2016-03-14, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickemannen86
Om man låser pengar i 3 år och det står t.ex. 1,75% ränta, är det 1,75% ränta per år då i 3 år eller enbart 1,75% EFTER 3 års tid?

Ränta anges alltid per år. Om du tex binder upp dig i 6 månader på 1% ränta får du ju inte 1% efter 6 månader..
Citera
2016-03-14, 16:48
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Om man kan avvara pengar i flera år, är då Bluesteps SparkontoPlus Fast 5 år med 1,90% det smartaste när det gäller sparkonton idag? Eller kommer räntorna gå upp inom kort så att jag kommer förlora på det i längden är då frågan?

Rent spontant känns det väl inte som att sparräntan kommer gå upp så mycket de kommande åren att jag kan förlora på att binda pengar i flera år idag.. Men vet ju aldrig?

Detta undrar jag också.
Citera
2016-03-15, 11:41
Medlem
sputnik2011s avatar
Man kan spara säkert utan insättningsgaranti.
Ta en titt på Akelius, dom har en bestånd med 44.000 hyresrätter och sysslar med inlåning för renoveringar och utöka verksamheten, känns ju som en solid bas.
Tror att Akelius spar har 3 års bindande med 3.5% ränta, inte så tokigt om man jämför med andra.
Finns även Akelius Invest med ännu högre räntor, men allt hänger på vilken bedömning man gör av bolaget.
Citera
2016-03-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Ta en titt på Akelius, dom har en bestånd med 44.000 hyresrätter och sysslar med inlåning för renoveringar och utöka verksamheten, känns ju som en solid bas.
Tror att Akelius spar har 3 års bindande med 3.5% ränta, inte så tokigt om man jämför med andra.
Finns även Akelius Invest med ännu högre räntor, men allt hänger på vilken bedömning man gör av bolaget.

HQ Bank och Carnegie är två exempel jag kommer på just nu som de flesta aldrig trodde de skulle skita sig för.
Citera
2016-03-15, 15:20
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Alla utan insättningsgaranti har en maxgräns på 50 000 kr, så det gör det helt ointressant för mig, har man tex 500k hos bluestep så måste man ha tio andra konton, trustbuddy behövde inte ha någon gräns, och det lär ju de som placerade miljoner hos dem vara ganska ledsna över...

Jag försökte tex under nåt halvår sätta in pengar hos custodia (de hade en kö för insättning) men fick inte sätta in något, vilket jag är glad för idag... De hade även insättning med högre ränta utan insättningsgaranti och de blev väl av med sina pengar...
Citera
2016-03-15, 17:42
Medlem
Akelius kanske inte går i konkurs eller på annat sätt tar alla pengar, men större under har ju skett?
Citera
2016-03-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
...
De hade även insättning med högre ränta utan insättningsgaranti och de blev väl av med sina pengar...

Stämmer, det blev av med pengarna. Detta var innan reglerna ändrades så att garantin omfattade konton med bunden ränta. Custodia var en bidragande orsak till att så skedde.
Citera
2016-03-16, 08:33
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickemannen86
Akelius kanske inte går i konkurs eller på annat sätt tar alla pengar, men större under har ju skett?

Ja och jag nämnde att man borde ta en titt på bolaget innan man sparar pengar.
T.ex. går det inte att jämföra med nisch banker som funnits i ett år som erbjuder bra räntor.
Dom bankerna vet man ju ingenting om eller har någon erfarenhet om.

Men med Akelius är det ju annorlunda, dom har funnits i evigheter och som nämnts en solid bas med 44.000 hyresrätter för inlåningsverksamhet, samt har många sparare goda erfarenheter av deras sparalternativ.
Detsamma kan man ju inte säga om en nisch bank som funnits i 1 år som sedan går i konkurs.

MVH
Citera
2016-03-16, 11:35
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
T.ex. går det inte att jämföra med nisch banker som funnits i ett år som erbjuder bra räntor.

Men med Akelius är det ju annorlunda, dom har funnits i evigheter och som nämnts en solid bas med 44.000 hyresrätter för inlåningsverksamhet, samt har många sparare goda erfarenheter av deras sparalternativ.
Detsamma kan man ju inte säga om en nisch bank som funnits i 1 år som sedan går i konkurs.

MVH

Jag hade nog varit lite försiktig med att satsa pengar i Akelius luftslott utan insättningsgaranti. Han verkar sälja av sina lägenheter nu:

http://www.bt.se/boras/jattens-drag-...heter-i-boras/

Det sägs att han skall satsa pengarna i storstäderna istället. Han skall således köpa in sig på de ställen där priserna stiget mest och alla säger att marknaden är överhettad....

Jag skulle nog gissa att gubben håller på att dra sig ur sitt taskspeleri. Det skall bli kul att se hur mycket pengar av dessa försäljningar som han överför till sig själv.
Citera
2016-03-16, 13:49
Medlem
Citat:

MVH

Och? Lehman Brothers var annorlunda och hade funnits i evigheter.
Citera
2016-03-16, 19:25
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Akelius är väl flyktingindustrialist numera, eller asylbaron eller vad det kallas.
Även om den marknaden är het nu så kan den svänga snabbt och då står man där med en massa skit som inte går att sälja.
Nu tror jag förvisso att han använder "vanliga" lägenheter och inte billiga kråkslott i glesbygden, så han kanske har sitt på det torra.

Oetiskt är det ju förstås, men det brukar väl de flesta här ha överseende med.
Citera
2016-03-17, 16:16
Medlem
Vekrusets avatar
Räntan på skattekontot sänks till 0% 1 jan 2017, meddelas det idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in