisa ser Nerijus komma gående och tycker det är lite underligt. Hon ringer senaste samtal för att pappa ska höra vad som pågår. Nerijus ber att få låna telefonen pga någon påhittad nödsituation ( ja, det är klart, svarar Lisa ). NERIJUS trycker av samtalet ( pappa Stefan är inte säker på vem som avslutade) och går med telefonen till ladan, Lisa följer efter.
2016-02-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag håller med. Det är ett märkligt sammanträffande att en "fickringning" sker minuterna innan Lisa förs bort. Min teori är att försiktiga Lisa ser Nerijus komma gående och tycker det är lite underligt. Hon ringer senaste samtal för att pappa ska höra vad som pågår. Nerijus ber att få låna telefonen pga någon påhittad nödsituation ( ja, det är klart, svarar Lisa ). NERIJUS trycker av samtalet ( pappa Stefan är inte säker på vem som avslutade) och går med telefonen till ladan, Lisa följer efter.

Fantasierna blir värre och värre. Man kan nästan känna hur utredarna har spånat.
2016-02-05, 21:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Så här sa pappa i TR:
Citat:
Hon skulle aldrig gå fram till en okänd människa om han inte vore i nöd eller blev tvingad, och det är jag helt säker på.
Han glömde tydligen att lägga till:
Citat:
Men att låna ut mobilen går bra.
2016-02-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så här sa pappa i TR:

Han glömde tydligen att lägga till:

Bara för att Lisa inte gick fram till främlingar betyder det inte att hon la benen på ryggen och sprang därifrån när någon annan kom fram. Jag går sällan heller fram till folk jag inte känner. Men skulle någon vilja säga nåt till mig så avvisar jag dom inte. Skulle Lisa göra det?
2016-02-05, 21:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Bara för att Lisa inte gick fram till främlingar betyder det inte att hon la benen på ryggen och sprang därifrån när någon annan kom fram. Jag går sällan heller fram till folk jag inte känner. Men skulle någon vilja säga nåt till mig så avvisar jag dom inte. Skulle Lisa göra det?

Inte så lyckat att jobba i ett cafe i sådant fall.
Kopplar man upp ett samtal för att man är orolig för personen som kommer drar man sig nog för att låna ut mobilen till personen. Så serviceminded är få.
2016-02-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kopplar man upp ett samtal för att man är orolig för personen som kommer drar man sig nog för att låna ut mobilen till personen. Så serviceminded är få.

Tycker det är ett rätt smart drag för att visa att man är upptagen och inte vill prata. Sen lyckas det inte alla gånger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in