2016-03-16, 08:38
Medlem
Burkens avatar
Ber om ursäkt för urusel rubrik, kunde inte bättre.

Nu till ämnet - finns det någon "ränta/skuld räknare" som visar hur t.ex. din ränteskuld tickar på, ungefär som: statsskuld.se

Det skulle vara en bra verktyg för att kunna visualisera hur det tickar på för den med skuld.
Har en kompis som inte riktigt greppar att det tickar på hela tiden, dygnet runt, året runt.

Du fyller i din aktuella skuld / ränta och det börjar ticka på......tick tack...

Hoppas på svar.
Citera
2016-03-16, 08:53
Medlem
Conceptions avatar
Förstår han inte ränta menar du?

Nu blir det ju inte lika tydligt med en skuld på flera miljarder jämfört med en normal privatskuld. Ponera att din kompis skulle ha en skuld på 50000kr med en ränta på 5%. Då ökar hans skuld med 29 öre i timmen.

Jag tror inte det blir så enormt skrämmande att titta på.
Citera
2016-03-16, 09:02
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Förstår han inte ränta menar du?

Nu blir det ju inte lika tydligt med en skuld på flera miljarder jämfört med en normal privatskuld. Ponera att din kompis skulle ha en skuld på 50000kr med en ränta på 5%. Då ökar hans skuld med 29 öre i timmen.

Jag tror inte det blir så enormt skrämmande att titta på.

Så sant, men ändå så visualiseras det för personen att det ökar hela tiden, de där 29 öre första timmen blir väl högre timme två.....osv.

Har du en skuld på 300 000 och inkassoränta på det så blir det kanske lite mer fart på klockan.
Citera
2016-03-16, 10:33
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Om din kompis inte förstår det negativa med att betala ränta tycker jag du ska rycka på axlarna och låta han tro vad han vill.

Det verkar liksom finnas två sorters människor. De som högst ogärna har skulder, och de som inte bryr sig. Finns ingen anledning för oss som ogillar skulder att övertyga de andra. Och samma sak åt andra hållet antar jag.

Man gör olika val i livet. Ibland har de som skuldsatt sig gjort rätt val. Ibland har vi som undviker skulder gjort rätt. Tiden får visa vem som gjort bäst val.

Men en sak är helt säker: vi utan skulder gnäller aldrig över vår skuldfrihet för våra vänner! Men mina vänner med skulder har ofta gnällt för mig pga sina skulder!
Citera
2016-03-16, 10:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Så sant, men ändå så visualiseras det för personen att det ökar hela tiden, de där 29 öre första timmen blir väl högre timme två.....osv.
Man brukar vanligtvis räkna ränta årsvis. Dvs att lånet ökar inte exponentiellt varje timme. Det blir 29 öre i timmen hela året.

Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Har du en skuld på 300 000 och inkassoränta på det så blir det kanske lite mer fart på klockan.
Det är väl bara att sätta dig ner med en miniräknare och räkna. En skuld på 300 000 och en årsränta på 20% innebär att skulden ökar ca 7kr i timmen.

Låna är inte farligt som många verkar tro. Det är att inte kunna betala tillbaka som är farligt. Har man bara koll på sina siffror så finns det inga problem med det. Men man måste givetvis vara på det klara med att man måste alltid betala tillbaka mer än vad man lånar. Det verkar inte som om din kompis har riktigt koll på det.

Många företagare använder just lånandet för att kunna expandera sina företag och snabbare få marknadsandelar mot sina konkurrenter.
Senast redigerad av Conception 2016-03-16 kl. 11:01.
Citera
2016-03-16, 11:05
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Om din kompis inte förstår det negativa med att betala ränta tycker jag du ska rycka på axlarna och låta han tro vad han vill.

Det verkar liksom finnas två sorters människor. De som högst ogärna har skulder, och de som inte bryr sig. Finns ingen anledning för oss som ogillar skulder att övertyga de andra. Och samma sak åt andra hållet antar jag.

Man gör olika val i livet. Ibland har de som skuldsatt sig gjort rätt val. Ibland har vi som undviker skulder gjort rätt. Tiden får visa vem som gjort bäst val.

Men en sak är helt säker: vi utan skulder gnäller aldrig över vår skuldfrihet för våra vänner! Men mina vänner med skulder har ofta gnällt för mig pga sina skulder!

Så sant, så sant!!
Citera
2016-03-16, 16:20
Medlem
Isnatts avatar
Det tricket du tänkt visa honom är ju i princip det trick kreditgivare använder för att lura tilltänkta kunder, att det är 'så billigt att låna så det kostar ingenting'. Jag tror inte att det biter.

Ett bättre förslag är att skrämmas med räntehöjningar. 1-3 procents höjning låter så lite, nån procent hit eller dit liksom, men 3% högre ränta på ett vanligt belopp á la 2 miljoner ger en helt annat månadskalkyl i en vanlig familj. På 1, 2 eller 5 år så blir det väldigt mycket pengar.
Lägg sen till arbetslöshet, sjukskrivningar, akut renovering av bostaden och liknande så kan det bli ett väldigt obehaglig scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in