2016-03-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Tycker det är en självklarhet att hon ska betala halva hyran när hon får en "riktig" inkomst.

Hur tänker hennes far? Menar han verkligen att hon ska bo heltid hos dig utan att betala en spänn för det?

Farsan tänker nog att hans dotter inte ska bli medskyldig om trådskaparen hamnar efter i avbetalning av lån eller hamnar i onåd med sin bostadrättsförening när lägenheten säljs, vilket är smart gjort och visar att han bryr sig om sin dotter. Ett samboavtal löser det där enkelt och båda parter blir vinnare när ansvaret för lägenheten är upplagt i avtal. Vad är det som är oklart egentligen? Alla som levt med en partner i lägenhet vet om hur viktig ett samboavtal är.
Citera
2016-03-15, 18:00
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rektumjanne
Farsan tänker nog att hans dotter inte ska bli medskyldig om trådskaparen hamnar efter i avbetalning av lån eller hamnar i onåd med sin bostadrättsförening när lägenheten säljs, vilket är smart gjort och visar att han bryr sig om sin dotter. Ett samboavtal löser det där enkelt och båda parter blir vinnare när ansvaret för lägenheten är upplagt i avtal. Vad är det som är oklart egentligen? Alla som levt med en partner i lägenhet vet om hur viktig ett samboavtal är.

Ja, ett avtal som reglerar boendeförhållandet är såklart bara bra!
Citera
2016-03-15, 18:07
Medlem
Jag förstår inte varför ni alltid rör till det i sådana här "hur mycket ska min tjej betala trådar"

Och blandar in amorteringar, månadsavgift till brf etc

Alla boenden, oavsett om dom är köpta, hyrda, lånade, andelslägenheter, villor, radhus, hyresrätter, bostadsrätter, lador, lagerlokaler, tält eller husbilar, ligger i Åmotsfors eller Stockholmsinnerstad har ett MARKNADSVÄRDE eller är enkelt att räkna fram ett MARKNADSVÄRDE på och det delar man rakt av 50% om båda nyttjar bostaden på samma vis/lika mycket.

Det spelar ingen roll om killen är belånad upp över öronen och bostadsmarknaden har totalkraschat eller om man köpt sin lägenhet 1992 för 15.000:- och betalar 760:-/månad i avgift.

I det första fallet ska inte tjejen behöva sota för att hennes kille har en havererad ekonomi och bostadssituation. Hon betalat hälften av vad hon annars skulle betala för ett boende hon fixar på egen hand.

I det senare fallet ska inte tjejen åka räkmacka på att hennes kille för 20år sedan vann en lottovinst och köpte en bostadsrätt när dom var som billigast.

Han kan lika gärna belåna den fullt ut och betala 7000:-/månad och stoppa in pengarna på börsen och kanske få 100.000:- i avakstning/år. Varför ska han ge bort dom pengarna?

Eller så erbjuder man tjejen att köpa 50% av boendet och då står hon för sin del av kostnaderna och finansierar sin del av köpet hur hon vill, det är hennes problem. Hon får då del av ev värdeökning men tar också 50% av risken för ev förlust.

Eller så är det ett seriöst förhållande där man gifter sig/går i giftas tankar och då kör man gemensam ekonomi och bidrar efter förmåga.
Citera
2016-03-15, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikkarlsson
Detta är mina utgifter idag.

Hyra 3662:-
EL: 239:- ( pendlar 232 upp till 270) SNITTPRIS = 243:- (sista 8 månader)
Bredband: 299:-

= 4200:-

Tjänar hon..
6000:- till 6999:- betalar hon 20% vilket = 840:-
7000:- till 7999:- betalar hon 25% vilket = 1050:-
8000:- till 8999:- betalar hon 30% vilket = 1260:-
9000:- till 9999:- betalar hon 40% vilket = 1680:-
10000:- till 10999:- betalar hon 50% vilket = 2100:-

EXKL MAT!! Bästa är väl att möjligtvis skaffa ett kort där man ligger in etc 500:- varje månad till den gemensamma maten.

Är det rimligt?
Jag vill inte vara för hård heller, inte så kul att hela hennes lön ska gå åt att betala till mig etc..
Det är inte det jag vill, utan vill bara att hon ska förstå hur riktiga livet funkar.
Du glömmer räntan, det är ju en del av boendekostnaden.
Citera
2016-03-15, 19:28
Medlem
Manboiiis avatar
Jävla greedy du är måste jag säga..
Säkert var det så att du ville hon skulle flytta in till dig.. Jag skulle aldrig kräva en brud på pengar till hyra om jag ville att hon flytta till mig...

Och är man fattig nu också, så delar man hushållskostnaderna.. Men inte hyran
Citera
2016-03-15, 20:24
Medlem
Självklart ska man dela på alla kostnader om man bor tillsammans.

