2016-01-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Silver-Shield, var ligger ditt företag? Jag skulle gärna vilja kontakta dig för ett jobb då du verkar vara en av de få seriösa på marknaden.

Stockholm, men är tyvärr inte rörknekt.

Sen känner du säkert till den gyllene regeln. Inga jobb via FB!
Citera
2016-01-12, 18:06
Medlem
Phalanxs avatar
Mellan kl 6 på morgonen när man kommer och kl 10 då man går har det gått 8 fakturerbara timmar.

https://www.youtube.com/watch?v=zmXV624MKLc

Den enda gången jag använt mig av en rörfirma har det varit liknande överdebitering. Efter det kör jag alltid kompisar som sköter det där under hand.
Citera
2016-01-12, 18:39
Moderator
Tystnads avatar
Den här tråden har mycket pajkastning!

Men ändå intressant läsa dom olika åsikterna.

Jag har en liknande fråga som ni som är hantverkare kanske kan svara på.

Det har blivit mer och mer vanligt att man inom Kommunerna vid upphandling av hantverkare avtal enligt LOU väljer hantverkare som inte är från orten utan det är från orter och samhällen 5-7 mil ifrån.

Hur sjutton kan det bli billigare?
Hur kan hantverkarna som måste köra 5-7 mil tur och retur dvs 10-14 mil tjäna på detta?
jämfört med lokala hantverkare med obetydlig körning.

Tar hantverkarna betalt för restiden? eller är det enbart körningen som debiteras?

Jag har väldigt svårt se hur det kan bli "billigare" välja sådana hantverkare med lång transportsträcka.
Eller blir kommunerna rövknullade på något sätt? "billigare" men sämre och mindre utfört i arbetstid?
Citera
2016-01-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Den här tråden har mycket pajkastning!

Men ändå intressant läsa dom olika åsikterna.

Jag har en liknande fråga som ni som är hantverkare kanske kan svara på.

Det har blivit mer och mer vanligt att man inom Kommunerna vid upphandling av hantverkare avtal enligt LOU väljer hantverkare som inte är från orten utan det är från orter och samhällen 5-7 mil ifrån.

Hur sjutton kan det bli billigare?
Hur kan hantverkarna som måste köra 5-7 mil tur och retur dvs 10-14 mil tjäna på detta?
jämfört med lokala hantverkare med obetydlig körning.

Tar hantverkarna betalt för restiden? eller är det enbart körningen som debiteras?

Jag har väldigt svårt se hur det kan bli "billigare" välja sådana hantverkare med lång transportsträcka.
Eller blir kommunerna rövknullade på något sätt? "billigare" men sämre och mindre utfört i arbetstid?

5-7 mil ifrån? Är det där företaget ligger ?
Hantverkare åker ofta hemifrån till jobbet så vart firman ligger har ingen betydelse förutom lite högre soppakostnad om det är långt till jobbet Om nu firman står för firmabil.

Kommuner generellt stirrar sig blinda på timpris och väljer den hantverkare som lägger sig lägst. Sen försöker firman salta med material eller timmar för att gå runt.

Idiotiskt system där inköpare tvingar företag att vara oärliga.
Citera
2016-01-13, 07:51
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
5-7 mil ifrån? Är det där företaget ligger ?
Hantverkare åker ofta hemifrån till jobbet så vart firman ligger har ingen betydelse förutom lite högre soppakostnad om det är långt till jobbet Om nu firman står för firmabil.

Kommuner generellt stirrar sig blinda på timpris och väljer den hantverkare som lägger sig lägst. Sen försöker firman salta med material eller timmar för att gå runt.

Idiotiskt system där inköpare tvingar företag att vara oärliga.

Japp firmorna ligger på andra orter 5-10 mil bort enkel väg, företagen är reggade där, visar har sina "kontor" där.
Vissa "saknar" verkstad utan har visst den "i bilen alt hemma"
Att det inte har betydelse vart firman ligger håller jag INTE med om, är det akuta saker, samt att man kan själv skaffa/hämta mindre delar hos dom, dom ställer upp med support direkt, har stor betydelse om företaget ligger på orten.
Dessutom är det ju vanligt att hantverkaren måste "kolla" först vad det rör sig om, dvs måste köra dit och ta reda på vad som är fel, samt vad för delar som behövs.= Massa körning och timmar på vägarna!

"Salta material" går inte längre eftersom det visst är avtalat om en max påslag i % på delar , annars vet jag detta förekom förr.

