2016-03-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Har någon tankar på att starta undertrådar dit man kan samla "köttbitarna" till och från som tex CP spåret och GW spåret som ju redan är startade , men kanske ABAB spåret , SA spåret , Polisspåret etc skulle förtjäna egna trådar också och ge undersökande och även skribenterna en chans att utnyttja trådarnas skribenters texter och informationer och spår på ett överskådligare sätt.

Ja det vore enormt värdefullt att kunna "tagga" och sortera inlägg efter vilka uppslag de berör. Även att kunna betygsätta dem så att det uppstod ett slags rekommenderad läsning, eller kanon. Men vem orkar ge sig in på det, och vad skulle FB säga.
Citera
2016-03-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Dahlsten anger att han fick sina uppgifter om poliser, som i ett privat initiativ samlades mordkvällen, från mordutredande poliser. Ingen annan har bekräftat den versionen.

Det är ju intressant om det stämmer. Uppgifterna om WT-män fanns det alltså kunskap om inom utredningen ned till personnivå. Knappast är det väl heller så att det kommer från vem som helst utan från någon i Holmers inre krets liksom att det måste ha givits något skäl till att det skulle hållas undan i sådant fall. Varför skulle Palmes säkerhetsansvarige annars acceptera det?
Citera
2016-03-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Barbro däremot som nu lanseras upplever jag ett försök att kasta ut kamoflagenät över
skeendena.

Visst är det ett kamoflagenät. Det var ju Frånstedt som tog upp detta och det är uppenbart att han vill berätta något (t ex att denna grupp bedyrat sin oskuld) men att det kunde vara en systergrupp utan att avslöja vem det egentligen var. När bland annat tråden här kom upp med iden att det handlade om samma gäng som Åkes Gubbar och när det gäller Leon-gruppen ändrade man då namnet till Lennart.

När Donald pekas ut som Barbrogruppens ledare går han ut och gör kopplingar till den Barbrogrupp som fanns tidigare som var ren privatverksamhet och distanserar sig samtidigt som han bagatelliserar den. Om det hade varit något sådant hade det naturligtvis kommit ut mycket tidigare. Nu handlar det om defensiv taktik att inte berätta vad det handlade om.
Citera
2016-03-16, 16:42
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det här blir ju bara mer intressant. Såväl i andra länken ovan som i denna framgår att en Märta Elisabeth Kugelberg var halv kusin till Bertil Kugelbergs far.
http://www.mattiasloman.se/any/index.php?title=Kugelberg

Hon var också moster till Sverker Åström:
http://www.dn.se/dnbok/kurt-malarstedt-faderskap-som-fick-forhinder/

Så då hittar vi SÅ mor Brita f 1885 i Tab 21
http://www.mattiasloman.se/any/index.php?title=Kugelberg

Lite intressant att Kugelberg, Sverker Åström och Guillou är avlägset i samma familj.

När jag tittade vidare på Abenius (SÅ moster) så hittade jag Håkan Abenius, ej direkt släkt vad jag kan se.
Han var ordförande Industriförbundet, där L-E Thunholm var VD och PGV var direktör.
Citera
2016-03-16, 16:58
Medlem
Hur länge ska ni dra dessa teorier? Varför inte istället fokusera på det Palmegruppen efterlyste?
Eller det finns i en annan tråd jag har missat?
Det de flesta dillar om här ger inget.
Citera
2016-03-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du någon förklaring varför staten har skyddat CGÖ från dag 1?
Detta är en nyckelfråga i MOP-komplexet och hade angeläget behövt ställas till de
för oss dolda makthavare som skyddade CGÖ. Man visste ju nogsamt vem han var.
Ebbe C t ex: -Skiter väl jag i att han är nazist. Och sådana är ju de pålitligaste anti-
kommunisterna vilket var prioritet ett. Tyske generalen Ludendorff och industriman-
nen Krupp stödde Hitler även sedan han visat sitt rätta ansikte.
Citera
2016-03-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hur länge ska ni dra dessa teorier? Varför inte istället fokusera på det Palmegruppen efterlyste?
Eller det finns i en annan tråd jag har missat?
Det de flesta dillar om här ger inget.

Jag tycker att du dillar om ingenting i inlägg som dessutom upprepar sig med exakt sanna budskap men inget av substans.

Det som krafterna som utreder ägnar sig åt är att undersöka Wt observationerna i ljuset av t ex Det Donald sagt i förhör. Mycket konkreta saker kring det de flesta "dillar" om.

