2016-03-14, 01:15
Medlem
Ovcharkas avatar
Säg att jag köper en Mustang, Superbird, Cuda etc. En muskelbil, en amerikansk klassiker. Jag renoverar den; ny lack, ny klädsel...

Men motorn. Vissa må säga att det är helgerån, men det åt sidan... Är det möjligt att sätta i en modern motor i kärran?

Vilken typ av motor hade ni rekommenderat? (Jag kan inget om bilmekanik) Hade vilken motor som helst fungerat? Måste det vara en motor från en bakhjulsdriven bil? (Merca, BMW...)

Varför ens tänka tanken, kanske ni undrar? Simpelt: Lägre bränsleförbrukning, mer pålitlig motor - allt positivt som kommer med en modern motor kontra en 40-50 år gammal sådan.

Tankar, åsikter, fakta... Allt är välkommet!
Citera
2016-03-14, 01:40
Medlem
Klart möjligt. Men det lär kosta i både pengar och ansträngning.
Citera
2016-03-14, 01:47
Medlem
Egentligen är det ju "bara" att lyfta ur allt som har med motorstyrningen att göra och föra över det till nya bilen. Så kan inte se hur det inte skulle kunna gå. Drivlina från en rwd är väl att föredra då du slipper leta ny låda som passar om du inte ska bygga om bilen till fwd.
Citera
2016-03-14, 02:01
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTheMan
Klart möjligt. Men det lär kosta i både pengar och ansträngning.

Vad kostar det?
1. Köp av motor
2. Köp av växellåda
3. Anställa någon att utföra jobbet (Som sagt: Kan inget om bilmekanik)
4. Övriga kostnader (Vilka?)

Citat:
Ursprungligen postat av Since25
Egentligen är det ju "bara" att lyfta ur allt som har med motorstyrningen att göra och föra över det till nya bilen. Så kan inte se hur det inte skulle kunna gå. Drivlina från en rwd är väl att föredra då du slipper leta ny låda som passar om du inte ska bygga om bilen till fwd.

Så man behöver inte nödvändigtvis byta v-lådan? Annars tänkte jag lite i banorna att sätta i en rak BMW-6:a med tillhörande växellåda (6 växlar, automat helst, men manuell duger om så måste).
Citera
2016-03-14, 02:02
Medlem
En motor från en bakhjulsdriven bil komplett med transmission underlättar.

Exempelvis GMs LS motorer brukar vara populära för sådant här.

http://www.chevrolet.com/performance/crate-engines.html
Citera
2016-03-14, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Vad kostar det?
1. Köp av motor
2. Köp av växellåda
3. Anställa någon att utföra jobbet (Som sagt: Kan inget om bilmekanik)
4. Övriga kostnader (Vilka?)

Tänkte mest om målet är att få ner bränsleförbrukningen pga. ekonomiska skäl kanske det inte är ett mer lönsamt alternativ att byta motor. Men för anledningen att få en mer pålitlig sådan kan det säkerligen vara en bra idé.
Citera
2016-03-14, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Since25

Sånt görs hela tiden.

Det som kan ställa till det med framhjulsdriven donator är tex motorfästen. På FWD är motorn tvärsmonterad (utom på gamla audi) och på RWD är den längsmonterad. Det du behöver göra är mekanisk anpassning med motorfästen och fixa adaptrar mm för sprängkåpa/kardan mm. Men det jävligaste om man inte har gjort det innan är att få ihop det elektriska. Kabelstammen på en modern bil är relativt komplex och den måste du i princip ta med dig till den nya bilen.

Förslag på modern motor är en modern V8 från en modern jänkare, det blir minst helgerån på det sättet. Nästa förslag är en BMW V8.
Citera
2016-03-14, 02:19
Avstängd
scips avatar
Du bör nog i så fall sätta i en V8 fast en nyare och modernare för risken finns att du måste registreringsbesiktiga den väga om den skattevikten mm bilen på nytt om du tar en europeisk motor bmv Mercedes svensk bilprovning kan vara svåra att ha och göra med exempelvis kan dom begära att du skaffar ett helt nytt bromscertifikat av biltillverkaren och det är nästintill omöjligt.
Citera
2016-03-14, 02:24
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
En motor från en bakhjulsdriven bil komplett med transmission underlättar.

Exempelvis GMs LS motorer brukar vara populära för sådant här.

http://www.chevrolet.com/performance/crate-engines.html

Så det förekommer att folk byter ut motorn mot en modern dito? Vet du (Eller nån annan?) vad en motor - t.ex. den du tog upp - kostar? Totalt med allt som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseTheMan
Tänkte mest om målet är att få ner bränsleförbrukningen pga. ekonomiska skäl kanske det inte är ett mer lönsamt alternativ att byta motor. Men för anledningen att få en mer pålitlig sådan kan det säkerligen vara en bra idé.

