2016-03-16, 03:36
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jo, EAP:are var faktiskt aktiva i Stockholm i början av sjuttiotalet, organiserade eller inte. Detta är jag helt säker på. Det är möjligt att företeelsen fördes hit med Vietnamdesertörer, men det är jag inte säker på.

Så bra att det finns en EAP-kunnig i tråden. Bra ironi också.

Jorå, jag kan ett och annat om EAP. Och jag vill inte slänga fakta hit och dit, men ett parti som bikdas 1974 kan inte ha demonstrerat 1973. Att individerna gjorde det och att den kader, som var under framväxt, deltog är givetvis fullt möjligt.

Jag vet att man ofta kopplar EAP till desertörerna, men jag tror att det är en utjämning, en "mollifiering", av historien - något som gör den mer lättberättad.

Well. Detta är avlägset från MOP. Av intresse vore förstås att få reda på mer om när och hur EAPs Palmehat fann sin form. Det är ont om sådana tecken före 1975, desto ymnigare efteråt. Varför? Fanns det något i just den tiden som triggade intensifieringen? Vad och varför?
Citera
2016-03-16, 05:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stämmer inte riktigt med att olika regeringar hade fullt förtroende för Sverker Åström . I "fallet wennerström" pekar Anders Sundelin på att SÅs utnämning till kabinettssekreterare blockerades av Tage Erlander och Torsten Nilsson. I början av 60-talet fick SÄPOs Otto Danielsson och hans chef på Statspolisen, Georg Thulin, i uppgift att bevaka SÅ. Denna order kom från högsta ort vilket bör betyda någon av Excellenserna , eller i varje fall med deras goda minne.

Med Olof Palme som statsminister hade SÅ inga problem att få de hett eftertraktade Kabinettsekreterarposten hos UD. Något som säkerligen inte föranledde några applåder i polishuset.
Med tanke på den utpressningsrisk som SÅ haft översig sedan sitt inträde i UD, får det anses som närmast ofattbart att han kunde avancera på det sätt han gjorde.

Tack för rättningen!

När jag skrev mitt inlägg hade jag ministärerna Palme i tankarna.
Citera
2016-03-16, 07:48
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det har i tråden talats om en övning på Barkaby flygplats. Hur troligt är det att en övning inne i city skulle kunna ha koppling till den ? Det jag menar är att om det pågick en kuppövning inne i city så måste den då även ha varit planerad långt i förväg. Då borde den som helhet ej ha bäring på palmemordet om inte någon som ingick i övningen bestämmer sig att försöka slå två flugor i en smäll efter att de fått höra om att OP saknar livvaktsskydd och eventuellt ska på bio. Och om den är planerad långt i förväg varför ska de då helt plötsligt ha avblåst knarkspan mot Sigge. Det verkar nästan som att kuppövningen är en sen påkommen historia där tex CGÖ helt plötsligt skriver ut sig från sjukhuset. Får inte riktigt ihop alla detaljer.

Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Barkarby kommer in i övningen på det sättet att ett flygplan från F7 som transpor-
terar en fallskärmstropp avsedd att ingå vissa delövningar, där mordkvällens kupp-
övning var en, hade Barkarby som bas. Ja, övningarna var bestämda långt i förväg
och CGÖ kände till det och mobiliserade en grupp som normalt skulle ha kunnat ingå
i kuppövningen men som nu kom att verka som fribrytare inom dess kulisser.

Ok om vi då tar det ett steg längre hur går detta ihop men övervakningen av Palmes bostad som enl SÄPO PM A11544 har pågått en bra tid innan mordet. Wall försöker utreda det i sin senaste bok men får aldrig någon riktig klarhet i det hela. Det kan vara två byggnadsarbetare som har setts utan för bostaden men enl. andra källor så ska lokalen rakt över gatan ha använts till övervakning av OP med folk som är kopplade till Stay behind. Om vi utgår från att det är Stay behind övervakning. Står då fribrytarna i kontakt med övervakarna eller är det olika grupperingar ?
Citera
2016-03-16, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Alla teorier blir lite mixade i denna form och oöverskådliga och svårare att följa om man inte läser varje dag och följer "sitt" spår noggrant men kan ändå fastna på någon annans spår då många skriver väldigt bra.

Har någon tankar på att starta undertrådar dit man kan samla "köttbitarna" till och från som tex CP spåret och GW spåret som ju redan är startade , men kanske ABAB spåret , SA spåret , Polisspåret etc skulle förtjäna egna trådar också och ge undersökande och även skribenterna en chans att utnyttja trådarnas skribenters texter och informationer och spår på ett överskådligare sätt.

Bara en tanke då det finns mycket spår här som ibland behandlas under ett par sidor , men drunknar ju i andra spår i denna +6 tusen sidors tråd.

Inget av spåren som står här är rätt. Några har nosat på annat men det dissas direkt av "eliten".
Är väl dags att sluta skriva kilometerlånga inlägg nu om olika konspirationer.
Tänk på det Palmegruppen efterlyste o leta där.
Citera
2016-03-16, 08:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Citat:

Ok om vi då tar det ett steg längre hur går detta ihop men övervakningen av Palmes bostad som enl SÄPO PM A11544 har pågått en bra tid innan mordet. Wall försöker utreda det i sin senaste bok men får aldrig någon riktig klarhet i det hela. Det kan vara två byggnadsarbetare som har setts utan för bostaden men enl. andra källor så ska lokalen rakt över gatan ha använts till övervakning av OP med folk som är kopplade till Stay behind. Om vi utgår från att det är Stay behind övervakning. Står då fribrytarna i kontakt med övervakarna eller är det olika grupperingar ?

