2016-03-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Detta är en nyckelfråga i MOP-komplexet och hade angeläget
behövt ställas till de för oss dolda makthavare som skyddade CGÖ. Man visste ju nogsamt
vem han var. Ebbe C t ex: -Skiter väl jag i att han är nazist. Och sådana är ju de pålitligaste
antikommunisterna vilket verkade vara prioritet ett. Den tyske generalen Ludendorff och
industrimannen Krupp stödde Hitler även sedan denne visat sitt rätta ansikte.
Glömde att ta med följande faktor: Åke "Leon" Ek, som jag bedömer vara mentor åt
CGÖ. Ek var ju inne i värmen trots att han var välkänd som notorisk nazist. Man liksom
anar att fanns ett inflytelserikt pronazistiskt nätverk på hög nivå, t ex inom militären som
kunde styra sådant här.
Citera
2016-03-17, 15:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Dahlsten skriver rätt bra i sin bok. Problemet är att han nog tar sig en hel del litterära friheter med faktamaterialet. Det är intressant det han skriver om LP men jag tycker det snarast understryker hur utsatt hon är och hur chockad hon var när det hela hände. Hon vänder ut och in på allt för att hitta något som kan förklara. Hade hon haft en klar bild av vad som hände så hade hon ju kunnat vara lugn på den punkten och förmedla det rakt upp och ner från början. Fakta visar ju på att hon inte kunde det.

I klippet där Dahlsten beskriver hur förtvivlad hon är över att hon sagt att "man ser vem som är alkoholiserad" så skriver Dahlsten på slutet att: Dekorimaskylten var upplyst, den hon säger sig se står mellan Dekorima och henne. Han är alltså upplyst bakifrån. Att se någons ansikte i motljus är så gott som omöjligt, åtminstone att kunna återge detaljer så man med säkerhet kan känna igen någon två år efteråt borde vara helt omöjligt.

Det kan alltså inte vara sant det Dahlsten påstår, LP kan inte ha sett tillräckligt för att känna igen någon alls.
Nej DET är omöjligt att avgöra så lättvindigt för det beror alldeles på motljusets styrka och eventuellt ströljus. Det behövs mycket starkt ljus för att man ska bli så bländad att det är omöjligt att se ett svagt upplyst ansikte. Varför så ivrig att förkasta Lisbets uppgifter om Christer Pettersson? Att han stod där på eget bevåg är ytterst osannolikt däremot.

Personer som Christer Pettersson och de typer som Barbro samlade omkring sig på 70-talet passar bra in som aktörer här. Mer normalt funtade personer tar inte aktivt del i ett lönnmord på ett lands statsminister och hans fru. Det är andra personer som väljs ut, knappast några intellektuella bjässar, men noggrant testade vad det gäller ideologi och disciplin.

Man kan glömma agentfilmernas stereotyper helt.
Citera
2016-03-17, 15:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
OP:s kropp i förhållande till LP:s öron kan ju haft en ljuddämpande effekt.
Ja, men det borde ha funnits kraftiga eko-smällar. OM det small högljutt bakom dem så tror jag mer på en psykologisk förklaring: en sorts rationalisering i form av ett omedelbart önsketänkande att inte vara utsatt för fara.
Citera
2016-03-17, 15:13
Medlem
FurirRevaers avatar
Portnoy la upp en ljusstudie från olika håll på sin sidan. Tyvärr ingen från LP:s läge men väl mot Dekorima från lite längre avstånd. Väl värd att studera.

http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about8.html

Jag har inga dolda sidomotiv att förkasta något. Jag reagerar bara när jag tycker att utsagorna gnisslar. Alltför många har hängt upp sin tro på hur mordet gick till på LP och hennes vittnesmål. Trots att flera, bl a Gunnar Wall, visat att det inte fanns mycket som tydde på att CP ens varit i närheten.

Jag har ingen agenda, är en vanlig svensson som fastnat för det här mordet. Var vuxen när det skedde och det har fastnat i mitt huvud, precis som för många andra. Jag går inte i någons ledband eller tar desinformationsuppdrag av någon.
Senast redigerad av FurirRevaer 2016-03-17 kl. 15:18.
Citera
2016-03-17, 15:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Glömde att ta med följande faktor: Åke "Leon" Ek, som jag bedömer vara mentor åt
CGÖ. Ek var ju inne i värmen trots att han var välkänd som notorisk nazist. Man liksom
anar att fanns ett inflytelserikt pronazistiskt nätverk på hög nivå, t ex inom militären som
kunde styra sådant här.
De fanatiska nazister som fanns i den svenska staten under trettio- och fyrtiotalen försvann ju inte utan slutade bara att medge att de var nazister eller ärkereaktionära antisemiter. Inom underrättelsetjänsterna tycks de ha kunnat verka obehindrat och de har stöttat varandra och puffat fram varandra. Åke Ek tillhörde nog inte de mest begåvade men var av samma kaliber som Barbros gäng. CCÖ däremot var nog på en annan nivå, skulle kunna ha haft någon speciell begåvning, kanske som organisatör, och var ju en av dem som bjöds till USAs ambassad efter mordet.

