Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-16, 22:17
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jasså? Du har inte försökt göra en 180 graders kursändring i smyg då?

Varför det? Jag hade uppenbarligen till skillnad från dig inget som helst problem att tolka den texten korrekt långt innan du spydde ur dig långa förklaringar om att jag var korkad och obildad?

Här vill jag påminna om den "korkade" frågan jag ställde.

Då fortsätter vi och ser vad du säger om den saken...

Ja, men ser man på... Vad var det jag sa? Det är förresten inte bara i domstolsförhör som misstänkta har rätt att vara tysta. Samma rätt gäller vid alla former av förhör av misstänkta.

Men du kan ändå inte erkänna att du hade fel? Att du är totalt och fullständigt bortgjord? En inkompetent clownjurist? En lögnare? Och framför allt en jävla idiot?

En slutsats värdig någon som är totalt och fullständigt bortgjord, en inkompetent clownjurist, en lögnare och framför allt en jävla idiot.

Ja, det borde du ha förstått. Din totalt fullständigt bortgjorda, lögnaktiga, inkompetenta clownjurist och jävla idiot.
Så då är vi överens om att för att genomföra förhör med MLA med en misstänkt krävs samtycke.

Å så tar vi det en gång till. Du citerade tidigare texten nedan:

Citat:
An individual can be compelled to attend court but may exercise the right against selfincrimination and remain silent
Du håller nu med om att man med MLA inte kan tvinga en misstänkt till domstol. Eller?

Kommenterar inte dina svängar. Du har ju knappt styrfart
Citera
2016-03-16, 22:18
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Passar väll dig bra då? För övrigt så börjar du rusa lite snabbt map dina tidsgränser. Du har fortfarande inte klarat av den första. Helt givet att det är MN som vägrade förhöra under 80% av tiden.

Redan den perioden har gjort att förhöret har sjunkit mycket i värde.
Tidsgränserna är medvetet valda för att försöka vilseleda i vanlig ordning.
31 augusti 2010 så uppsökte Assange polisen i Stockholm.
7 december 2010 så uppsökte Assange polisen i London.
8-16 december 2010 placerades han i isoleringscell
17 december 2010 och mer än 500 dagar framåt infann han sig dagligen hos polisen.

Det är meningslöst att försöka diskutera med honom när han ägnar sig åt rena pajaserier som att på allvar hävda att förhör inte kunde genomföras på grund av att samtycke saknades och att samtycke var nödvändigt, när han sedan saknar faktastöd för båda påståendena, oavsett hur han trixar med tidsperioderna.

Enda skillnaden på pajas bob och pajas anonymare är att Anonymare åtminstone förstår när han ljuger och garderar sig med ord som sannolikt, givetvis och troligtvis för att dölja den saken samtidigt som Bob hänvisar till källor där han gör nya tolkningar varje gång han läser dom men ändå hävdar att han hela tiden tolkat dom helt korrekt.
Citera
2016-03-16, 22:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
4. Förstår din invändning. Under perioden 1-27 september var de enda förhör som var inplanerade den 23 och 28 september. Dessa har JA inte samtyckt till. Är det bättre?
Du har fortfarande inte visat någon källa på att ett förhör var inplanerat 23 september, trots att jag bett om det vid upprepade tillfällen. Tills vidare antar jag att du ljuger om detta datum. Det är dessutom för starkt att säga att ett förhör var "inplanerat" ens 28 september. Datumet föreslogs av Marianne, det är allt. Med bara 4 arbetsdagars varsel, och det föreslagna förhörsdatumet var en dag han sedan en månad tillbaka planerat att vara i Berlin, vilket Marianne förmodligen visste. Marianne visste åtminstone att det var troligt att han befann sig utomlands eftersom han frågat henne om det fanns något hinder att han reste utomlands på vilket hon svarat nekande. Du har som vanligt fel, det fanns inga inplanerade förhör under perioden 1-27 september. Varför försöker du sprida en sådan lögn, tro? Det förstör bara tråddiskussionen.

