• 1
  • 2
2016-03-16, 20:38
Medlem
Drdeoos avatar
Fått en äcklig påminnelse av CSN på 450kr,
Har bott på olika ställen och därför inte haft 100% koll på min post
Hur som haver.. Jag tänkte strida emot den här avgiften.
Någon som har lyckats komma undan, vad har erat argument varit??

Från CSN:
Varför får jag en påminnelseavgift?
Om du får en påminnelseavgift, kan det bero på flera saker.

Du har inte betalat in enligt din betalningsplan.
Din betalning har kommit in för sent till CSN. Då måste du ändå betala påminnelseavgiften, även om vi fått din betalning.
Du har betalat till fel bankgironummer. Det är olika nummer som gäller beroende på vilken typ av lån du har. Om du upptäcker att du betalat in fel, kontakta CSN.

---->Kan CSN ta bort avgiften?
Utgångspunkten är att CSN endast kan ta bort påminnelseavgiften om den felaktigt har tagits ut från början. Vi kan ta bort påminnelseavgiften om du har betalat till CSN i rätt tid med rätt belopp, men till fel konto.
Senast redigerad av Drdeoo 2016-03-16 kl. 20:56.
Citera
2016-03-16, 20:54
Medlem
Awendelas avatar
Noll chans då CSN är en statlig myndighet.
Uppfyller du inte deras utställda krav för att ta bort avgiften är det kört.
Citera
2016-03-16, 20:57
Medlem
"Vi kan ta bort påminnelseavgiften om du har betalat till CSN i rätt tid med rätt belopp, men till fel konto."

Spontant känns det som att det borde gå att använda på något sätt. Men det kräver nog att du kan bevisa att du har gjort en betalning på rätt summa innan sista betalning, eller fel summa men rätt dag.

Låter som onödigt jobb dock och snarare borde se det som läropengar.
Citera
2016-03-16, 20:59
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Noll chans då CSN är en statlig myndighet.
Uppfyller du inte deras utställda krav för att ta bort avgiften är det kört.

Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
"Vi kan ta bort påminnelseavgiften om du har betalat till CSN i rätt tid med rätt belopp, men till fel konto."

Spontant känns det som att det borde gå att använda på något sätt. Men det kräver nog att du kan bevisa att du har gjort en betalning på rätt summa innan sista betalning, eller fel summa men rätt dag.

Låter som onödigt jobb dock och snarare borde se det som läropengar.

Ja jag funderade också på det,
Men skulle "Jag har varit varit jättesjuk" funka tror ni?
Citera
2016-03-16, 21:03
Medlem
Om du frågar mig så tycker jag att det är ocker. Kör en runda i domstol eller börja med konsumentombudsmannen som borde handlägga sådant. Men vet också av erfarenhet att det är i princip omöjligt att vinna mot staten. Inget är dock omöjligt!
Citera
2016-03-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
CSN är en myndighet och inte en bildlektion i grundskolan, så vad tror du själv? Bestrida kan du alltid, men vill du gå vinnande ur situationen så får du försöka lite bättre.
Citera
2016-03-16, 21:08
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om du frågar mig så tycker jag att det är ocker. Kör en runda i domstol eller börja med konsumentombudsmannen som borde handlägga sådant. Men vet också av erfarenhet att det är i princip omöjligt att vinna mot staten. Inget är dock omöjligt!

Citat:
Ursprungligen postat av cay
CSN är en myndighet och inte en bildlektion i grundskolan, så vad tror du själv? Bestrida kan du alltid, men vill du gå vinnande ur situationen så får du försöka lite bättre.

Mm, något bättre förslag?
Vad tror ni om att betala in till fel till random ocr-nummer till imorgon, och sedan ringa på fredag och säga att något är fel??

Alternativ "jag har inte fått något i posten"
Senast redigerad av Drdeoo 2016-03-16 kl. 21:17.
Citera
2016-03-16, 21:31
Medlem
Citat:

Funkar nog om du har läkarintyg eller skriftliga intyg på depression.

Citat:
Mm, något bättre förslag?
Vad tror ni om att betala in till fel till random ocr-nummer till imorgon, och sedan ringa på fredag och säga att något är fel??

Alternativ "jag har inte fått något i posten"

Inte fått något i posten funkar inte alls, då skulle du ju kontaktat dom.

Det som skulle kunna gå är att du gör betalning på orginalsumma och sen ringer på fredag och säger att du fått ett brev med påminnelse avgift men har betalt, dock för sent. (vilket dom kan se också) Det har fungerat med företag iaf. Men CSN är ju myndighet som sagt. Slår det snett så förlorar du iaf inga pengar.
Citera
2016-03-16, 21:52
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Funkar nog om du har läkarintyg eller skriftliga intyg på depression.

Inte fått något i posten funkar inte alls, då skulle du ju kontaktat dom.

Det som skulle kunna gå är att du gör betalning på orginalsumma och sen ringer på fredag och säger att du fått ett brev med påminnelse avgift men har betalt, dock för sent. (vilket dom kan se också) Det har fungerat med företag iaf. Men CSN är ju myndighet som sagt. Slår det snett så förlorar du iaf inga pengar.

Ja den senaste är värd att testa
Men det med att inte fått något i posten... post kommer väl bort hela tiden, postlådor som sprängs osv osv
Citera
2016-03-16, 21:55
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Byråkrati när den är som vackrast.. good luck!
Citera
2016-03-16, 21:58
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Fått en äcklig påminnelse av CSN på 450kr,
Har bott på olika ställen och därför inte haft 100% koll på min post

Skaffa e-faktura eller autogiro så slipper du att räkningar kommer bort.
Citera
2016-03-16, 22:04
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Jag håller definitivt med - finns det något annat företag/myndighet som tar ut så pass vidriga påminnelseavgifter på försenade inbetalningar? Gör ens SMS-låneföretagen det?

Sedan är det djävligt fult att CSN i samma veva slutat skicka ut inbetalningskort/räkning varje månad räkningen skall betalas - istället skickar de ju ut alla i början av året, så får man själv hålla reda på när det skall betalas in (varannan månad eller vad det nu är).

Som sagt, skickar inte ut avi - och chockhöjer påminnelseavgiften. Det är visserligen inte olagligt, men snarare så pass medvetet och fult gjort så självaste Shylock hade blivit avundsjuk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in