2016-03-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av instigat0r
Men kan man tjäna pengar på teknisk analys?

Kan man tjäna pengar på tur?

Allt är möjligt
Citera
2016-03-16, 16:34
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instigat0r
Men kan man tjäna pengar på teknisk analys?
Om det inte fanns pengar att hämta skulle väl bankerna knappast ha anställt folk som jobbar med TA.
Citera
2016-03-16, 18:50
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Om det inte fanns pengar att hämta skulle väl bankerna knappast ha anställt folk som jobbar med TA.
Såklart det fungerar annars skulle jag aldrig nyttja det. Men störst vinst gör man när man klarar av att kombinera det tekniska med nyhetsflödet(FA), då får det sin fulla effekt.

Vet du att det kommer komma en positiv nyhet i nästa vecka så kan man med hjälp av teknisk analys se ifall det finns uppsida eller ifall det ligger motstånd i vägen. Själva tanken med TA är att få hjälp att hitta rätt entry när du funnit ett bolag som är undervärderat. Kolla bara på FPC när den låg vid 680kr innan prognosen för 2016 skulle släppas, vi som hade koll på TA såg att ras var på ingående pga överköpt aktie. Samtidigt kom nya in som INTE hade koll på det tekniska utan ENDAST köpta pga det fundamental, vad som hände därefter vet ni alla.

Exempel
Jag har gått in med allt i FPC nu igen efter att min nivå nåddes runt 430-440(snitt GAV ett par kr under 450), nu är aktien översåld och slutet av April kommer Q1an in som är bra. Alltså har man gått in vid ett läge där TA ser OK ut samtidigt som man vet vad som är på ingående. Istället för att gå in runt rapport då aktien mest troligt är överköpt och rekyl lär ske...
http://www.ladda-upp.se/bilder/tphoqxtbyidvt/
http://www.ladda-upp.se/bilder/zcriocotxjfqkp/

Såhär får man hjälp av TA, hitta intressanta ställen att swinga ifrån och var man bör hoppa av.

Kom ihåg att det endast är ett verktyg/hjälpmedel och det gäller samma för fundamental analys, har du koll på båda delarna blir man rätt starkt på börsen.
Citera
2016-03-16, 19:04
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Såklart det fungerar annars skulle jag aldrig nyttja det. Men störst vinst gör man när man klarar av att kombinera det tekniska med nyhetsflödet(FA), då får det sin fulla effekt.
håller helt med dig.
Citera
2016-03-16, 21:00
Medlem
Citat:

Vet du att det kommer komma en positiv nyhet i nästa vecka så kan man med hjälp av teknisk analys se ifall det finns uppsida eller ifall det ligger motstånd i vägen.
.

Det är uppenbart att liksom när det gäller fundamental analys så är "piloten" en avgörande faktor även när det gäller teknisk analys.

Jag vet inte om du skrivit fel men om det förutsätts att man har insiderinformation för att lyckas med teknisk analys så är det ju en rätt intressant åsikt.
Citera
2016-03-16, 22:12
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är uppenbart att liksom när det gäller fundamental analys så är "piloten" en avgörande faktor även när det gäller teknisk analys.

Jag vet inte om du skrivit fel men om det förutsätts att man har insiderinformation för att lyckas med teknisk analys så är det ju en rätt intressant åsikt.
insiderinformation? Kan inte se att jag skrivit det så du får nog försöka igen.
Citera
2016-03-16, 22:31
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
insiderinformation? Kan inte se att jag skrivit det så du får nog försöka igen.
Hur skulle man annars veta att nyheten som kommer är positiv? Eller för den delen att det ens kommer en nyhet? Känner man till det i förväg är det ju per definition ingen nyhet.
Citera
2016-03-16, 23:13
Medlem
Jag skulle vilja höra era resonemang varför guldet gick upp 2% trotts att fed inte höjde räntan?
Citera
2016-03-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Jag skulle vilja höra era resonemang varför guldet gick upp 2% trotts att fed inte höjde räntan?

1. Fed höjde inte räntan för att de anser att det ekonomiska läget är för instabilt.

2. Vad är folk rädda för när ekonomin är instabil och risker byggts upp? Recession

3. Vilken tillgång flyr alla till i lågkonjunktur? Guld
Citera
2016-03-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blitzwit
1. Fed höjde inte räntan för att de anser att det ekonomiska läget är för instabilt.

2. Vad är folk rädda för när ekonomin är instabil och risker byggts upp? Recession

3. Vilken tillgång flyr alla till i lågkonjunktur? Guld

Tack vettigt svar. Så nästa möte för q2 kommer fed höja räntan? (om vi inte ser ett krig först)
Citera
2016-03-17, 05:43
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Hur skulle man annars veta att nyheten som kommer är positiv? Eller för den delen att det ens kommer en nyhet? Känner man till det i förväg är det ju per definition ingen nyhet.
Jo allt som kablas ut i nyhetsflödet är en nyhet till marknaden.. Rapporter ger nyheter till marknaden etc.
Citera
2016-03-17, 07:52
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Jo allt som kablas ut i nyhetsflödet är en nyhet till marknaden.. Rapporter ger nyheter till marknaden etc.

Okej, men om det är en gammal nyhet som redan är känd av marknaden i förväg kommer de knappast påverka börsvärdet. Om du vet att ett bolag ska presentera en väldigt positiv rapport innan dom presenterar den vet ju även marknaden om detta, och har redan justerat sig. Alternativt så har du insider information.

Orelaterade fråga, när ni gör teknisk analys. Anser ni någonsin att det är korrekt att aggera på magkänsla eller dylik, eller är det alltid förutbestämda väl definierade regler som ni följer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in