Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Det gör de som sagt inte, du använder dig av selektiva citat för att skapa intrycket av att forskare som konstaterar att det totala lönegapet i huvudsak beror på andra faktorer än direkt lönediskriminering skulle bekräfta din bild av att direkt lönediskriminering inte alls är ett samhällsproblem. Det här har jag alltså redan förklarat för dig i flera andra trådar redan. Vilka källor är nya?
Varken empiri eller teori kan bevisa att Oanständig har fel. Allt talar för att direkt lönediskriminering inte existerar. Om man känner att man blir diskriminerad på sin arbetsplats är man dessutom alltid fri att byta arbetsgivare.
Empirin har Oanständig presenterat på ett mycket anständigt sätt. När det kommer till teori är det så enkelt som att utbud och efterfrågan spelar en väldigt viktigt roll i lönesättning, men allra störst roll spelar givetvis arbetsgivarens alldeles egna åsikt om vad arbetet ifråga är värt. Vidare vill ju varje företag gå i vinst, inte sant? I en värld där man kan komma undan med att betala kvinnor en lön som är lägre än den "ursprungliga" skulle arbetsgivare inte göra annat än att anställa kvinnor. Varför anställa massa män som gör att man går i back när man kan anställa kvinnor och gå i plus?
Bevisbördan vilar helt på dina axlar.
Citat:
Jag har förklarat tidigare att miljongranskningen bygger på att arbetsgivarna själva rapporterar lönediskriminering, och att det inte är en akademisk undersökning. Jag har förklarat för dig att statistiska undersökningar inte hittar empiriska bevis för direkt lönediskriminering eftersom man inte förväntar sig att de ska göra det, men att lönediskriminering fortfarande är en vedertagen förklaringsmodell bland nationalekonomer. Vad i TS tycker du det är som jag inte redan har bemött förut?
Du menar att feministernas blinda kollektivisering av "män" och "kvinnor" som om de båda vore två helt homogena grupper är mer "akademiskt korrekt"? ("Det stora ur det lilla" funkar inte i detta sammanhang bara så du vet.

) Slå ihop elitfotbollsspelare och låt dessa representera kollektivet "män" och klumpa ihop Ica-kassörer och låt de representera "kvinnor" och du kommer-givetvis- se en gigantisk lönediskriminering. Äpplen ska jämföras med äpplen och när detta görs finns det väldigt lite som tyder på att någon systematisk och universell könsbaserad lönediskriminering skulle existera.
Det är och förblir staten som står i vägen för "kvinnolönerna" synd att feminismen är en statskramande och vänsterextremistisk rörelse...Kampen kunde gå så mycket bättre om de bara insåg att staten måste bort. För det är staten som har kontroll över "Kvinnoyrkena" och deras löner.