Citat:
Jag är kritisk till att Marianne Ny inte redan anhöll JA den 1 september och förhörde honom. Men det hjälper inte. Det är åklagaren som driver processen. Man kan tycka illa om det men det finns inte mycket att invända. Det enda som Assanges stolliga advokater försökt göra var att inbilla domare Riddle att åklagaren inte gjort något alls innan JA flydde till Tyskland. Det resulterade i ett förnedrande nederlag i Magistrates Court. Så förnedrande blev advokaterna att de inte upp frågan i High Court.
Hade hon anhållit honom 1 september hade hon snart måst förhöra honom och häkta honom och sedan hålla nya häktningsförhandlingar med jämna mellanrum. Med honom på plats hade han lätt kunnat försvara sig mot Mariannes anklagelser. Det ville hon inte. Hon ville helt enkelt inte förhöra honom då, det har hon tydligt påpekat för Hurtig. Det fanns nämligen vittnen hon bestämt ville förhöra först, t ex JW som befann sig utomlands och vars ankomst till Sverige hon bestämt ville invänta först. Tror du verkligen hon hade tillåtits hålla honom häktad i flera veckor utan att förhöra honom? Då hade hennes fulspel avslöjats omedelbart. Helt uppenbart är att hon 1 september inte hade giltiga skäl att anhålla honom, än mindre att häkta honom. Det tog henne månader att fabricera dessa skäl. Att du "tycker illa" genererar inga giltiga skäl för henne att häkta honom redan då, det förstår väl till och med du i din enfald. Det finns nog inga skäl alls att driva denna process mot honom. Det rör sig om politisk förföljelse, som UN WGAD så klokt påpekat.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-03-16 kl. 22:29.
Citera
2016-03-16, 22:28
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Så då är vi överens om att för att genomföra förhör med MLA med en misstänkt krävs samtycke.

Du håller nu med om att man med MLA inte kan tvinga en misstänkt till domstol. Eller?

Nej, jag konstaterar fortsatt att ditt påstående om att samtycke är nödvändigt för förhör via MLA är felaktigt och om du vill veta varför så kan du läsa bakåt i tråden. Jag konstaterar även som andra att du inte ens lyckats göra frågeställningen relevant då du inte kunnat visa på att samtycke saknats.

Vill du bara upprepa samma felaktigheter i oändlighet så rekommenderar jag att du uppsöker kommentarsfältet på bloggen nejtillpirater. Bloggaren där är en komplett idiot som hatar Assange lika mycket som Anonymare. Du kommer att passa in perfekt där.
Citera
2016-03-16, 23:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
4. Förstår din invändning. Under perioden 1-27 september var de enda förhör som var inplanerade den 23 och 28 september. Dessa har JA inte samtyckt till. Är det bättre?
Det är dags att en gång för alla gå till botten med ditt lögnaktiga påstående att ett förhör fanns inplanerat redan 23 september.

Citat:
On 14th September 2010, the Appellant’s counsel enquired in writingas to whether the Appellant was permitted to leave Sweden. On 15th September 2010, the prosecutor informed the Appellant’s counsel that he was free to leave Sweden. She advised him that investigations wereongoing. The Appellant’s counsel asked whether the interrogation could take place in the next few days but was told it could not because the investigator was ill.

