2016-03-03, 22:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
I Hjorthagen ja. På sikt kommer man dirigera om allt utom passagerarbåtar till nynäs/tälje och loudden har varit planerad att läggas ner i åratal. Blir intressant när sthlm blir helt utan bränsledepå för kommersiell båttrafik..
Nja, alltså, jag menade flyktingbostäderna.

Om jag fattat rätt ska flyktingbostäderna stå klara under 2016, och de ställen du räknar upp är väl inte i det skicket att något arbete med flyktingbostäder hinner komma igång i tid?
Citera
2016-03-03, 22:23
Medlem
Byggnadsregler kommer att ändras. Jag tror att många bostäder kommer att byggas längs med vägarna så fundera på var det finns för områden just längs med vägarna där det får plats med ett 20-tal modulhus.

Jag tror också att man faktiskt tar plats på parker och gräsmattor. Varför skulle man låta bli dessa ytor?
Citera
2016-03-07, 15:58
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Underutnyttjade p-platser
? Finns det verkligen i Stockholm?
Citera
2016-03-07, 17:53
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nja, alltså, jag menade flyktingbostäderna.

Om jag fattat rätt ska flyktingbostäderna stå klara under 2016, och de ställen du räknar upp är väl inte i det skicket att något arbete med flyktingbostäder hinner komma igång i tid?

När det kommer till nödbostäder är det spel för galleriet. Man "sonderar möjligheter" "har förhoppningar" osv, men inget med verklighetsförankring.

Det jag listade är områden som hör till längre tidsramen för flyktingbostäder.
Citera
2016-03-07, 23:03
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det är ju ett väldigt hysch-hysch så ingen går säker. Men gissar att många grönområden inom tull kommer att bli framtida kåkstäder tyvärr. Men å andra sidan har makteliten på övre Östermalm inget intresse av att se sina lyxiga BR falla i pris så gissar mest på att Södermalm och närförorter drabbas värst. Att Djurgårdsförvaltningen skulle tillåta skiten på sina områden tvivlar jag på.
Citera
2016-03-13, 00:54
Medlem
Sammanbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det är ju ett väldigt hysch-hysch så ingen går säker. Men gissar att många grönområden inom tull kommer att bli framtida kåkstäder tyvärr. Men å andra sidan har makteliten på övre Östermalm inget intresse av att se sina lyxiga BR falla i pris så gissar mest på att Södermalm och närförorter drabbas värst. Att Djurgårdsförvaltningen skulle tillåta skiten på sina områden tvivlar jag på.

Jag tror de börjar med områden som planeras att detaljplaneras. Vilket gör att de måste bygga flyttbara hus och under tiden planera vart de ska flyttas senare.

På så vis blir det inte permanent och då kan de bygga ganska många ställen.
Senast redigerad av Sammanbrott 2016-03-13 kl. 00:57.
Citera
2016-03-14, 17:14
Medlem
Ska man förstöra så är det lika bra att förstöra på en och samma plats. Min röst går till att göra Hagaparken till ett stort flyktingläger för 20,000 - 30,000 personer. Stapla baracker också för att spara utrymme så att det får plats så många som möjligt.
Citera
2016-03-14, 17:20
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ska man förstöra så är det lika bra att förstöra på en och samma plats. Min röst går till att göra Hagaparken till ett stort flyktingläger för 20,000 - 30,000 personer. Stapla baracker också för att spara utrymme så att det får plats så många som möjligt.
Nä, det är för långt bort från stan. Jag föreslår Gärdet och Vasaparken, kanske även Liljansskogen.
Citera
2016-03-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nu är det inte så att det ska byggas tusentals tillfälliga lägenheter på Östermalm eller i innerstaden. På sin höjd kommer det bli ett fåtal tillfälliga lägenheter så politikerna får ryggen fri. Allt för att man ska kunna säga att man minsann även bygger i innerstaden och inte bara ute i förorten.

Det är ju sunt förnuft att sprida ut boendena nu när man ändå måste bygga dom, vi vill inte ha fler ghetton.

Det är bara att ställa sig följande fråga:

Vart har integrationen fungerat(för det har den gjort i vissa områden runt om i Sverige)?
Svar: I de områden som har en stor majoritet av etniska svenskar.

Vill vi få till en bra integration måste alltså boendena portioneras ut i mindre enheter, gärna i områden där det finns en övervägande majoritet av etniska svenskar. Det är svårt att hitta byggbar mark i tätbebyggda områden dock.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-03-14 kl. 18:17.
Citera
2016-03-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är ju sunt förnuft att sprida ut boendena nu när man ändå måste bygga dom, vi vill inte ha fler ghetton.

Det är bara att ställa sig följande fråga:

Vart har integrationen fungerat(för det har den gjort i vissa områden runt om i Sverige)?
Svar: I de områden som har en stor majoritet av etniska svenskar.

Vill vi få till en bra integration måste alltså boendena portioneras ut i mindre enheter, gärna i områden där det finns en övervägande majoritet av etniska svenskar. Det är svårt att hitta byggbar mark i tätbebyggda områden dock.

Det är stora målkonflikter. Det är ofta så kallad attraktiv mark, där man antingen gärna vill bygga flashiga bostadsrätter eller vill bevara det obebyggt för att slippa mer folk i området (nimby).

(Eller för att bevara växt- och djurliv, men sannolikheten är stor att det då redan är ett naturskyddat område. Nu börjar det också komma protester mot de så kallade kommunala naturreservaten som blivit populära sätt att förhindra exploatering.)

Om man vill ha fler invandrare i typiska medelklassområden där de flesta är infödda svenskar med jobb, så kan det vara en fördel för invandrare att gå i skolor med många svenskfödda barn och det kan också bli fler kontakter som leder till jobb. En risk är dock att det blir enklaver med hyreshus där man inte har så mycket kontakter med villaområdena intill.

Man ger dock "medelklassvillasvenskarna" en signal om att det är naturligt att bo nära invandrare i ett land som valt den vägen. Med andra ord, jag förväntar mig inte att SD-politiker ska säga att nu ska ni få bo mer blandat, för man har inte gått till val på det, men de flesta andra partier vill inte gärna uppfattas som hycklare och då är det rätt naturligt att de skapar mer blandade miljöer för sina egna väljare. Frågan är bara när den bostadspolitiken börjar materialisera på allvar.
Citera
2016-03-15, 16:34
Medlem
elliot1990s avatar
Vasaparken borde vara perfekt. Både Reinfeldt och Schyffert bor i närheten. Fint läge.
Citera
2016-03-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elliot1990
Vasaparken borde vara perfekt. Både Reinfeldt och Schyffert bor i närheten. Fint läge.

Var i parken? Hur skulle politikerna gå till väga?
Senast redigerad av storkvitter 2016-03-15 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in