Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Jag håller definitivt med - finns det något annat företag/myndighet som tar ut så pass vidriga påminnelseavgifter på försenade inbetalningar? Gör ens SMS-låneföretagen det?
Sedan är det
djävligt fult att CSN i samma veva slutat skicka ut inbetalningskort/räkning varje månad räkningen skall betalas - istället skickar de ju ut alla i början av året, så får man själv hålla reda på när det skall betalas in (varannan månad eller vad det nu är).
Som sagt, skickar inte ut avi - och chockhöjer påminnelseavgiften. Det är visserligen inte olagligt, men snarare så pass medvetet och fult gjort så självaste
Shylock hade blivit avundsjuk...
Studerande lånar snorbilligt av skattebetalarna. Det finns ingen anledning till varför skattebetalarna ska använda sig av låga påminnelseavgifter, det leder bara till att dom får tillbaka en mindre andel av allt det som dom lånar ut till folk som vill plugga (mer eller mindre vettiga utbildningar). Betänk hur stora summor folk har i studielån - om påminnelseavgifterna var lägre skulle ännu fler än vad som redan är fallet, strunta i att betala. Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill i vart fall ha tillbaka de skattepengar jag lånat ut så att de kan användas till allt annat som skattepengar ska användas till.
Vad gäller att CSN skickar ut alla fakturor samtidigt, så är du nog den ende som inte förstår hur man gör för att registrera alla fakturor direkt så att betalning sker vid deras respektive förfallodatum. Problemet är med andra ord inte att fakturorna skickas ut långt i förväg, problemet är att du (enligt din egen utsago) inte klarar av den ordinära användningen av internetbank som alla andra klarar av. Mitt tips för att lösa problemet är att du frågor någon med lite mer ordinär kunskapsnivå hur du går tillväga för att registerna ett autogiromedgivande.