2016-03-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Sånna människor som dig får mig att rysa eftersom jag vet att ingen lärde sig nånting riktigt under skolgången, eftersom jag genom enkla sökningar på internet har motbevisat det mesta av det som jag själv lärde mig att tro på i skolan.

Skulle du vilja förklara varför det du hittar på internet är mera sanningsenligt än det du lär dej i skolan? Och varför du bara tycks plocka ut det som stöder din egen uppfattning? Numera torde man poängtera källkritik i skolorna, och också att leta efter kunskap och information själv. Men du kanske gick i skolan på 50-60-talen?

Och jag väntar fortfarande på en förklaring på varför dina gudar skiljer sej från magi, enligt din definiton. Hur har de kommit till?
Citera
2016-03-15, 12:27
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ett särskild subforum för konspirationsteorier, där ovanstående är mera relevant än här.

Och där sprider han sin religion istället. Kännetecken på ett troll...
Senast redigerad av Sadoman 2016-03-15 kl. 12:30.
Citera
2016-03-15, 12:46
Medlem
Citat:
Babbel babbel

Jag tror inte att det är lönt att diskutera med dej. Det är bara sorgligt att du inbillar dej att alla människor är lika lättlurade som du själv.
Citera
2016-03-15, 12:56
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Jaha, jag började tro att det vart värt att diskutera med dig. Tyckte mig se en liten gnutte av medvetenhet precis innan du gick tillbaka till att vara omedveten och troende.Det enda som vi människor vet om system är att dom måste skapas av nån som är medveten.. för en slump kan aldrig bygga en bilmotor..
Falsk analogi

Citat:
Men om du säger att en stor smäll har designat en bilmotor bara för att vi inte kan se på motorn att den behöver skapas av nån som är medveten..
Ännu en falsk analogi

Citat:
då är du NÄSTAN lika dum som en ateist som tror på big bangs.
Ytterligare en falsk analogi
Citera
2016-03-15, 13:01
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jaha, jag började tro att det vart värt att diskutera med dig. Tyckte mig se en liten gnutte av medvetenhet precis innan du gick tillbaka till att vara omedveten och troende.

Det enda som vi människor vet om system är att dom måste skapas av nån som är medveten.. för en slump kan aldrig bygga en bilmotor..

Men om du säger att en stor smäll har designat en bilmotor bara för att vi inte kan se på motorn att den behöver skapas av nån som är medveten..

Fast för att detta ska vara värt att bemöta krävs en väldigt tydlig definition av vad du menar med "system". Det tror jag inte att du klarar att ge en tydlig definition av. Men en vet ju aldrig. En bilmotor verkar vara ett system enligt dig. Dock inte universum. Eller medvetande. Det första medvetandet, hur skapades det av något som ej är medvetet? Har det alltid funnits? Ja, då har det ingen skapare och bryter mot reglerna du just satt upp, förutsatt att du anser att medvetande är ett system..... Det kanske bara är så för att du säger så iofs. Ett axiom som jag tror mycket få köper.
Citera
2016-03-15, 13:28
Medlem
Citat:
Jaha, jag började tro att det vart värt att diskutera med dig. Tyckte mig se en liten gnutte av medvetenhet precis innan du gick tillbaka till att vara omedveten och troende.

Det enda som vi människor vet om system är att dom måste skapas av nån som är medveten.. för en slump kan aldrig bygga en bilmotor..

Jag är inte intresserad av att lyssna på predikotexter. Sen när du faktiskt lärt dej diskutera och att ta reda på vad du egentligen diskuterar om (oavsett om du håller med eller inte, ta Big Bang som exempel) så kan du återkomma.
Citera
2016-03-15, 15:08
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Fast för att detta ska vara värt att bemöta krävs en väldigt tydlig definition av vad du menar med "system". Det tror jag inte att du klarar att ge en tydlig definition av. Men en vet ju aldrig. En bilmotor verkar vara ett system enligt dig. Dock inte universum. Eller medvetande. Det första medvetandet, hur skapades det av något som ej är medvetet? Har det alltid funnits? Ja, då har det ingen skapare och bryter mot reglerna du just satt upp, förutsatt att du anser att medvetande är ett system..... Det kanske bara är så för att du säger så iofs. Ett axiom som jag tror mycket få köper.

