2016-03-13, 18:02
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Beror väl på varför är han det och på vilket sätt? Skulle inte tycka det var nåt positivt iaf.
Citera
2016-03-13, 18:03
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Jag har inget intresse av att rösta där Heller, och lever inte det livet.jag trotsat sametinget behövs såtillvida att de lever av sin rennäring. Jag tror inte mina samiska kvinnliga vänner är så sugen på att komma inför mina trosor men man vet ju aldrig
Så du umgicks aldrig med manliga samer...är det så att du vill in i trosorna på väninnorna?
Tycker du inte att det är fel att vissa samer inte får bedriva rennäring eller rösta om dom vill...bara för att du inte bryr dig så borde väl samma regler gälla för alla samer?
Hade det varit ok att säga att svarta inte fick rösta i Sverige, men om en av dina föräldrar var vit hade man fått rösträtt?
För övrigt bryr jag mig inte vem du dejtar eller inte, så länge det inte är mig är det din ensak...men ibland undrar jag om folk inte ser det ologiska i sitt sätt at tänka eller handla.
Citera
2016-03-13, 18:03
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag känner att jag inte skulle ha några problem o dejta någon som är Sverigedemokrat så länge som personen inte är för fanatisk.
Citera
2016-03-13, 18:09
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Så du umgicks aldrig med manliga samer...är det så att du vill in i trosorna på väninnorna?
Tycker du inte att det är fel att vissa samer inte får bedriva rennäring eller rösta om dom vill...bara för att du inte bryr dig så borde väl samma regler gälla för alla samer?
Hade det varit ok att säga att svarta inte fick rösta i Sverige, men om en av dina föräldrar var vit hade man fått rösträtt?
För övrigt bryr jag mig inte vem du dejtar eller inte, så länge det inte är mig är det din ensak...men ibland undrar jag om folk inte ser det ologiska i sitt sätt at tänka eller handla.
Jag hade en del manliga samiska kompisar. De flesta brydde sig lite om flickvännens ursprung.
Haha, mitt liv hade nog varit enklare om jag föredragit tjejer
Många samer tycker att det är ett rätt tufft liv, finns säkert de som skulle vilja få rösta, men intresset är varierande. Jag säger inte att det är oproblematiskt.
Och det kanske är något som de bör diskutera inför framtiden.
Nej, mig slipper du
Citera
2016-03-13, 18:17
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Eh nej, politiska åsikter är ju något man väljer och för den delen kan ändra på, så det är klart att det inte tyder på taskig människosyn att döma ut folk för deras taskiga åsikter?
Menar du att du kan bedöma en människa(hur dom är, tänker, åsikter etc) enbart på hur dom röstar?
Håller du med om allt det partiet du röstat på står för eller vill ha igenom?
Själv har jag åsikter som man kan hitta hela vägen från V till M...kanske beroende på att jag tänker själv och inte överlåter min åsiktsbildning styras av en partiledare.

Jag är inte främmande för att majoriteten av dom ca 20% som kan tänka sig begränsa invandringen
på grund av att dom är rädda för att vår välfärd inte klarar mer invandring, att bostadsbristen är enorm och arbetslösheten stiger...som grädde på moset börjar vi nu gå mot låglönejobb.(vilket inte bara kommer att drabba invandrare...kan en invandrare ta jobbet för låg lön kommer du att erbjudas samma lön. Systemet finns redan i USA)
Tror du att alla som kan tänka sig rösta på SD är rasister?
Citera
2016-03-13, 18:19
Medlem
SkepticalHippos avatar
När jag träffade min man röstade jag S och han SD. Det var inga problem, vi lät bli att diskutera politik helt enkelt.

Jag är själv SD-väljare idag, men inte för att jag hatar invandrare utan för att jag ogillar den urspårade invandringen. Min man påverkade mig inte utanndet var snarast allt jag läste här på Flashback som fick mig att inse vad jag måste göra.

Hur som helst: Alla vuxna människor kan bortse från vilket parti man röstar på, det säger inte hur man är som person. Alla som röstar har olika motiv bakom och det är dom motiven som är intressanta.
Citera
2016-03-13, 18:22
Medlem
Citat:
Jag röstar inte i sametinget. Samerna har blivit rätt så illa behandlade genom historien, det är du säkert medveten om. Du kan inte få det till att jag skulle ha nazistiska eller rasistiska åsikter. Jsg försökte göra en poäng för vad som egentligen räknas som "äkta svenskhet"

Om du står bakom att ens stamtavla är det som ska vara avgörande till huruvida man har grundläggande rättigheter som rösträtt, så står du givetvis bakom rasistiska åsikter. Det är just den typen av politisk åtskillnad som utgör den rasistiska ideologin, så som vi sett i Tyskland och i Sydafrika. Samernas människosyn är grovt förkastlig i en modern kontext.