"Salta timmar" ja antar det blir så då, kunden får betala för att dom ligger på vägarna istället för att det görs bra jobb
Citera
2016-01-21, 18:38
Medlem
Citat:
Japp firmorna ligger på andra orter 5-10 mil bort enkel väg, företagen är reggade där, visar har sina "kontor" där.
Vissa "saknar" verkstad utan har visst den "i bilen alt hemma"
Att det inte har betydelse vart firman ligger håller jag INTE med om, är det akuta saker, samt att man kan själv skaffa/hämta mindre delar hos dom, dom ställer upp med support direkt, har stor betydelse om företaget ligger på orten.
Dessutom är det ju vanligt att hantverkaren måste "kolla" först vad det rör sig om, dvs måste köra dit och ta reda på vad som är fel, samt vad för delar som behövs.= Massa körning och timmar på vägarna!

"Salta material" går inte längre eftersom det visst är avtalat om en max påslag i % på delar , annars vet jag detta förekom förr.

"Salta timmar" ja antar det blir så då, kunden får betala för att dom ligger på vägarna istället för att det görs bra jobb

Salta material sker fortfarande, kanske till och med i högre utsträckning än förr.
Det är absolut oftast avtalat om ett max påslag i % och med öppen redovisning. Däremot arbetar alla företag, och då menar jag alla företeg, stor som lite med förhöjda rabattbrev hos grossisten som sedermera krediterar mellanskillnaden i en kickback. Detta är väl känt, till och med de flesta beställarna känner till detta.
Citera
2016-01-21, 18:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
Salta material sker fortfarande, kanske till och med i högre utsträckning än förr.
Det är absolut oftast avtalat om ett max påslag i % och med öppen redovisning. Däremot arbetar alla företag, och då menar jag alla företeg, stor som lite med förhöjda rabattbrev hos grossisten som sedermera krediterar mellanskillnaden i en kickback. Detta är väl känt, till och med de flesta beställarna känner till detta.

Å Fan..!
Menar du att dom dessutom redovisar Bruttopriset i den "öppna redovisningen" istället för Nettopriset efter Rabatt??
Måste dom inte redovisa fakturan över aktuell material från grossistföretaget?

Ja jag känner väl till Rabattsystemet som finns hos grossister, dock trodde jag mest det var stora företag eller stora företags sammanslutningar i typ inköpsförening som hade tillgång till Rabatter, inte att "Loffe´Rör" med kontoret på fickan och "lagret-verkstaden" i bilen, och ett par anställda hade tillgång till detta.
Citera
2016-01-21, 19:16
Medlem
Citat:
Å Fan..!
Menar du att dom dessutom redovisar Bruttopriset i den "öppna redovisningen" istället för Nettopriset efter Rabatt??
Måste dom inte redovisa fakturan över aktuell material från grossistföretaget?

Ja jag känner väl till Rabattsystemet som finns hos grossister, dock trodde jag mest det var stora företag eller stora företags sammanslutningar i typ inköpsförening som hade tillgång till Rabatter, inte att "Loffe´Rör" med kontoret på fickan och "lagret-verkstaden" i bilen, och ett par anställda hade tillgång till detta.

Företaget redovisar fakturan på de material den har beställt till jobbet till vad kunden "tror" är deras bästa rabatter, vilket egentligen är ett par procent lägre (vanligt mellan 20-25%) sedan lägger företaget på sina förhandlade 8-12%.

Beroende på delaen man har med grossen får man sedan tillbaka mellanskillnaden varje månad eller kvartal.

Alla företag har tillgång till rabatter, är man en bra förhandlare kan man jobba fram riktigt bra priser fast man inte handlar så mycket.
Citera
2016-03-13, 03:08
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Nu har jag bara läst sidor 1-7 men det enkla är ju att se vilka grupper som har otjänligt mycket pengar. I mitt svindyra villaområde vet jag inte enda hantverkare. Däremot har en blatte som äger restauranger flyttat in i en 15-miljoners-villa. Om det vore sanning det tråden syftar efter så hade jag även haft hantverkare boendes runt omkring mig. Det har jag inte. Självklart skall restid debiteras mig/kunden. Punkt. Allt annat är trams.
Citera
2016-03-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Nu har jag bara läst sidor 1-7 men det enkla är ju att se vilka grupper som har otjänligt mycket pengar. I mitt svindyra villaområde vet jag inte enda hantverkare. Däremot har en blatte som äger restauranger flyttat in i en 15-miljoners-villa. Om det vore sanning det tråden syftar efter så hade jag även haft hantverkare boendes runt omkring mig. Det har jag inte. Självklart skall restid debiteras mig/kunden. Punkt. Allt annat är trams.

Hantverkarna bor i Täby.. Inte Danderyd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in