Citat:
Ursprungligen postat av
imperatrix
Och folk som inte förstår varför, har ni ens läst deras principprogram? Och i så fall: Ser ni oproblematiskt på det som står?
Här är till exempel direkta faktafel. En nation har aldrig någonsin varit "enhetlig" eller "bebodd av ett folk". I Sverige bodde samer innan det bodde "svenskar".
Det som är Sverige idag befolkades nedifrån när inlandsisen smälte, samerna kom långt senare, det trodde jag att de flesta människor hade koll på i denna ålder av information.
Självklart var ett folk, per definition, först att bosätta sig på denna del av den Skandinaviska halvön. För någon måste ha varit före alla andra.
Sverige som nation finns tidigast daterat från cira år 1000, och innefattade då ett rike av svear kring Uppsala-trakten. Räknas det som ett folk enligt dig?
Citat:
Svenska har heller inte varit det "offentliga språket" förrän 2009.
Anledningen att man lagstadgade svenskans officiella ställning, trots att det i praktiken bara handlade om en kodifiering av vad som redan gällde, var bland annat att man har upplevt det otillfredsställande att svenskan har en ställning som är mindre officiell än de officiella minoritetsspråken.
Citat:
Och från Sveriges uppkomst har bland annat Finska varit det mest talade språket i de östra delarna, estniska var huvudspråket i svenska Estland, under medeltiden hade lågtyskan en viktig roll, sedan år 1000 och under hela den kristna/katolska tiden i Sverige talades latin, franska var länge andraspråket i Sverige. Även jiddisch, romani chib, finska, samiska och meänkieli är språk som talats och talas i Sverige. Och i skolan lär vi oss ju (ve och fasa!) engelska, tyska, franska och spanska.
Med de "östra delarna", så avses
Österland, dvs en äldre benämning på södra Finland. Att vi erövrade det området under en period påverkar inte vilket språk vi talar i nationen Sverige.
Samma sak för
Svenska Estland.
Detta vet du antagligen om, för du har ju bara upprepat vad som står under
Historia, på sidan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5k_i_Sverige
Citat:
Och hela grejen med "nationell och kulturell identitet" som om detta vore någonting statiskt och oföränderligt? Vilken värld lever ni i?
Visa mig en enda representant för SD som påstår att nationell och kulturell identitet vore oförändlig. Eller någon text som bevisar det. Har du hört talas om Straw man-argument?
Citat:
Naturen och kulturen förändras hela tiden, eller lever ni själva på samma sätt som de första personerna i Sverige - som kom till marken för ungefär 13 000 år sedan? Om inte: Varför? Beror det möjligtvis på att det skett förändringar sedan dess? Nämen, se där!
Här verkar du ha vetskap om hur Sverige befolkades, nästan som att du bara har läst på wikipedia, eftersom du tidigare skrev att samerna var före.
Citat:
Och ännu en fråga: Har ni inte läst er Darwin? Eller tror ni inte på evolutionen? "When we look to the individuals of the same variety or sub-variety (...) one of the first points which strikes us, is, that they generally differ much more from each other, than do the individuals of any one species or variety in a state of nature". (Från Darwins "On the Origin of Species".)
Självklart tror de flesta Sverigedemokrater på evoluton, ännu en straw man från din sida.
Citat:
Ser ni inget problematiskt med detta? Sammanfattningsvis innebär det att det ger SD ensamrätt på att definiera vem som är "svensk" och "icke-svensk", vilket i förlängning innebär att det är de (genom staten i form av myndigheter och institutioner) som kommer fatta beslutet om vem som ska ha och inte ha medborgarskap. Det är knappast som att någon är "skyddad" från detta för att ha röstat på partiet. Och även om ni själva skulle leva upp till dessa "krav" innebär det inte att alla ni känner gör det. Det kommer leda till att många blir papperslösa, vilket såvitt jag vet inte är någonting Sverige generellt utsatt sina medborgare för historiskt - att tagit ifrån folk sina medborgarskap.
Menar du att kraven är orimliga? Kan man tala svenska, ser sig själv om svensk, lever som övriga svenskar, och om man känner att man ser Sveriges historia som sin egen så är man svensk - det tror jag att de flesta håller med om. Sedan kan man bo i landet som icke-svensk, det finns ju inget som talar emot det. Det finns länder som har långt mycket mer stränga krav på hur man ska bli en del av nationen.
Jag vet inte om du har koll på Sveriges statsskick, men Sverige skulle inte förvandlas till en diktatur om SD skulle tilldelas makten.
Tycker du att medborgarkskap bör vara permanenta? Det låter väl fullt logiskt att man inte alltid måste förblir svensk bara för att man var det en gång i tiden. Andra länder (så som UK) har dragit in medborgarskap för muslimska extremister som slåss för IS.
Sedan tror jag att du missar att på samma sätt som man skulle kunna bli fråntagen ett medborgarskap, så kan man få tillbaka ett om man uppfyller kraven igen. Det är väl bättre med ett dynamiskt samhälle, tycker du inte?
Det är alltid intressant att höra hur individer som du resonerar, har du diskuterat politik under någon utlandsvistelse? Som jag tidigare har skrivit i tråden så är Sverigedemokraternas syn på samhället mycket mer lik andra västerländska länder än övriga partiers synsätt på senare tid.