2014-05-03, 16:20
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apple.Jack
ellaaa det där stället låter underbart. Men vad heter själva meditationcentrumet? Jag söker på Dhule tuktuk men hittar inget.

Nej, det kan vara lite svårt att hitta. De skyltar inte sådär överdrivet mycket om sig, till och med människorna som bodde i Dhule tyckte det lät konstigt att det skulle finnas ett meditationscenter där! Ändå reser människor från hela landet (och andra länder) just dit

Men centret heter Dhamma Sarovara Vipassana Centre och är del i en större organisation med meditationscenter som finns i hela världen. Här är en länk till organisationens hemsida: http://www.dhamma.org/ och till kurserna på centret i Dhule: http://www.dhamma.org/en/schedules/schsarovara
Citera
2014-11-24, 13:42
Medlem
Läste att man inte får ha smycken. Men hur är det med piercingar och töjningar? Får man ha kvar dem eller i alla fall "retainers"?
Citera
2014-11-25, 02:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopios
Läste att man inte får ha smycken. Men hur är det med piercingar och töjningar? Får man ha kvar dem eller i alla fall "retainers"?

Jag körde en kurs i Navi Mumbai (Dhamma Vipula) våren 2013 och då var det en brittisk/indisk jainist som var på samma kurs som mig och han fick behålla sina silverarmband på under hela kursen. Det var hans tredje kurs (En i England och en i Israel tidigare.) och han hade haft dem på sig under samtliga kurserna trots att de dessutom egentligen är religiösa symboler, men eftersom han inte praktiserade sin tro utan hade dem på sig av respekt för sina föräldrar så var det okej.

Så det är nog individuellt från ställe till ställe och hur läraren är.

Jag skulle egentligen ha skrivit lite om den kursen och sånt här men har glömt/förträngt/missat att göra det. Får se om jag kommer för mig att göra det...

Hur som helst så var kursen väldigt intressant och jag upptäckte en hel del aspekter av mig själv som jag inte hade en aning om.
Citera
2015-06-27, 13:36
Medlem
Har skrivit upp mig på en 10dagars kurs här i Sverige (Dhamma Sobhana), om än inte säkert att jag kommer med på just det här tillfället då det var fullbokat så står i kö. Det jag funderar över är dom otroligt långa meditationspassen, t.ex:

13.00-14.30 Meditation i salen eller på ditt rum
14.30-15.30 Gruppmeditation i salen
15.30-17.00 Meditation i salen eller på ditt rum enligt lärarens instruktioner

Så mellan dessa är det alltså ingen paus om man befinner sig i salen alla tre pass? Eller får man ta en bensträckare mellan dessa? Hur mycket det nu hjälper efter att man sitter så länge..
Citera
2015-06-28, 11:45
Medlem
rymdsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Har skrivit upp mig på en 10dagars kurs här i Sverige (Dhamma Sobhana), om än inte säkert att jag kommer med på just det här tillfället då det var fullbokat så står i kö. Det jag funderar över är dom otroligt långa meditationspassen, t.ex:

13.00-14.30 Meditation i salen eller på ditt rum
14.30-15.30 Gruppmeditation i salen
15.30-17.00 Meditation i salen eller på ditt rum enligt lärarens instruktioner

Så mellan dessa är det alltså ingen paus om man befinner sig i salen alla tre pass? Eller får man ta en bensträckare mellan dessa? Hur mycket det nu hjälper efter att man sitter så länge..

Minns att jag har läst att det inte är alla som blir kvar alla 10 dagar då det blir för mycket meditation för vissa. Återkom gärna efter resan och berätta hur det var. Jag ska själv dit någon gång, kanske nästa år.
Citera
2016-03-14, 09:15
Medlem
Hej

Tänkte berätta lite om min upplevelse. Gjorde denna kurs gravid i sjundemånaden 2013, Vad tacksam jag är att jag gjorde det. Det var till enorm hjälp för att kunna hantera smärta vid förlossningen och även harmonin jag hade med min förstfödda trots att hen nästan hade kolik. Jag ser denna kurs som en jäkligt tuff träningsresa för hjärnan. Det är tuff, det är lång tid, 10 dagar, det är jobbigt att sitta, det är jobbigt med tystnaden. MEN det är värt det. . Var helt oerfaren av meditation innan, är inte heller nån flummig vänsterpartist som nån var rädd för. Då var jag kvinna 33 år högutbildad, bra jobb, osv. Nu är det ju 3 år sedan jag gjorde denna kurs och jag tycker fortfarande jag har med mig väldigt positiva resultat. Jag har alltid haft lite svårt att koncentrera mig, komma igång, göra saker i tid samt att somna på kvällen. Kan säga att det förändrades väldigt mycket efter mina 10 dagar och jag tycker fortfarande att jag har mycket lättare för det än idag. Men man ska förstå att det är tuffa 10 dagar. Tycker även jag har med mig att jag är mer nöjd med livet som det är, även om det är dåliga dagar eller bra dagar. Mer balanserad och trygg. Idag har jag två småbarn och det är fullt ös och tiden att meditera så mycket som jag skulle vilja finns inte. Men jag brukar meditera 10 min innan jag somnar.
Tänker på alla dessa bootcamp för kroppen där man kan åka på träningsresor, löparresor osv, jag ser detta som 10 mycket välinvesterade dagar i att träna upp sitt psyke som jag tror många skulle må bra av.
Citera
2016-03-14, 11:16
Medlem
.Jätte märkligt inlägg, ja man mediterar i grupp för att lära sig en av otaliga meditationstekniker som finns , sen kan man ju sitta i sin ensamhet bäst man vill och vara fri från Demoner . hehe herregud.

Sen så bara för att förtydliga så är Vipassana gratis, och ett välkänt sätt att lära sig meditera som finns över hela världen.
Citera
2016-03-14, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Att meditera är att vara fri från tankar..

Dock inte den typ av tanke-frihet som du själv manifesterar. D.v.s. med alla dina hitta-på premisser.
Citera
2016-03-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Att meditera är att vara fri från tankar.. att säga att det finns otaliga tekniker för att vara tankefri.. är kvacksalveri.. att säga att man kan lära sig att meditera genom en kurs med massa andra människor i rummet, det är en bluff eftersom ett tankefritt huvud inte skapas enklast på en kurs med massa främlingar som pratar.

Du verkar inte så påläst om vipassana, det är alltså 10 dagar i tysthet, dvs inte massa främlingar som pratar!! Tråden handlar ju om vipassana och erfarenheter därifrån inte huruvida du tror det bor tomtar och troll i skogen
Citera
2016-03-15, 07:41
Medlem
Sun Rulers avatar
Flyttar tråden till Psykologiforumet från religion då tråden berör meditation utan direkt religiös koppling. /mod
Citera
2016-04-10, 12:58
Medlem
rymdsols avatar
En fråga till er som har vart på dhamma sobhana. Hur lär dom ut andningstekniken? Är det in och ut genom näsan? Eller kanske in genom näsan och ut genom munnen?
Citera
2016-04-21, 16:48
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol
En fråga till er som har vart på dhamma sobhana. Hur lär dom ut andningstekniken? Är det in och ut genom näsan? Eller kanske in genom näsan och ut genom munnen?

Andningstekniken ska vara samma oavsett kursort. Det blir betydligt svårare att uppmärksamma din andnings hela förlopp om du sprider ut den på både näsa och mun...

In genom näsan och ut genom näsan är det som gäller.
I början läggs en hel del fokus på just den delen under näsborrarna där luften som andas ut träffar, delvis så att du ökar medvetenheten om hur det känns/upplevs/är.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in