Möjligen skulle USAs inblandning i mordet kunna förklara en mörkläggning. Endast nazisterna själva vill mörklägga sin egen verksamhet. Var hamnar Sverige om det blir allmänt känt USA låg bakom mordet? Och var hamnar sossarnas politiska spelbräde om Svenskt Näringsliv avrättar misshagliga folkvalda?
Citera
2016-03-17, 15:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Portnoy la upp en ljusstudie från olika håll på sin sidan. Tyvärr ingen från LP:s läge men väl mot Dekorima från lite längre avstånd. Väl värd att studera.

http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about8.html

Jag har inga dolda sidomotiv att förkasta något. Jag reagerar bara när jag tycker att utsagorna gnisslar. Alltför många har hängt upp sin tro på hur mordet gick till på LP och hennes vittnesmål. Trots att flera, bl a Gunnar Wall, visat att det inte fanns mycket som tydde på att CP ens varit i närheten.

Jag har ingen agenda, är en vanlig svensson som fastnat för det här mordet. Var vuxen när det skedde och det har fastnat i mitt huvud, precis som för många andra. Jag går inte i någons ledband eller tar desinformationsuppdrag av någon.
Toppen, men du fel om motljuset. En kamera kan inte användas för en sådan ljusstudie, för bilderna beror såväl av exponerings- som av kontrastförhållanden. T.o.m. jag kan photoshoppa bort ett ansikte genom att öka kontrasten. Men det är bara ett gå ut i mörkret och testa framför ett skyltfönster med motsvarande belysning.
Citera
2016-03-17, 15:33
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Toppen, men du fel om motljuset. En kamera kan inte användad fören ljusstudie, för bilderna beror såväl av exponerings- som av kontrastförhållanden. T.o.m. jag kan photoshoppa bort ett ansikte genom att öka kontrasten. Men det är bara ett gå ut i mörkret och testa framför ett skyltfönster med motsvarande belysning.
Precis som andersaanderssona skrev för några inlägg sedan, gör ett praktiskt prov (gärna på kvällen när det är mörkt).
Citera
2016-03-17, 16:09
Medlem
Vet inte om jag missat det här i tråden men jag har fått uppfattningen om att Dahlgren och Holmer själva körde förbi mordplatsen. I denna videon svarar Dahlgren (14.30 och följande 5 sek)
"Fråga Hans Holmér..........eller hans fästmö. Hon var också med!
Det sistnämnda hörs dock lite otydligt.

Har media frågat henne?

Tiilägg: Här är videon: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ek96jnICRSE#t=75 6s
Senast redigerad av Achtung Panzer 2016-03-17 kl. 16:12.
Citera
2016-03-17, 16:38
Medlem
Det mesta pekar på(om man läser konkret fakta på vad vittnena faktiskt säger) att gärningsmannen inte ens stod i Dekorimahörnet innan skotten. Bara för att LP säger att GM kom upp bakom när dom gick förbi hörnet så betyder det inte att det är så, tvärtom så har hon ju inte gjort annat än att betett sig konstigt och ljugit, samt motarbetat utredningen från första början. Inte ens vittne Inge Morelius är säker på att mördaren står och väntar, han säger att " det är något med den där förbaskade pelaren, jag tror dom möttes där"

Just reklampelaren är det fler vittnen som säger sig ha sett 3 personer påväg mot hörnet, men detta har ju snyggt hamnat i skymundan... LP och OP var i sällskap med den kommande GM innan skotten, det är ju helt övertygad om, men vem är GM?
Citera
2016-03-17, 16:44
Medlem
Tycker det här läsarkommentarerna på Anérs hemsida låter intressant:
Anonym21 april 2013 15:12
Löjtnant X hade utbildat fallskärmsjägare i Karlsborg i ca tio år, bl a Håkan I,
Rolf Dahlgren och Stefan Svensson(polisman C) Lt X , Östling och Per Ola K
var tre av de fem som Olle Alsén namngav från Södermötet där MOP skulle
ha planerats. En fjärde var L Tell. Tell, Piltz och Avsan var kustjägare. Trion
X, Ö och PerOla hade hösten 1985 genomfört en avancerad kuppförsvarsöv-ning mot ÖB Ljung. Tala om paramilitär kapacitet.
KER

Anonym4 maj 2013 14:45
Stefan Svensson var på frivillig övning med Fallskärmsjägarskolan i Arvidsjaur den 28 feb 1986
Det är antagligen till honom det mobila samtalet är kopplat som en journalist uppfattar ca 1o minuter efter mordet på sin polisradio.

