Citat:
Ursprungligen postat av
X-pert
Kan det vara så att ett av snörvarven löpte horisontellt och ett böjde av uppåt? Det är konsistent med det jag framfört om att NB lade snöret två varv runt halsen och avslutade som ett timmerstek. Det är också konsistent med bilden på snöret. Timmersteket är ingen helig ko, men på något sätt lindade han och knöt. Alltså inte förfärdigade öglan och trädde över huvudet. Skulle jag tro måste jag tilläga. (Till skillnad från en annan skribent i tråden tror jag nämligen att den som skar bort snöret såg till att undvika själva knuten och skar på något "ospännande" ställe där snörena löpte parallellt. Det finns alltså inga bortslarvade delar som hör till knuten som inte är med på bild. Lektion 1 om hur man avlägsnar ligaturer tänker jag mig.)
Utifrån obduktion p.18 tolkar jag att det är en enskild snörfåra som går cirkulärt runt halsen (svagare i nacken) och lutar lätt uppåt i förhållande till horisontalplanet från haka till nacke.
Fåran är ca. 2cm bred till vänster och på främre halvan. Vid höger öra delas den skarpt i två skänklar. Den övre går i brant vinkel snett upp bakom höger öra och den andra fortsätter bak runt halsen. Bägge skänklar är där ca 0,5cm breda.
Jag får inte ihop att något av snörvarven böjer av uppåt utan vinklen och den uppåtgående skänkeln kommer av snöränden som gått upp till röret.
Om NB lindat snöret kring halsen eller trätt över en förberedd ögla är svårt att avgöra.
Jag ser ingen knut på de delar som suttit runt halsen och vi får väl förutsätta att teknikerna inte klipp rakt genom knuten eller utelämnat någon snördel med knut på.
Någon eller kanske till och med båda av de tvära vinklarna på vänstra snöret s.549 bör ha befunnit sig där snaran vek av upp mot röret. Svårt att tolka närmare utan bilder.
Betänk att omkretsen kring halsen när snöret är maximalt hårt sträckt kommer vara förvånandsvärt liten. Jag kan inte säga något mått men försöker se senare om jag hittar någon uppgift på det.
(Jag hoppas sunda läsare inser att jag spekulerar utan att hävda något med absolut säkerhet)