2016-03-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Ja den senaste är värd att testa
Men det med att inte fått något i posten... post kommer väl bort hela tiden, postlådor som sprängs osv osv

Problemet med post som kommer bort är att det inte är deras ansvar. Det är väl ditt ansvar att du betalar enligt avtalat om jag inte minns fel, även om du inte fått posten.

Det är lite av en högstadiebortförklaring det med.
Citera
2016-03-16, 22:38
Medlem
Citat:
Mm, något bättre förslag?
Vad tror ni om att betala in till fel till random ocr-nummer till imorgon, och sedan ringa på fredag och säga att något är fel??

Alternativ "jag har inte fått något i posten"
De kommer titta på dagen du betalade så det kommer du inte att ha framgång med. Möjligtvis med det sista men det är möjligt att de har friskrivit sig genom att du själv ska ha koll på det. Jag gjorde själv en sen betalning för någon månad sen (några dagar) och var bra svettig att jag skulle åka på straffavgiften. Det verkar dock ha klarat sig.
Citera
2016-03-16, 23:31
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
CSN finansierar hela sin verksamhet på höga förseningsavgifter. Du får fly utomlands för att komma undan.
Citera
2016-03-16, 23:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag håller definitivt med - finns det något annat företag/myndighet som tar ut så pass vidriga påminnelseavgifter på försenade inbetalningar? Gör ens SMS-låneföretagen det?

Sedan är det djävligt fult att CSN i samma veva slutat skicka ut inbetalningskort/räkning varje månad räkningen skall betalas - istället skickar de ju ut alla i början av året, så får man själv hålla reda på när det skall betalas in (varannan månad eller vad det nu är).

Som sagt, skickar inte ut avi - och chockhöjer påminnelseavgiften. Det är visserligen inte olagligt, men snarare så pass medvetet och fult gjort så självaste Shylock hade blivit avundsjuk...
Studerande lånar snorbilligt av skattebetalarna. Det finns ingen anledning till varför skattebetalarna ska använda sig av låga påminnelseavgifter, det leder bara till att dom får tillbaka en mindre andel av allt det som dom lånar ut till folk som vill plugga (mer eller mindre vettiga utbildningar). Betänk hur stora summor folk har i studielån - om påminnelseavgifterna var lägre skulle ännu fler än vad som redan är fallet, strunta i att betala. Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill i vart fall ha tillbaka de skattepengar jag lånat ut så att de kan användas till allt annat som skattepengar ska användas till.

Vad gäller att CSN skickar ut alla fakturor samtidigt, så är du nog den ende som inte förstår hur man gör för att registrera alla fakturor direkt så att betalning sker vid deras respektive förfallodatum. Problemet är med andra ord inte att fakturorna skickas ut långt i förväg, problemet är att du (enligt din egen utsago) inte klarar av den ordinära användningen av internetbank som alla andra klarar av. Mitt tips för att lösa problemet är att du frågor någon med lite mer ordinär kunskapsnivå hur du går tillväga för att registerna ett autogiromedgivande.
Citera
2016-03-17, 00:25
Medlem
Har svårt att se hur du ska komma undan. Det är ditt ansvar att se till att CSN har pengarna senast på förfallodagen. Om du inte får fakturan har du skyldighet att kolla upp varför, så det argumentet håller inte. Om du betalar originalbeloppet idag och hävdar att du betalt innan du fått påminnelsen har du fortfarande betalt alldeles för sent och ska således betala påminnelseavgift.
Jag har jobbat i kundtjänst för en mobiloperatör och där hände det att vi tog bort påminnelseavgiften (som var på 60 kr, inte 450 som hos CSN) för att slippa sura kunder om de hade en vettig förklaring. Sånt behöver CSN givetvis inte bry sig om så du är nog rökt
Citera
2016-03-17, 01:04
Medlem
Manboiiis avatar
Skaffa postbox så all post kommer dit....

Betala i tid så slipper du påminnelse...

Din skyldighet att se till att betalningarna är inne i tid. GÖR ETT AUTOGIRO om det är så jävla svårt att hålla koll på sina egna räkningar
Citera
2016-03-17, 01:05
Medlem
Det är ingen idé att käfta emot. Det vet jag av egen erfarenhet. De har alla jävla lagar och paragrafer på sin sida.
Citera
2016-03-17, 01:10
Medlem
vasaduellers avatar
Du har godkänt CSNs villkor då du ansökte om studielån. Försöker du säga att du är:
  1. Förståndshandikappad
  2. Psykiskt sjuk
  3. Gravt oärlig
  4. Mogen i nivå med en 3-4-åring
?
Citera
2016-03-17, 01:12
Medlem
Stigmata01s avatar
Anledningen CSN har så höga förseningsavgifter är alla parasiter som flyttat utomlands och skiter i att betala tillbaka det de lånat.
Citera
2016-03-17, 03:31
Medlem
Citat:
Fått en äcklig påminnelse av CSN på 450kr,
Har bott på olika ställen och därför inte haft 100% koll på min post
Hur som haver.. Jag tänkte strida emot den här avgiften.
Någon som har lyckats komma undan, vad har erat argument varit??

Från CSN:
Varför får jag en påminnelseavgift?
Om du får en påminnelseavgift, kan det bero på flera saker.

Du har inte betalat in enligt din betalningsplan.
Din betalning har kommit in för sent till CSN. Då måste du ändå betala påminnelseavgiften, även om vi fått din betalning.
Du har betalat till fel bankgironummer. Det är olika nummer som gäller beroende på vilken typ av lån du har. Om du upptäcker att du betalat in fel, kontakta CSN.

---->Kan CSN ta bort avgiften?
Utgångspunkten är att CSN endast kan ta bort påminnelseavgiften om den felaktigt har tagits ut från början. Vi kan ta bort påminnelseavgiften om du har betalat till CSN i rätt tid med rätt belopp, men till fel konto.

Jag tror du bör skriva som det är att du har flyttat mycket och inte haft totalt koll pga det. Sen skriva varför du behöver flytta så mycket och varför det är tungt för dig om du behöver betala den summan. Har inte överklagat om någon påminnelse avgift förr men har skrivit en överklagande i en sån format till csn beroende en mycket större summa och det fungerade . Överklaga alltid!!!
Citera
2016-03-17, 06:46
Medlem
Croissantens avatar
Liknande sak hände mig.

Jag anmälde för autogiro i februari (första året jag betalar tillbaka csn), slängde fakturorna jag fick före jag anmälde autogiro. Sen kommer brev i samband med att autogirot godkändes att jag skulle betala första månaden med originalfakturorna, som jag slängt 2 veckor tidigare. Försöker gå in på hemsidan för att få OCR osvosv, fanns inget där då jag fick breven för sent.

Good shit.
Citera
2016-03-17, 07:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croissanten
Liknande sak hände mig.

Jag anmälde för autogiro i februari (första året jag betalar tillbaka csn), slängde fakturorna jag fick före jag anmälde autogiro. Sen kommer brev i samband med att autogirot godkändes att jag skulle betala första månaden med originalfakturorna, som jag slängt 2 veckor tidigare. Försöker gå in på hemsidan för att få OCR osvosv, fanns inget där då jag fick breven för sent.

Good shit.
Lösningen är ett telefonsamtal bort...bara ringa CSN och få fakturainfon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in