Visst, man får antagligen köra ett antal mil innan man går plus på att kärran har en mer bränslesnål motor. Undrar hur många mil... Det kanske inte är värt det? Ur den synpunkten alena.

Hur pålitlig är annars en "muskelbilsmotor"? Säg att motorn är renoverad; Hur mycket jobb är det att hålla efter den?

Citat:
Ursprungligen postat av LanceH
Sånt görs hela tiden.

Det som kan ställa till det med framhjulsdriven donator är tex motorfästen. På FWD är motorn tvärsmonterad (utom på gamla audi) och på RWD är den längsmonterad. Det du behöver göra är mekanisk anpassning med motorfästen och fixa adaptrar mm för sprängkåpa/kardan mm. Men det jävligaste om man inte har gjort det innan är att få ihop det elektriska. Kabelstammen på en modern bil är relativt komplex och den måste du i princip ta med dig till den nya bilen.

Förslag på modern motor är en modern V8 från en modern jänkare, det blir minst helgerån på det sättet. Nästa förslag är en BMW V8.

Motor från framhjuldriven motor är uteslutet. Det får bli en RWD.

Har funderat på V8, men eftersom bränsleförvrukningen är en viktig faktor tvekar jag...

Elektroniken låter besvärligt. Enkel fråga: Vilken modern motor innebär minst arbete/kostnad och prestanda och tillförlitlighet?

Den som föreslogs tidigare i tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av scip
Du bör nog i så fall sätta i en V8 fast en nyare och modernare för risken finns att du måste registreringsbesiktiga den väga om den skattevikten mm bilen på nytt om du tar en europeisk motor bmv Mercedes svensk bilprovning kan vara svåra att ha och göra med exempelvis kan dom begära att du skaffar ett helt nytt bromscertifikat av biltillverkaren och det är nästintill omöjligt.

Mycket pappersarbete utöver det rent mekaniska... Frågan återkommer: Är det värt det?

Jag köper en jänkare. Är det på nåt sätt värt besväret att byta motor, eller är det trots allt bättre att renovera orginalmotorn och finna sig i att den drar 2l/milen?
Senast redigerad av Ovcharka 2016-03-14 kl. 02:33.
Citera
2016-03-14, 02:33
Medlem
Alltså förfan kollar du inte på discovery människa?! Finns 1000tals program där de gör samma grej fast det slänger ofta i en nya v8 som sagt, ls1 lc1 osv är populära, annars färdiga "crate" motorer som man köper.
Citera
2016-03-14, 02:38
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazedNBaked
Alltså förfan kollar du inte på discovery människa?! Finns 1000tals program där de gör samma grej fast det slänger ofta i en nya v8 som sagt, ls1 lc1 osv är populära, annars färdiga "crate" motorer som man köper.

Nej, jag är ledsen men jag kollar sällan på såna program.

Min tanke är i grunden simpel: Köp en klassiker och sätt i en modern motor med allt gott som kommer med det kontra en 40 år gammal motor.

Men det jag läser från era svar... Nog får det mig att undra om det är någon vits...?

Drömmen vore - säg t.ex. - en El Camino med modern motor. Högre tillförlitlighet, enklare att serva, lägre bränsleförbrukning...

Säg såhär: Två bilar är till salu. En har orginalmotorn. Renoverad. Den andra har en modern BMW-6:a. Jag väljer den senare.

Jag vill bruka bilen året runt. Jag vill inte tanka stup i kvarten. Jag vill kunna åka till - säg BMW - och utan problem låta ett proffs serva motorn, laga den när den går sönder...

Kanske borde köpa en nyversion av Camaro SS istället... Gillar den. Samma med moderna Mustangen.

Kanske en bättre väg att gå ändå, för någon som mig som varken kan eller vill kunna nåt om bilmekanik.

Men en klassisk 60-, 70-talare är ju nåt särskilt ändå, jämfört en plastig nyversion...
Senast redigerad av Ovcharka 2016-03-14 kl. 02:47.
Citera
2016-03-14, 03:03
Medlem
Ovcharkas avatar
Vilka nyversioner finns det av gamla muskelbilar? Kommer att tänka på följande (Obs, tog första bästa från Blocket):

Camaro: http://m.blocket.se/helsingborg/Chevrolet_Camaro_405_HK_65507199.htm?ca=11&w=3

Mustang: http://m.blocket.se/blekinge/Ford_Mustang_GT_5_0_V8_Premium___Manuell_65676544. htm?ca=11&w=3

Challenger: http://m.blocket.se/vastmanland/Dodge_Challenger_5_7_RT_Hemi_65516298.htm?ca=11&w= 3

Charger finns ju också. Missat någon?

Challengern är nog min favorit av dessa. Följt av Mustangen. Men igen; Finns det fler nyversioner? Ford GT?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in