I Sverige står samtliga riksdagspartier, inklusive SD, bakom att alla medborgare ska ha samma grundläggande rättigheter. Här har alla människor samma möjlighet att påverka politiken och samhället utifrån en idé om lika värde. Det demokratiska partiet Sverigedemokraterna kommer aldrig i närheten av de naziinfluerade samernas skamfyllda attityder, främlingsfientlighet och enfald. Det är som att tala om päron och äpplen, även om du ojar dig över rasism för att någon vågar påstå att det finns etniska svenskar på samma sätt som - och gud förbjude om något annat skulle påstås - etniska samer.
Citera
2016-03-13, 18:22
Medlem
Queen-Obscences avatar
Nej så länge han är en vettig person i övrigt ser jag det inte som ett problem. Hade mer tagit emot för mig om han röstade på något direkt nazistiskt parti eller vänsterpartiet...
Citera
2016-03-13, 18:27
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Jag hade en del manliga samiska kompisar. De flesta brydde sig lite om flickvännens ursprung.
Haha, mitt liv hade nog varit enklare om jag föredragit tjejer
Många samer tycker att det är ett rätt tufft liv, finns säkert de som skulle vilja få rösta, men intresset är varierande. Jag säger inte att det är oproblematiskt.
Och det kanske är något som de bör diskutera inför framtiden.
Nej, mig slipper du
Du har nog rätt i det där med tjejer...jag föredrar tjejer och lever ett ganska gott liv
Detta med rösträtt borde väl dom diskuterat och ändrat för länge sedan, alternativt att Sveriges riksdag tog bort deras särrättigheter om inte alla samer inkluderades.
Ser du ingen likhet mellan sametingets agerande och SD eller kanske nedlaggda nassepartiet?
Ok jag slipper dig, vet inte om det är positivt eller inte...jag kan inte bedöma en människa på vilket parti dom röstar på, deras åsikter, eller några inlägg här.
Citera
2016-03-13, 18:27
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Om du står bakom att ens stamtavla är det som ska vara avgörande till huruvida man har grundläggande rättigheter som rösträtt, så står du givetvis bakom rasistiska åsikter. Det är just den typen av politisk åtskillnad som utgör den rasistiska ideologin, så som vi sett i Tyskland och i Sydafrika. Samernas människosyn är grovt förkastlig i en modern kontext.

I Sverige står samtliga riksdagspartier, inklusive SD, bakom att alla medborgare ska ha samma grundläggande rättigheter. Här har alla människor samma möjlighet att påverka politiken och samhället utifrån en idé om lika värde. Det demokratiska partiet Sverigedemokraterna kommer aldrig i närheten av de naziinfluerade samernas skamfyllda attityder, främlingsfientlighet och enfald. Det är som att tala om päron och äpplen, även om du ojar dig över rasism för att någon vågar påstå att det finns etniska svenskar på samma sätt som - och gud förbjude om något annat skulle påstås - etniska samer.
Suck. Nej, jag har ingenstans påstått att jag står bakom sametinget. Du gör en märklig jämförelse mellan det och Sydafrika. Rennäringen är väl det som är samernas huvudfråga, vilket de flesta svenskar är tämligen ointresserade av. Det vore bra med en större öppenhet, det gagnas nog alla av. Och Sverige är intressant för att vi har en så mixad befolkning inklusive ursprungsbefolkning.

Men det har egentligen inte med saken att göra. Jag har hittills inte kommit överens med de som röstat på SD, och de har säkert känt samma. Så det är personligen ett icke-problem
Citera
2016-03-13, 18:30
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Du har nog rätt i det där med tjejer...jag föredrar tjejer och lever ett ganska gott liv
Detta med rösträtt borde väl dom diskuterat och ändrat för länge sedan, alternativt att Sveriges riksdag tog bort deras särrättigheter om inte alla samer inkluderades.
Ser du ingen likhet mellan sametingets agerande och SD eller kanske nedlaggda nassepartiet?
Ok jag slipper dig, vet inte om det är positivt eller inte...jag kan inte bedöma en människa på vilket parti dom röstar på, deras åsikter, eller några inlägg här.
Nja, jag gör nog inte det. Samerna har ju trängts undan en hel del, precis som native americans. Om vi ska ha en levande ursprungsbefolkning så behövs ju rennäringen, som är deras huvudfråga och som flertalet svenskar struntar i.
Citera
2016-03-13, 18:32
Medlem
Dissociatives avatar
Oja. Definitivt. Och på Fredagar kunde vi äta lövstek och diskutera fornminnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in