http://www.scribd.com/doc/80912442/Agreed-Facts-Assange-Case

Den 15 september sa Marianne att ett förhör de närmaste dagarna var omöjligt eftersom förhörsledaren (dvs Gehlin) var sjuk. Den 15 var en onsdag, så om "de närmaste dagarna" ska tolkas som torsdag-fredag samma vecka eller sträcka sig ytterligare några arbetsdagar fram i tiden, dvs till veckan därpå, det må vara osagt. Men 8 dagar innan det datum du påstår att ett förhör fanns inplanerat så sa Marianne att inget hindrade honom från att resa utomlands, och att inget förhör var möjligt de närmsta dagarna. Det verkar inte ens rimligt att hon planerade in ett förhör 23 september, för hon kunde ju inte veta om sjuklingen Gehlin skulle bli frisk i tid, och hon hade just lovat Assange att inget hindrade honom att åka utomlands, och hon hade just nekat till förhör de närmsta dagarna efter 15 september. Inte ett ord nämns om att något förhör skulle ha varit planerat 23 september! Så sluta upp med att ljuga om detta bara för att du vill påskina att det skulle ha funnits ett inplanerat förhör den dagen. Bevisbördan ligger härmed på dig. Du kan inte hålla på i det oändliga att sprida lögnen att det skulle ha funnits ett inplanerat förhör 23 september 2010. En gång till och jag rapporterar dig för falsk ryktesspridning. Att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda är nämligen mot reglerna. Bevisbördan ligger på dig. Det räcker inte att du kritiserar mitt argument. Bevisbördan ligger på dig.

Marianne planerar in förhör informellt utan att skicka ut en kallelse, och utan att invänta en överenskommelse mellan de inblandade. Det är som när hon skickade Cecilia och Ingrid till London för att stå och vänta utanför ambassaden utan att ett förhör avtalats. Det tar bara några timmar att ta sig till London! Kunde hon inte ha väntat? Men nej, istället skickades de dit tillsammans med en fotojournalist, allt för att skapa ett falskt sken av att det var Ecuadors fel att de fick stå där och vänta. Slöseri och dumhet och galenskap är hennes MO.

Edit: Ytterligare ett argument som talar emot din förrädiska lögn att ett förhör med Assange skulle ha planerats 23 september: JW och DB förhördes 20 september, och det verkar som om MN vill låta förhöra dem först. Deras förhör bandades och skrev ut ordagrant. Dessa två förhör upptar nästan halva HäPM, sidorna 25-69 (45 sidor). De skrevs inte ut förrän 23 september. Kanske tog det så lång tid för att materialet var så stort. Man kan gissa att Marianne, som inte velat förhöra Assange tidigare, ville hinna läsa igenom dessa 45 sidor text innan hon förberedde frågorna hon tänkte ställa till Assange. Mariannes förhörsidé verkar ju vara att förhöra alla andra först, så att hon får material för sina frågor till den misstänkte. Någon annan anledning att vänta med förhöret kan hon väl inte ha haft. Kanske blev hon chockad över att inte finna stöd för sina anklagelser i dessa utförliga förhör, och bestämde sig för att istället börja spela fulspel.

Du har mycket att bevisa, Bob.

- Vad är det som får dig att säga att förhör med Assange skulle ha funnits inplanerat 23 september 2010?

- När beslutades det?

- Hur såg kommunikationen ut mellan Marianne och Hurtig om detta?

- Varför ger du dig inte när du uppenbarligen har så uppåt väggarna fel?
Senast redigerad av outoftheblue 2016-03-16 kl. 23:26.
Citera
2016-03-16, 23:10
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
1 Vad JA sidans advokater har sagt i press och vad de sagt till åklagarna är två helt olika saker. Det finns mig veterligen inte ett enda dokument som styrker dina påståenden. Att JAs advokater går med på förhör enligt den standard som åklagaren kräver.

Man begär inte MLA förhör för att syna en misstänkt. Om det är så att den misstänkte samtycker det är först då man begär MLA.

Att det är en kvalitetsförlust att förhöra med MLA är uppenbart. Det behöver vi inte gå in på.

Anledningen till att man valde EAW i JAs fall var beroende på att han betecknades korrekt som en flyktrisk och att man visste att han inte samarbetade. Man behövde tvångsåtgärder. Det var helt rätt beslut. När man valt den vägen och JA motsatte sig utlämning blev det tre förhandlingar. Under den perioden väljer man inte att växla till MLA. Det är också helt korrekt. När domen föll i Supreme Court var det få som trodde att JA skulle vara så korkad att han klev in på Ecuadors ambassad. Om han inte gjort det hade JA vid detta laget varit en fri man. Jag tror fortfarande att det är svårt att få honom fälld för våldtäkt, men jag har inte alla uppgifter så det är bara tro.

