2016-03-16, 23:07
Medlem
Hej!

Idag när jag öppnade fönstret i lägeneheten märkte jag att precis när man öppnar så sug luften ut ganska kraftigt från lägeneheten. Fönstret liksom "suger sig fast" lite(öppnas innåt) i början innan luften sugits ut och balanserat sig. Detta är då ett övertryck? Luften vill ut i det fria!
Har en tilluft och två frånluft, en av dem i badrummet.
Testade att stänga tillluften helt och då blev det lite mer balanserat. Varken eller.

Vad ska man ha egentligen? Ska det sugas ut luft när fönstren öppnas eller ska det istället sugas in? Ska det vara så att det ska in så vet jag inte hur det ska fixas, då jag testat att stänga tilluften helt.

Vad är egentligen bäst för hälsan och lägenheten?

Tack på förhand! 😊
Citera
2016-03-16, 23:14
Medlem
Det är helt i sin ordning. Med ett svagt övertryck så slipper du en del damm, samt får bättre luftkvalitet i lägenheten.
Citera
2016-03-17, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är helt i sin ordning. Med ett svagt övertryck så slipper du en del damm, samt får bättre luftkvalitet i lägenheten.

Hur kan det bli ett övertryck när tilluften nästan är stängd? Två frånluft som suger ut. Vart kommer all luft ifrån? 😐
Citera
2016-03-17, 13:49
Medlem
OldFashioneds avatar
Du ska ha balans om du har mekanisk till- och frånluft.

Ser det som högst otroligt att du har övertryck även med tilltäppt tilluft. Är du säker på att det inte bara är någon gummilist som gör fönstret lite trögt att öppna?
Citera
2016-03-18, 07:11
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald

Man får också riktigt härliga fuktskador vid luftpassager om man har övertryck.
Citera
2016-03-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du ska ha balans om du har mekanisk till- och frånluft.

Ser det som högst otroligt att du har övertryck även med tilltäppt tilluft. Är du säker på att det inte bara är någon gummilist som gör fönstret lite trögt att öppna?

Är säker på det. Man hör liksom luften sugas ut första sekunden. Kanske får testa att stänga tillluften lite längre stund och testa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in