2016-03-10, 21:10
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Tack för den, mannen! Du är som en levande uppslagsbok, eller snarare akvariets formidable sugmal som plöjer igenom alla dessa helvetes jävla dokument, och ger oss andra fiskar the executive simmary.

Har du hunnit sätta dig in i Illinois? Det jag skrev ovan blev mest en gissningslek för att jag inte hittat någon konkret information om hur beräkningarna går till. Och man tar ju sig för pannan när man sätter sig in i de precisa uträkningarna i andra stater eftersom de inte använder D'Hondts metod, utan väldigt primitiva avrundningsregler, vilket t.ex. förklarar den underliga delegatfördelningen i Kansas.

Så vad skulle Trump få om han vinner ett distrikt med 40%? 1, 2 eller 3 delegater? Alla varianter finns representerade runt om i USA. Den enda vi vet är att IL är en loophole primary.

http://www.thegreenpapers.com/Definitions.html#Loop

'Slate' tolkar jag som paket-av-3-delegater, och 'loophole' syftar alltså på en smygvariant av winner-takes-all.

Så i så fall skulle pluralitetsvinnaren i ett distrikt ta alla dess 3 delegater. Trump skulle i så fall kunna göra en "South Carolina" i Illinois (och i South Carolina räckte det med 32.5% för att ta hem hela skiten). I mitt räkneexempel skulle han iallafall göra det, och det borde isf ha stått IL69 ovan.

Sen har jag iofs påpekat på annat håll att man inte ska ha förhoppningar om full utdelning ā la South Carolina-slamdunken i stora stater, t.ex. California, även om de följer samma modell. Men ett räkneexempel är ett räkneexempel.

Jag provar mitt räkneexempel igen.

Om vi antar att Trump får 40% över hela linjen (inklusive varenda litet distrikt, där tillämpligt) så får han följande antal delegater:

FL99+OH63+MO52+IL69+NC28+DC9+VI3+MP9 = 332 (69 över 263).

Ett överskott på 69, så även om han tappar Ohio så når han målet (i räkneexemplet).
Ett loophole primary är inte så komplicerat egentligen, och jag tycker du verkar fått med vad det handlar om. När väljarna går för att rösta i sitt distrikt gör de två parallella val. Det ena är att de röstar på vilken kandidat de stödjer. Resultatet i den omröstningen spelar ingen roll för utfallet av delegatfördelningen, därav namnet "beauty contest". (Vad avser distriktsdelegaterna i alla fall, om man ska vara petig - man har bundit ett visst antal statewidedelegater till statewideutfallet av denna beauty contest.) Delegatallokeringen sker istället genom att man avger upp till 3 röster direkt på de vilka delegater man vill skicka. De 3 delegater som får flest röster blir så distriktets sända delegater.

I regel så röstar man ju på de 3 delegater som kandiderar å sin prefererade kandidats vägnar, vilket får konsekvensen att det ofta räcker med pluralitetstöd för att ens 3 delegater ska komma top-3. Därav namnet, ett kryphål för att det i praktiken blir WTA(-ish) trots att demokraterna hade förbjudit WTA. Sen kompliceras det givetvis lite av att en del väljare kanske väljer delegatkandidater från olika slates - lista av delegatskandidater som stödjer en viss presidentkandidat - eller att en viss specifik delegatkandidat har så gott anseende att flera väljer just honom oavsett vem, om någon, som han stödjer. Då kan ju någon annan slå sig in i ens top-3 även om man har ett pluralitetsstöd. Men generellt, loophole primaries är WTA-ish. Får Trump 40% i ett distrikt bör han nog kunna räkna hem samtliga delegater som huvudregel.
Citera
2016-03-10, 22:24
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ett loophole primary är inte så komplicerat egentligen, och jag tycker du verkar fått med vad det handlar om.

Ja, till slut iallafall. Och tack för ytterligare info.

Allt detta (WTA-ish-aspekten) gör Illinois än mer intressant att följa nästa vecka. Om det går som i polls skulle Trump göra en slamdunk i delegatskörden, men det beror förvisso på att de andra just nu är väldigt jämnt splittrade, och det kan mycket väl ändras till dess.
Citera
2016-03-11, 04:07
Medlem
PilotHockeys avatar
Halva CNN debatten är nu avklarad, pågår i en timma till (kl 05:00 svensk tid). Länk: http://www.playlivenew.com/2010/08/watch-cnn-news-live/
Citera
2016-03-11, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Halva CNN debatten är nu avklarad, pågår i en timma till (kl 05:00 svensk tid). Länk: http://www.playlivenew.com/2010/08/watch-cnn-news-live/

Kom in i matchen.

https://www.flashback.org/t2696305
Citera
2016-03-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Finns det ens tillräckligt med european americans i USA för att Trump ska kunna bli president (om vi förutsätter att han blir republikanernas kandidat).. finns väl bara nån promille av alla negrer, latinos och asiater och judar som röstar på Trump...Trumps alla röster är väl uteslutande från european americans a.k.a vita.