När JA valde ambassaden uppfattar jag det som ett slut på vettiga tillvägagångssätt. Min uppfattning är att låt karln sitta där. Det är han som fattat beslutet och endast han som kan avsluta vistelsen där. Att i det läget genomföra förhör med MLA är meningslöst. Om misstankarna stärks så kommer man inte kunna genomföra en rättegång där.

Ecuadors inblandning är ytterligare en förhalning från JAs sida. När jag läst Ecuadors invändningar och deras krav på MLA känns det bara som, låt karln sitta. Varken Ecuador eller JA är intresserade av förhör. De inbillar sig att de kommer att komma fram via FN-panelen. Det kommer visa sig att det är det dummaste beslut som JA fattat att låta panelen pröva fallet. Det kommer också visa sig att som panelen prövade fallet endast står tillbaka på UNWGAD och de medlemmar som drev fram beslutet. När ni upptäcker det kommer ni fråga er hur jag visste det innan det blev så. Till dess kommer ni säga att jag inte vet nåt och att jag är ute och cyklar. Frankly, my dear, I don't give a damn.

Om Ecuador och JA tror att de handlat på bästa sätt, låt dem tror det. Sanningen om detta kommer att komma fram och båda dessa tramsiga figurer kommer att framstå som verkliga losers. Vi är ännu inte där.

2. JA har hela tiden krävt att få hela förundersökningen. Det är ett krav som upprepats vid flera tillfällen. Numera kräver han att få ha en flock advokater vid sin sida. Inget nytt det är bara en annan typ av krav. Tror inte att jag orkar leta fram dokumenten för det. Det är så.

3. Man kan tvinga vittnen och experter till förhör. Om de inte vittnar kan straff utdömas. Man kan däremot inte tvinga en misstänkt till en domstol med hjälp av MLA. Man kan bara tvinga vittne och experter. De kan givetvis också höras per telefon och via video.

Marianne Ny är inte världens bästa kommunikatör. Jag är också av uppfattningen att om man har att göra med en så besvärlig typ som JA funkar inget annat än tvångsåtgärder. Han är fullkomligt omedgörlig och har kraftiga mytomana tendenser.

Jag är kritisk till att Marianne Ny inte redan anhöll JA den 1 september och förhörde honom. Men det hjälper inte. Det är åklagaren som driver processen. Man kan tycka illa om det men det finns inte mycket att invända. Det enda som Assanges stolliga advokater försökt göra var att inbilla domare Riddle att åklagaren inte gjort något alls innan JA flydde till Tyskland. Det resulterade i ett förnedrande nederlag i Magistrates Court. Så förnedrande blev advokaterna att de inte upp frågan i High Court.

En faktamässigt helt korrekt och bra sammanfattning. Vi få ge oss till tåls lite innan vi kan bocka av allt som sanna förutsägelser, sanningen brukar komma fram förr eller senare.

Frågan är vad nästa utspel blir. Pudel från UN WGAD? Jag kan bara hoppas att de har integritet och professionalism nog att erkänna sitt misstag och backa från sin felaktiga åsikt. De själva, UN och förtroendet för tillämpningen av mänskliga rättigheter behöver detta.
Citera
2016-03-16, 23:15
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, jag konstaterar fortsatt att ditt påstående om att samtycke är nödvändigt för förhör via MLA är felaktigt och om du vill veta varför så kan du läsa bakåt i tråden. Jag konstaterar även som andra att du inte ens lyckats göra frågeställningen relevant då du inte kunnat visa på att samtycke saknats.

Vill du bara upprepa samma felaktigheter i oändlighet så rekommenderar jag att du uppsöker kommentarsfältet på bloggen nejtillpirater. Bloggaren där är en komplett idiot som hatar Assange lika mycket som Anonymare. Du kommer att passa in perfekt där.