En motor är ett system som skapar energi genom att förbränna bensin..
Ett solsystem är ett system av planeter som flyger i en spiralbana efter en sol som rör sig runt en galax, och ger liv åt allt levande på Jorden..
det som en bilmotorsystem och ett solsystem har gemensamt är att dom båda är system..

Det som skiljer bilmotorsystem mot ett ekosystem enligt ateisten.. är att bilmotorn är ett system som bevisar att en medveten människa satt alla delar på plats innan motorn fungerade, ta bort en del så fungerar inte motorn.. medans ett ekosystem är bevis för att en stor smäll av magi har hännt eftersom vi inte vet hur man skapar en biologisk maskin som oss själva, eller som ett ekosystem.

Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Jag är inte intresserad av att lyssna på predikotexter. Sen när du faktiskt lärt dej diskutera och att ta reda på vad du egentligen diskuterar om (oavsett om du håller med eller inte, ta Big Bang som exempel) så kan du återkomma.

Jag är inte intresserad av att höra vad du inte är intresserad av.

Jadå låt oss diskutera lite bevis för magiska storsmällar i ett designat universum som enligt bevisen inte är designat av magi och slump.
Det låter väldigt givande. Dra fram lite bevis för evolutionsmagi och hur DNA kan skapa sig själv från nått "mindre komplext".. med hjälp av lite magi.

Visa mig lite sånnt så jag får skratta åt det som ni tror på.
Citera
2016-03-15, 15:22
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
(1.)Nope. Det är omvandling av energi.

Citat:
Jadå låt oss diskutera lite bevis för magiska storsmällar i ett designat universum som enligt bevisen inte är designat av magi och slump.
Du ska presentera bevis för dina postulat om att gud/gudar existerar.

Citat:
Det låter väldigt givande. Dra fram lite bevis för evolutionsmagi och hur DNA kan skapa sig själv från nått "mindre komplext".. med hjälp av lite magi.
Ta din egen bevisbörda innan du går in i en ny polemik med dina postulat. se (1.)
Citera
2016-03-15, 15:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ett solsystem är ett system av planeter som flyger i en spiralbana efter en sol som rör sig runt en galax, och ger liv åt allt levande på Jorden..
det som en bilmotorsystem och ett solsystem har gemensamt är att dom båda är system..

Det som skiljer bilmotorsystem mot ett ekosystem enligt ateisten.. är att bilmotorn är ett system som bevisar att en medveten människa satt alla delar på plats innan motorn fungerade, ta bort en del så fungerar inte motorn.. medans ett ekosystem är bevis för att en stor smäll av magi har hännt eftersom vi inte vet hur man skapar en biologisk maskin som oss själva, eller som ett ekosystem.

Jag är inte intresserad av att höra vad du inte är intresserad av.

Du kan ju prova att bemöta det jag skrev tidigare. Att dina postulat motsäger dina axiom är inget du bryr dig om kanske?
Citera
2016-03-15, 15:59
Medlem
Citat:
Det finns inget drygare än en träl utrustad med teorier och en övertygelse om att teorierna är sanningen som bara inte går att bevisa.

Är det dej själv du beskriver?

Citat:
Det man kan göra utan teorier, postulat och axiom är attobservera alla designer i universum och våra kroppar.. och sen förstå att det inte finns några bevis för att nånting annat än ett medvetande kan skapa avancerade designer som en bilmotor, datasystem eller ekosystem.

Så tills man ser BEVIS istället förteorier som säger att den har hännt magiska explosioner.. så tycker jag det är rimligt att observera några explosioner som kan designa avancerade system... kanske en liten smäll som skapar en simpel motor eller dator..

Minst en smäll bör man se skapa ett system innan man börjar tro på magiska smällar som "mätningar" visar har hännt.. för det är långt ifrån logiskt och vekrlighetsbaserat.. precis som religionernas fantasier om att det sitter en hårig ond gubbe som heter gud uppe på molnen.

Gudarnas lagar är väl synliga också.. bluffare får lura er att tro på magi så länge ni köper lögnen..

dom får lura människor att tro på en ond gubbe som heter gud också.