G: Hallå hur har ni det där uppe?
S: För jävligt kallt.
G: Statsministern är skjuten.

Den 28 februari var det 30 minus i Arvidsjaur och Stefan Svensson hade innan uttalat för sina förbandskamrater på FJS att denna helg skulle det hända något som skulle gå till historien.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2013/04/till-stockholms-lans-landsting-viktigt.html#.VurMD-LhAdU

Sedan undrar jag hur "Polisman C" som icke fast anställd kunde gå förbi sin forne utbildare "Löjtnant X i karriären och bli Kaptén? Det kan bara skett om Polisman C blivit reservofficer och efter värnplikten gått reservofficerskursen vid "Kavalleriets kadett- och aspirantskola" (KavKAS) i Umeå.
Han kan ju också fått sin reservofficersgrad höjd genom kvittning mot sin utbildning som befäl inom polisen. Kamrater till honom bör kunna svara på om ovanstående är verkligheten bakom den kryptiska radiosändningen

Ovanstående skulle i så fall kunna varit en sändning på det dåtida mobiltelefonnätet.
Citera
2016-03-17, 17:53
Medlem
Citat:
Dahlsten skriver rätt bra i sin bok. Problemet är att han nog tar sig en hel del litterära friheter med faktamaterialet. Det är intressant det han skriver om LP men jag tycker det snarast understryker hur utsatt hon är och hur chockad hon var när det hela hände. Hon vänder ut och in på allt för att hitta något som kan förklara. Hade hon haft en klar bild av vad som hände så hade hon ju kunnat vara lugn på den punkten och förmedla det rakt upp och ner från början. Fakta visar ju på att hon inte kunde det.

I klippet där Dahlsten beskriver hur förtvivlad hon är över att hon sagt att "man ser vem som är alkoholiserad" så skriver Dahlsten på slutet att: Dekorimaskylten var upplyst, den hon säger sig se står mellan Dekorima och henne. Han är alltså upplyst bakifrån. Att se någons ansikte i motljus är så gott som omöjligt, åtminstone att kunna återge detaljer så man med säkerhet kan känna igen någon två år efteråt borde vara helt omöjligt.

Det kan alltså inte vara sant det Dahlsten påstår, LP kan inte ha sett tillräckligt för att känna igen någon alls.

Motljuset vet du ingenting om eftersom du inte var där. Det var väl inget perfekt fysikexperiment om motljus som utfördes i en laborationslokal?

Det fanns ju massor av ljuskällor i närheten som spred ljus åt olika håll. Du pratar om idealfallet med motljus.

Att på så tunna grunder försöka att vifta bort CP-teorin är oseriöst.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-03-17 kl. 17:55.
Citera
2016-03-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Tycker det här läsarkommentarerna på Anérs hemsida låter intressant:
Anonym21 april 2013 15:12
Löjtnant X hade utbildat fallskärmsjägare i Karlsborg i ca tio år, bl a Håkan I,
Rolf Dahlgren och Stefan Svensson(polisman C) Lt X , Östling och Per Ola K
var tre av de fem som Olle Alsén namngav från Södermötet där MOP skulle
ha planerats. En fjärde var L Tell. Tell, Piltz och Avsan var kustjägare. Trion
X, Ö och PerOla hade hösten 1985 genomfört en avancerad kuppförsvarsöv-ning mot ÖB Ljung. Tala om paramilitär kapacitet.
KER

Anonym4 maj 2013 14:45
Stefan Svensson var på frivillig övning med Fallskärmsjägarskolan i Arvidsjaur den 28 feb 1986
Det är antagligen till honom det mobila samtalet är kopplat som en journalist uppfattar ca 1o minuter efter mordet på sin polisradio.

Den 28 februari var det 30 minus i Arvidsjaur och Stefan Svensson hade innan uttalat för sina förbandskamrater på FJS att denna helg skulle det hända något som skulle gå till historien.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2013/04/till-stockholms-lans-landsting-viktigt.html#.VurMD-LhAdU

Sedan undrar jag hur "Polisman C" som icke fast anställd kunde gå förbi sin forne utbildare "Löjtnant X i karriären och bli Kaptén? Det kan bara skett om Polisman C blivit reservofficer och efter värnplikten gått reservofficerskursen vid "Kavalleriets kadett- och aspirantskola" (KavKAS) i Umeå.
Han kan ju också fått sin reservofficersgrad höjd genom kvittning mot sin utbildning som befäl inom polisen. Kamrater till honom bör kunna svara på om ovanstående är verkligheten bakom den kryptiska radiosändningen

Ovanstående skulle i så fall kunna varit en sändning på det dåtida mobiltelefonnätet.

Man kanske skall vara försiktig med anonyma källor som gör olika antaganden och påståenden på forum!

Och inte låta sig ledas av sådant till några slutsatser. Vi har ju sett hur myter sprids på det sättet. Plötsligt är ett faktum i debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in