Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Bjorn-Ola:
Jag önskar att du tittade på materialet som jag länkar till innan
du kommenterar det.
–
Jag tycker att vi håller oss till globala data. Vi kan räkna med en snabbare uppvärmning ju närmare polerna vi kommer.
Här har du satellitmätningar, nedre troposfären
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html
Om man gör en trendlinje på datan från -98 och framåt så finns det ingen stigande trend.
Uppvärmningspausen.
När det gäller perioden 1979-1998 så 0,16°C/dekad.
Nu har jag med spiken -98 i båda serierna. Den påverkar en del. Det är en lek med siffror och man får olika värden vid olika start och slutpunkter.
Skulle jag inte ta med -98 i serien fram tills idag, så får jag en trend på 0,05°C per dekad.
Men, -98 påverkades av en kraftig El Nino som låg bakom spiken med hjälp av soluppvärmt vatten och samma sak händer ju nu.
Man ska naturligtvis inte göra en för stor poäng av uppvärmningspausen eller snabba uppvärmningsperioder. Det är uppenbarligen annat som spelar in i dessa svängningar än antropogena orsaker.
Det viktiga är fortfarande att uppvärmningen inte sker i den hastighet som klimatmodellerna förutspått. Ju längre detta pågår ju mer divergerar utfallet mot prognoserna.
År 2015 blir förmodligen det tredje varmaste uppmätta året i Sverige. Slagen av 2014, som var det varmaste och år 1934. Fjärde och femte plats 1938 och 1990. 1998 slog inte igenom i Sverige som den gjorde globalt. Förmodligen påverkas Sverige inte så mycket av El Nino utan här handlar det väl om NAO i stället. Den har nu gett oss varma vintrar.
En annan intressant sak om Svenska klimatet.
Solskenstiden och den globala solinstrålningen har ökat sedan 1980 med en trend på 0,5 och 0,3% per år. Detta måste väl påverka klimatet så att temperaturen stiger? En ökning av den globala solinstrålningen med 11% på 35 år. Kan inte vara betydelselöst.
Samtidigt så ska det ha blivit blötare. Vart är vi på väg?