Sten Anderssons tre SÄPO-män , tänker du dig dom som Stay Behind? Här finns namngivna illegala övervakare av Olof Palme. Även om dom inte utfört MOP är det vitalt att klarlägga vad dom gjorde och hur SA fick uppgifterna.
Citera
2016-03-16, 09:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Jorå, jag kan ett och annat om EAP. Och jag vill inte slänga fakta hit och dit, men ett parti som bikdas 1974 kan inte ha demonstrerat 1973. Att individerna gjorde det och att den kader, som var under framväxt, deltog är givetvis fullt möjligt.

Jag vet att man ofta kopplar EAP till desertörerna, men jag tror att det är en utjämning, en "mollifiering", av historien - något som gör den mer lättberättad.

Well. Detta är avlägset från MOP. Av intresse vore förstås att få reda på mer om när och hur EAPs Palmehat fann sin form. Det är ont om sådana tecken före 1975, desto ymnigare efteråt. Varför? Fanns det något i just den tiden som triggade intensifieringen? Vad och varför?
Nej, de demonstrerade inte vad jag vet utan dök upp vid samlingsplatserna. De fanns med redan 1970 eller 1971, åtminstone med sitt material och sina konstiga idéer. De var inte intresserade av dialog utan tycktes ha ett annat syfte, antagligen någon sorts fiske efter likasinnade eller inrikesspioneri.

LaRouche-rörelsen är inget parti utan i stort sett bara en privat underrättelseorganisation med provokationer som specialitet och körde nog en liknande operation som Alf Enerström inför ödesvalet 1976. Av lönsamhetsskäl antar jag. Sossarna var piltavlan och Olof Palme var bullseye.

Har du någon uppfattning hur LaRouche-rörelsen kom till Sverige på sjuttiotalet? Det är inte alls ologiskt att vissa desertörer inte var desertörer utan infiltrerade i Sverige m.h.a. CIA.
Senast redigerad av iesho 2016-03-16 kl. 09:16.
Citera
2016-03-16, 09:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Barkarby kommer in i övningen på det sättet att ett flygplan från F7 som transpor-
terar en fallskärmstropp avsedd att ingå vissa delövningar, där mordkvällens kupp-
övning var en, hade Barkarby som bas. Ja, övningarna var bestämda långt i förväg
och CGÖ kände till det och mobiliserade en grupp som normalt skulle ha kunnat ingå
i kuppövningen men som nu kom att verka som fribrytare inom dess kulisser.
Har du någon förklaring varför staten har skyddat CGÖ från dag 1?
Citera
2016-03-16, 10:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sten Anderssons tre SÄPO-män , tänker du dig dom som Stay Behind? Här finns namngivna illegala övervakare av Olof Palme. Även om dom inte utfört MOP är det vitalt att klarlägga vad dom gjorde och hur SA fick uppgifterna.

Samtidigt har samma SA i en intervju förklarat varför han inte gick vidare. De hade nekat så klart.

Dahlsten anger att han fick sina uppgifter om poliser, som i ett privat initiativ samlades mordkvällen, från mordutredande poliser. Ingen annan har bekräftat den versionen.

Knappast troligt att SA fick sina uppgifter från samma håll.

Vilken är då källan. Vilka skulle tjäna på att lämna uppgiften. Eller var det desinformation för att dölja viktigare saker. Eller var det SA själv som var källan. Han som lovade att tvätta all vapenbyk. Men när detta inte utfördes är han inte längre trovärdig i mina ögon.

Han är en typisk sossepolitiker som säger en sak men gör en annan. Vi får inte glömma bort att Holmer redan i början av sin utredning tog kontrollen över Säpo via ICs stöd. Där Lidbom senare utredde densamma. Ebbes affär misskrediterade Näss och Säpo. Skulle det vara konstigt om SAs utsago är ett led i samma smutskastning. I synnerhet i frånvaro av en namngiven källa.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-03-16 kl. 10:13.
Citera
2016-03-16, 12:49
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du någon förklaring varför staten har skyddat CGÖ från dag 1?

Jag vill inte smutskasta en död man som dessutom bedömts att icke vara inblandad i mordet. Var ligger han begravd?

Arbetade tydligen sista tiden i Österrike eller var det Tyskland?

Magsår läste jag att det var. Han föddes i vårt östra grannland,
ligger säkert begravd där.
Citera
2016-03-16, 13:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag vill inte smutskasta en död man som dessutom bedömts att icke vara inblandad i mordet. Var ligger han begravd?

Arbetade tydligen sista tiden i Österrike eller var det Tyskland?

Magsår läste jag att det var. Han föddes i vårt östra grannland,
ligger säkert begravd där.
Jag vet ingenting om Östling, men det finns andra som vet:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2016-03-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det här vore intressant att gräva djupare i.
Absolut! Men det framstår som i stort sett omöjligt. I det här fallet är det inte bara
normal försvarssekretess som gäller utan man har gått betydligt längre och locket
är inte bara på utan fastsvetsat. Som jag skrivit tidigare så är försvarsmakten den
primära mörkläggaren och SAP har tvingats bli den sekundära. Och de NATO-vänliga
partierna som traditionellt står närmare försvaret hakar naturligtvis på.
Citera
2016-03-16, 13:45
Medlem
Citat:
Citat:
När det handlar om övervakningen av Palme från Stay behind/Åkes gubbar/AGAG/Leon
visavi nämnda fribrytare så är det i stort sett samma persongallerier det rör sig om.
Barbro däremot som nu lanseras upplever jag ett försök att kasta ut kamoflagenät över
skeendena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in