Det hennes pappa kanske blandade ihop det med är att du i så fall bör stå för amorteringsdelen av din boendekostnad(om man ska vara snål och petig), eftersom att det dras av på ditt lån och är något man i praktiken betalar till sig själv i framtiden.

Idag brukar ju dock amorteringen vara en ganska liten del av ens boendekostnad, och saker som avgift, ränta, elräkning etc måste det väl vara självklart att man delar på.
Citera
2016-03-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikkarlsson
Detta är mina utgifter idag.

Hyra 3662:-
EL: 239:- ( pendlar 232 upp till 270) SNITTPRIS = 243:- (sista 8 månader)
Bredband: 299:-

= 4200:-

Tjänar hon..
6000:- till 6999:- betalar hon 20% vilket = 840:-
7000:- till 7999:- betalar hon 25% vilket = 1050:-
8000:- till 8999:- betalar hon 30% vilket = 1260:-
9000:- till 9999:- betalar hon 40% vilket = 1680:-
10000:- till 10999:- betalar hon 50% vilket = 2100:-

EXKL MAT!! Bästa är väl att möjligtvis skaffa ett kort där man ligger in etc 500:- varje månad till den gemensamma maten.

Är det rimligt?
Jag vill inte vara för hård heller, inte så kul att hela hennes lön ska gå åt att betala till mig etc..
Det är inte det jag vill, utan vill bara att hon ska förstå hur riktiga livet funkar.

Asså tycker ju inte att man måste vara superpetig och göra procent-tabeller a la skatteverket. Skulle väl sagt typ "betala hälften om du jobbar, annars äre lungt" typ. Skulle hon nu inte vilja bo med dig och hellre flytta hem till pappsen bara för att slippa betala sin del av boendekostnaden kanske hon inte är någon att satsa på i längden ändå.
Citera
2016-03-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Jävla greedy du är måste jag säga..
Säkert var det så att du ville hon skulle flytta in till dig.. Jag skulle aldrig kräva en brud på pengar till hyra om jag ville att hon flytta till mig...

Och är man fattig nu också, så delar man hushållskostnaderna.. Men inte hyran
Du skulle aldrig kräva en brud på hälften av hyran för att bo i lägenheten? Ska hon bo gratis menar du? Samhällsutvecklingen har gått framåt och alla kvinnor är inte hemmafruar längre. Utan många kvinnor har jobb och tjänar sina egna pengar.

TS , bruden du träffar ska betala hälften av avgiften till föreningen utan snack .Hennes farsa är förmodligen en pundare som begär pengar till droger av sin dotter för att leva i sin fantasivärld dygnet runt.

Hade du haft lån på lägenheten så ska kvinnan betala hälften av räntan (då det är en kostnad för att bo ) . Däremot ska inte motparten betala något på amortering vilket du dock inte gör eftersom du äger lägenheten. Om något går sönder i lägenheten så ska du också stå för det som kylskåp etc.

Hemförsäkringen kan hon också likväl betala hälften av då hon själv är försäkrad av just den försäkringen, även hennes prylar om hon har saker i ditt hem.

Andra räkningar som el , tv, bredband etc ska ni också självklart dela på.

Hur hade hon råd att bo i en lägenhet tidigare med den lönen ? Eftersom hon bodde i samma trapphus.
Citera
2016-03-15, 20:40
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69
Du skulle aldrig kräva en brud på hälften av hyran för att bo i lägenheten? Ska hon bo gratis menar du? Samhällsutvecklingen har gått framåt och alla kvinnor är inte hemmafruar längre. Utan många kvinnor har jobb och tjänar sina egna pengar.

Kanske ts tjej kan flytta tillsammans med den killen, de verkar ha väldigt liknande syn på att en kvinna ska leva på sin man
Citera
2016-03-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69
Hur hade hon råd att bo i en lägenhet tidigare med den lönen ? Eftersom hon bodde i samma trapphus.

Intressant fråga !
Antagligen hennes farsa som betalade. När hon träffade TS såg han sin chans att kunna få en annan man att curla vidare hans dotter.
Citera
2016-03-15, 21:07
Medlem
Kupsans avatar
Är hon dålig på att hantera sin ekonomi? Har hon skulder?
Citera
2016-03-15, 21:18
Medlem
Hur hade hon råd med sin egen lägenhet från första början? Eller är det hennes föräldrar som bor i samma trapphus och hon flyttade därifrån?

Tycker att bor man ihop så delar man på alla fasta kostnader.
Har hon inte råd med det är hon helt enkelt inte redo att flytta hemifrån.
Att du äger en bostadsrätt och inte har några skulder på den gynnar bara henne och hon bör vara tacksam och glad för det.

Alla fasta utgifter betalar ni hälften var av föreslår jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in