Men dom kan aldrig tvinga nån att inte se designerna i universum, gudarnas fingeravtryck.

Du får se vad du vill, ingen hindrar dej. Det enda som intresserar mej i ditt svammel är hur man kan bli så förvirrad att man är totalt övertygad om att man har rätt och dessutom vet exakt hur alla andra tänker och tror. Och sen lyckas kalla andra för dryga. Men jag antar att du personligen sett dina gudar sitta och virka ihop dna-strängar.
Citera
2016-03-15, 17:50
Medlem
Citat:
Jag vet helt enkelt om att alla delar i ett system har sin plats , ta bort en del så fungerar inte systemet..
Vilken del är det du saknar?

Citat:
Jag har aldrig sett några magiska explosioner som har designat avancerade system, varken datasystem eller biologiska system..
Vilka "magiska explosioner" är det du talar om? Jag känner inte till några sådana.
Citat:
så chansen är ganska stor att jag vet att du inte sett nån magi heller, och därför vet jag att du tror på teorier som säger att magi hr skapat dig genom en stor smäll.
Vad är "magi" enligt dig? Big bang har ingenting med magi att göra.
Dina fantasier blir inte sanna bara för att du inte förstår hur vetenskapen fungerar.

Citat:
Ni är drygare än religiösa troende..
Gnäller DU om att folk är dryga? Du som sitter i flertalet trådar och kallar alla som inte har en lika skev verklighetsuppfattning som dig för "trälar" och dylikt.
Citat:
ni ateister är som om religiösa människor skulle tro att det är vetenskapligt bevisat genom teorier att det sitter en ond gudsgubbe uppe på molnen..
"En ond gudsnubbe uppe på molnen" är en hypotes som är långt mer verklighetsförankrad än dina påståenden, så jag tar det som en komplimang när det kommer från dig.
Citat:
för ateister tror att det faktist är vetenskapligt bevisat genom teoretiska mätningar att magi har smällt av en stor explosion av skapelsemagi för miljardtals år sedan.
Nej, detta är inte vad ateister tror.
Citat:
Ingen av er har några bevis, ni har bara teorier och en tro..
DU har inga bevis, du har bara din tro som baseras på ologiska resonemang.
Sen är det DU som ska ta din bevisbörda här. Den falska dikotomin mellan valfri fantasi och vetenskapliga faktum är inget som någon tar seriöst vid här laget.
Citat:
jag däremot kan se gudarnas fingeravtryck i alla system och designer i universum.
Men du kan inte bevisa det, så du har inte i tråden att göra.
Citera
2016-03-15, 18:06
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det finns inget drygare än en träl utrustad med teorier och en övertygelse om att teorierna är sanningen som bara inte går att bevisa.

Det man kan göra utan teorier, postulat och axiom är attobservera alla designer i universum och våra kroppar.. och sen förstå att det inte finns några bevis för att nånting annat än ett medvetande kan skapa avancerade designer som en bilmotor, datasystem eller ekosystem.

Så tills man ser BEVIS istället förteorier som säger att den har hännt magiska explosioner.. så tycker jag det är rimligt att observera några explosioner som kan designa avancerade system... kanske en liten smäll som skapar en simpel motor eller dator..

Minst en smäll bör man se skapa ett system innan man börjar tro på magiska smällar som "mätningar" visar har hännt.. för det är långt ifrån logiskt och vekrlighetsbaserat.. precis som religionernas fantasier om att det sitter en hårig ond gubbe som heter gud uppe på molnen.

Gudarnas lagar är väl synliga också.. bluffare får lura er att tro på magi så länge ni köper lögnen..

dom får lura människor att tro på en ond gubbe som heter gud också.

Men dom kan aldrig tvinga nån att inte se designerna i universum, gudarnas fingeravtryck.
Kanske du lyckas svara på mitt inlägg nästa gång? Tredje gången gilt?

Jag har förövrigt inte gjort några påståenden. Så jag har inget att backa upp. Det jag gjort är att visa var ditt påstående faller. Och du har hittills bara svarat detta om och om igen, med fler invektiv för varje försök. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in