Uteslutande är det inte, men visst. Berts fiskande i grumliga vatten har ju den sidoeffekten.

Detta är en av dom stora anledningarna att det Republikanska etablissemanget är så emot honom. Man har dom senaste åren kört en latinamerikansk strategi för att vinna över denna folkgrupp. Många är ju katolskt socialkonservativa. Och så kommer den här fånen och förstör.

Därmed inte heller någon slump att två av dom andra kandidaterna är just latinos.
Citera
2016-03-11, 14:58
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Tänkte bara snabbt kommentera valet i Virgin Islands, eftersom det är ikväll. Trump kan inte vinna mer än 3 kandidater, i bemärkelsen binda, eftersom han inte har fler kandidater som ställer upp för honom på ön. Samma gäller för Rubio, som också bara har 3, Kasich har 0. Bara Cruz av de kvarvarande har tillräckligt med kandidater. Däremot finns det en hel räcka uncommited, som i och med caucus-formatets diskussionsutformning kan komma att deklarera sitt stöd till endera av kandidaterna och på så sätt hjälpa kandidaterna att få fler möjliga delegater - men det binder dem inte inte formellt.
http://www.usvigop.org/wp-content/uploads/2016/02/Official-Ballot-Republican-Party-of-the-USVI-2016V3.pdf

Eftersom det inte hålls någon presidential preference poll, utan man bara väljer direkt vilka delegater man vill skicka, är också de tre RNC-delegaterna obundna.

Slutresultatet i Virgin Islands: alla delegater obundna.

http://www.decisiondeskhq.com/results/2016/primary/gop/president/u-s-virgin-islands/
Citera
2016-03-11, 15:41
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:

http://www.decisiondeskhq.com/results/2016/primary/gop/president/u-s-virgin-islands/

Så:
FL99+OH63+MO52+IL69+NC28+DC9+MP9 = 329 (66 över 263).

Överskott på 66. Så det gäller fortfarande att även om han skulle tappa Ohio så når han målet (i mitt räkneexempel).

Men man skulle kunna vända på det också och säga att om han tar Ohio på tisdag, så är troligen allt över då.
Citera
2016-03-11, 16:56
Moderator
sm910difs avatar
Citat:

Japp, givet att inte två av de tre delegaterna herr och fru Yob med vän Eilon stryks i det rättsliga efterspelet - då får Rubio in en av sina. Farsartat.
Citera
2016-03-11, 17:24
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Japp, givet att inte två av de tre delegaterna herr och fru Yob med vän Eilon stryks i det rättsliga efterspelet - då får Rubio in en av sina. Farsartat.

En delegat för 72 sketna röster isf för Rubio. Visst är det farsartat. Yob-gänget var tydligen Paul Rand-anhängare från början. Den stora farsen är förstås att VI alls är med i primärvalen, resten blir s.a.s. en konsekvens av det.
Citera
2016-03-11, 20:04
Medlem
Savoys avatar
Jaha, huvudstaden röstar imorgon, någon gissning om på vem? Inga polls gjorda tydligen, men känns som Rubio kan ligga bra till som den mesta etablissemangskandidaten?

Känns inte direkt som någon Trump-stad...

http://wtop.com/dc/2016/03/dc-gop-gets-rare-chance-to-influence-presidential-race/

Vad gäller Carsons endorsement av Trump kan jag mycket väl tänka mig att det blir avgörande i Florida. Han är ju skapligt excentrisk ibland (pyramiderna!) men väldigt populär i sin hemstat.
Citera
2016-03-12, 08:10
Moderator
sm910difs avatar
Guam väljer sina delegater direkt på sin stämma utan preference poll, men vad det verkar så har nattens utfall blivit som följande: 4 delegater till Cruz, 2 delegater till Trump.
Citera
2016-03-12, 09:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Det är svårt att se hur din kommentar är relevant för mina räkneexempel. Den som röstar på Trump för att han är mässlingen, röstar på... Trump. Mina räknemodeller lägger ingen värdering i varför folk röstar på Trump.

Och m.a.p. att nå 1237 är räjset me-against-all ur alla kandidaters perspektiv.
Mitt inlägg var egentligen inte en polemik mot ditt räkneexempel - utan det fick mig bara att fundera över hur man som republikan i en broken convent kan bli tvungen att resonera; nu framställs Trump som den stora katastrofen som kandidat, men frågan är om inte Cruz är ett sämre val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in