Jag har flera gånger klargjort att jag inte hatar JA utan snarare tycker synd om honom för hur han själv drabbas av hans egna korkade val.

Vad gäller Nejtillpirater så tycks du driva någon slags personlig vendetta mot bloggen med tanke på det du skriver och din signatur. Det kan inte ligga inom ämnet för tråden.
Citera
2016-03-16, 23:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är därför extra onödigt nedsättande av dig och andra att tolka hans utlandsresa som en "flykt". En person som tänkter fly ställer inte en sådan fråga till den utredande åklagaren.

Det är mycket klargörande när Bob och Anonymare kallar detta "flykt".

Bara det enkla faktumet visar extremt tydligt att man driver en agenda och att man är helt ointresserad av objektiva fakta.
Citera
2016-03-16, 23:32
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag har flera gånger klargjort att jag inte hatar JA utan snarare tycker synd om honom för hur han själv drabbas av hans egna korkade val.

Vad gäller Nejtillpirater så tycks du driva någon slags personlig vendetta mot bloggen med tanke på det du skriver och din signatur. Det kan inte ligga inom ämnet för tråden.
Hur tänkte du nu? Självklart är det relevant för frågeställningen huruvida Assange är utsatt för en konspiration om det finns personer som hatar honom och förföljer honom via olika forum på Internet och hur man hittar dit.

Att du hatar honom har du dolt lika illa som bloggaren nejtillpirater.
Ni till och med uttrycker er på ett så likartat sätt att man kan misstänka copy & paste ur ett gemensamt manus, vilket i sin tur är en ytterligare indikation på att det pågår en samordnad konspiration.

Om du vill att vi utreder det spåret ytterligare här i tråden så är det bara att säga till. Annars nöjer jag mig tills vidare med att konstatera att Bobs argumentationsmetodik passar bra i kommentarsfältet hos idioten som driver nejtillpirater.
Citera
2016-03-16, 23:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
1Att det är en kvalitetsförlust att förhöra med MLA är uppenbart.
Nej, jämför med inget förhör alls så är det ingen kvalitetsförlust. Jämfört med flera års väntan på förhör så är det ingen kvalitetsförlust. Jämfört med att bryta mot internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter så är det ingen kvalitetsförlust. Tvärtom kan den extra granskning av de assisterande myndigheterna skapa en kvalitetsförsäkran, särskilt när åklagaren vid ett flertal tillfällen betett sig så tvivelaktigt att många börjat förlora förtroendet för hennes hennes sätt att sköta rodret. Lägg ner det falska kvalitetsförlustargumentet, Bob, det håller inte måttet. Det imponerar inte på någon.

På vilket sätt är det en kvalitetsvinst att kritiseras av UN WGAD?
Citera
2016-03-17, 00:38
Medlem
the saints avatar
Citat:
....

När JA valde ambassaden uppfattar jag det som ett slut på vettiga tillvägagångssätt. Min uppfattning är att låt karln sitta där. Det är han som fattat beslutet och endast han som kan avsluta vistelsen där. Att i det läget genomföra förhör med MLA är meningslöst. Om misstankarna stärks så kommer man inte kunna genomföra en rättegång där.

......

Att du har en subjektiv uppfattning vet vi.

Att Marianne Ny har det, kan vi konstatera när hon har framfört samma uppfattning, dvs. att inte anstränga sig för att få till ett förhör i England.

Men, till skillnad från dig, åligger det Marianne Ny att se till vad som både talar för och emot den misstänkte.

Hon skall alltså inte ha en förutfattad mening om vad ett förhör med Assange kommer att utmynna i.

Det är alltså ingalunda meningslöst att förhöra Assange där han befinner sig.

Misstankarna kan stärkas eller försvagas/bortfalla.

Det kan ju inte Marianne Ny veta förrän förhöret har ägt rum.
Citera
2016-03-17, 01:02
Medlem
Citat:

Det var ett jävla tjat!

Det spelar ingen roll om det krävs samtycke eller inte. JA har samtyckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in