Utöver detta är man intresserad av (för ett drygt år sedan) någon som kan bekräfta eller dementera ideerna kring vilka Arlandamännen är även om det inte är något man aktivt söker kring. Orsaken är uppenbarligen den att man inte tror på de källor som pekat ut en viss person. Troligen på goda grunder.
Citera
2016-03-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ang Barkaby:
-Var det inte så att Herculesplanet mellanlandade där för att plocka upp Jägarnisse som skulle få lift ifrån Stockholm till Karlsborg (an bodde ju i västsverige). FJS som noirmalt ligger förlagda i norrland under sitt vinterutbildningsskede (januari-april?) flög väl hem de värnpliktiga från norrlandsförbanden så gott som varje fredag tillsammans med något extrainhyrt civilt plan har jag för mig. Var det helt enkelt inte en helt vanlig permissionsresa? Jag kan garantera att de värnpliktiga vid FJS var rekryterade på helt andra grunder än politisk hemvist och kanske hälften av dem var helt vanliga grabbar ifrån arbetarfamiljer. Om de på något sätt skulle varit involverade i en övning i Sthlm samtidigt som MOP, är jag säker på att de inte skulle hållt tyst om det efteråt.
Nej, det rörde sig inte om några rekryter under grundutbildning utan en tropp
färdigutbildade som skulle klara uppdraget att vara fi i form av spetsnaz. Sidan
481 i "En iskall vind drog genom Sverige" "I samband med att löjtnanten tränat
på att uppträda som spetsnazsoldat hade han anlitat Ö som instruktör i combat-
skytte" är belysande här.
Sedan är det väl orimligt att tänka sig att ett permittentplan från Norrland till
Skaraborg skulle ha mellanlandat på Barkarby en timme efter MOP. Då låg väl
bassarna hemma och trynade redan.
Citera
2016-03-16, 19:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Avregistreringar kan ta tid på vissa ställen; jmfr t ex med: http://www.ratsit.se/500222DQES00001-KOPMAN_BROR_PERA

Ang. Östling:

Sehr XXX XXXXXXXXXX,

leider muss ich Ihnen mitteilen, dass Herr Carl-Gustaf Östling* am 09.09.2010 im Krankenhaus in Hohenfelde, Ldkrs. Rostock ( Standesamt Bad Doberan Nr.* Z YYYY/2010) verstorben ist.

Mit freundlichen Grüßen
YYYYYYYY
Standesbeamtin

Hur bedömmer du trovärdigheten i ovanstående information om CGÖ?
Citera
2016-03-16, 20:25
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Jorå, jag kan ett och annat om EAP. Och jag vill inte slänga fakta hit och dit, men ett parti som bikdas 1974 kan inte ha demonstrerat 1973. Att individerna gjorde det och att den kader, som var under framväxt, deltog är givetvis fullt möjligt.

Jag vet att man ofta kopplar EAP till desertörerna, men jag tror att det är en utjämning, en "mollifiering", av historien - något som gör den mer lättberättad.

Well. Detta är avlägset från MOP. Av intresse vore förstås att få reda på mer om när och hur EAPs Palmehat fann sin form. Det är ont om sådana tecken före 1975, desto ymnigare efteråt. Varför? Fanns det något i just den tiden som triggade intensifieringen? Vad och varför?

Som jag minns det var det nog mer runt 1980-85 som EAP och deras material spred sig ut i landet. Många mörkblåa personer pratade positivt om EAP(även om de inte röstade på dem), för EAP var ju mot Palme och sossarna. Nationalister gillade också EAP p.g.a. samma orsak. Däremot var en del bruna personer lite sura och ville framhäva NRP. Men i slutändan så brydde de sig inte heller, för Palme skulle bort, så var det bara.

EAPs dekal Aldrig mer(Palme i siluett som vampyr) spreds och hamnade till slut på EPA-traktorer och raggarbilar. Eddie Meduzas låt, Såssialdemokraterna från 1979 är väl tidstypisk: http://www.luftkaffe.se/wiki/index.php?title=S%C3%A5ssialdemokraterna

Och ibland kändes det som om alla tyckte illa om Olof Palme och sossarna under dessa år före MOP. Man kunde höra hätska utfall mot Palme från hög som låg. Efter mordet jublade många, men blev ganska snabbt tysta igen.
För många sörjde och tyckte att det var för jävligt att skjuta en statsminister. Sådant händer i utlandet, men inte i Sverige....

En underlig tid i Sveriges historia.
Citera
2016-03-16, 22:07
Medlem
Färsk artikel om Michael Lundh. Palmehatet nämns en passant

http://mitti.se/brutal-polis-blev-karleksspridare/
Citera
2016-03-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Färsk artikel om Michael Lundh. Palmehatet nämns en passant

http://mitti.se/brutal-polis-blev-karleksspridare/

Intressant o se om hans kommande bok innehåller någon info kring de personer som har förekommit i relation till MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in