Citat:
Ursprungligen postat av
RickHunter
Fast rätta mig om jag har fel, i SD står aldrig två styrelseförslag mot varandra. Antingen röstar man på valberedningens förslag eller fäller det.
Om valberedningens förslag faller:
-Måste man rösta om antal ledamöter/Suppleanter
-personrösta in dessa
Och via dessa personval kan det ju teoretiskt bli 50/50 från de båda förslagen.
Må så vara. Nysstart Stockholm är lik förbannat ett styrelseförslag, precis som Hahnes styrelseförslag var ett styrelseförslag förra året, och det blev som bekant ingen 50/50-mashup den gången.
Annars är du s.a.s. inne på min melodi när du skriver "i SD står aldrig två styrelseförslag mot varandra". Jag känner inte till några sådana exempel från förr, utan det är ett nytt fenomen sen Karlsson och Jomshof började bryta sönder partiet: 2 ggr i Stockholm, och nu även
lill-tvillingen i SD Syd(*). Förr i tiden var det mest bara Björn Söders styrelseförslag mot ingenting(**). Eller finns det någon kalenderbitare här som har motexempel?
(*) Observera också att det omnämns i artikeln som just ett styrelseförslag.
(**) Så att föreställa sig, i de mycket ovanliga fall när det finns två förslag, att ett av dem inte är orkestrerat från partitoppen, är så vansinnigt verklighetsfrånvänt och historielöst att det är rent löjligt. Det är ju just orkestreringen från partitoppen som varit melodin sen minst ett decennium, och den precisa anledningen till att vi nästan aldrig ser två förslag emot varandra.