Citat:
Ursprungligen postat av
Ackeson
Vilket i sin förlängning betyder att kränka andra med personuppgifter är ok men att skriva om de som kränker andra är inte alls ok. Märkligt åsikt om du frågar mig.
Detta ord "kränkning"...
Det handlar om vilka personerna är och vilka handlingar de har begått.
Handlingen "diskutera andra" är knappast en handling av sådan art att det är befogat att hänga ut denne för att bli allmänt hatad i media.
Det är också en stor skillnad mellan vad ett forum gör, och vad massmedia gör. En stor skillnad är i det där "mass". Vilket handlar om hur mycket det sprids.
En artikel i en stor tidning läses av enormt många fler än ett inlägg på ett internetforum.
Jag hoppas och tror att FBs moderatorer rensar ut sådana inlägg som hänger ut privatpersoners personuppgifter utan synnerliga skäl till att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ackeson
Nu har du ändrat åsikt plötsligt:
Hoppas Flashbacks ledning läser detta och ser till att medlemmarna slutar hänga ut privatpersoner.
Nej, jag har inte ändrat åsikt, jag har alltid ansett att det är skillnad på privata och offentliga personer.
Det är en stor skillnad på att diskutera vad en minister eller riksdagsledamot sysslar med, jämfört med Johan Johansson på Johanssonvägen.
Det är även skillnad på det där med att "granska offentligt". Massmedia har en särställning i samhället, de lyder under andra lagar (tryckfrihetslagen istället för yttrandefrihetslagen) och de har därmed andra rättigheter och skyldigheter.
Återigen så är det en stor skillnad på ett inlägg som läses av en väldigt begränsad mängd personer, och som dessutom har en väldigt stark prägling av att det är åsikter och påståenden, medans sådant som skrivs i media i allmänhet klassas som fakta.
Om någon skulle hävda att person XX är kriminell för att det står så i ett inlägg på ett diskussionsforum, så skulle knappast någon ta det alltför allvarligt.
Om någon däremot hävdar att person XX är kriminell eftersom det står så i en artikel på aftonbladets hemsida, så blir det plötsligt väldigt annorlunda.
Om FBs medlemmar hänger ut privatpersoner med personuppgifter utan att det finns ett rejält skäl till det, så tycker jag att FBs ledning ska agera mot den saken.
Men så sker sällan, trots allt snack om att "det händer hela tiden". Jag brukar fråga efter länkar till trådar och inlägg där så sker, men det är sällan man får något svar på den begäran.
Oftast så brukar det handla om sådant som massmedia skrivit om, där man beskriver brottet/handlingen men inte personen.